Vuokran pyytäminen omalta lapselta kun kesätöissä
Kaipaisin mielipiteitä; poikani muutti pari vuotta sitten meidän omistamaamme asuntoon. Ensin hän oli armeijassa ja lähti sitten opiskelemaan. Tuolta ajalta emme tietenkään ole mitään vuokraa häneltä perineet, myös vastikkeen maksamme me.
Syyskuussa opiskelut toki jatkuu ja silloinkaan vuokraa ei peritä. Nyt jäin miettimään tätä kesäaikaa, poika on kokopäivätöissä, palkka "perus duunaritasoa".
Ajattelin ehdottaa, että poika maksaisi kesän ajan vuokrana vastikkeen verran, mieheni mielestä tässä ei ole mitään järkeä, parempi että poika säästäisi nyt talven varalle. Totta tietysti tuokin, mutta helposti se raha kyllä menee kaikkeen turhaankin...
Ja minä ajattelin lähinnä sitä, että olishan se hyvä pojankin huomata, että se asuminen oikeasti maksaakin jotain. Tuo on kuitenkin vielä aika pieni summa, n. 200 € kuussa.
Hassua, mutta tunnen jopa hieman huonoa omaatuntoa, jos pyydän vuokraa omalta lapselta jolla kuitenkin paljon pienemmät tulot kuin meillä, mutta kuitenkin kyse periaatteesta. Toivoisin hyviä näkemyksiänne:)
Kommentit (130)
Minä olen 15v asti maksanut kaiken mahdollisen itse ja onneksi siihen aikaan sai kesätöitä noin nuorikin. Ja ei, se asia ei jalostanut minua tippaakaan. Vanhemmillani olisi ollut rahaa auttaa minua esim. vuokrassa tai ostaa edes lakanoita minulle, mutta he päättivät opettaa minulle rahan käyttöä.
Toisaalta, en ole nykyään kenellekään mitään velkaa, joten vanhempani saavat ostaa omilla rahoillaan kaiken avun, mitä nyt vanhana tarvitsevat.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 20:05"]
Minun vanhemmillani on parikin sijoitusasuntoa, mutta emme ole sisareni kanssa koskaan asuneet niissä, vaan vuokralla. Totta kai vanhemmat ovat tukeneet opiskeluaikoina meitä välillä paljonkin (rahallisesti ja etenkin henkisesti), mutta mielestäni on ollut tärkeää alusta asti opetella alusta asti seisomaan omilla jaloillaan niin pitkälle kuin olen vain kyennyt.
Vanhemman tärkein tehtävä on ohjata lasta siihen, että hän pikku hiljaa kykenisi itsenäiseen elämään. Itsenäiseen elämään kuuluu esimerkiksi vuokranmaksu.
[/quote]
Eli maksoit vuokraa, mutta silti vanhempasi antoivat sinulle rahaa muuten. Minusta kai on aivan sama, jos ei peri vuokraa ja nuori joutuu tulemaan toimeen sillä, mitä saa tukea.
Hölmöläiset paikkaa peittoa toisesta päästä :)
Minä muuttaisin koko systeemin syksyllä uusiksi. Käsittääkseni poikasi on siis aikuinen joka asuu omassa asunnossaan. Hän on oikeutettu saamaan asumistukea jos vuokraa maksaa ja vuokrasopimus on olemassa. Joten ei muuta kuin vuokra-asunnoksia kämppä. Tottakai peritte asumistuen minimivuokran mutta oppiihan poikakin elämää. Kesätyörahoihin en nyt puuttuisi vaan kertoisin että syksyllä tilanne muuttuu.
Näin olen itsekin ensimmäiseen asuntooni muuttanut ja vuokraa vanhemmille maksanut. Eikä jäänyt katkeruutta vaan päinvastoin.
Aikuinen mies kyseessä, ihme paapomista? Ihmettelen kuinka moni täällä vielä oikein kannustaa tuohon toimintaan.. Kuten 5. aiemmin sanoi "Palkasta olisi hyvä oppia maksamaan kulujaan. Eli mielestäni vastikkeen voisi maksaa. Voitte antaa sen sitten opiskeluaikaan ruokakasseina takaisin." Samaa mieltä hänen kanssaan.
Kerron oman kokemukseni:
Olin 17v kaksoistutkinto opiskelija joka teki siivous keikkoja aina kun vaan kerkesi. Asuin kotona niinkuin tuon ikäiset yleensä.
Eräänä päivänä vanhempani ilmoittivat että se kotona asuminen maksais nyt sit 200e kuussa... Jep jep, vanhemmat eivät mulle koskaan mitään vaatteita ostaneet, maksoin me itse työlläni. Ja nuo keikkatyön tulot olisi siis mennyt kokonaan porukoiden taskuun, vaikka mulla käsittääkseni olisi ollut oikeus sentään asua kotonani alaikäisenä ilmseksi.
No muutin vuokra yksiöön, hintaan 350 euroa. Tuohon summaan sain asumistukea.
Arvatenkin koulu alkoi mennä huonosti, en koskaan saanut lakkia, ammatin kylläkin.
Joskus miettii missä olisin nyt jos olisin saanut aikoinaan rauhassa opiskella... En ehtinyt myöskään harrastaa mitään, eikä rahaakaan olisi ollut. Nyt kun olen itse äiti, en varmaan koskaan ikimaailmassa tee noin lapselleni.
Että varmaan kannattaa antaa pojan opiskella. Ja kun töihin menee niin sitten maksaa.
Jos poika asuu teidän omistamassanne asunnossa, niin eihän hän silloin tule asumislisää saamaan, vaikka vuokrasopimuksen laatisittekin. Hieno juttu, jos kykenette rahallisesti tukemaan nuorta aikuista opinnoissa noin paljon (asuminen), mutta pikkuhiljaa olisi pojan aiheellista alkaa itsekin kantaa vastuuta omasta taloudestaan. Ei kuulosta ollenkaan kohtuuttomalta, että kesätienesteistä poika maksaisi vastikkeet itse. Kyllä palkasta senkin jälkeen jää vielä muihin menoihin, ja jos poika asuisi vieraalta vuokratussa asunnossa, voisi asumiseen aivan hyvin mennä jopa 600-700 €/kk. Ihan hyvä valmistautua pehmeällä laskulla tulevaisuuteenkin, sillä tuskin aiotte hamaan ikuisuuteen maksaa pojan elämistä? Perimiset aikanaan sitten erikseen :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 12:29"]
Jos poika on jo yli 20-vuotias, niin häneltä voisi alkaa periä tuota 200 euron vuokraa joka kuulta, vaikka meneekin opiskelemaan. Monissa solukämpissäkin vuokrat on korkeampia. Poika saa kelalta asumislisää, jos hänellä ei ole muita tuloja, kuin opintotuki.
[/quote]
Asumislisän määrä on korkeintaan 58,87 euroa, kun kyse on vanhempien omistamasta kämpästä. Yhteensä ilman lainaa opintotukea saisi laskurin mukaan hieman reilut 350 euroa (josta menee vielä verot). Solukämppä voi olla vähän kalliimpi, mutta toisaalta siihen voi saada sen parisataa asumislisää, joten saattaa hyvin jäädä voitolle.
En kyllä perisi vuokraa jos oma taloudellinen tilanne ei sitä vaatisi ja lapsi muuten olisi vastuuntuntoinen ihminen.
Oletteko rikkaita vai onko teillä vain yksi lapsi kun maksatte 20-vuotiaanne asumisen kodin ulkopuolella? T. Keskituloiset vanhemmat ja kaksi aikuistuvaa lasta, samat tuethan tietysti kaikille lapsille eikös niin?
Musta toi ei ole reilua. Olkaa reiluja vanhempia ja antakaa lapsen säästää syksyä varten, sitä vartenhan opiskelijat tienaa kesällä rahaa. Jos hänellä menee turhuuksiinkin niin se ei ole teidän ongelmanne.
Ja poikako maksaisi KOKO vastikkeen vaikka tekin asutte asunnossanne? Ei kyllä hyvä ajatus minusta ollenkaan.
Sitten voisin olla eri mieltä jos poika olisi kokopäivätöissä eikä opiskelija ja asuisi teillä. Silloin jakaisin asumiskulut kolmeen pekkaan. Opiskelijana tosiaan on ihan eri asia. On ne tulorajat ja kesän säästöt kuluu talven aikana elämiseen.
Pojalla on kissanpäivät; on oman kodin edut, mutta ei velvollisuuksia :-)
Jos oisin se poika, niin saattaisin kyllä venyttää opintoja ja nauttia elämästä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 12:36"]
Minä olen 15v asti maksanut kaiken mahdollisen itse ja onneksi siihen aikaan sai kesätöitä noin nuorikin. Ja ei, se asia ei jalostanut minua tippaakaan. Vanhemmillani olisi ollut rahaa auttaa minua esim. vuokrassa tai ostaa edes lakanoita minulle, mutta he päättivät opettaa minulle rahan käyttöä.
Toisaalta, en ole nykyään kenellekään mitään velkaa, joten vanhempani saavat ostaa omilla rahoillaan kaiken avun, mitä nyt vanhana tarvitsevat.
[/quote]
Hyvä, anna samalla mitalla takaisin.
Minä en koskaan voisi omalta lapselta periä maksua kotona asumisesta tai ruuasta tai vaatteista tai ajokortista jne.
Mutta tämän palstan tunnekylmät "kasvattajat" näköjään voivat
Eikö se ap:n kullanmuru ITSE tajua että maksaisi Vanhemmilleen jotain. Tätä en vaan tajua. Mitä helvettiä, 21- vuotias maksattaa vanhemmillaan asumisensa. Missä on menty väärään???Ei ole normaalia että tuon iläinen on rahallisesti riippuvainen vanhemmistaan!!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 20:05"]
Minun vanhemmillani on parikin sijoitusasuntoa, mutta emme ole sisareni kanssa koskaan asuneet niissä, vaan vuokralla. Totta kai vanhemmat ovat tukeneet opiskeluaikoina meitä välillä paljonkin (rahallisesti ja etenkin henkisesti), mutta mielestäni on ollut tärkeää alusta asti opetella alusta asti seisomaan omilla jaloillaan niin pitkälle kuin olen vain kyennyt.
Vanhemman tärkein tehtävä on ohjata lasta siihen, että hän pikku hiljaa kykenisi itsenäiseen elämään. Itsenäiseen elämään kuuluu esimerkiksi vuokranmaksu.
[/quote]
Eli maksoit vuokraa, mutta silti vanhempasi antoivat sinulle rahaa muuten. Minusta kai on aivan sama, jos ei peri vuokraa ja nuori joutuu tulemaan toimeen sillä, mitä saa tukea.
Hölmöläiset paikkaa peittoa toisesta päästä :)
[/quote]
Minusta se ei ollut lainkaan hölmöä. Sillä tavalla oppi vastuunkantoa ja käsitti, mitä asuminen (ja eläminen) oikeasti maksaa ja että rahan eteen on tehtävä töitä. Ja nostattihan se myös valtavasti itsetuntoa, kun suurimmaksi osaksi tuli toimeen itse. Vanhempieni antama tuki oli esimerkiksi joskus maksettuja ruokakauppareissuja tjsp. Vuokraani he eivät koskaan ole maksaneet, vaan sen olen maksanut aina omalla työlläni sekä tuilla, joihin olen oikeutettu.
Mielestäni vanhempani onnistuivat todella hyvin tukemaan minua itsenäisen elämän alkuun - olettamalla, että suurimmaksi osaksi huolehdin itsestäni, mutta toivat myös ilmi, että minulla on aina turvaverkko, jos jotakin katastrofaalista tapahtuu. Siitä olen heille kiitollinen.
Vieläkin kiinnostaa, että onko poika ainoa lapsi ja jos ei niin montako tonnia kuussa menee kaikkien lasten asumisen tukemiseen kodin ulkopuolella?
Siis lapsihan ei asu vanhempiensa kanssa vaan heidän omistamassaan "sijoitus asunnossa" ilmaiseksi
Te vanhemmat ette selvästi tarvitse rahaa, joten ehdottaisin että perit kesän ajalta pojalta vastikkeen ja laitat sen säästöön ja lahjoitat myöhemmin hänelle.
Sorry, sijoitusasunnossa yhteen t. 35
Kaikki yliopistokaverini, jotka asuvat vanhempien omistamassa asunnossa maksavat myös opiskeluajalta vastikkeen verran vuokraa. Asumistukea saa myös vanhempien omistamaan asuntoon opiskeluajalta, joskaan ei täysimääräisenä.
Tosiaan, kuten joku jo todennutkin, vanhempien omistamaan asuntoon asumislisää saa vain muutaman kympin, joten opintojen ajalta ei vuokraa olla perimässä.
Poika on 21 ja tottakai sitä jokainen vanhempi lapselleen toivoo parasta, eli tässä tapauksessa haluamme ehdottomasti tukea ja mahdollistaa opiskelut. Mutta tottakai pojan täytyy myös itse ottaa vastuu omasta elämästään ja toki hän niin tekeekin, fiksu nuori mies hän on. Ap
mielestäni olette tehneet suuren virheen, kun maksatte kaiken pojan puolesta.
Tulen itse varsin varakkaasta perheestä ja ensimmäinen "oma" asuntoni oli vanhempieni sijoitusasunto (joka ostettiin toiveitteni mukaiselta alueelta jne). En maksanut vuokraa, mutta maksoin yhtiövastikkeet ja kaikki muut kulut normaalisti, opiskelin tuolloin yliopistossa.
Mielestäni tuo oli hyvä systeemi, opin heti alusta asti huolehtimaan asumismenoista (vaikka ne normaalia vuokraa pienemmät olivatkin) enkä jäänhyt siihen harhaan, että asuminen eii maksa mitään.
Samanlaista systeemia ehdottaisin poikannekin suhteen: maksaa vastikkeen + muut kulut (vesimaksut, sähkölaskut jne) itse, mutta ette peri varsinaista vuokraa ja tämä siis 12kk vuodessa. Nyt olette kasvattamassa nuorta miestä, jolla ei ole realistista kuvaa oikeasta elämästä eikä omien raha-asioiden hoitamisesta. Jos peritte vastikkeen vain niiltä kuukausilta, jolloin poika on töissä niin opetatte, ettei työnteko välttämättä kannata (=joutuu poikkeuksellisesti maksamaan asumisesta) ja jos ei maksa asumisesta koskaan niin poika ei opi realistisesti hoitamaan tuloja ja menojaan.