Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä pyytää itselleen ja ystävälleen asuntoani käyttöönsä pariksi viikoksi heinäkuussa - pyytäisitkö sinä vastapalvelusta tai muuta korvausta?

Vierailija
27.06.2021 |

Ystävä on tulossa kotiseudulleen ja pyysi minulta asuntoani käyttöönsä. Siis hänen ja mukana tulevan ystävänsä käyttöön.

Ilmaisi aivan suoraan, että haluaisi asunnon kokonaan heidän käyttöönsä, ilman minua.

Ei yhtään minkäänlaista ongelmaa, voin punkata poikaystävän luona, mutta vaikka arvostankin ystävän suoruutta (luottamuksenosoitus), niin koen tämän kuitenkin aavistuksen röyhkeäksi.

Ystävä vaatii, että pyytäisin korvausta tai vastapalvelusta, mutten osaa pyytää. Periaatteessa osa minusta haluaisi pyytää vaikkapa sitä rahaa, koska se olisi helpoin, mutta toisaalta en osaa pyytää sitä vähääkään.

Mutta kun ystävä vaatii.

Mikä olisi sopiva korvaus tai vastapalvelus kahden viikon majoituksesta? Näytän tämän ketjun sitten hänelle, että saa itse valita. Kun kerran vaatii.

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

outoa.

sun koti.

sä päätät.

mitä vuokranantaja sanoo.

mikset saisi olla läsnä.

ystävyyttä?

Vierailija
82/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen "ystävä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla seilasi parikin ystävää Helsingistä ja majoittuivat aina ilmaiseksi koko keikkansa ajoiksi kaikilla mausteilla. Sitten kun palvelusta ei enää tarvittu katkaisivat vielä ystävyydenkin. Terveisiä vaan Sepolle, olipa kiva saada haukut vielä sitten lopuksi päälle, kun et palvelusta enää tarvinnut.

Vierailija
84/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vuokra, enemmän kuin puolen kuun. Omat lakanat, tyynyt, pyyhkeet ja tarvittavat samppoot sun muut toisivat tietenkin mukanaan. Eivät söisi ruokakaapistasi mitään, vaan kaiken tarvittavan toisivat. Itse en haluaisi edes nukkua niissä peitoissa joita vieraat ovat käyttäneet. Omat jäljet pitäisi siivota luovutuksen yhteydessä jne. Lisäksi vaatisin lupauksen että suostuisivat vastaavaan asunnon luovuttamiseen minulle, jos se jossain vaiheessa olisi minulle tarpeen tai hyödyllistä. Tai jonkin muun huomionosoituksen ja vastavuoroisuuden osoituksen haluaisin.

Itse en pystyisi omaa kotiani antamaan toisten käyttöön. Hirvittää pelkkä ajatuskin. Onko sinulla lukollisia kaappeja mihin saisit omat henk koht paperisi ja tavarasi säilöön? 

Vierailija
85/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vkoa = puolet vuokrasta/vastikkeesta. sähköistä ja vesistä

Vierailija
86/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röyhkein ystävättäreni otti palveluksia auliisti vastaan isojakin projekteja,mutta unohti pitää lupaukset kutsua saunomaan vastavuoroisesti, kun kysyin oli vastaus äärimmäisen törkeä:

"Jos meidän ei tarvitse sitten seurustella sinun kanssa, niin voit tulla meille".

Eipä ole hyvää sanottavaa moisesta psykopaatista enää.

Vierailija
87/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 vkoa = puolet vuokrasta/vastikkeesta. sähköistä ja vesistä

toisaalta tuo voitaisiin tulkita vuokratuloksi, joten siitä lähtisi sitten 30% pois, joten lisäät summaan 30%, koska vuokratulo pitää kuitenkin ilmoittaa verottajalle ja maksaa siitä verot

Vierailija
88/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se nyt on tapauskohtaista. Riippuu vähän siitäkin, miten epämiellyttäväksi ja hankalaksi koet tuon järjestelyn. Itse en kyllä suostuisi ollenkaan tuollaiseen, ainakaan ilman todella painavia syitä.

Vierailija
89/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua yritetään käyttää hyväksi oikein kunnolla. Suomen hotellit ovat olleet tyhjinä yli vuoden, jokainen asiakas on heille tärkeä. Menköön kaverisi hotelliin. Ajattele, että joku, jota et ole edes tavannut, tulee sun kotiisi ja klähmii kaikkia sun henkilökohtaisia tavaroita. Etkä tiedä oikeasti, mitä tämän pyynnön takana on, ehkä jotain rikollista.

Vierailija
90/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisia ystäviä teillä oikein on /millaisia ystäviä te olette, kun ette luota ystäväänne edes sen vertaa, että hän saisi yöpyä kodissanne?

Vierailija
91/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti asunnossa on tarkoitus viettää kosteaa aikaa eri tinder-löytöjen kanssa. Varaudu siihen että ovelle notkuu jatkossakin seksin-nälkäisiä hyypiöitä, kun tästä osoitteesta on ennenkin saanut.

Vierailija
92/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme kerran viikonlopun mökillä ja ystäväperhe tarvitsi yösijaa samasta kaupungista juuri silloin. Annoin avaimet heille. Petasin sänkyyn puhtaat lakanat ja annoin pyyhkeet, sillä olivat lähdössä seuraavana päivänä lentokentälle ja lomalle etelään. Silti siinäkin oli oma hommansa ja stressinsä kun mietin, että onko suihkun seinä tarpeeksi puhdas, mihin siivota tämä paperipino, jätin ohjeet tiskikoneen käytölle jne...

2vk olisi minulle vähän liikaa. Tai no toivottavasti on oikea sydänystävä, johon voi luottaa.

Vierailija
93/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna asuntoasi missään tapauksessa!

Jo tuo, että sinun on lähdettävä pois, kertoo kyllä vahvasti sen, ettet ole hänelle ystävä, vaan hyväksikäytettävä hölmö.

Ja vaikka sopisittekin jonkun hinnan, niin luuletko todella, että hän sen maksaa? Sanoo heipat lähtiessään ja asunto voi olla vaikka minkälaisessa kunnossa tuon ”lainaamisen” jälkeen.

Nyt siis jäitä hattuun, vaikka ylimääräisen rahan mahdollisuus kuinka houkuttelisi. Et tule saamaan senttiäkään, vain pahan mielen ja ikävän muiston. Usko nyt!

Vierailija
94/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

millaisia ystäviä teillä oikein on /millaisia ystäviä te olette, kun ette luota ystäväänne edes sen vertaa, että hän saisi yöpyä kodissanne?

No eihän me tunneta sitä k.o. kaveria, millainen se on, vain AP voi sen tietää.

Oletus kuitenkin on, että jos joku noin törkeästi ilmoittaa, että haluan asua kämpässäsi 2 vk ja ilman sinua, hänellä voi olla muutakin törkeää asennetta. 

Eikä varmasti tykkää, kun AP ilmoittaa että maksat sitten puolen kuun vuokran. 

Toivottavasti AP nyt pitää pintansa ja kieltäytyy, tai sopii asiat kunnolla.

Ja AP: pyydä maksu ETUKÄTEEN, ennen kuin he tulevat kylään. Muuten voi käydä niin, että maksu viipyy ja viipyy, etkä lopulta saa sitä ollenkaan. 

Vierailija
95/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh, hän sallisi kyllä toisen ystävänsä punkkaamaan kämppääsi, mutta ei sietäisi sinua seurakseen omassa kodissasi? Mihin hän tarkalleen ottaen vetoaa kun sanoo ettei halua sinua sinne? Onko hän oikeasti ystäväsi, vai onko hän tuttava joka lainaa ja pyytää sulta kaikenlaista ja sä suostut koska luulet olevasi kiltti etkä selkärangaton? Kutsut ystäväsi suoruutta "luottamuksenosoitukseksi". Johonkin hänellä täytyy olla kieltämättä vankka luotto, kun kehtaa jotain tuollaista pyytää. Kohdistuuko luottamus sinuun ja siihen että kerrot hänelle rehellisesti ja nokkiisi ottamatta mitä olet pyynnöstä mieltä? (Sehän tässä ei ole nyt toteutunut.) Vai kohdistuuko luottamus siihen, että suostut kumminkin loppujen lopuksi?

Se onko hänen pyyntönsä törkeä vai ei on täysin subjektiivista. Suurin osa varmaankin sanoisi, että on. Minunkin mielestäni on. Mutta oleellista tässä on se, että *sinä* koet sen törkeäksi. Pidän mielenkiintoisena, että ystäväsi joutuu silti omien sanojesi mukaan vaatimaan että saa maksaa korvauksen. Jos pyyntö on mielestäsi suuri, miksi on ongelma ottaa pyynnön vastineeksi jotain? Onko sinulla useinkin tapana uhriutua? Suostut mihin vaan pyyntöön, et suostu ottamaan mitään vastaan, sitten surkuttelet esim. netissä rivien välistä kuinka törkeästi sinua hyväksikäytetään? Vai oletko kenties niitä, jotka antavat ja tekevät muka pyyteettömästi, mutta myöhemmin vetoaa niihin antamisiin ja tekoihin kun haluaisi tahtonsa läpi, ikään kuin kyseessä olisi ollutkin vaihtokauppa?

Vaistoni sanoo että ESH.

Vierailija
96/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hyvin paljon siitä, että millainen ystävä on kyseessä ja kuinka kauan on hänet tuntenut. Minulla on 2-3 ystävää, joiden vuoksi olisin valmis luopumaan omasta kodista 2 viikoksi. Olettaisin, että tuossa tilanteessa on heillä todella kova tarve asunnolle. Kummastelisin mielessäni, että miksi eivät ota hotellia, jos on niin kova tarve tai miksi eivät punkkaa kotiväellään. Heihin kuitenkin luottaisin.  Heihin kun luotan niin kovin kuin ihminen voi toiseen luottaa, niin en ottaisi edes maksua. Ystävä pyytäisi minun olevan poissa vain tosi hädässä. Olettaisin, että nyt on se tilanne,joita tulee muutaman kerran elämässä. On oltava tukena. Ja tosiaan, sellaisessa tilanteessa en ottaisi maksua, vaan huolehtisin, että puhtaat lakanat ovat sängyssä, puhtaat pyyhkeet kylppärissä, jääkaapissa ruokaa ja juomaa. Toisaalta sellaista tilannetta ei tule mieleen, että miksi minun läsnäoloni edes välillä parin viikon ajalla olisi haitaksi. Ystävä saa tulla kylään, käyttää majoituspalveluja esim. hautajaisten, häiden tai vaikka lomailun merkeissä, ilman että minun kanssani touhuaa, mutta todella outoa olisi, jos minä en saisi olla läsnä.

Jos taas ei ole kyse näistä muutamasta ystävästä, jotka olen tuntenut vuosikymmeniä,  ja joihin luotan vähintään yhtä paljon kuin itseeni, niin tarvitsisin kyllä hyvän selityksen sille, että miksi minä en voisi olla paikalla. Varsinkin kun joku vieras ihminen tulee sinne myös. On mahdollista, että niillä ystävillä on rikollisia puuhia: huumekauppaa, minun nettini käyttöä rikollisiin puuhiin, prostituutiota, lapsien kuvausta yms. Joten silloin en suostuisi. En sitten millään. En mistään hinnasta. Koska olisihan outoa, jos tarjoaisivat minulle hotellihintaa. Miksi eivät mene hotelliin?

Jos päädyt majoittamaan heidät, niin minusta puolen kuun vuokra ei riitä. Et pääse käyttämään omia tavaroitasi, joudut pakkaamaan ja siirtämään tavarasi, suunnittelemaan, että mitä tarvitset 2 viikon aikana. Vähintään kuukauden vuokra + sähköt, vedet ja netti koko kuukaudelta. Lisäksi loppusiivousammattilaisten tekemänä, jossa kaikki pinnat, tyynyt, peitot, lakanat, patjansuojukset, sohvat, sohvatyynyt, huonekalut, imuroidaan, pyyhitään pölyt, pyyhitään/pestään kylpyhuoneen kaivoa ja keittiön kaappeja, huoneiston ovia ja seiniä myöten. On korona-aika ja ammattilaiselta ostetaan siivous, joka suoritetaan siten kuin paikalla olisi ollut koronapotilas.

Vierailija
97/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan suostuisi edes kyseiseen ehdotukseen. Mun mielestä on törkeää edes vaatia toista lähtemään useammaksi viikoksi omasta kodistaan ja vielä tuoda mukanaan ihminen jota ei oletettavasti ole edes tavannut.

Vierailija
98/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli taannoin hyvä keskustelu rajattomista ihmisistä: https://www.vauva.fi/keskustelu/4049871/parisuhteessa-rajattoman-puolis…

Kun ei kykene erottamaan omia ja toisten ihmisten tarpeita, oikeuksia, muiden haluamisia siitä mitä itse sattuu haluamaan. Kävellään vain toisten yli. Aihe on aika vaiettu ja hankalasti sanoitettu vaikka siitä saisi puhua paljon avoimemmin.

Vierailija
99/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.Missään.Nimessä.

Älä suostu.

Vierailija
100/148 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko ystävän hyvin tai hänen ystävänsä. Mistä tiedät mitä he tekevät siellä? Katsooko joku kaappiisi tai paperit läpi. Onko bileet ja tuleeko sinne humalaporukkaa, jopa miehiä vai ovatko ihan kunnollisia. Miten voit luottaa, entä jos tulee vesivahinko tai liedellä syttyy jokin. Onko vakuutuksia, ettet joudu maksamaan sitä kaikkea, ovatko huolellisia vai ei. Ehkä kaikki menee ihan hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan