Tänään Lidlissä
Oli vain yksi kassa auki ja sillä megajono. Tuli kuulutus "kassoille tarvitaan ruuhka-apua". Yksi myyjä seisoi kädessään jotain tuotteita. Yksi vanhempi mies jonosta rupesi komentamaan "mene kassalle siitä". "Minulla on tauko " vastasi myyjä. "Sehän on tietysti tärkeämpi, mitä sitä asiakkaista" vastasi mies.
Sitten tulikin toinen kassa ja tauolle menevä kassa pääsi ensimmäisenä maksamaan ostoksensa.
Myyjilläkin on lakisääteiset taukonsa, vaikka olisi kuinka rysis. Niillä palkoilla ei kannata käyttä taukoa asiakkaiden palvelemiseen.
Kommentit (38)
Täällä taas Ay-jengi kokoontuu....
Mulla usein kioskilla ku oma työvuoro loppuu ja suljen kassan ja ryhdyn tilittämään, asiakkaat mulkoilee pahasti. Haloo? En mä asu siellä. En mä sinne jää enää ku oma työvuoro loppuu. Lisäks kiva nää ihmiset, joka tulee viime tingassa ennen sulkemista sisälle ja pitkään talsii ympäri kioskia miettien mitä ostaa. Usein olen vasta viisi yli saanut heidät usutettua pois... Meillä on vaan vartti sulkemisen jälkeen palkallista aikaa ja siinä pitäis tehä sellanen 50 eri asiaa. Ei se aika normaalistikaan riitä, mut kiva vielä ku itsekkäät asiakkaat ei ollenkaa välitä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:42"]
Niin että esim. kassatyöntekijän pitäis jaksaa lyödä sitä samaa kassakonetta sen 8h ilman taukoja? Et taida itsekään tehä töitä sillä tahdilla, koska kassallahan se työntekijä ei voi esim. välillä vilkuilla puhelintaa, jutella työkaverin kanssa tai muuten luistaa työnteosta.
[/quote]
Sanoinko 8 tuntia. Minä sanoin muutama ja ruokatauko välissä. Eli korkeintaa 4 tuntia yhtäkyytiä. Kyllä tuo aika pitäisi jaksaa. Eikä kaupan työaika ole edes tuo 8 tuntia.
Olen myös huomannut monien kassojen vaan istuskelevan ja päivystävän kassalla kun asiakkaita ei ole ollut, vaikka hyvin joutaisi samalla siistiä hyllyrivejä yms. Joten aika paljon sitä taukoa muutenkin tulee.
Oon itsekin opintojen ohessa kaupassa töissä ja monelle asiakkaalle on ihan tuntematon käsite työaika. Siis jos mulla loppuu vuoro klo. 16 niin mähän lähden kotiin myös silloin, en jää kassalle enää palvelemaan asiakkaita. Kerran eräs mies jopa heitti "seuraava asiakas"-kyltin pois siitä hihnalta ja sanoi, että en voi lähteä kotiin, koska oli jonoa.
Faktahan on se, että suurin osa ihmisistä jättää aivonsa jonnekin kaupan tuulikaappiin astuessaan sisään ja tulee sisään palveltavaksi prinsessaksi. En kaupan henkilökuntana oleta, että minulle oltaisiin edes ystävällisiä, mutta oletan, ettei minulle olla ilkeitä ja puhuta pahasti, tuollainen ap:n tekstin tyylinen käskeminen on mielestäni alentavaa, ja pappa voisi miettiä haluaako myyjien puhuvan hänelle itselleen kys. tavalla.
Kyllä siellä kassalla saattaa helposti mennä yli 5 tuntia ennen ku pääsee ekalle tauolle. Tervetuloo urputtajat vaan kokeileen miltä tuntuu nälkäsenä vedellä muiden ruokia kassasta läpi -_-
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:52"]
Niin että esim. kassatyöntekijän pitäis jaksaa lyödä sitä samaa kassakonetta sen 8h ilman taukoja? Et taida itsekään tehä töitä sillä tahdilla, koska kassallahan se työntekijä ei voi esim. välillä vilkuilla puhelintaa, jutella työkaverin kanssa tai muuten luistaa työnteosta.
[/quote]
Sanoinko 8 tuntia. Minä sanoin muutama ja ruokatauko välissä. Eli korkeintaa 4 tuntia yhtäkyytiä. Kyllä tuo aika pitäisi jaksaa. Eikä kaupan työaika ole edes tuo 8 tuntia.
Olen myös huomannut monien kassojen vaan istuskelevan ja päivystävän kassalla kun asiakkaita ei ole ollut, vaikka hyvin joutaisi samalla siistiä hyllyrivejä yms. Joten aika paljon sitä taukoa muutenkin tulee.
[/quote]
Ainakin minun tuttavillani, jotka kaupan alalla työskentelevät työaika on sen 8h. Ja kun rahan kanssa ollaan tekemisissä niin virheprosentithan nousee mitä pidempään työntekijä joutuu olemaan samassa tehtävässä ilman taukoja. Esim. joissain Stadiumeissa työntekijä saa olla vain 1h putkeen kassalla ja sitten on siirryttävä muihin hommiin.
https://www.pam.fi/fi/tyo/kauppa/tyoehdot/Sivut/Default.aspx
Nuo pakolliset kahvitauot pitäisi poistaa.
alle 4 tuntia
ei kahvitaukoa
4 – alle 6 tuntia
1 kahvitauko
vähintään 6 tuntia
2 kahvitaukoa
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:52"]
[/quote]
[/quote]
Ainakin minun tuttavillani, jotka kaupan alalla työskentelevät työaika on sen 8h. Ja kun rahan kanssa ollaan tekemisissä niin virheprosentithan nousee mitä pidempään työntekijä joutuu olemaan samassa tehtävässä ilman taukoja. Esim. joissain Stadiumeissa työntekijä saa olla vain 1h putkeen kassalla ja sitten on siirryttävä muihin hommiin.
[/quote]
37,5/h/5 =7,5 h
Myyjä oikeassa. Mitä sen nyt kannataisi mennä. Ei se yhtään sen enmpää saa kuitenkaan, vaikka taukonsa uhraa. Kelatkaa saat jotain muutaman satkun palkkaa. Mitä vtun välii asiakkaista, painukoot vttuun taukoja häiritsemästä.
Kassa ei saa lähteä kassalta, siksi ovat siinä tyhjän pantteina joskus vaikka hyllyjä pitäisi siistiä tms.! Osassa kauppoja kassat ja myyjät ovat ihan erikseen ja tekevät vain omia hommiaan!
13, kahvitauko tarkoittaa yleensä sitä että käydään vessassa ja juodaan lasi vettä.
Jaksat varmaan itse hienosti 7,5h ilman pissataukoa?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:39"]
Te olette idiootteja. Asiakas on aina tärkein.
[/quote]
Ei ole. Ei pikkupalkalla mua ainakaan kauheesti liikutais mikään asiakastyytyväisyys. Ei se palkassa näy. Johtoporrashan ne hillot kuitenkin vetää.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 21:11"]
13, kahvitauko tarkoittaa yleensä sitä että käydään vessassa ja juodaan lasi vettä.
Jaksat varmaan itse hienosti 7,5h ilman pissataukoa?
[/quote]
Jaksan toki jos en ole juonut paljoa.
Mutta miten te kaikki onnistutte jättämään tuon ruokatauon välistä? Puhuin noista kahvi/tupakka tauoista. Ruokatauon aikana voi käydä myös vessassa.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:54"]
Faktahan on se, että suurin osa ihmisistä jättää aivonsa jonnekin kaupan tuulikaappiin astuessaan sisään ja tulee sisään palveltavaksi prinsessaksi.
[/quote]
Suomessa on kaupoissa niin kalliit hinnat, että maksavalla asiakkaalla luulisi olevan oikeus olla palveltavana prinsessana.
[/quote]
Ne kalliit hinnat eivät ole kaupan työntekijöiden syytä.
Miksi myyjä vietti taukoaan myymälän puolella??
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:29"]
Miksi myyjä vietti taukoaan myymälän puolella??
[/quote]
Se osti vain ruokaa syödäkseen tauolla
Joo tota kuulee asiakkailta usein kun ollaan menossa tauolle ja ollaan kassajonossa ostamassa niitä taukoruokia. Asiakkaat huutelee että töitäkin pitäis tehdä, menkää kassalle jne. Joo no mä en ole edes kassaosastolla töissä, en osaa käyttää kassaa joten musta ei olis mitään apua. Ei ymmärrä että ainakin isommissa kaupoissa on hyvin jaoteltua mitä kukin tekee (minä tilauksia).