E-pillereiden lopetus ja hiustenlähtö
Eli lopetin Yasminelle e-pillerit tammikuussa ja helmi-maaliskuussa alkoi tämä järjetön hiustenlähtö, hiuksia lähtee todella runsaasti, varsinkin suihkussa ja suihkun jälkeen vaikka en edes niitä märkinä käsittele(annan kuivua itsestään ja harjaan vasta kun ovat kuivat).
Hiuksia lähtee kuitenkin tasaisesti pitkin päivää, niitä harjatessa, haroessa..Irtohiuksia saa jatkuvasti olla nyppimässä pois, lisäksi hiukset lähtee aina ihan "juurineen"..
Hiukset ovat ohentuneet todella paljon ja jäljellä on enää muisto vanhasta tukasta.
Onko kenelläkään kokemuksia tämän tyyppisestä hiustenlähdöstä? Kuinka pitkään voi kestää? Auttaako tähän vaivaan mikään?
Olen todella kiitollinen jokaisesta vastauksesta, tämä on niin masentavaa, itsetunto romahtanut täysin..
Kommentit (201)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:38"]Huh en taida koskaan aloittaa pillereitä!
[/quote]
En suosittele... Helppo ehkäisy mutta itsellä ainakin lopettaminen yhtä helve**iä.... ap
Apua! Olin jo lopettamassa Yasmin-merkkiset pillerit, en tiedä uskallanko enää. Onko tosiaan näin yleistä tuo hiustenlähtö ja akne/finnit lopettamisen jälkeen? :(
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:12"]
Apua! Olin jo lopettamassa Yasmin-merkkiset pillerit, en tiedä uskallanko enää. Onko tosiaan näin yleistä tuo hiustenlähtö ja akne/finnit lopettamisen jälkeen? :(
[/quote]
Sitä en tiedä kuinka yleistä on.. Kai nuo finnit aika yleistä on, hiustenlähdöstä en tiedä.. Itsellä kyllä kummatkin riesana, finnit tällä hetkellä kuitenkin pieni murhe.. ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:38"]Huh en taida koskaan aloittaa pillereitä!
[/quote]
Ei kannata!
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:22"]
[/quote]
Ei kannata!
[/quote]
Ei todellakaan!
Voi ei! Itse lopetin e-pillerit (yaz) kesäkuun alussa toiveissa vauva.. Hiukset muutenkin jo ohuet. Olisin myös kiinnostunut kuulemaan onko tosiaan näin yleistä tuo hiustenlähtö? Ei kai tässä auta kun odottaa ja pelätä pahinta. :(
Lopetin Yazit, ja huomasin että hiuksia alkoi lähtemään päästä. Aloin käyttämään biotiinia ja solgarin Skin hair and nails-valmistetta. En tiedä auttoivatko nuo vai ajan kuluminen, mutta nyt olen huomannut että uusia hiuksia kasvaa takaisin ja hiukset ovat selvästi paksuntuneet :)
Oma kokemus yaz-pillereiden lopettamisesta (aikasemmin olin syönyt Diane Novaa). Lopetin n. 1,5v sitten. Alkuun alkoi akne, hiukset lähti "juurineen" ja alkoivat rasvoittumaan ja alkoi lihominen. Nyt 1,5v jälkeen asiat alkaa olla normaalisti, mutta lopettaminen oli todella raskasta. Vuoden jälkeen alkoi helpottamaan pikkuhiljaa. Hiukset kasvavat takaisin, ohimolla varsinkin huomaa kun on pää täynä "vauvahiusta". En suosittele pillereitä kyllä kenellekkään, ja ärsyttää kun lopettamiden seurauksista ei puhuta juuri mitään lääkärissä.
Minulla meni päänahka aivan kamalaan kuntoon kun lopetin pillerit ja lähti niitä hiuksiakin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 13:54"]Lopetin Yazit, ja huomasin että hiuksia alkoi lähtemään päästä. Aloin käyttämään biotiinia ja solgarin Skin hair and nails-valmistetta. En tiedä auttoivatko nuo vai ajan kuluminen, mutta nyt olen huomannut että uusia hiuksia kasvaa takaisin ja hiukset ovat selvästi paksuntuneet :)
[/quote]
Kiva kuulla että uusia hiuksia kasvaa takaisin :) kuinka kauan sinulla kesti hiustenlähtö?
ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 14:04"]Oma kokemus yaz-pillereiden lopettamisesta (aikasemmin olin syönyt Diane Novaa). Lopetin n. 1,5v sitten. Alkuun alkoi akne, hiukset lähti "juurineen" ja alkoivat rasvoittumaan ja alkoi lihominen. Nyt 1,5v jälkeen asiat alkaa olla normaalisti, mutta lopettaminen oli todella raskasta. Vuoden jälkeen alkoi helpottamaan pikkuhiljaa. Hiukset kasvavat takaisin, ohimolla varsinkin huomaa kun on pää täynä "vauvahiusta". En suosittele pillereitä kyllä kenellekkään, ja ärsyttää kun lopettamiden seurauksista ei puhuta juuri mitään lääkärissä.
[/quote]
Tämä on kyllä todella raskasta :( mutta kiva kuulla että hiustelähtö voi loppua.. En voi kyllä ymmärtää miksi lääkärit ei tästä kerro kun e-pillerit määrää.. ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 23:01"]
Voi ei :( minulla oli muutama vuosi sitten runsasta hiustenlähtöä kun lopetin imettämisen, en muista kuinka kauan kesti :(
[/quote]
Hiustenlähtö molemmissa tapauksissa on mielestäni hormonaalista, toivon niin että tämä pian loppuisi.. ap
Voi kurjaa nr. 9, itselläkin hiustenlähtö jatkuu ja tuntuu ettei enää jaksa edes kiinnostaa koko asia, niin masentavaa. Uskon ettei kalju pue minua niin toivon todellakin että tämä hiustenlähtö tästä loppuu :(
Kyllä minuakin v..uttaa aina kun näkee muita joilla ihanat pitkät, paksut ja kiiltävät hiukset. Kateus iskee ja toivoo niin että itselläkin olisi samanlaiset.. edes hieman paksummat..
ap
Kiitos vinkeistä nr. 77, nyt vasta ne huomasin! Itse olen syönyt jo monta kuukautta biotiini strong hair&nail valmistetta jossa 5mg biotiinia, lisäksi siinä on ainakin sinkkiäkin.
Minäkin lopetin hiusten värjäämisen tämän hiustenlähdön myötä, juurikasvu on tällä hetkellä aivan jäätävä mutta olkoot, kunhan on edes muutama karva vielä päässä. Itselläni päänahka oirelee hilseilemällä, en tiedä onko päänahka vain kuiva vai mikä on.. Finnejä täälläkin..
Laita ihmeessä viestiä muutoksista.
ap
Kiitos kun tulitte tänne jakamaan kokemuksianne hiustenlähdöstä! Helpottaa kuulla että voi joskus loppua vaikka nyt tuntuu että kaljuksi tässä tulee.. ap
Hei! Täällä aivan sama juttu! Tammikuussa lopetin yasminellet, maaliskuussa lähti ripset, kulmakarvat ja hiukset alkoivat irrota. Paino noussut n.4-5 kg. Kesäkuussa alkoi näkyä sänkee ja hiustenlähtö loppui mutta nyt elokuussa taas rupesi lähtee tukkaa. Ei näin haperoa tukkaa voi ollakkaan! Korvat näkyy hiusten läpi! Biotiinia syöty nyt 4kk, että hohhoi vaan eipä paljon auta. Stemppiä kaikille teille ja terkut niille, jotka miettii ehkäisyä, että EI KOSKAAN E-PILLEREITÄ!!!
93 tuttua! tuntuu ettei hiuksiin uskalla koskea kun niin haperot ja tukko jää aina käteen.. Hiukset niin ohuet että itkettää, ihan sama kuinka niitä pitää ponnari, vapaana niin yhtä säälittävältä näyttää.. Olen kironnut e-pillerit alinpaan helv.... enää koskaan en niitä syö vaikka mikä olisi :(
Helpottaa kuitenkin hieman kun tietää ettei ole ainut joka tästä kärsii :( ap
Täällä hiuksia lähtee edelleen, ehkä ei yhtä paljon mutta suihkun jälkeen hiuskasa lattialla on edelleen melkoinen :( ap
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:32"]
Moikka, Tässä vitamiini ja lääkärivinkit Saksasta! olen selannut myös epätoivoisesti näitä palstoja, sillä lopetin Cypretyl-pillerit helmikuun lopussa ja hiuksia lähti tippumaan melkein heti kuukauden sisään ja sitä kesti noin kuukausi, kunnes tuli tauko toukokuussa ja sitten kesäkuussa alkoi rajusti uudelleen. Nyt hiuksia on oman käsituntuman mukaan puolet vähemmän, mutta muut eivät ole vielä huomanneet muutoksia. Kuukautiset alkoi 11 vuoden pillerisyönnin jälkeeen heti ja ovat olleet säännölliset. Nyt kuitenkin hiusten lähtö ja varsinkin päänahan finnit alkoivat ottaa sen verran päähän, että oli pakko käydä lääkärillä. Mulla siis alkoi iho oireilemaan vain lähinnä hikoilualueella eli hiusraja ja rintojen väli sai osumaan finneistä, toistaiseksi tilanne korjaantui kesällä ja reseptillä saatavalla aknevoiteella. Päänahassa olevia näppylöitä taas tulee heti urheilusuoritusten jälkeen (treenaan paljon), eli aina siellä täällä on kipeä finni jota sitten räplään verille asti. Tällä hetkellä varmaan 5-10 eri puolella päänahkaa. Asun tällä hetkellä Saksassa ja kävin tänään naisten hiustenlähtöön erikoistuneella lääkärillä. Tutkittuaan kertoi, että tuo nuo näppylät päässä johtuvat vain rasvaisuuden lisääntymisestä (tosin mulla on ollut niitä kyllä aina, mutta yleensä vain yksi kerrallaan), ja määräsi kortisonivoidetta (reseptillä saatavaa) niille. Sen lisäksi sain hiustenlähtöön sinkkikuurin (25mg/päivä) ja biotiinikuurin (5mg/päivä) seuraavaksi 3:ksi kuukaudeksi, ja huomautti, että sinkki pitää vetää päivittäin tyhjään vatsaan ja odotella ainakin tunti sen jälkeen ennen kuin ruokaa nauttii. Tämä siis tiedoksi muillekin sinkkiä vetävälle, että tehon puute saattaa johtua liian vähäisestä määrästä tai siitä, että vetää niitä ruuan kanssa. Anyway, saksalaisen Plantur-shampoon käytöstä (olen käyttänyt sitä nyt 2 viikkoa), sanoi, että säästä rahat johonkin muuhun: ulkoisilla aineilla ei apua saa. Lääkäri sanoi vielä, että pitäisi olla ihan rauhassa: hiusten lähtö loppuu jossain vaiheessa, mutta se voi kestää myös vaikka vuoden. Lisäksi vinkkasi, että kaikessa kosmetiikassa kannattaisi kaikkien käyttää vain tuotteita, jotka ovat allergisille suunnattuja. Katsotaan siis miten käy, yritän muistaa laittaa viestiä jos tilanteessa muutoksia suuntaan tai toiseen! P.s. En itse värjää hiuksia lainkaan, joten päänahan ongelmat eivät ainakaan siitä johdu.
[/quote]
Moi! Minkälaisia noi sun päänahan finnit on? Onko sellaisia isoja kipeitä paiseita, joita on vaikea puhkaista? Mulla oli aiemmin sellaisia, ja ne olikin keliakian oire.
Keliakiadiagnoosin jälkeen ja gluteenittoman ruokavalion myötä on noi finnit kadonneet. Taisivat olla ns. ihokeliakiaa.
Niin ja mulla myös hiustenlähtöä. Sekin oire keliakiasta ja sen aiheuttamista puutostiloista.
Huh en taida koskaan aloittaa pillereitä!