E-pillereiden lopetus ja hiustenlähtö
Eli lopetin Yasminelle e-pillerit tammikuussa ja helmi-maaliskuussa alkoi tämä järjetön hiustenlähtö, hiuksia lähtee todella runsaasti, varsinkin suihkussa ja suihkun jälkeen vaikka en edes niitä märkinä käsittele(annan kuivua itsestään ja harjaan vasta kun ovat kuivat).
Hiuksia lähtee kuitenkin tasaisesti pitkin päivää, niitä harjatessa, haroessa..Irtohiuksia saa jatkuvasti olla nyppimässä pois, lisäksi hiukset lähtee aina ihan "juurineen"..
Hiukset ovat ohentuneet todella paljon ja jäljellä on enää muisto vanhasta tukasta.
Onko kenelläkään kokemuksia tämän tyyppisestä hiustenlähdöstä? Kuinka pitkään voi kestää? Auttaako tähän vaivaan mikään?
Olen todella kiitollinen jokaisesta vastauksesta, tämä on niin masentavaa, itsetunto romahtanut täysin..
Kommentit (201)
87 vastas
mulla on ollut käytössä shampoo ja hoitoaine kuurittain,ne on ihan edulliset.
myi acomax tabletit maksavat jonkun verran,mutta aikanaan vertailtiin hintoja netti kaupoissa,oli isoja eroja.
olen ollut ite yhteydessä yhteen luontaistuotekauppaan ja sieltä lupasivat ilmoitella kun sitä taas saa.
puhun nyt siis omista kokemuksistani ja muistinpa että minulla on siis ainakin kaksi ystävää jotka allekirjoittavat tämän.
Siis olinko mä 84 kuitenkin,anyway.. Lisään tuohon jatkoksi vielä,että ystäväni käytti myös sitä seerumia tai nestettä.
ja de tärkein,ei käy kaka-allergiselle jos en ihan väärin muista.
itse olen niin allerginen,että luen kaikki tuoteselosteet ja tämä jäi mieleen.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 00:47"]
Ainoa mikä itselläni auttoi oli A-vitamiinipillerit.
[/quote]
Liika A-vitamiiini aiheuttaa hiustenlähtöä! Jos hiustenlähdöstä kärsii, niin pilleri a-vitamiini ehdottomasti pois.
Tiesin varautua pillereitä lopettaessa hiustenlähtöön. N. 15 vuotta olin pillereitä syönytkin. Aloitin syömään Biotiini strong hair & nailia (sinkkiä ja tosi paljon biotiinia) jo varmaan kuukausi ennen lopettamista. Ajattelin että säästyin hiustenlähdöltä, mutta sehän tulee vasta parin kuukauden viiveellä. Biotiini-sinkki-kuuri ei vaikuttanut siihen laisinkaan, kaikki mikä oli tippuakseen alkoi tippua n. parin-kolmen kuukauden kuluttua pillereiden lopetuksesta vaikka koko tämän ajan olin syönyt biotiinia-sinkkivalmistetta!
Hiustenlähtövaihe kesti melkein puoli vuotta alkamisensa jälkeen, joka päivä tukko hiuksia harjan mukana roskiin. Päänahkakin alkoi näkyä. Tässä vaiheessa söin jo kaikenlaista muutakin, kuten monivitamiinivalmistetta, MSM:ää ja helokkiöljy & kalaöljykapseleita. Ei mitään hyötyä. Kokeilin hilseshampookuuriakin, vaikken hilseestä kärsinytkään, olin vaan lukenut jostain, että saattaa vaikuttaa hiustenlähtöön. Ei mitään vaikutusta silläkään. Ei Selukos-shampoollakaan. Käytin myös jotakin liuosta päänahkaan, ei hyötyä.
Hiustenlähtö loppui itsestään n. puolen vuoden kuluttua ja tuuhea sänki alkoi kasvaa joka puolelle päätä! Nyt sänkitukka on edennyt n. 10 sentin pituuteen, mutta erottuu pesun jälkeen edelleen muista hiuksistani :)
Tsemppiä, ei siihen mikään auta. Kyseessä on akuutti telogeeninen hiustenlähtö joka tulee ja menee, teki mitä tahansa, näin sanoi myös ihotautilääkäri kun siellä muissa asioissa kävin. Ei edes ehdottanut mitään kilpirauhaskokeita tai muita, tämä on ilmiö joka joillekin pillereiden lopettamisen jälkeen tulee, ei voi mitään. Hiuksia ei voi pelastaa, mutta uudet kasvavat tilalle. Jos eivät ala kasvaa hiustenlähdön laannuttua voi asiaa alkaa tutkailla kuulemma verikokeilla.
Aika raskas puoli vuotta henkisesti, kyllä nainen hiuksensa tarvitsee.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00517
Hiukset menee hormonivaihtelun vuoksi lepotilaan ja tippuvat jokatapauksessa pois, mitään asialle ei voi tehdä, vain välttää a-vitamiinin popsimista. Liikaa a-vitamiinia voi daasa esim. jos syö monivitamiinipillereitä ja kalaöljyvalmistetta yhtäaikaa, esim. Möllerin kalaöljyissä on a-vitamiinia.
Kiitos 106, tuota en tiennytkään.. Olen kyllä syönyt monivitamiinipillereitä..
Nr 9, pitää kokeilla tuota kookosöljyä :) voihan sitä aluksi pistää vain pieniä määriä hiuspohjaan :) ap
Kiva kun kerroit kuulumisia 112, minäkin kokeilin kookosöljyä ja kauhistuin kuinka paljon enemmän hiuksia lähti pestessä, en uskalla enää kokeilla. Ihme kyllä että on vielä muutama karva päässä :(
Minullalin ohimolla lyhyttä hiusta mutta ei paljon lohduta kun hiukset niin harvat että päänahka paistaa :(
Täytyy käydä katsomassa tuo mainos!!! Kiitos!
Ap
Sitä vielä 112, oletko käyttänyt vain hiusnestettä? Ajattelin jos tilaisi vain tuon hoitonesteen aluksi, shampoo ja hoitoaine tuntuvat jotenkin turhilta. Ap
Hormoonitoiminnan muutos vaikuttaa hiusten kuntoon. Itsellä hiustenlähtö loppui kun kävin permanentissa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:49"]
Hormoonitoiminnan muutos vaikuttaa hiusten kuntoon. Itsellä hiustenlähtö loppui kun kävin permanentissa.
[/quote]
Outoa, ajattelisi että permanentti varsinkin rasittaa hiuksia. Sen vuoksi en ole puoleen vuoteen edes hiuksia värjännyt :/ ap
Täällä nr. 9 Heippa vaan kaikille :)
Hiuksia lähtee edelleen, mutta ei ehkä nyt niin paljon kuin ennen. Käväsin lääkärinkin paikkeilla, mutta nauroi mut ulos sanoen ettei voi auttaa :( Otettiin kyllä muutama verikoe ja niissä oli jotain häikkää. Trombosyytit ja valkosolut oli koholla ja kilppari tuloksissa myös epäselvyyksiä. Tästä on nyt puolitoista viikkoa aikaa, eikä lääkäri ole ottanut mitään kantaa kokeisiin, mikä vähän ihmetyttää. Soittelen ensi viikolla terveysasemalle ja kyselen että mitä ihmettä lääkäri meinaa.
Reilut 2 viikkoa sitten aloin syömään uusia vitamiineja: Magnesiumia, rautaa, D-vitamiinia, pellavansiemen/kalaöljykapseleita ja jatkoin sinkin ja biotiinin syömistä. Olo ainakin on parempi ja päänahka ei kutia niin kauheasti. Käytän Born To Bio hilseshampoota, joka on erittäin mainio tuote. Pidän sitä hetken aikaa päässä jotta vaikuttaisi paremmin (sis. sinkkiä). Uusia hiuksia on tullut muutama sinne tänne, harmaana :D , mutta ei tää mitään ihmeellistä ole mun kohdalla, kun harmaita on tullut jo 30 vuotiaana ekan kerran (kohta 40 v.).
Jep jep, jatkan tällä meiningillä eteenpäin ja katsotaan mitä sieltä terv.asemalta sanotaan, kirjoittelen uusia kuulumisia myöhemmin. Vähän on jo positiivisempi mieli, mut en ilakoi ennenaikaisesti.
Tsemppiä kaikille, kiva kuulla teistä ja uusista kokemuksista :)
Mulla oli Yasmin-pillerit ja kun lopetin ne niin tukka alkoi lähteä mutta kaikkialle muualle alkoi tulla karvaa?! Ennen esim. säärikarvat oli hentoisia ja vaaleita, mutta pillereiden lopetuksen jälkeen muuttui paksuiksi ja mustiksi. Lisäksi tummaa karvaa tuli käsiin ja mahaan (?!). Hyi! Raskauden aikana hiuksista tuli tuuheat, mutta nyt synnytyksen jälkeen on joka paikka täynnä hiuksia ja hiukset on rutikuivat.
On tämä naisena olo vaikeaa välillä!
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:47"]
Sitä vielä 112, oletko käyttänyt vain hiusnestettä? Ajattelin jos tilaisi vain tuon hoitonesteen aluksi, shampoo ja hoitoaine tuntuvat jotenkin turhilta. Ap
[/quote]
Hei, en ole vielä saanut sitä hiusnestettä. Olen aiemmin käyttänyt shampoota ja hoitoainetta sekä niitä puristeita. Ne auttoivat viimeksi. Kun taas ystävälleni, jolla oli siis aivan paljaita läiskiä auttoi nimenomaan tuo neste. Toinen ystävä sai pienemmät läiskät ahkeralla (noin vuosi) puristeiden syönnillä pois. Hän on tosin käyttänyt viimeiset kuukauden vain ylläpito annostelua, eli silloin tällöin.
Siksi minä tästä hehkutan, kun on ihan omakohtaisia ja läheisten ystävien kokemuksia. Odotan malttamattomana niitä puristeita saapuvaksi.
tietenkään tämä ei välttämättä kaikkia auta, minä olen tämän asiani kanssa kuitenkin täysin vilpitön, oma tilanne on niin heikko nyt, että päänahkaa kyllä näkyy ja masentaa...
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:48"]
Lopetin e-pillerit tammikuun alussa, kun minulle asennettiin hormonikierukka. Tammikuun lopussa alkoi hiustenlähtö ja nyt ollaan jo kesäkuun loppupuolella ja sama tilanne jatkuu :( Aluksi myös hiukset rasvoittuivat hurjasti, samoin kasvot, mutta se meni ohi parissa kuukaudessa.
Olen myös syönyt Biotiini strongia yhden paketin, mutta ei se auttanut hiustenlähtöön. Kampaajani sanoi, että huomaa minulla olleen jossakin vaiheessa voimakasta hiustenlähtöä, koska oli runsaasti tietyn pituista hiusta. Hänen mukaansa hiuksia on lähtenyt tasaisesti joka puolelta ja missään ei näkynyt ns. kaljuja kohtia.
Tilanne on hermojaraastava ja näen jopa painajaisia kuinka minulta lähtee isoja tuppoja päästä :( Hiukset ovat todellakin ohentuneet ja ohimoilla kalju vähän kiiltää. Pelottaa loppuuko tämä ikinä.
Olen lopettanut pillerit kaksi kertaa, kun ollaan yritetty raskautta. Silloin hiuksia ei ole lähtenyt. Synnytyksen jälkeen on ollut myös voimakasta hiustenlähtöä, mutta se tasaantua nopeammin mitä tämä.
[/quote]
Väliaikatietoja tähän :) Jouduin leikkaamaan hiukset lyhyiksi heinäkuussa, koska hiustenlähtö alkoi näkymään latvoissa. Hiukset ohenivat aika paljon. Leikkaamisen jälkeen olen yrittänyt unohtaa ongelman ja mielestäni hiustenlähtö on tasoittunut. Viemäri tietenkin vetää paremmin lyhyet hiukset, joten vaikea verrata siihen hiuskasaan, joka ennen oli viemärin päällä :P
Vasemmalla ohimolla on selkeästi kaljumpaa aluetta, mutta lyhyttä hiusta pukkaa ainakin joihinkin kohtiin. Uskon ja toivon, että pahin hiustenlähtö on nyt takanapäin ja voisin pian alkaa kasvattamaan pidempää hiusta.
Hei vaan nr. 112! Täällä nr. 9
Voisin kuvitella ettei hiusneste ole sulle vielä vaikuttanut, jos kerran muutama päivä sitten vasta sait sen. Ei ne hiukset nyt niin nopeasti kasva sieltä päänahasta, joten veikkaan että ravinteet ovat auttaneet tai sitten oli aika loppua sun hiustenlähdön. Ehkä se neste rauhoittaa sitä lähtemistä, mutta uutta se ei ole vielä voinut kasvattaa.
Mulla taas kävi niin, että kilpirauhasen vajaatoiminta olikin muuttunut liikatoiminnaksi ja siinähän on myös tuota hiustenlähtöä. Nyt sit meni uusiks sekin lääkitys. Ja verikokeissa oli tulehdusarvot koholla mitä lääkäri ihmetteli ja näiden kahden syyn takia kokeet uusiks tämän kuun lopulla. Jos on edelleen tulehdusarvot koholla, niin aletaan tutkimaan mikä on.
Luulin jo hetken, että hiustenlähtö olisi hiljentymässä, (ehdin juoda jo pullakahvit tämän takia :P ), mutta eipä sittenkään, olikin joku vaihe. Uutta on sinne tänne kasvanut yksittäisiä kappaleita ja ohimoilla myös tuota vauvahiusta, mutta ei ne tuuhentumaan päin ole. Lisäsin vitamiineihin C-vitamiinin ja ravinteen MSM, muut löytyy tuosta ylemmästä tekstistä. Hiukset lähtee ja ei kasva uutta kauheasti, mutta muuten olo on kohentunut ravinteiden takia. En ole enää niin väsynyt ja jaksan muutenkin paremmin, ja ehkä hiusten laatu on parantunut, ei enää niin hienoa ja katkeilevaa, et ei niiden syömisestä ainakaan mitään haittaa ole, edes jotain positiivista :)
Juups, uutta infoa kehiin vaan kaikki, kertokaa miten teillä menee ja itse palailen varmaan loppukuusta uusien tietojen kera tänne.
112 vastaa..juu,ei missään nimessä ole! Tarkoitin että varmaan nuo syömäni vitamiinit ja hivenaineet,kookosöljyhoidot sun muut. Aion silti käyttää tätä hiusnestettä,Jospa Se nopeuttaisi uusien kasvua ja lupaa vahvistaa myös hiusta. Kunhan puristeet tulevat saataville,tilaan heti.
Ap täällä!! Pitkästä aikaa taas :) tänään pesin hiukset ensimmäistä kertaa acomax shampoolla ja odottelen että hiukset kuivaa niin voin kokeilla hiusnestettä (ilmeisesti sitä pitää laittaa kuivaan päänahan? ).
Hiusten tilanne on se että hiustenlähtö on ehkä hieman rauhoittunut mutta edelleen hiuksia lähtee melko paljon suihkussa ja suihkun jälkeen. Hiuksia en ole vieläkään uskaltanut värjätä, todella kaunis tämä jäätävä juurikasvu :/ Kuinkas teillä muilla?
Uusia vitamiineja ja lisäravinteita olen hankkinut ja tosiaan tuon acomax shampoon ja hoitonesteen :)
Mitä teille nyt kuuluu?
Musta tuntuu että hiukset ruvenneet lähtemään uudestaan :(
Olipa hyvä löytää tämä ketju. Itseltäni lähti muutama vuosi sitten ihan kamalasti hiuksia ja syyksi en keksi muuta kun e-pillereiden lopettamisen. Mua pidettiin ihan pöhkönä, kun puhuin asiasta, ei uskottu, että pillereiden lopetus voisi vaikuttaa noin.
Nyt olen juurikin vaihtanut Yasminit Yazeihin ja tuntuu, että tukka taas lähtee. Lisäksi naamaan alkaa tulee näppyjä. Ei kivaa.