Ystävä pyytää itselleen ja ystävälleen asuntoani käyttöönsä pariksi viikoksi heinäkuussa - pyytäisitkö sinä vastapalvelusta tai muuta korvausta?
Ystävä on tulossa kotiseudulleen ja pyysi minulta asuntoani käyttöönsä. Siis hänen ja mukana tulevan ystävänsä käyttöön.
Ilmaisi aivan suoraan, että haluaisi asunnon kokonaan heidän käyttöönsä, ilman minua.
Ei yhtään minkäänlaista ongelmaa, voin punkata poikaystävän luona, mutta vaikka arvostankin ystävän suoruutta (luottamuksenosoitus), niin koen tämän kuitenkin aavistuksen röyhkeäksi.
Ystävä vaatii, että pyytäisin korvausta tai vastapalvelusta, mutten osaa pyytää. Periaatteessa osa minusta haluaisi pyytää vaikkapa sitä rahaa, koska se olisi helpoin, mutta toisaalta en osaa pyytää sitä vähääkään.
Mutta kun ystävä vaatii.
Mikä olisi sopiva korvaus tai vastapalvelus kahden viikon majoituksesta? Näytän tämän ketjun sitten hänelle, että saa itse valita. Kun kerran vaatii.
Kommentit (148)
Tarjouduin nuorena kakskymppisenä majoittamaan kaverin kaverin kahdeksi viikoksi, kun tarvitsi yösijaa. Oli joku työjuttu/harjoittelu siinä kaupungissa missä asuin. Hän siis tuli toisesta kaupungista. Asuin kaksiossa.
Muistan ihmetelleeni ettei tämä nainen millään lailla kiittänyt tästä hommasta. Asui luonani kaksi viikkoa ja edes kahvipakettia en saanut. Ei edes ottanut mitenkään puheeksi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjallinen sopimus että 2viikon ajalta vuokra ja jos sinä aikana tapahtuu jotain korjausta vaativaa niin maksavat sen myös.
Sopimus vaatii myös omaisuuden luetteloinnin ennen ja jälkeen vuokrauksen.
minä antaisin ystävän yöpyä kaksi viikkoa kodissani, ja ottaisin maksuksi sen 2 viikon vuokran/vastikkeen + verot (näinkin antelias tarjous koskisi vain ystäviä, kavereilta varmaan ottaisin ehkä 1,5 kertaa vuokra, koska silloin tulisi jo enemmän vaivoja, pitäisi esim. arvotavaroita laittaa muualle jne. ). En ottaisi ylimääräistä maksua vaivasta tai kotini käyttämisestä, mutta odottaisin, että tuovat mukanaan omat petivaatteet ja ruoat + haluaisin kyllä tietää miksi minut kotoani häädetään siksi ajaksi (minähän olen vastuussa siitä mitä kodissani tehdään, vaikka en kotona olisi, jos olen antanut luvan siellä olla, siksi koen, että minulla olisi oikeus tietää mitä siellä tehdään ja keitä kaikkia siellä mahdollisesti käy ja miksi). Samasta syystä päätyisin tuohon vuokraan, tai alivuokraan (riippuen millainen asumisoikeus itselläni on) ja vaatisin kaiken kirjallisesti. Näin voi jälkikäteen vaatia korvauksia oikealta taholta eikä joudu itse maksumieheksi. Omat ystäväni ovat kuitenkin sen verran luotettavia ettei tuollaista ongelmaa tule. Kavereille en suostuisi asuntoani luovuttamaan, mutta sanoisin, että saa kyllä tulla vierailemaan kahdeksi viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
2 viikon osuus sun vuokrasta tietty!
2 viikon vuokra kuulostaa pieneltä korvaukselta kalustetusta asunnosta, jota AP ei itse pysty ko. ajan käyttämään vaan joutuu asumaan sen ajan jossain muualla.
Ystävän pyyntö on sen verran röyhkeä ja tyly, että en yllättyisi vaikka sama röyhkeys jatkuisi siivousouolelle asti. Eihän sitä nyt lomalaiset viitsi siivoamiseen aikaansa käyttää, eikä mitenkään erityisesti varoa vvahinkojenkaan kanssa. Lomallahan kuuluu ottaa rennosti.
Sen verran monet lomalaiset olen nähnyt, että AP:n tapauksessa en poistuisi itse kodistani yhtään mihinkään.
Hinnoittelussa voi olla monta erilaista perustetta.
Itse veloittaisin sen mukaan, että millä hinnalla luopuisin omasta kodista 2 viikoksi. Se summa ei ole pieni, halvemmalla pääsevät airbnb:ssä.
Jos ystävä olisi hyvä, ja todella haluaisin tehdä tällaisen palveluksen, pyytäisin asunnon kulujen verran. Silloin siitä ei koidu mulle suoria kuluja, mutta vaivaa kyllä, kun joutuisin muuttamaan pariksi viikoksi pois.
Ilman mitään voisin suostua esim yhden tai kahden yön yöpymiseen, mutta en ikinä kahden viikon. Onneksi mulla ei ole tuollaista ystävää. Olisin varmasti hänenkin mielestään paska ystävä.
En suostuisi koko juttuun. Eikä sulla, ap, mitään velvollisuutta olekaan suostua.
Et todellakaan suostu noin tyhmään ideaan. Se on SINUN KOTISI, ei mikään yleinen hotelli. Ja jos suostuisit, tulisi ystävän maksaa puolen kuun vuokra, puolen kuun sähkö ja puolen kuun vesi. Lisäksi korvausta sinulle aiheutuneesta vaivasta. Entä jos hän aiheuttaa kodillesi vaurioita? Miten vakuutusyhtiö suhtautuu? Hotelliyö muuten maksaa 100-150 euroa tai enemmänkin. Siitä voi laskea, mitä 14 vrk:n yöpyminen maksaisi.
Ei noin älyvapaaseen ideaan tarvitse suostua. Älä edes mieti. Miten joku kehtaa ehdottaa, että sinä lähtisit kotoasi evakkoon, että hän pääsee puoli-ilmaiseen hotelliin jonkun hyypiön kanssa?!
Enpä ole moista kuullut. Että toisen koti yritetään omia. Ei missään nimessä. Hotellit ovat sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
millaisia ystäviä teillä oikein on /millaisia ystäviä te olette, kun ette luota ystäväänne edes sen vertaa, että hän saisi yöpyä kodissanne?
Millainen ystävä ilmoittaa että tarviin sun asunnon 2 viikoksi, mutta sua en siellä halua nähdä.
Ei tuommoinen ole mikään ystävä, ei edes kaveri. En luottaisi hetkeäkään sellaiseen ihmiseen.
Että tulisivat toisen kotiin penkomaan. Ja joutuisi itse lähtemään muualle siksi aikaa. Järjetöntä.
Lainasin asuntoani silloiselle parhaalle ystävälleni. Kiitokseksi hän varasti tavaroita, luuli etten huomaa.
Minua kyllä huolettaa kaksi asiaa:
paikalle tulee joku tuntematon ja sinä et saa olla läsnä. Kuinka hyvä ystävä tuo on, joka tuollaista pyytää? Missä olet tutustunut häneen, kuinka kauan olet hänet tuntenut, mitä hän on tehnyt sinun/jonkun toisen hyväksi? On ok, pyytää makuusijaa itselleen ja vaikka omalle ystävälleen. Varoituskellot soivat ja kovaa, koska sinun pitää olla poissa. Onko tähän edes mainittu mitään syytä? Miksi sinä et voi olla paikalla edes välillä? Miksi eivät mene ystäväsi sukulaisten luo? Miksi eivät ota hotellia? Onko ystäväsi täysin luotettava? Voisivatko he tehdä jotakin rikollisia asioita, joista ei saisi jäädä merkkejä, että ovat paikkakunnalla olleet? Siksi ei hotellia eikä sukulaisten luona oloa. Tunnetko tuota toista ihmistä? Mitä hän tekee elääkseen? Miten hän on valmis tulemaan jonkun vieraan ihmisen kotiin, josta asukas häädetään pois vierailun ajaksi? Vai tietääkö hän tuosta kuviosta mitään?
Surullinen juttu tässä on se, että tämän jälkeen ystävyys jää. Paha maku jää ja olette vaivaantuneita. Ihan sama onko siitä, että maksoi kunnolla vai siitä, että ei.
En todellakaan antaisi, edes ystävälle. Viikonloppu vielä menisi mutta pari viikkoa ei todellakaan. Vinkkaa niille joku hostelli tai hotelli. Röyhkeä pyyntö kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millaisia ystäviä teillä oikein on /millaisia ystäviä te olette, kun ette luota ystäväänne edes sen vertaa, että hän saisi yöpyä kodissanne?
Millainen ystävä ilmoittaa että tarviin sun asunnon 2 viikoksi, mutta sua en siellä halua nähdä.
Ei tuommoinen ole mikään ystävä, ei edes kaveri. En luottaisi hetkeäkään sellaiseen ihmiseen.
jos vaikka oma ystävävä tapaa omaa ystäväänsä pitkän ajan jälkeen ja heillä on tarve olla ja viettää aikaa nimenomaan kahdestaan. Minullakin on sellaiia ystäviä, joiden kaikki ystäviä en tunne, mutta tiedän heistä sen verran, että ovat esim. vanhoja koulukavereita. Kuten sanottu: emme tiedä miksi ap:n ystävä haluaa olla vain kahdestaan ystävänsä kanssa, joten on turha haukkua ap:n ystävää, että hän on törkeä. Jos sitten tuo ap:n ystävyys ei oel ystävyyttä lainkaan, vaan ap:ta käytetään hyväksi, niin toki sitten asia on eri. Sitten voisi jo tosiaan pyytää hotellihinnat. mutta ap kutsui häntä ystäväksi, joten ehkä on oikeasti ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Tarjouduin nuorena kakskymppisenä majoittamaan kaverin kaverin kahdeksi viikoksi, kun tarvitsi yösijaa. Oli joku työjuttu/harjoittelu siinä kaupungissa missä asuin. Hän siis tuli toisesta kaupungista. Asuin kaksiossa.
Muistan ihmetelleeni ettei tämä nainen millään lailla kiittänyt tästä hommasta. Asui luonani kaksi viikkoa ja edes kahvipakettia en saanut. Ei edes ottanut mitenkään puheeksi asiaa.
Hän oli jo maksanut majoituksesta sille kaverillesi, jonka kaveri oli.
Ei helvetti, että ihmiset ovat röyhkeitä. Et missään nimessä anna asuntoasi kenellekään. Sanot näin: "En voi antaa asuntoakäyttöönne." Jos haluat selittää (ei todellakaan tarvitse), sanot "En pääse minnekään kahdeksi viikoksi, ja lisäksi vuokrasopimus kieltää asunnon vuokraamisen eteenpäin".
Tulet joutumaan suuriin vaikeuksiin, jos ystävä aiheuttaa vaikka vesivahingon. Siinä sitten mietitte vakuutusyhtiön kanssa, kuka on korvausvelvollinen. Veikkaanpa, että noin röyhkeä kaveri ei maksa penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti, että ihmiset ovat röyhkeitä. Et missään nimessä anna asuntoasi kenellekään. Sanot näin: "En voi antaa asuntoakäyttöönne." Jos haluat selittää (ei todellakaan tarvitse), sanot "En pääse minnekään kahdeksi viikoksi, ja lisäksi vuokrasopimus kieltää asunnon vuokraamisen eteenpäin".
Tulet joutumaan suuriin vaikeuksiin, jos ystävä aiheuttaa vaikka vesivahingon. Siinä sitten mietitte vakuutusyhtiön kanssa, kuka on korvausvelvollinen. Veikkaanpa, että noin röyhkeä kaveri ei maksa penniäkään.
ei ole miettimistä, jos tehdään kirjallinen sopimus korvauksista. Mutta muuten, kirjoitin tuolla yllä jo vastuukohdan muistamisesta: se on todellakin niin, että ap on vastuussa kaikesta siitä mitä asunnossa tapahtuu sill aikaa kun ystävänsä siellä asuu, joten siitäkin syystä on syytä tehdä kirjallinen sopimus, ottipa rahaa tai ei. Ja siitäkin syystä on syytä kysyä mitä siellä tehdään, kuka se ystävän ystävä on jne ja vaikka sopia että muita ihmisiä sinne ei saa tulla missään olosuhteissa ilman ap:n lupaa
Airnbn ja Forenomin huoneistoja löytyy, hyviltä paikoilta, ehdota niitä, jos hotelli on liian kallis.