E-pillereiden lopetus ja hiustenlähtö
Eli lopetin Yasminelle e-pillerit tammikuussa ja helmi-maaliskuussa alkoi tämä järjetön hiustenlähtö, hiuksia lähtee todella runsaasti, varsinkin suihkussa ja suihkun jälkeen vaikka en edes niitä märkinä käsittele(annan kuivua itsestään ja harjaan vasta kun ovat kuivat).
Hiuksia lähtee kuitenkin tasaisesti pitkin päivää, niitä harjatessa, haroessa..Irtohiuksia saa jatkuvasti olla nyppimässä pois, lisäksi hiukset lähtee aina ihan "juurineen"..
Hiukset ovat ohentuneet todella paljon ja jäljellä on enää muisto vanhasta tukasta.
Onko kenelläkään kokemuksia tämän tyyppisestä hiustenlähdöstä? Kuinka pitkään voi kestää? Auttaako tähän vaivaan mikään?
Olen todella kiitollinen jokaisesta vastauksesta, tämä on niin masentavaa, itsetunto romahtanut täysin..
Kommentit (201)
Minulla sama ongelma!!! Hiuksia lähtee todella paljon pillereiden lopetuksen jälkeen. Mietin että uskaltaako hiuksia kuitenkin värjätä/raidoittaa?? Apua!!
Hyvä ap sinnikkäästi vaan jatka sitä kuuria. Mulla samat kuviot menossa. Hiuksia lähtee edelleen ja nämä,mitä jäljellä ovat,on niin säälittävät.. Tsempit meille,terkuin toinen acomaxin käyttäjä tästä ketjusta.
Plantur? vai mikä lie.. Itse olen käyttänyt bio+ energen shampoota ja seerumia aina silloin tällöin.. Ei vaikutusta.. ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 15:15"]
Pakko jakaa oma tarinani jos tästä olisi jollekin apua. Kun itse lopetin pillereiden syömisen (Diane Nova), alkoi minullakin järkyttävä hiustenlähtö. Odottelin aikani, että hormonitoiminta tasottuisi mutta kun hiustenlähtö jatkui ja jatkui vaan, niin marssin lääkäriin. Ihotautilääkäri (erikoistunut naisten hiustenlähtöön) totesi, että kärsin androgyynisestä eli miestyypin kaljuuntumisesta. Diane Nova e-pillerit olivat itse asiassa pitäneet hiukset päässäni, sillä ne sisältävät antiandrogeenia. Minulla pillereiden lopettamisen syynä oli ollut kokeilun halu olla ilman hormonaalista ehkäisyä eikä raskaaksi tulemisen toivo, joten aloitin Diane Novan syönnin uudestaan. Hiustenlähtö loppui samantien kuin seinään!
Yasminethan ovat myös antiandrogeeninen e-pilleri, joten voi hyvinkin olla, että ap:llakin on samaa ongelmaa taustalla. Kaljuuntuminen on yllättävän yleinen ongelma myös naisilla! Kannattaa lukaista aihetta käsittelevä artikkeli: http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo95459.pdf
Osa on saanut apua myös jutussakin esiintyvässä lääkkeestä Spiresiksestä, joten ainakin sitä kannattaa kokeilla jos e-pillereitä ei halua/voi alkaa uudestaan syödä.
Kieltämättä nyt jo masentaa ajatus siitä, että hiukseni tulevat tippumaan jossain vaiheessa lähes kokonaan. Toiveissa olisi kuitenkin vielä joskus tulla raskaaksi. Ihotautilääkäri jo varoittelikin, että mahdollisen raskauden aikana hiukset tulevat olemaan paremmassa kunnossa kuin koskaan (lisääntynyt estrogeeni ilmeisesti auttaa hiustenlähtöön), mutta raskauden jälkeen hiukset tippuvat todenteolla. Olen yrittänyt jo henkisesti valmistautua siihen, että peruukkikaupoille on jossain vaiheessa lähdettävä...
[/quote]
Paitsi mitä nyt olen lukenut kokemuksia Spiresiksestä, niin on auttanut joo, mutta kun ovat lopettaneet, alkaa kahta kauheampi sulkasato. Joten pitäisi käyttää loppuikä tätä ja käsittääkseni ei voi. Joten varminta on ehkä kuitenkin vai tyytyä kohtaloon, eikä kokeilla uusia myrkkyjä.
Heippa taas.
112(KO minä olin) no mutta, asiaan. Hiusneste saapui vasta muutama päivä sitten, oli loppunut sieltä kaupan varastosta. Aloin käyttämään, lisäsin sitä sellaiseen suihkepulloon, josta on helppo suihkutella sitä päänahkaan.
HYVIÄ UUTISIA tukkaa ei enää lähde ollenkaan niin paljon. Ja nyt uskallan vihdoin sen sanoa. Mielettömästi ohimoilla uutta kasvaa. ;)))) Ihanat minihiukset! Liekö syynä sitten tämä aika massiivinen lisäravinteiden syönti vai mikä auttoi.
Mutta, korostan siis, että olin todella pohjalla tuon asiani kanssa. kuten ehkä aikaisemmista kirjoituksista käy ilmi. Iloa ja valoa ja ennenkaikkea Toivoa kaikille tämän asian kanssa painiville.. itse en uskalla lopettaa mitään näistä vaan jatkan sisukkaasti..
Hiustenlähdöstä selvinneet.. Kauan tätä sulkasatoa oikein kestää? Noin kuukausi jo takana ja tämä on kuin painajaisesta.. =(
Kai te tästä aiheesta valittavat ymmärrätte, että käyttämällä e-pillereitä olette nostaneet omaa estrogeenitasoanne --> pillereiden käytön loputtua estrogeenitasot palautuvat teidän normaalitasollenne --> luonnollinen estrogeenitasonne ei riitä blokkaamaan DHT:n toimintaa hiusjuurissa --> tuloksena ns. naistyyppinen kaljuuntuminen (=hiukset ohenevat käytännössä kaikkialta muualta paitsi niskasta).
Eli e-pillerit tai niiden lopetus eivät varsinaisesti aiheuta hiustenlähtöä, vaan niiden käyttö on estänyt hiuksia ohenemasta. Tähän voi nyt jokainen mamma kirjoitella ties mitän lässynläätä siitä, kuinka juuri hänen kohdallaan asia ei näin ole, mutta totuus selvinnee jokaiselle joka vähänkään jaksaa googletella. Infoa asiasta löytyy etenkin englanninkielisiltä sivuilta hyvinkin runsaasti.
Pelkäänpä että 137 on oikeassa. Minulla alkoi 3kk lopettamisen jälkeen helvetillinen hiustenlähtö, nyt 2 kk vasta jatkunut ja jo siinä ajassa tukka on ohentunut ihan valtavasti. Toivon kovasti että se loppuisi pian ja hiukset kasvaisivat takaisin, mutta luulen, ja ennen kaikkea pelkään, että e-pillerit vain pitivät hiukset päässäni tähän asti. Lopetin pillerit koska lasta piti ryhtyä tekemään, mutta nyt kyllä mietityttää voiko näin huonoilla geeneillä lähteä sitten kuitenkaan lisääntymään... nainen ilman tukkaa kun ei vaan ole nainen ja samaa surua en haluaisi lapsilleni antaa:_( Ja ihan kun tässä ei olisi vielä tarpeeksi, tukka rasvoittuu järkyttävän nopeasti ja hilsettä on älyttömästi. Hilseshampoo ei auta mitään. Tämä on ihan kamalaa, pitääkö minun käyttää loppuikäni peruukkia?
Foolihappoa syömällä alkaa uusia hiuksia tulla ja vanhat paksuuntuu! Testattu pillereiden lopettamisen jälkeen ja toimii vaikka kärsivällisyyttä tarvitaan.
Olen syönyt Yasmin-pillereitä nyt seitsemän vuotta, ja hiustenlähtö alkoi pillereiden aloittamisen myötä... Hiukset ohenivat, mutta ei tätä kuontaloa edelleekään voi "liruksi" sanoa. Harmittaa vain itseä, kun niitä irtohiuksia on joka paikassa. Innolla odotan, mitä tapahtuu, kun jossain vaiheessa jätän pillerit pois.
Löysin tämän keskustelun ja ajattelin jakaa oman kokemukseni. Olen tuskastellut hiustenlähdön kanssa yli kaksi vuotta. Aluksi ajattelin hiusteni olevan vain erittäin huonokuntoiset kun ne alkoivat katkeilla. Vielä kaksi vuotta sitten hiukseni olivat todella pitkät ja katkeilu alkoi sivuilta. Korvan yläpuolelta hiukset alkoivat olla kaikki katkeilleita ja leikkasin hiuksistani yli puolet niiden jäädessä edelleen pitkiksi. Tässä kohtaa en edes ajatellut kärsiväni hiusten lähdöstä, ajattelin niiden vain katkeilevan ja palautuvan ennalleen.
Vuoden jälkeen aloin pikkuhiljaa havahtumaan todellisuuteen etteivät kaikki hiukseni vain katkeilleet vaan lähtivät juurineen ja uutta ilmaantui irronneiden tilalle vain vähän. Aloin syömään biotiinia ja lisäksi vitamiineja, lopetin hiusteni värjäämisen ja käsitelemisen, vaihdoin pesu- ja hoitoaineen neutraaleihin vaihtoehtoihin jne. Tässä vaiheessa myös leikkasin polkkatukan, koska sivuilla oli vain 3-6 sentin mittaista hiusta ja muutamia pitempiä haituvia. Auki en tässä kohtaa enää hiuksiani voinut pitää. Lääkärissä kysyin asiasta ja kysymys ohitettiin sanomalla, että kyllä se siitä.
Nyt kaksi vuotta myöhemmin olen kuumeisesti miettinyt mistä kaikki alkoi ja tajusin, että muutamaa kk ennen hiusteni katkeilun ja lähtemisen alkamista lopetin e-pillerit. En edes ollut aiemmin ajatellut niiden vaikuttaneen asiaan. Keskustelua lukiessani tajusin myös, että hiukseni alkoivat tuolloin rasvoittumaan todella nopeasti ja hiusten lähtiessä muu karvankasvu kiihtyi. Hiuksista en voi sanoa jäljellä olevan edes muistoa sillä jäljellä on alle kolmasosa ja jotenkin saan peitettyä edelleen pitämällä aina ponnarilla. Tällä hetkellä irronneiden tilalle kasvavat hiukset alkavat tippumaan jo muutaman sentin mittaisina, hiukset ovat muuttuneet ihme haituviksi ja kauttaaltaan ovat ohentuneet järkyttävästi. Suihkussa ja suihkun jälkeen harjatessa hiuksia irtoaa reilusti yli 100 kappaletta joka kerta. Näyttää siltä, että tahti vain kiihtyy.
Kilpirauhaskokeet ovat ainoat jotka lääkäri suostui ottamaan ja niissäkään ei mitään vikaa ollut. Kokeiden lisäksi lääkäri suositteli shampoon pois jättämistä. Epäuskoisena en edes alkanut tästä kyselemään vaan päätin olla kuuntelematta neuvoa. Nyt olen menossa ihotautilääkärille, en tiedä hyödyttääkö enää tässä kohtaa kun hiustenlähtö jatkunut jo yli kaksi vuotta, mutta kai yritän löytää edes yhden lääkärin joka minut tosissaan ottaisi.
Kiitos, että olette jakaneet kokemuksianne täällä, ilman kokemuksianne en olisi edes osannut yhdistää e-pillereitä tähän surulliseen ja masentavaan ongelmaani. Toivon, että olette kaikki saaneet apua tähän kamalaan vaivaan.
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta minulla alkoivat yhtäkkiä hiukset lähteä. AIvan järkyttävä hiuskato ja olin jo todella epätoivoinen. Äitini neuvoi käyttämään apteekista saatavaa kofeiinishampoota. Toivottavasti ei katsota mainostukseksi, mutta nimi on Plantur- En ole uskaltanut enää lopettaa sen käyttöä, koska shampoo lopetti hiustenlähdön ja nyt ne ovat paksummat kuin mitä minulla on koskaan ollut luonnollisestikaan. Olen ajatellut mennä hamstraamaan niitä siltä varalta, että tulee joku pulakausi tai poikkeustilanne, eikä normaalikauppa käy (kunnon riippuvuuden oireita siis...). En tiedä auttaako se kaikkia, mutta kannattaa kokeilla.
Samaan aikaan aloin syödä Berex-bvitamiinia, voi joku muukin merkki auttaa, googlatkaa mikä se hiusten b-vitamiini onkaan, sitä ei ole kaikissa yhdistelmävitamiiniessa. Lisäksi aloin syödä seleeniä ja sinkkiä.
Olen yksi aiemmista kirjoittelijoista, jolla alkoi lähteä hiuksia 2 kk e-pillereiden lopettamisen jälkeen.
En uskalla vielä nuolaista, kunnes tipahtaa.. mutta tuntuisi että tilanne on nyt rauhoittunut 4 kk:n hiustenlähdön jälkeen. Kun huomasin hiustenlähtön, aloin samantien syömään näitä "hiusvitamiineja" eli biotiinia sisältäviä pillereitä. Tuloksia aloin huomaamaan noin 3 kk syönnin jälkeen, hius tuntuu vahvemmalta.
Toki hiuksia on kerennyt lähteä ihan järkyttävä määrä, ja mikään uusi kasvusto ei tule sitä korvaamaan vielä pitkään aikaan. Hiuksia kuitenkin edelleen lähtee hieman poikkeavaa määrää, mutta ei läheskään niin paljon, kuin mihin tässä on viime kuukausina totuttu. Hormonien vaikutus näyttäisi siis tasoittuvan. Suunta on ainakin oikea. Alan nyt jopa uskomaan siihen, ettei minusta tulekkaan kaljua :)
Minulla on ohentunut hiukset päälaelta runsaasti. Kalju kiiltää läpi. =( Jotenki tämä Juice Leskis -tyyli ei ole kovin viehättävä... Toivottavasti tilanne korjaantuu vielä.
E-pillereiden lopetuksen jälkeenkö sinulla alkoi lähteä päälaelta? Toivottavasti tilanne korjaantuu!
Itselläni lähti ja lähtee hiuksia aikalailla joka puolelta päätä. Eniten osumaa on ottanut ohimot ja sivut.. Johtuukohan se siitä, että siellä hius on muutenkin "höttösempää", joten menetys tuntuu pahemmalta? Ei kyllä enää pysy esim laittamaan hiuskia ponnarilla taaksepäin, kun päänahka näkyy.. Toivottavasti uutta hiusta kasvaa tilalle ja korjaa tilanteen.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:32"]
Löysin tämän keskustelun ja ajattelin jakaa oman kokemukseni. Olen tuskastellut hiustenlähdön kanssa yli kaksi vuotta. Aluksi ajattelin hiusteni olevan vain erittäin huonokuntoiset kun ne alkoivat katkeilla. Vielä kaksi vuotta sitten hiukseni olivat todella pitkät ja katkeilu alkoi sivuilta. Korvan yläpuolelta hiukset alkoivat olla kaikki katkeilleita ja leikkasin hiuksistani yli puolet niiden jäädessä edelleen pitkiksi. Tässä kohtaa en edes ajatellut kärsiväni hiusten lähdöstä, ajattelin niiden vain katkeilevan ja palautuvan ennalleen.
Vuoden jälkeen aloin pikkuhiljaa havahtumaan todellisuuteen etteivät kaikki hiukseni vain katkeilleet vaan lähtivät juurineen ja uutta ilmaantui irronneiden tilalle vain vähän. Aloin syömään biotiinia ja lisäksi vitamiineja, lopetin hiusteni värjäämisen ja käsitelemisen, vaihdoin pesu- ja hoitoaineen neutraaleihin vaihtoehtoihin jne. Tässä vaiheessa myös leikkasin polkkatukan, koska sivuilla oli vain 3-6 sentin mittaista hiusta ja muutamia pitempiä haituvia. Auki en tässä kohtaa enää hiuksiani voinut pitää. Lääkärissä kysyin asiasta ja kysymys ohitettiin sanomalla, että kyllä se siitä.
Nyt kaksi vuotta myöhemmin olen kuumeisesti miettinyt mistä kaikki alkoi ja tajusin, että muutamaa kk ennen hiusteni katkeilun ja lähtemisen alkamista lopetin e-pillerit. En edes ollut aiemmin ajatellut niiden vaikuttaneen asiaan. Keskustelua lukiessani tajusin myös, että hiukseni alkoivat tuolloin rasvoittumaan todella nopeasti ja hiusten lähtiessä muu karvankasvu kiihtyi. Hiuksista en voi sanoa jäljellä olevan edes muistoa sillä jäljellä on alle kolmasosa ja jotenkin saan peitettyä edelleen pitämällä aina ponnarilla. Tällä hetkellä irronneiden tilalle kasvavat hiukset alkavat tippumaan jo muutaman sentin mittaisina, hiukset ovat muuttuneet ihme haituviksi ja kauttaaltaan ovat ohentuneet järkyttävästi. Suihkussa ja suihkun jälkeen harjatessa hiuksia irtoaa reilusti yli 100 kappaletta joka kerta. Näyttää siltä, että tahti vain kiihtyy.
Kilpirauhaskokeet ovat ainoat jotka lääkäri suostui ottamaan ja niissäkään ei mitään vikaa ollut. Kokeiden lisäksi lääkäri suositteli shampoon pois jättämistä. Epäuskoisena en edes alkanut tästä kyselemään vaan päätin olla kuuntelematta neuvoa. Nyt olen menossa ihotautilääkärille, en tiedä hyödyttääkö enää tässä kohtaa kun hiustenlähtö jatkunut jo yli kaksi vuotta, mutta kai yritän löytää edes yhden lääkärin joka minut tosissaan ottaisi.
Kiitos, että olette jakaneet kokemuksianne täällä, ilman kokemuksianne en olisi edes osannut yhdistää e-pillereitä tähän surulliseen ja masentavaan ongelmaani. Toivon, että olette kaikki saaneet apua tähän kamalaan vaivaan.
[/quote]
149 ja 151, täällä myös aivan samanlainen kokemus!
Pillereiden lopettamisesta nyt 1.5.v, ja jäljellä on enää lyhyitä hiuksia. Ne vähät jäljelle jääneet pidemmät jouduin leikkaamaan, polkkamallilla mennään nyt. Onneksi uusia on kasvanut viimeisen vuoden aikana tilalle, mutta olen huolestunut siitä, että nykyään hiukseni putoavat 5-10 cm pituisina.
Pääasia että hiuksia kuitenkin on, vaikka ohuita ja lyhyitä haivenia ovatkin. Mutta pidempiä hiuksia en taida koskaan enää saada.. :(
Onpa helpottavaa kuulla, etten ole ongelman kanssa yksin. Mulla on alkanut myös lähtemään muutama kuukausi pillereiden lopettamisen jälkeen hiuksia. Mulla on myös ohimoiden alueelta lähtenyt tukkaa enemmän ja hiusraja on myös noussut -ehkä noin sormellisen verran ylöspäin? Alkaa kyllä todella jo kuumottamaan, että milloin tämä loppuu.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:40"]
E-pillereiden lopetuksen jälkeenkö sinulla alkoi lähteä päälaelta? Toivottavasti tilanne korjaantuu! Itselläni lähti ja lähtee hiuksia aikalailla joka puolelta päätä. Eniten osumaa on ottanut ohimot ja sivut.. Johtuukohan se siitä, että siellä hius on muutenkin "höttösempää", joten menetys tuntuu pahemmalta? Ei kyllä enää pysy esim laittamaan hiuskia ponnarilla taaksepäin, kun päänahka näkyy.. Toivottavasti uutta hiusta kasvaa tilalle ja korjaa tilanteen.
[/quote]
En tiedä kumpi minulla vaikuttaa enemmän hiustenlähtöön, pillereiden lopetus vai kilpirauhasen vajaatoiminta. Päälaella on tosi vähän tukkaa ja se vähäkin on sellaista hentoa höttöä. =( Muualtakin hiukset on katkeilleet ja harvenneet.
Hei Naiset
Minä olen se joka on kaikkea kokeillut ja acomaxia kaipailin ja ylistin. Nyt sitä näköjään taas saa. Olen säännöllisesti googletellut ja nyt tärppäsi, tilasin heti tuon hiusnesteen, puristeita ei ainakaan vielä ole saatavilla, niitä meinasin tilata kanssa heti. linkitän tähän tuon acomax mainoksen niin saatte ite lukea ;)
Kuulumisia muuten, luulin sen hiustenlähdön jo rauhoittuneen, mutta mitäs vielä. Äsken oli kooko söljyt päässä pitkästä aikaa ja voin kertoa, että sitä hiusta lähti taas ihan liikaa. Käytössä edelleen propairin forte 3kpl /pv, vahva sinkki isoilla annostuksella, seleeni, b12, b5, mangnesium, kalsium, nokkonen, d ja c, vehnänalkioöljy...kupari..eikä mitään..no varmaan uutta hiusta ohimoilla, mutta ei paljon lohduta kun siitä suurinpiirteinä lähti kaikki. Ihan per''stä!!!!
http://www.terveysapila.fi/catalogsearch/result/?q=acomax
löytyy siis googlettamallakin, ja muitakin kauppoja varmaan,ite tilasin tuosta samantien.