Vuokran pyytäminen omalta lapselta kun kesätöissä
Kaipaisin mielipiteitä; poikani muutti pari vuotta sitten meidän omistamaamme asuntoon. Ensin hän oli armeijassa ja lähti sitten opiskelemaan. Tuolta ajalta emme tietenkään ole mitään vuokraa häneltä perineet, myös vastikkeen maksamme me.
Syyskuussa opiskelut toki jatkuu ja silloinkaan vuokraa ei peritä. Nyt jäin miettimään tätä kesäaikaa, poika on kokopäivätöissä, palkka "perus duunaritasoa".
Ajattelin ehdottaa, että poika maksaisi kesän ajan vuokrana vastikkeen verran, mieheni mielestä tässä ei ole mitään järkeä, parempi että poika säästäisi nyt talven varalle. Totta tietysti tuokin, mutta helposti se raha kyllä menee kaikkeen turhaankin...
Ja minä ajattelin lähinnä sitä, että olishan se hyvä pojankin huomata, että se asuminen oikeasti maksaakin jotain. Tuo on kuitenkin vielä aika pieni summa, n. 200 € kuussa.
Hassua, mutta tunnen jopa hieman huonoa omaatuntoa, jos pyydän vuokraa omalta lapselta jolla kuitenkin paljon pienemmät tulot kuin meillä, mutta kuitenkin kyse periaatteesta. Toivoisin hyviä näkemyksiänne:)
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:22"]
Mielestäni ehdottomasti vähintään tuo vastike pojalta, vaikka ympäri vuoden. jos jo armeijan käynyt, pitäisi alkaa opetella raha-asioita. 200e/kk todella pieni summa.
[/quote]
Jos kuukausittaiset bruttotulot on selvästi alle 400 euroa, se on aika paljon.
[/quote]
Mutta jos ap.lla on pikkurahan puutetta.
Suosittelisin kyllä mieluummin asunnon myyntiä ap.lle ja niillä rahoilla elämistä. Poika voi muuttaa jonnekin muualle ja alkaisi saamaan parempaa asumistukea.
[/quote]
No onko ap:lla pikkurahan puutetta? Jos on varaa pitää sijoitusasuntoa tuottamattomana ja miettiä kesätyön aikaista vastikkeenmaksua lähinnä periatteellisena kysymyksenä, niin ei se ihan pikkurahan puutteelta kuulosta...
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 18:02"]
Minä asuin vanhempieni asunnossa koko opiskeluajan ja maksoin vastikkeen, joka oli noin 100e. Hävettäisi jos en olisi maksanut mitään. Onhan tuo silti ihan älytön tuki lapselle, ettei tarvitse stressata jotain 600e vuokraa ja sitä, että täytyykin yhtäkkiä vaihtaa kämppää jostain syystä. En yhtään ihmettele että nykyiset teinit ovat niin velliperseitä, kun kaikki kustannetaan äidin pussista. Kyllä kuulkaas opintoaikana sitä vain kummasti tulee aika vähällä toimeen, kulut ovat ihan eri luokkaa kuin työssäkäyvänä. Niin ja sain muuten asumistukea sen 58e. Minun mielestäni poikanne tulisi osallistua edes jotenkin asunnon kuluihin.
[/quote]
Miten niin nykyiset nuoret. Minä olen elänyt nuoruuteni 70-luvulla ja rikkaampien perheiden lapsille vanhemmat maksoi vuokran. Ja kyllä he ovat edenneet hyvin elämässään. Minusta oli hienoa, kun heidän vanhempansa halusivat auttaa lapsiaan.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:35"]
Sosiaalipummiasenne ei näköjään katso tuloluokkaa.
[/quote]
Se ei ole pummaamista, jos ottaa alle prosentin *omistaan* takaisin. Tuolla summalla käytämme verovaroin kustannettuja palveluita tasan nolla kertaa vuodessa. Yhteiskunta jää silti voitolle, mutta fiksu nyt vain pyrkii minimoimaan varkeiden (yhteiskunnan) mahdollisuuden kajota omaisuuteensa.
[/quote]
Ette esimerkiksi koskaan kulje julkisin varoin rakennetulla ja hoidetulla tiellä? Hyödy yhteiskunnallisesta vakaudesta? Lapsenne eivät opiskele maksuttomassa korkeakoulussa? Ette ole itse opiskelleet maksuttomassa korkeakoulussa ja saaneet sitä kautta korkeita tuloja?
Siirtäkää se asunto pojan nimiin ja sen jälkeen hoitakoon itse maksunsa.
Mun mielestä on hienoa, että maksatte asumisen vielä opiskelun ajan. Parempi, että poika saa talveksi kerätä rahaa säästöön jos tulot ovat opintotuki (n.200e) ja satunnaiset keikkatyöt, kyllä siinä rahankäyttöä jo oppii! Omalle lapselle haluaa tietysti olla apuna niin paljon kuin mahdollista, itsekin antaisin asua ilmaiseksi jos olisi mahdollisuus. Poika saisi asumistukea opiskelun ajalta varmaan aika vähän jos pyytäisitte vuokraa 200e, niissäkin on Se joku vähimmäismäärä että mistä maksetaan ollenkaan tukea.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:35"]
Sosiaalipummiasenne ei näköjään katso tuloluokkaa.
[/quote]
Se ei ole pummaamista, jos ottaa alle prosentin *omistaan* takaisin. Tuolla summalla käytämme verovaroin kustannettuja palveluita tasan nolla kertaa vuodessa. Yhteiskunta jää silti voitolle, mutta fiksu nyt vain pyrkii minimoimaan varkeiden (yhteiskunnan) mahdollisuuden kajota omaisuuteensa.
[/quote]
Ette esimerkiksi koskaan kulje julkisin varoin rakennetulla ja hoidetulla tiellä? Hyödy yhteiskunnallisesta vakaudesta? Lapsenne eivät opiskele maksuttomassa korkeakoulussa? Ette ole itse opiskelleet maksuttomassa korkeakoulussa ja saaneet sitä kautta korkeita tuloja?
[/quote]Jos ihminen väittää että ei käytä mitään yhteiskunnan palveluita, niin hän on vain yksikertaistesti ihan vitun tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 12:09"]
mun mielestä poika saisi maksaa ympäri vuoden sen 200€ vuokraa. Teette virallisen sopimuksen asiasta niin poikaa saa tukea jos on sellaiseen oikeitettu.
Teette pojalle karhunpalveluksen jos ette opeta elämän tavallisen elämän normien mukaan.
[/quote]
Tuossa nyt ei opi muuta kuin käymään yhteiskunnan kukkarolla. Miksi sinä väkisin haluat maksaa tämän pojan tuet sen sijaan, että ap miehineen ne maksaa, kun kerran se ei näytä olevan ongelma heille.
Huvittavaa, kuinka niin moni väittää elävänsä itsenäistä elämää, vaikka oikeasti elää muiden veronmaksajien rahoilla. Jostain syystä 'itsenäisyys' nähdään vain siinä, saako rahallista tukea omilta vanhemmmilta vai ei.
Pyytäisin, että maksaisi vastiketta ja panisin nämä rahat säästöön ja antaisin hemmolle ne takaisin "valmistumislahjaksi". Sanoisin tästä säästöjemmasta jo etukäteen. Jos omat tulot olisivat tosi kehnot, silloin voisin ottaa vuokraakin olettaen, että muussa tapauksessa kämppä olisi jollain toisella vuokralla ja kovempaan hintaan.
Minusta on ihan ok, jos vanhemmilla on varaa antaa lapsen asua ilmaiseksi. Olisipa mulla itelläkin sen verran varakkaat vanhemmat. Sitten kun poika valmistuu ja alkaa vakituisesti käymään töissä, niin tietysti alkaa maksaa vanhemmilleen vuokraa. Mutta ihan vaan periaatteen vuoksi ei mielestäni ole vielä tässä vaiheessa tarpeen periä vuokraa, mikäli vanhemmilla ei erityisesti ole rahanpuutetta.
Tännehän oli tullut paljon vastauksia! Kuten jo ketjun alussa totesin, en ole missään vaiheessa edes ajatellut vuokran (tai vastikkeen) pyytämistä muulloin, kun nyt kun ehtii useamman kk:n putkeen tehdä töitä. Meillä on mahdollisuus maksaa vastike talvella ja niin on nytkin, enemmän kyse vain on periaatteesta.
Juteltiin äsken miehen kanssa asiasta ja hän on edelleen sitä mieltä, ettei vastiketta pyydetä, ja se sopii minulle. Ja kyllä, muita lapsiamme tullaan varmasti kohtelemaan tasapuolisesti:)
Minun vanhemmillani on parikin sijoitusasuntoa, mutta emme ole sisareni kanssa koskaan asuneet niissä, vaan vuokralla. Totta kai vanhemmat ovat tukeneet opiskeluaikoina meitä välillä paljonkin (rahallisesti ja etenkin henkisesti), mutta mielestäni on ollut tärkeää alusta asti opetella alusta asti seisomaan omilla jaloillaan niin pitkälle kuin olen vain kyennyt.
Vanhemman tärkein tehtävä on ohjata lasta siihen, että hän pikku hiljaa kykenisi itsenäiseen elämään. Itsenäiseen elämään kuuluu esimerkiksi vuokranmaksu.
Vanhemmillani oli erittäin hyvät tulot, mutta silti rahoitin elämäni yliopistoaikana 1997-2002 täysin itse. Rahaa olisin varmasti saanut, jos olisin pyytänyt, mutta halusin pärjätä itse. Ja pärjäsin. Asuin hyvätasoisissa asunnoissa (vuokrat silloin 300-600 eur, 1800-3600 mk), eikä minulta mitään puuttunut. Matkustelinkin jonkun verran. Opintolainaa nostin pari tonnia (mk) "turhuuksiin" kuten uuteen puhelimeen ym. Koko opiskeluajan tein töitä mm. kassalla ja kouluttajana, siitä huolimatta valmistuin juristiksi viidessä vuodessa, josta ainakin viimeiset 1,5 vuotta lähinnä lusmuilin. Ikinä en olisi kehdannut asua vanhempieni omistamassa asunnossa ilmaiseksi! Kun Omat lapseni muuttavat kotoa, autan toki, jos tarvetta on, mutta kannustan työntekoon opintojen ohella - työkokemuksen saaminen jo opiskeluaikana on välttämätöntä työllistymisen kannalta.
Mielestäni hyvä että maksaisi vastikkeen. Aika jo opetella aikuisten elämää.
Joo, ei mitään järkeä parilta kuukaudelta pyytää vuokraa jos ei muutenkaan pyydä. Rahat säästöön, ja mitä sitten vaikka menisi vähän turhuuteenkin, kun kuitenkin aika vähällä varmaan pärjää aina talvet.
Palkasta olisi hyvä oppia maksamaan kulujaan. Eli mielestäni vastikkeen voisi maksaa. Voitte antaa sen sitten opiskeluaikaan ruokakasseina takaisin.
Juttele pojan kanssa, miten kokee. Joistain voisi olla mukavaa "kantaa vastuunsa".
Minä asuin vanhempieni asunnossa koko opiskeluajan ja maksoin vastikkeen, joka oli noin 100e. Hävettäisi jos en olisi maksanut mitään. Onhan tuo silti ihan älytön tuki lapselle, ettei tarvitse stressata jotain 600e vuokraa ja sitä, että täytyykin yhtäkkiä vaihtaa kämppää jostain syystä. En yhtään ihmettele että nykyiset teinit ovat niin velliperseitä, kun kaikki kustannetaan äidin pussista. Kyllä kuulkaas opintoaikana sitä vain kummasti tulee aika vähällä toimeen, kulut ovat ihan eri luokkaa kuin työssäkäyvänä. Niin ja sain muuten asumistukea sen 58e. Minun mielestäni poikanne tulisi osallistua edes jotenkin asunnon kuluihin.