Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syvä kehitysvamma

Vierailija
26.06.2014 |

Minulla on 20-vuotias poika, jonka diagnoosi on syvä kehitysvammaisuus ja monivammaisuus. Vaikka hän onkin 20, hän on älyllisesti 0,5 vuotiaan tasolla.

1.Hän ei osaa kävellä

2.ruoka on vellimäisessä muodossa (koska pureminen ei onnistu) 3.ruokailu on todella sottaista, sillä osa ruuasta tulee ulos kuolan mukana.

4.hänellä on vaipat koko ajan, sillä suolen ja rakon hallinassa on todella paljon ongelmia.

5. Puhetta ei tule mitenkään, ei edes sanoja, vain epämääräistä huutoa

6.hänen saamat joululahjat ovat vauvoille tarkotettuja pehmoleluja

Voiko tälläistä 20 vuotiasta kutsua aikuiseksi, kun käytös on tätä tasoa? 

Yhdessä kyselyssä kysyttiin: Montako lasta perheessä on? Laitoin tähän 1, sillä hän on ns. 100kiloinen vauva... Mikä on teidän mielipide? :)

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän erikoiseen sävyyn puhut kyllä lapsestasi :(

Vierailija
2/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:23"]Vähän erikoiseen sävyyn puhut kyllä lapsestasi :(

[/quote]

Totta. Taitaa ko. vanhempi olla itse hieman himmeämmillä valoilla käyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja tilanne teillä. Toivottavasti on osan aikaa hoitolaitoksessa ei kait tuollaista kukaan jatkuvasti jaksa.

Saa liikaa velliä jos 100 kiloa painaa. Pienennä annoskokoja.

Voimia.

Vierailija
4/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan on jo aikuinen ja tuossa iässä olisi hyvä hakea jo laitospaikkaa ja kotona sitten lomailua.

Itselläni on lievästi kehitysvammainen 12v. poika ja hän on taas ihan tässä mailmassa täysin mukana, mutta toisilla naisilla on raivostuttava asenne häntä kohtaan. Hän ei ole ääliö joka ei tajua tai osaa mitään. Siis lähinnä naapureista kyse.

Vierailija
5/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:23"]

[/quote]Ihan realistiseen sävyyn

Vierailija
6/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:35"]

[/quote]

Täällä on monesta "lievemmästäkin" tapauksesta puhuttu huomattavasti erikoisempaan sävyyn kuin hänestä ja silti ei ole kukaan sanonut siihen mitään vastaan.

Vierailija
7/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mustaa huumoria jonka avulla äiti selviää. Ei kyse ole rakkaudettomuudesta vaan keinosta selvitä päivästä toiseen tietäen et 30-vuoden päästä hän ei kenties enää jaksakaan hoivata.

Vierailija
8/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 20:57"]

Olen hoitanut joitain vuosia kehitysvammaisia ja minusta ap:n pojan kaltaisia aikuisia on huomattavasti helpompi hoitaa kuin käveleviä, täysin arvaamattomia syvästi kehitysvammaisia..

[/quote]

Sama juttu, olen myös työskennellyt kehitysvammaisten hoitajana ja ne jotka pystyvät kävelemään ja liikkumaan lyvät, purevat ja potkivat. Helpompi hoitaa on nuo ns täyshoidolliset, jotka eivä kykene edes liikkumaan. Syöttäminen on aina se kinkkinen puoli, kun suurin osa ruoasta tulee syöttämisen aikana kuolan ja kielen esiin työntämisen mukana ulos. Ja kaksi ihmistä aina tarvitaan laittamaan pesulaverille tai pyörätuoliin.

Vierailija
9/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joo epäilemättä. Kuulosti vaan omaan korvaan vähän rankalta. Toisaalta varmaan ihan hyväkin jos osaa suhtautua asiaan osittain kepeästi ja jopa hieman humoristisestikin, sillä arki voisi muuten käydä aika rankaksi. Joka tapauksessa jaksamisia ap:lle :)

Vierailija
10/58 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi,mutta miksi ette vain abortoi (nykypäivänä kun tilanne saadaan selville) jos haluatte pitää vaikeasti keharin niin älkää pistäkö laitoksiin heitä loppuiäksi vaan hoitakaa itse!ärsyttää vaan mutta pahasti kehitysvammaiset ei tuo yhteiskunnalle mitään eikä varmaa itse nauti tilastaan! olen hoitanut ja sain tarpeekseni vanhempien yhteiskunta hoitaa asenteesta.vaihdoin alaa kyllä juu.

Vierailija
11/58 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuvittelet, että tilanne saataisiin selville raskauden aikana? Oletko tietoinen, että syvä kehitysvamma voi tulla syntymän jälkeenkin?

Vierailija
12/58 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on syynä pojan kehitysvammaan? Syntyikö hän terveenä lapsena?

Vierailija
13/58 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:11"]

anteeksi,mutta miksi ette vain abortoi (nykypäivänä kun tilanne saadaan selville) jos haluatte pitää vaikeasti keharin niin älkää pistäkö laitoksiin heitä loppuiäksi vaan hoitakaa itse!ärsyttää vaan mutta pahasti kehitysvammaiset ei tuo yhteiskunnalle mitään eikä varmaa itse nauti tilastaan! olen hoitanut ja sain tarpeekseni vanhempien yhteiskunta hoitaa asenteesta.vaihdoin alaa kyllä juu.

[/quote]

jos olet kerran hoitanut, niin luulis sun tietävän, että näitä ei aina tiedetä ennen syntymää.

Vierailija
14/58 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:41"]Että on omituista, kun syö vain velliä. MIksei olisi laitettu gastrostoomaa, koska vellilla tuskin on arvitsemus kunnossa. Olen sitä mieltä, että olet trolli.
[/quote]
Vellillä tarkoitetaan varmasti sitä, että kaikki ruoka laitetaan tehosekoittimeen ja hienonnetaan näin velliksi. Velli voi olla siis mitä tahansa ruokaa vellimäisessä muodossa.

Vierailija
15/58 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseesi: Sinun poikasi on nuori aikuinen.

Ikävää tuo on varsinkin äidille.  Onhan hän muuttanut jo kotoa pois, niinkuin tuon ikäisen kuuluu?  Painosta haluaisin kysyä, että liittyykö lihominen vammaan, vai onko esim kaksi metriä pitkä, mikä selittäisi tilanteen. Mikäli on ylipainoinen, niin ravitsemukseen olisi kyllä saatava muutos.

Puolivuotiaan tasolla elämästä nauttiminen on lähinnä hyväntuoksuiset kylpyhetket, silittely ja hänelle jutteleminen. Pehmolelut ja kenties mobilit. 

Siihen pyritään itsenäisessä asumisessakin, mikä syvästi kehitysvammaisen kohdalla on ymmärrettävästi laitosmaista.

Jaksamista!

T. Kehitysvammaisten hoitaja

Vierailija
16/58 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:11"]

[/quote]

Et kyllä ole koulutusta saanut, jos et tiedä että kaikkia alle 18-vuotiaina vammautuneita sanotaan kehitysvammaisiksi. Vamma voi tulla kolarissa tai sairauden vaurioittaessa aivoja. Syntymähetki on yksi ihmisen vaarallisimmista. Milläs nämä estät?

Mikäli täysi-ikäinen vammautuu, hänestä puhutaan vammautuneena, ei kehitysvammaisena.

Tosi hyvä kun vaihdoit alaa. Olen tavannut sinunlaisesi, ammattitaidottoman hoitajan elävässä elämässä. Ei ollut kiva. 

Sietääkin sinun pyytää anteeksi.

Hoitaja

Vierailija
17/58 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan on jo aikuinen ja tuossa iässä olisi hyvä hakea jo laitospaikkaa ja kotona sitten lomailua.

Itselläni on lievästi kehitysvammainen 12v. poika ja hän on taas ihan tässä mailmassa täysin mukana, mutta toisilla naisilla on raivostuttava asenne häntä kohtaan. Hän ei ole ääliö joka ei tajua tai osaa mitään. Siis lähinnä naapureista kyse.

[/quote]

Tuo asenteesi on oikea että kotoa muutetaan pois samaan aikaan kuin muutkin nuoret. Pojista sanotaan, että tähän pyritään armeijaiässä.

Ikävät naapurit teillä.  

Vierailija
18/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän on aikuinen ja sellaiseksi voi sanoa.

Vierailija
19/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Hirveä kohtalo ihmisellä, niin äidillä kuin tällä isolla lapsella.

Vierailija
20/58 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän synnynmäisesti kehitysvammainen vai onko kehitys viivästynyt esim. vauva-aikana. Mikä oli diagnoosi/syy kehitysvammaisuuteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi