Tänään Lidlissä
Oli vain yksi kassa auki ja sillä megajono. Tuli kuulutus "kassoille tarvitaan ruuhka-apua". Yksi myyjä seisoi kädessään jotain tuotteita. Yksi vanhempi mies jonosta rupesi komentamaan "mene kassalle siitä". "Minulla on tauko " vastasi myyjä. "Sehän on tietysti tärkeämpi, mitä sitä asiakkaista" vastasi mies.
Sitten tulikin toinen kassa ja tauolle menevä kassa pääsi ensimmäisenä maksamaan ostoksensa.
Myyjilläkin on lakisääteiset taukonsa, vaikka olisi kuinka rysis. Niillä palkoilla ei kannata käyttä taukoa asiakkaiden palvelemiseen.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 21:11"]
13, kahvitauko tarkoittaa yleensä sitä että käydään vessassa ja juodaan lasi vettä.
Jaksat varmaan itse hienosti 7,5h ilman pissataukoa?
[/quote]
Jaksan toki jos en ole juonut paljoa.
Mutta miten te kaikki onnistutte jättämään tuon ruokatauon välistä? Puhuin noista kahvi/tupakka tauoista. Ruokatauon aikana voi käydä myös vessassa.
[/quote]
Paitsi jos on Ärrällä töissä.
Olin tänään 7h töissä. Yksin. Iltavuorossa. Ei näkynyt taukoja, edes juoma-, saati sitten kusitaukoa. Kiitos Loton.
T. Ärräntäti
Ranskassa tähän on otettu kunnon meininki. Kun kauppa sulkeutuu, vartijat käskee heti ulos. Siellähän lakkoillaan ja pidetään huolta työntekijöiden oikeuksista paljon muutenkin ainakin käsittääkseni. Niin kai Suomessakin, siis periaatteessa...
Laita AP lidlille palautetta ja kerro siinä kaupan nimi ja mainitse että esimies pomotteli. Sitten se voi saada nuhteet johdolta tms.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:05"]
Ranskassa tähän on otettu kunnon meininki. Kun kauppa sulkeutuu, vartijat käskee heti ulos. Siellähän lakkoillaan ja pidetään huolta työntekijöiden oikeuksista paljon muutenkin ainakin käsittääkseni. Niin kai Suomessakin, siis periaatteessa...
Laita AP lidlille palautetta ja kerro siinä kaupan nimi ja mainitse että esimies pomotteli. Sitten se voi saada nuhteet johdolta tms.
[/quote]
Se oli asiakas, joka pomotteli. Nuhteleeko Lidl asiakkaitakin?
23: Miten esimies tähän liittyy? Ap kertoi jonossa seisoneen miehen pomottaneen.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:05"]
[/quote]
Siis ei se ollut esimies vaan joku asiakas joka siellä pomotti.
Olin kaupassa töissä yli 5 vuotta ja asiakkaita oli kyllä aika moneen junaan...
Minua on mm. potkittu, tökitty hammastikulla takalistoon, kommentoitu perseen leveyttä, tytötelty, käsketty nostamaan asiakkaan pudottama hansikas, taputeltu pyllylle, räyhätty hinnoista, naristu milloin mistäkin, haukuttu kauppiasta kovaan ääneen ja odotettu minun olevan samaa mieltä.
Ja en edes ollut luojankiitos koskaan kassalla. Siellä se kaikkein kaamein paska tulee niskaan :(
Että kyllä ne pikkuiset tauota vaan olis saatava pitää. Valitettavasti vaan on todella apljon sesonkeja ja juhlapyhien aikoja, millon niitä ei vaan kertakaikkiaan ole mahdollista pitää, ellei sitten ole vaan pokkaa jättää hyllyjä tyhjiksi ja mennä.
Sitä paitsi tällä tauolle lähteneellä työntekijällä ei välttämättä edes ollut omaa kassaa niin siinä on paha kassalle mennä ;)
Ärsyttävä asiakas.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:39"]Te olette idiootteja. Asiakas on aina tärkein. Ja muutenkin nuo pikkutauot on aivan turhia. Ruokatauko saisi ainut tauko, kyllä sitä terveen ihmisen pitää muutama tunti jaksaa työskennellä ilman mitään taukoja.
Pistäisin pihalle tuotannollisista syistä.
[/quote]
Onneksi pystyt ainoastaan uhoamaan tyhjää jollakin mielipidepalstalla, ei sinulla ole mitään vaikutusvaltaa yhteenkään työntekijään. Kunhan haaveilet pallero.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:42"]
Niin että esim. kassatyöntekijän pitäis jaksaa lyödä sitä samaa kassakonetta sen 8h ilman taukoja? Et taida itsekään tehä töitä sillä tahdilla, koska kassallahan se työntekijä ei voi esim. välillä vilkuilla puhelintaa, jutella työkaverin kanssa tai muuten luistaa työnteosta.
[/quote] Varsinkin Lidlissä, kun myyjä PUNNITSEE itse kaikki hedelmät, vihannekset ja paistotuotteet. Tämän tarkoittaessa sitä, että hänen täytyy MUISTAA kaikkien tuotteiden koodit. Jaksaisiko nro 5 itse tehdä tätä 8 h päivässä ilman taukoja...epäilen.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:54"]
Faktahan on se, että suurin osa ihmisistä jättää aivonsa jonnekin kaupan tuulikaappiin astuessaan sisään ja tulee sisään palveltavaksi prinsessaksi.
[/quote]
Suomessa on kaupoissa niin kalliit hinnat, että maksavalla asiakkaalla luulisi olevan oikeus olla palveltavana prinsessana.
Ohis, mutta myyjällä voi olla myös sairaus joka vaatii "hoitoa", esim. diabeetikko tuskin alkaa siinä kassalla piikittämään insuliinia itseensä, ja joskus pitää mennä syömään jos tuntee että verensokeri alkaa laskea liikaa (no jälkimmäisen voisi tehdä kassallakin hörppy mehua juomapullosta...) mutta pahimmillaan diabeetikolla alkaa "päässä heittää" jos luvut eivät ole hyvät =tulee virheitä.
Lisäksi pitkässä juoksussa käy terveyden päälle jos ei hoida itseään oikein, pistämisten ja syömisten pitää olla balansissa vaikka sitten kassalla olisikin jonoa... Terveys ennen kaikkea!
Lisäksi on muitakin sairauksia, ja esim. raskaupahoinvointi voi olla syy sille että pitää äkkiä juosta takahuoneeseen vessaan, kassahihnalleko sitä pitäisi laatata kun on jonoa....?!
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:13"]
Ohis, mutta myyjällä voi olla myös sairaus joka vaatii "hoitoa", esim. diabeetikko tuskin alkaa siinä kassalla piikittämään insuliinia itseensä, ja joskus pitää mennä syömään jos tuntee että verensokeri alkaa laskea liikaa (no jälkimmäisen voisi tehdä kassallakin hörppy mehua juomapullosta...) mutta pahimmillaan diabeetikolla alkaa "päässä heittää" jos luvut eivät ole hyvät =tulee virheitä.
Lisäksi pitkässä juoksussa käy terveyden päälle jos ei hoida itseään oikein, pistämisten ja syömisten pitää olla balansissa vaikka sitten kassalla olisikin jonoa... Terveys ennen kaikkea!
Lisäksi on muitakin sairauksia, ja esim. raskaupahoinvointi voi olla syy sille että pitää äkkiä juosta takahuoneeseen vessaan, kassahihnalleko sitä pitäisi laatata kun on jonoa....?!
[/quote]
Toi "mehupullosta hörppääminen" ei oikein onnistu kun suurimmassa osassa KAIKKI syöminen (ja jopa juominen) on kielletty. Olen ollut yli kymmenessä kaupassa töissä, ja osassa joutui jopa kesähelteillä tappelemaan vesipullon tuomisesta kassalle. "Kyllä te tauoilla ehditte juoda". Niin, paitsi että monesti ei tosiaan saanut taukoa viiteen tuntiin ja ihan perusterveellekin alkoi tehdä pahaa.
Kaupassa (ja kassalla) on pääsääntöisesti mukava olla töissä, mutta nimenomaan työnantajalta tulevat "hah, tarviiko teidän muka JUODA VETTÄ työvuoron aikana?!!?!?!" -ihmettelyt ottaa eniten päähän. Asiakkaiden vittumaisuuden vielä ymmärtää, mutta jotenkin tuo työnantajan/esimiehen vähättely tuntuu todella pahalta.
Onhan noita muissakin kaupoissa... Torstaisin on perheelläni kauppapäivä ja menemme yleensä n. klo 16-18 välisenä aikana kaupoille. Älyttömät jonot, missä tahansa kaupassa....Taitaa olla muutaman muunkin kauppapäivä ;)
Lidlissä kuitenkin ärsyttää se, että myyjät juoksevat muilla kassoilla hakemassa tupakka-askeja, joita ei välttämättä löydy koko talosta... Ikinä ei ole polttamani tupakkamerkki ollut loppu Prismassa/S-marketissa, mutta Lidlissä se on lähes aina loppu. Ja myös se kassan sulkeminen naaman edestä. Sitten kun siirryt toiseen jonoon jonottamaan myyjä avaakin kassan, kun yhtäkkiä tulikin jonoa, ei päässyt muihin hommiin. Käyn Lidlissä, koska siellä selvästi edullisimmat hinnat, joten olen alistunut tähän jo ajat sitten. Kaikkea ei voi saada....;)
Aiheen vierestä, mutta oon huomannut, että Lidlissä asioidessa kuuluu joka kerta toi "kassoille tarvitaan henkilökuntaa" -kuulutus ja siellä pari kassaa hoitaa hirveitä jonoja hiki hatussa. Samaan aikaan Citymarketissa on 10 kassaa auki tekstailemassa kännyköillään ja juoruamassa keskenään, ja parilla kassalla muutama hassu asiakas. Ei tunnu kovin järkevältä johtamiselta.
Asiakaspalvelun heikkoudesta valittaminen kannattaa varmaan suunnata sinne kauppaan? Täällä on Lidlin käytäntöjä himppa vaikeaa muuttaa :D
Kannattaa myös huomioida, että monet kaupat käyttävät taukolistoja, jolloin se tauko on todellakin pidettävä silloin kun listassa niin lukee, koska jos yksi myöhätyy tauoltaa, myöhästyy myös seuraava jne.
Ja loppujen lopuksi eihän se ole niiden rivimyyjien vaan myymäläpäällikön tms. vika, jos työvuorosuunnittelussa on mokattu, eli työntekijöitä on vuorossa liian vähän.
Voin kuvitella miten ärsyttävä mies siinä käskytti. Inho.
Kaupassa voi olla kokoajan ruuhkaa jonain päivänä. Siinä pitää myyjän ajatella hiukan itseään ja ottaa aikaa tauolle. Mahtaisiko se mieskään mennä tauolla kassalle kun juntit käskee? Idiootti se oli.
Te olette idiootteja. Asiakas on aina tärkein. Ja muutenkin nuo pikkutauot on aivan turhia. Ruokatauko saisi ainut tauko, kyllä sitä terveen ihmisen pitää muutama tunti jaksaa työskennellä ilman mitään taukoja.
Pistäisin pihalle tuotannollisista syistä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:42"]
Niin että esim. kassatyöntekijän pitäis jaksaa lyödä sitä samaa kassakonetta sen 8h ilman taukoja? Et taida itsekään tehä töitä sillä tahdilla, koska kassallahan se työntekijä ei voi esim. välillä vilkuilla puhelintaa, jutella työkaverin kanssa tai muuten luistaa työnteosta.
[/quote]
Sanoinko 8 tuntia. Minä sanoin muutama ja ruokatauko välissä. Eli korkeintaa 4 tuntia yhtäkyytiä. Kyllä tuo aika pitäisi jaksaa. Eikä kaupan työaika ole edes tuo 8 tuntia.
Olen myös huomannut monien kassojen vaan istuskelevan ja päivystävän kassalla kun asiakkaita ei ole ollut, vaikka hyvin joutaisi samalla siistiä hyllyrivejä yms. Joten aika paljon sitä taukoa muutenkin tulee.
[/quote]
Ainakin minun tuttavillani, jotka kaupan alalla työskentelevät työaika on sen 8h. Ja kun rahan kanssa ollaan tekemisissä niin virheprosentithan nousee mitä pidempään työntekijä joutuu olemaan samassa tehtävässä ilman taukoja. Esim. joissain Stadiumeissa työntekijä saa olla vain 1h putkeen kassalla ja sitten on siirryttävä muihin hommiin.
[/quote]
37,5/h/5 =7,5 h
[/quote]
Työpäivien pituus vaihtelee yleensä 7 ja 8 tunnin välillä. 7,5 h on vain keskiarvo.