E-pillereiden lopetus ja hiustenlähtö
Eli lopetin Yasminelle e-pillerit tammikuussa ja helmi-maaliskuussa alkoi tämä järjetön hiustenlähtö, hiuksia lähtee todella runsaasti, varsinkin suihkussa ja suihkun jälkeen vaikka en edes niitä märkinä käsittele(annan kuivua itsestään ja harjaan vasta kun ovat kuivat).
Hiuksia lähtee kuitenkin tasaisesti pitkin päivää, niitä harjatessa, haroessa..Irtohiuksia saa jatkuvasti olla nyppimässä pois, lisäksi hiukset lähtee aina ihan "juurineen"..
Hiukset ovat ohentuneet todella paljon ja jäljellä on enää muisto vanhasta tukasta.
Onko kenelläkään kokemuksia tämän tyyppisestä hiustenlähdöstä? Kuinka pitkään voi kestää? Auttaako tähän vaivaan mikään?
Olen todella kiitollinen jokaisesta vastauksesta, tämä on niin masentavaa, itsetunto romahtanut täysin..
Kommentit (201)
Lopetin marraskuussa. Huhhuh sitä kasaa mitä tukkaa lähti! Limakalvot rutikuivat, rasvaiset hiukset ja paha akne :(. Nyt on ohut hiirenhäntä, mutta on ees vähän tasoittunut tuo hiusten tippuminen.. Inhottaa kun tukka on kohta ohut ku jollain mummolla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:26"]
Lopetin n. 8 kk sitten yasminellet, ja minullakin tuli ongelmia hiusten kanssa. Eivät tosin lähde päästä (koputan puuta) mutta rasvoittuvat puolessa päivässä ja tuntuvat koko ajan likaisilta. Ja naama kukkii kuin murkkuikäisellä. Huoh.
[/quote]
Tuttua.. Itselläkin naama kukkii(ja selkä?!).. Hiuksetkin rasvoittuvat.. Mutta sen kanssa voisin ehkä elää, mutta tämä hiustenlähtö ottaa kyllä koville :( ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:28"]
Lopetin marraskuussa. Huhhuh sitä kasaa mitä tukkaa lähti! Limakalvot rutikuivat, rasvaiset hiukset ja paha akne :(. Nyt on ohut hiirenhäntä, mutta on ees vähän tasoittunut tuo hiusten tippuminen.. Inhottaa kun tukka on kohta ohut ku jollain mummolla.
[/quote]
Joko sinulla on palannut hiustenlähtö normaaliin?
Itsellä myös ennen suht paksut hiukset, nykyään juuri tuo kuvailemasi hiirenhäntä.. Siltä se näyttää..
Mulla on tullut isoja paiseita (siis finnejä) rintoihin. Koskaan ennen ei ole ollut tissiaknea.
Ap, miten sun menkat on käyttäytynyt lopetuksen jälkeen? Mulla nyt ollu parit luomumenkat ja kierto muutamasta viikosta neljäänkymmeneen päivään.
27
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:34"]
Mulla on tullut isoja paiseita (siis finnejä) rintoihin. Koskaan ennen ei ole ollut tissiaknea.
Ap, miten sun menkat on käyttäytynyt lopetuksen jälkeen? Mulla nyt ollu parit luomumenkat ja kierto muutamasta viikosta neljäänkymmeneen päivään.
27
[/quote]
Menkat onneksi ovat olleet aika säännölliset heti lopetettuani pillerit, kp 24-28, nyt pari kuukautta ollut sen 28. Onneksi edes jotain hyvää..
Kyllä tässä itsensä tuntee hyvin kauniiksi kun hiukset tippuu päästä ja finnejä puskee joka paikkaan.. :( ap
Kieltämättä aika ruma olo kun koko ajan puskee finnejä ja iho kiiltää, puhumattakaan näistä hiuksista..
Kuukautiskiertokin alkoi hyppimään,28-40 päivää. Kummallista vaan että eivät ole enää läheskään niin runsaat kuin pillereiden kanssa, nyt kestävät kolmisen päivää eikä tarvitse koko ajan olla vaihtamassa suojaa. Edes jotain hyvää..
-25
Lopetin e-pillerit tammikuun alussa, kun minulle asennettiin hormonikierukka. Tammikuun lopussa alkoi hiustenlähtö ja nyt ollaan jo kesäkuun loppupuolella ja sama tilanne jatkuu :( Aluksi myös hiukset rasvoittuivat hurjasti, samoin kasvot, mutta se meni ohi parissa kuukaudessa.
Olen myös syönyt Biotiini strongia yhden paketin, mutta ei se auttanut hiustenlähtöön. Kampaajani sanoi, että huomaa minulla olleen jossakin vaiheessa voimakasta hiustenlähtöä, koska oli runsaasti tietyn pituista hiusta. Hänen mukaansa hiuksia on lähtenyt tasaisesti joka puolelta ja missään ei näkynyt ns. kaljuja kohtia.
Tilanne on hermojaraastava ja näen jopa painajaisia kuinka minulta lähtee isoja tuppoja päästä :( Hiukset ovat todellakin ohentuneet ja ohimoilla kalju vähän kiiltää. Pelottaa loppuuko tämä ikinä.
Olen lopettanut pillerit kaksi kertaa, kun ollaan yritetty raskautta. Silloin hiuksia ei ole lähtenyt. Synnytyksen jälkeen on ollut myös voimakasta hiustenlähtöä, mutta se tasaantua nopeammin mitä tämä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:47"]
Kieltämättä aika ruma olo kun koko ajan puskee finnejä ja iho kiiltää, puhumattakaan näistä hiuksista..
Kuukautiskiertokin alkoi hyppimään,28-40 päivää. Kummallista vaan että eivät ole enää läheskään niin runsaat kuin pillereiden kanssa, nyt kestävät kolmisen päivää eikä tarvitse koko ajan olla vaihtamassa suojaa. Edes jotain hyvää..
-25
[/quote]
Minullakin kuukautiset nykyään saman tyyppiset kuin sinulla, ei ollenkaan runsaat.. Mutta ilman niitä järkyttäviä menkkakipuja mitä oli ennen kun aloitin pillerit 8 vuotta sitten.. ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:48"]
Lopetin e-pillerit tammikuun alussa, kun minulle asennettiin hormonikierukka. Tammikuun lopussa alkoi hiustenlähtö ja nyt ollaan jo kesäkuun loppupuolella ja sama tilanne jatkuu :( Aluksi myös hiukset rasvoittuivat hurjasti, samoin kasvot, mutta se meni ohi parissa kuukaudessa.
Olen myös syönyt Biotiini strongia yhden paketin, mutta ei se auttanut hiustenlähtöön. Kampaajani sanoi, että huomaa minulla olleen jossakin vaiheessa voimakasta hiustenlähtöä, koska oli runsaasti tietyn pituista hiusta. Hänen mukaansa hiuksia on lähtenyt tasaisesti joka puolelta ja missään ei näkynyt ns. kaljuja kohtia.
Tilanne on hermojaraastava ja näen jopa painajaisia kuinka minulta lähtee isoja tuppoja päästä :( Hiukset ovat todellakin ohentuneet ja ohimoilla kalju vähän kiiltää. Pelottaa loppuuko tämä ikinä.
Olen lopettanut pillerit kaksi kertaa, kun ollaan yritetty raskautta. Silloin hiuksia ei ole lähtenyt. Synnytyksen jälkeen on ollut myös voimakasta hiustenlähtöä, mutta se tasaantua nopeammin mitä tämä.
[/quote]
Minullakin ohimolla harvempi kohta, ei vielä kalju mutta ei kaukana ole.. Jakauskin näyttää paksummalta.. Tietenkin tässä tulee jo niin vainoharhaiseksikin kun hiuksia tutkii aina tilaisuuden tullen..
Muutama kuukausi sitten sitä ajatteli että eiköhän se hiustenlähtö ole kesään mennessä ohi mutta ei ei.. :( ap
Mä lopetin pillerit kaksi ja puoli vuotta sitten. Ekan puolen vuoden aikana tuli akne ja hiuksista lähti puolet. Aloin käyttää biotiin strongia ja vehnänalkioöljyä. Lähtö alkoi tasoittua siinä vuoden sisään ja hiukset alkoi olla normaalit kahden vuoden sisään. Raskauden avittamiseksi sain keltarauhashormonia, joka auttoi hiuksiinkin. Nyt olen raskaana ja hiukset on superpaksut ja iho hyvä. Kauhulla odotan, mitä raskauden jälkeen tapahtuu... :)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:57"]
Mä lopetin pillerit kaksi ja puoli vuotta sitten. Ekan puolen vuoden aikana tuli akne ja hiuksista lähti puolet. Aloin käyttää biotiin strongia ja vehnänalkioöljyä. Lähtö alkoi tasoittua siinä vuoden sisään ja hiukset alkoi olla normaalit kahden vuoden sisään. Raskauden avittamiseksi sain keltarauhashormonia, joka auttoi hiuksiinkin. Nyt olen raskaana ja hiukset on superpaksut ja iho hyvä. Kauhulla odotan, mitä raskauden jälkeen tapahtuu... :)
[/quote]
Ihanaa kuulla jotain positiivista! :) Toivottavasti itselläkin olis vielä joskus paksut hiukset.. :) ap
Minulla kesti hiustenlähtö lähes vuoden kun e-pillerit olin lopettanut.. Vieläkin hiukset tosi ohuet :(
Kuinka pian lopettamisen jälkeen teillä nämä oireet ovat alkaneet. Itse lopetin toukokuun lopulla cypretylin ja pelkään koko ajan, että kohta pamahtaa akne tai hiukset putoaa päästä.
Pakko jakaa oma tarinani jos tästä olisi jollekin apua. Kun itse lopetin pillereiden syömisen (Diane Nova), alkoi minullakin järkyttävä hiustenlähtö. Odottelin aikani, että hormonitoiminta tasottuisi mutta kun hiustenlähtö jatkui ja jatkui vaan, niin marssin lääkäriin. Ihotautilääkäri (erikoistunut naisten hiustenlähtöön) totesi, että kärsin androgyynisestä eli miestyypin kaljuuntumisesta. Diane Nova e-pillerit olivat itse asiassa pitäneet hiukset päässäni, sillä ne sisältävät antiandrogeenia. Minulla pillereiden lopettamisen syynä oli ollut kokeilun halu olla ilman hormonaalista ehkäisyä eikä raskaaksi tulemisen toivo, joten aloitin Diane Novan syönnin uudestaan. Hiustenlähtö loppui samantien kuin seinään!
Yasminethan ovat myös antiandrogeeninen e-pilleri, joten voi hyvinkin olla, että ap:llakin on samaa ongelmaa taustalla. Kaljuuntuminen on yllättävän yleinen ongelma myös naisilla! Kannattaa lukaista aihetta käsittelevä artikkeli: http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo95459.pdf
Osa on saanut apua myös jutussakin esiintyvässä lääkkeestä Spiresiksestä, joten ainakin sitä kannattaa kokeilla jos e-pillereitä ei halua/voi alkaa uudestaan syödä.
Kieltämättä nyt jo masentaa ajatus siitä, että hiukseni tulevat tippumaan jossain vaiheessa lähes kokonaan. Toiveissa olisi kuitenkin vielä joskus tulla raskaaksi. Ihotautilääkäri jo varoittelikin, että mahdollisen raskauden aikana hiukset tulevat olemaan paremmassa kunnossa kuin koskaan (lisääntynyt estrogeeni ilmeisesti auttaa hiustenlähtöön), mutta raskauden jälkeen hiukset tippuvat todenteolla. Olen yrittänyt jo henkisesti valmistautua siihen, että peruukkikaupoille on jossain vaiheessa lähdettävä...
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 15:15"]
Pakko jakaa oma tarinani jos tästä olisi jollekin apua. Kun itse lopetin pillereiden syömisen (Diane Nova), alkoi minullakin järkyttävä hiustenlähtö. Odottelin aikani, että hormonitoiminta tasottuisi mutta kun hiustenlähtö jatkui ja jatkui vaan, niin marssin lääkäriin. Ihotautilääkäri (erikoistunut naisten hiustenlähtöön) totesi, että kärsin androgyynisestä eli miestyypin kaljuuntumisesta. Diane Nova e-pillerit olivat itse asiassa pitäneet hiukset päässäni, sillä ne sisältävät antiandrogeenia. Minulla pillereiden lopettamisen syynä oli ollut kokeilun halu olla ilman hormonaalista ehkäisyä eikä raskaaksi tulemisen toivo, joten aloitin Diane Novan syönnin uudestaan. Hiustenlähtö loppui samantien kuin seinään!
Yasminethan ovat myös antiandrogeeninen e-pilleri, joten voi hyvinkin olla, että ap:llakin on samaa ongelmaa taustalla. Kaljuuntuminen on yllättävän yleinen ongelma myös naisilla! Kannattaa lukaista aihetta käsittelevä artikkeli: http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo95459.pdf
Osa on saanut apua myös jutussakin esiintyvässä lääkkeestä Spiresiksestä, joten ainakin sitä kannattaa kokeilla jos e-pillereitä ei halua/voi alkaa uudestaan syödä.
Kieltämättä nyt jo masentaa ajatus siitä, että hiukseni tulevat tippumaan jossain vaiheessa lähes kokonaan. Toiveissa olisi kuitenkin vielä joskus tulla raskaaksi. Ihotautilääkäri jo varoittelikin, että mahdollisen raskauden aikana hiukset tulevat olemaan paremmassa kunnossa kuin koskaan (lisääntynyt estrogeeni ilmeisesti auttaa hiustenlähtöön), mutta raskauden jälkeen hiukset tippuvat todenteolla. Olen yrittänyt jo henkisesti valmistautua siihen, että peruukkikaupoille on jossain vaiheessa lähdettävä...
[/quote]
Kurja juttu :( Tuon tyyppistä diagnoosia itsekin pelkään, mutta toisaalta tietäisipä sitten miksi niitä hiuksia lähtee. Itse en aloita kyllä pillereitä uudestaan kovin helpolla ja täytyy toivoa että tulisi raskaaksi jos sitten saisi edes hetken nauttia hiuksista jotka pysyvät päässä..
Tiedän kyllä Yasmineiden olevan antiandrogeenisia mutta kuinkahan on Yasminellen/Yazin? ap
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 13:22"]
Kuinka pian lopettamisen jälkeen teillä nämä oireet ovat alkaneet. Itse lopetin toukokuun lopulla cypretylin ja pelkään koko ajan, että kohta pamahtaa akne tai hiukset putoaa päästä.
[/quote]
Lopetin tammikuun lopussa pillerit ja hiustenlähtö alkoi helmi-maaliskuussa.. Toivottavasti vältyt tältä hiustenlähdöltä.. On tämä niin kamalaa.. :( ap
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 23:56"]Eli lopetin Yasminelle e-pillerit tammikuussa ja helmi-maaliskuussa alkoi tämä järjetön hiustenlähtö, hiuksia lähtee todella runsaasti, varsinkin suihkussa ja suihkun jälkeen vaikka en edes niitä märkinä käsittele(annan kuivua itsestään ja harjaan vasta kun ovat kuivat).
Hiuksia lähtee kuitenkin tasaisesti pitkin päivää, niitä harjatessa, haroessa..Irtohiuksia saa jatkuvasti olla nyppimässä pois, lisäksi hiukset lähtee aina ihan "juurineen"..
Hiukset ovat ohentuneet todella paljon ja jäljellä on enää muisto vanhasta tukasta.
Onko kenelläkään kokemuksia tämän tyyppisestä hiustenlähdöstä? Kuinka pitkään voi kestää? Auttaako tähän vaivaan mikään?
Olen todella kiitollinen jokaisesta vastauksesta, tämä on niin masentavaa, itsetunto romahtanut täysin..
[/quote]
Olisikohan mitään apua siitä vaihdevuosi-ikäisille markkinoitavasta shampoosta, jota myydään apteekeissa. En nyt muista nimeä, mutta tv:ssäkin mainostettiin, muistaako joku? Ainakin äitini väittää, että on auttanut.
Kyllä turhauttaa kun saa pahoja sivuoireita hormonaalisesta ehkäisystä ja vaivat vain vaihtuvat kun yrittää lopettaa. Toisinaan toivon, että olisin syntynyt mieheksi.
Kiva että tänne vielä kirjoitellaan, olen samaa mieltä kanssasi 48, tällä hetkellä todellakin toivoo että olisi mieheksi syntynyt, voisi vaikka vetää itsensä kaljuksi...
47, toivottavasti ei vuotta kestä... Siihen mennessä olen jo kalju.... ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:09"]
Hiustenlähdön lisäksi olen ihmetellyt hiuslaadun muutoksia. Lunnonkiharat hiukseni olivat pillereitä käyttäessäni hallittavissa ja suurin piirtein suorahkot. Nyt ovat pörröiset mutta ohuet hoidosta ja aineista huolimatta.
Samoin menkkoja tässä odotellaan taas. Lopettamisen jälkeen meni yli 2 kk että tulivat ja sen jälkeen ei ole ollut. Nyt kiertopäiviä n. 50 ja ei vielä näköpiirissäkään. Raskaustestin tein eilen varmuuden vuoksi, oli negatiivinen.
Ei varmaan auta muu kuin kestää ja antaa ajan kulua. Vitamiineihin pitää varmaan perehtyä paremmin, josko niistä olisi jotain apua.
2
[/quote]
Juu samaa ihmetellyt itsekin. Ennen jopa yksittäinen hius oli paksu, kestävä ja hyvinvoiva, mutta nyt ohut, hento ja hapertuva. Ja käytän tuuhentavaa sampoota, mutta eipä auta, kun välillä täytyy syväpuhdistaa, kun on rasvoittuva hiuslaatu ja sekin pahentunut vuoden mittaan. Nr. 9
[/quote]
Itse olen huomannut saman että hiukset rasvoittuvat tosi nopeasti, ennen pystyin olemaan niin että pesin hiukset 2-3 päivän välein, nyt tuntuu että pakko pestä joka päivä.. Itsellä myös pillereiden lopetuksen jälkeen päänahka jotenkin herkkä, mm. hilsettä tullut välillä mitä ennen ei ole ollut.. ap