Juhannuksesta, aoppi taas, grr!
Meillä on ollut jo monet vuodet perinteenä viettää juhannusta mökillä yhden porukan kesken. Meitä on juhannusaattona 3 perhettä ja juhannuspäivänä ehkä 5 perhettä jotka kokoontuu yhteen, vähän vaihdellaan vuosittain kenen paikassa ollaan, mutta sama porukka suunnilleen. Tänä vuonna ollaan sekä juhannusaatto että juhannuspäivä muiden paikoissa (oltiin pääsiäisenä meillä ja nyt on "heidän vuoronsa").
Nyt on anoppi saanut päähänsä että hän tulee myös sinne miehen siskon lasten kanssa (miehen sisko on matkalla ja anoppi lastenvahtina, anoppi leski). Se mökki on vielä anopin omistuksessa ja siksi vaikea sanoakaan mitään. Mökistä on jo kirjoitettu kauppakirja että ostamme sen, se on juristilla tarkastettavana, en usko että saamme sitä ennen juhannusta valmiiksi, ja ei sillä käytännössä mitään merkitystäkään ole (siis luonnollisesti juridisesti on, mutta käytännössä se ei muuttaisi tilannetta). Olemme sisustaneet mökin, ja jo monta vuotta hoitaneet kaiken ylläpidon ja siitä koituneet kustannukset. Anoppia ei kiinnosta olla siellä, mutta itse kaupanteko on venynyt vaan koska anoppi ei osaa päättää ikinä mistään, nytkin saa nähdä saadaanko ne nimet siihen paperiin aikanaan, mutta näin lähellä ei ole koskaan oltu. Ja huom. anoppi todella haluaa myydä mökin pois ja miehen siskoa se ei kiinnosta (ja ostamme sen ihan puhtaana ostona sekoittamatta siihen perintöä juuri siksi että kukaan ei tuntisi että heitä on kohdeltu väärin). Anoppi vaan ei osaa päättää ikinä mitään lopullisesti.
No asiaan, tämä juhannus. Me emme tule olemaan mökillä juhannusta, molemmat illat meillä on siis menoa, ja nyt anoppi ilmoittaa että hän myös tulee sinne. Odottaako hän että minun pitää soittaa näillä ihmisille minne meidät on kutsuttu että ei kai se haittaa että miehen anoppi ja nämä kaksi lasta kanssa tulee paikalle??? Anoppi tuntee nämä ihmiset myös mutta tosiaan me kaikki olemme suunnilleen saman ikäisiä muut, anoppi toista sukupolvea tietenkin. Anoppi vaan on sitä mieltä että serkusten pitää saada leikkiä juhannuksena ja heillä ei ole muutakaan tekemistä. Mä ymmärräisin tämän jos me oltaisiin meillä, mutta kun me ei olla ja ei todellakaan muuteta juhannussuunnitelmia kun hän nyt sai tällaisen idean päähänsä.
Tapaan tänään anopin ja hän tulee ihan takuulla hiillostamaan minua aiheesta (oli eilen tavannut hyvän ystäväni ja tälle myös ilmoittanut sillä lailla "testimielessä" ystäväni mielestä että aikoo myös mennä mökille). Ajattelin että onko törkeää sanoa että "aijaa, no, soita sitten Xxx:lle ja kysy että voitteko te tulle mukaan aattona"? Mä en haluaisin soittaa ja mielestäni anoppi ei voi olettaa meidän peruvan kaikkia hauskoja suunnitelmiamme siksi että hänellä on nyt muuten tylsää. Olen odottanut juhannusta kauan, tämä on yksi meidän kesä kohokohdista. Mökkiin kyllä mahtuu nukkumaan kolme henkeä lisääkin, vaikkakin heidän pitää tällöin tuoda mukanaan peitot ja tyynyt ja sänkyvaatteet. Ja ei anoppi eikä tietenkään ne lapsetkaan minua häiritse itse juhlinnassa mutta en usko että nämä muut kenen luokse meidät on kutsutta ovat kovin innoissaan tästä käänteestä. Ja samaten monta päivää pienissä tiloissa kaikki yhdessä ei innosta. Mitä mä teen? Mies on poissa juhannukseen asti, hänestä ei ole tämän jutun selvittäjäksi, minun se pitää taklata.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 09:55"]
No se mies on ulkomailla töissä, tulee kotiin torstaina. Ja kyllä siellä on puhelin, mutta käytännössä tämä nyt jää minun hoidettavaksi, koska tapaan tänän anopin ja uskon hänen ottavan asian tällöin esille. Olisi erittäin omituista sanoa anopille että voisitko ottaa yhteyttä poikaasi tässä asiassa, minulla ei ole tähän mitään sanottavaa. Ei oikein luonnollista keskustelua..
Mieheni on vahvasti sitä mieltä että anoppi ei tule sinne tulemaan, mutta tapansa mukaan anoppi pitää kaikkia vaihtoehtoja auki ja yrittää samalla hieman hermostuttaa meitä, ja muistuttaa että hänen mökki se on. No pian se nähdään, en aio antaa hänen pilata minun jussia, hän saa todella itse sitten hoitaa kutsut muiden mökeille jos sitä haluaa.
[/quote]
Hänen mökkinsähän se vielä onkin.
Tosi kiva suhtautua lastensa isoäitiin kuin tunkeilijaan ja viholliseen. Onkohan ap:n äiti jo katkaissut välit tyttäreensä?
Anoppi haluaa selkeästi olla ilmainen lastenvahti! Nyt voitte olla kavereiden luona niin pitkää kuin huvittaa. :)
Hyvänen aika miten sekavaa! Koska avauksesta on jo vuosi kaikki ovat varmaan selvinneet hengissä ja voivat nyt kiistellä ja haukkua toisiaan tämän tulevan, vuoden 2015 juhannuksen vietosta.
En ymmärtänyt mitään. Jonnekin mökille olette menossa mutta ette kuitenkaan ole koska molemmat illat on menoa jne. Juhannuksesta selviää parhaiten kun esim vuokraa paikan, ilman mitään kaupankäyntiongelmia tms vatulointia sukulaisten kanssa.
En ymmärtänyt mitään. Jonnekin mökille olette menossa mutta ette kuitenkaan ole koska molemmat illat on menoa jne. Juhannuksesta selviää parhaiten kun esim vuokraa paikan, ilman mitään kaupankäyntiongelmia tms vatulointia sukulaisten kanssa.
Ihan en nyt ymmärtänyt.. Olette muiden luona mutta kuitenkin olette anopilta ostamassa sen mökin missä olette? Vai miten se mökin osto anopilta liittyi juttuun?
Jos mökki on juridisesti hänen niin hän saa sinne tulla hyväksyit sinä sitä tai et eikä tarvitse edes lupaa kysellä. Jos taas kerroit mökin ostosta muuten vaan ja olette ihan jonkun muun (ei sukulaisen) mökillä niin hyvin voit sanoa anopille että varmistaa isäntäparilta sopiiko sinne tulla.
Siis onko se anoppi tulossa sinne teidän/hänen mökille vai sinne, missä te vietätte juhannuksen? Mitä se haittaa, jos hän tulee sinne omalle mökille, koska teillähän oli muuta menoa
Olisitko mitenkään voinut ilmaista asian vähän lyhemmin ja selkeämmin?
No pidä kuitenkin kiinni alkuperäisestä suunnitelmasta. Sinä et ole se, joka alkaa suunnittelemaan ja järjestelemään. Toki voit kertoa muille anoppisi suunnitelmasta, mutta se on sitten hänen ongelmansa järjestää asiat, ei sinun eikä myöskään miehesi.
Jos anoppi on tunkemassa jonkun muun mökille kuin juridisesti omistamalleen, niin kerro toki, että hänen on ihan itse selvitettävä, onko tervetullut äläkä ala välittäjäksi.
Anoppi on jo ihan aikuinen nainen, ja voi ihan itse huolehtia omista asioistaan. Et sinä ole hänen äitinsä etkä holhoojansa, jonka kuuluu soitella, kysellä ja järjestellä hänen puolestaan.
En jaksanut edes lukea kuin ekan rivin. Muita?
Voisiko ap seuraavan kerran provoillessaan lukea kertaalleen läpi, mitä kirjoitti. Ensin ajattelit provota "ollaan anopin mökillä ja se tulee sinne" ja sitten vaihdoit, että "mennään tuttavien mökille ja anoppi tulee sinne".
Anopit ei halua lähteä kenenkään vieraitten mökeille, he nauttivat kunnollisista yöunista ja hyvästä seurasta. Siksi juttusi on juuri niin absurdi, että voit vastailla itsellesi moneen kertaan ihmetellen, että eikö muka muitten anopit ja kun serkuksetkin on kaikki 2-6v ja sitten hetken kuluttua 7- 13v jne.
Huono aloitus tälle päivälle, pisteitä -4.
Olemme siis maaseudulla mökillä ja nukumme siellä meidän mökillä mutta molempina iltoina vietämme illat pois mökiltä naapurustossa ystäviemme mökeillä, tulemma yöksi omalle mökillemma.
Ja juridisesti anopilla on kaikki oikeudet mökillä olla, sitä en kiistä, mutta en usko anopin haluavan istua yksin mökillänsä näiden lasten kanssa vaan haluaa että minä järjestän heille kutsut ystäviemme luokse. Ja sitten yöksi kaikki meidän mökille nukkumaan. Pahoittelen että kirjoitan epäselvästi.
ap
Miksi näissä provoissa miehet/puolisot on aina työmatkalla tai muuten poissa kotoa? AV:n perusteella 80% miehistä tekee reissuhommia tai on jatkuvasti työmatkoilla.
Ei ole provo tämä, kirjoitan vaan epäselvästi, sori.
ap
Tainnut korkki jo aueta hyvissä ajoin ennen juhannusta? Ei saa selvää. Vinkkinä vaan, että mitään anopin mökkiä ei pidä ostaa. Se ei tule koskaan olemaan täysin. "oma"
Ja kyllä se miehesi pystyy kai puhelimella selvittämään asian, kyseessä on kuitenkin hänen äitinsä...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 08:48"]
Olemme siis maaseudulla mökillä ja nukumme siellä meidän mökillä mutta molempina iltoina vietämme illat pois mökiltä naapurustossa ystäviemme mökeillä, tulemma yöksi omalle mökillemma.
Ja juridisesti anopilla on kaikki oikeudet mökillä olla, sitä en kiistä, mutta en usko anopin haluavan istua yksin mökillänsä näiden lasten kanssa vaan haluaa että minä järjestän heille kutsut ystäviemme luokse. Ja sitten yöksi kaikki meidän mökille nukkumaan. Pahoittelen että kirjoitan epäselvästi.
ap
[/quote]
Ai että ihan maaseudulla mökillä. Suurin osa kesämökeistähän on kaupungeissa, kiitos tarkennuksesta. Ja teillä on kavereitten mökit kivasti siinä anopin omistaman mökin vieressä, mikä se näppärämpää. Ja mökin kauppakirjat on juristilla tarkastettavina sen sijaan, että olisitte teettäneet ne paperit ammattilaisella.
Mitäkö voit tehdä? No ihan ensin katso sen vuokrayksiösi ikkunasta naapuritalon betoniseinää ja huomaa, että sinulla ei ole perhettä, anoppia eikä mökkiä. Mielikuvituskin ontuu.
Teoriassa joo 14, käytänössä ei sitä tee.
Kiitos vaan vastauksista, 7(?) on ihan oikeassa, noin sitä itsekin ajattelin, mutta piti silti tänne kirjoittaa, ihan vaan kun on hieman tylsää ja ärsyttää tämä juttu.
epäselvä ap jolla on korkki kyllä kiinni:)
Hämärä tarina