Puhelinmyynti ei ole oikeaa työtä!
Jokaiselle puhelinmyyjälle sanon, että hankkisit sinäkin kunnon työ, jotta voisit olla ylpeä itsestäsi.
Itse olen lehteä myynnyt 15 vuotta sitten parisen kuutta, kun työttömänä otin mitä vaan vastaan. Se oli nöyryyttävin kokemukseni.
Onneksi sain toimistosihteerin työn äkkiä. Eihän tuolla myynti työllä edes elä, jos ei ole myyjä luonteeltaan tai muuten tyrkky
Kommentit (57)
Käsi ylös, kuka todella kaipaa ja haluaa puhelinmyyntiä? Jos olet puh.myyjältä joskus jotain ostanut, kuinka tarpeeseen todella?
Jos ei olisi puhelinmyyjiä, ei olisi myyntiäkään. Moraaliton ammatti, jossa ainoastaan puhutetaan ihmisiltä rahat.
Itse lyön heti luurin korvaan ja jos sama tyyppi soittaa uudestaan, jätän luurin pöydälle auki. Siinähän sitten polottaa ja tuhraa "arvokasta" myyntiaikaansa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 21:36"]
Onhan se työtä, mutta kohteena oleminen saattaa olla aika ikävää. Erityisen ärsyttäviä ovat sijoitusneuvotteluihin kutsuvat puhelinmyyjät (Alexandria yms.). Kun sanoo ei, niin vaativat perustelemaan! Ziisus!
[/quote]
"En halua lähteä mihinkään neuvotteluihin ja toivoisin ettette soita uudelleen. Hyvää kesän jatkoa, heihei." kelpasi minulle soittaneelle.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 20:45"]Jos ei olisi puhelinmyyjiä, ei olisi myyntiäkään.[/quote]
Jossei ole myyntiä, ei ole duunia. Sitten itketään kun yt:t pyörii ja jengi on lomautettuna tai irtisanotaan. Kaikki vaan sen takia, kun tyhmät myyjät ei saa myytyä...
Mua säälittää ihmiset, jotka dissaa toisten ammatteja. Eihän puhelinmyynti mitään hohdokasta hommaa ole, mutta työtä se on samalla lailla kuin insinöörinhommatkin.
Ai että, montakohan alapeukkua saan tästä hyvästä.
Pitää vielä mainita että en ole puhelinmyyjä enkä ikinä pystyisi tekemään moista hommaa, mutta ei se ole minulta pois jos joku muu sitä työkseen tekee.
Kyllä se on sellainen juttu että ei kenenkään pitäisi puhelinmyyntiä joutua tekemään. Ja ne legendat niistä toimiston myyntitykeistä +6000 euron tuloilla on puppua. Mieluummin vaikka rehellisesti työttömänä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:43"]Kyllä se on sellainen juttu että ei kenenkään pitäisi puhelinmyyntiä joutua tekemään. Ja ne legendat niistä toimiston myyntitykeistä +6000 euron tuloilla on puppua. Mieluummin vaikka rehellisesti työttömänä.
[/quote]Niin, mitäpä sitä omaa rahaa hankkimaan kun yhteiskunta hoitaa. Kunpa kaltaisesi ihmiset katoaisivat maan päältä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 21:43"]Kyllä se on sellainen juttu että ei kenenkään pitäisi puhelinmyyntiä joutua tekemään. Ja ne legendat niistä toimiston myyntitykeistä +6000 euron tuloilla on puppua. Mieluummin vaikka rehellisesti työttömänä.
[/quote]Niin, mitäpä sitä omaa rahaa hankkimaan kun yhteiskunta hoitaa. Kunpa kaltaisesi ihmiset katoaisivat maan päältä.
[/quote]
Mitä se kaltaisteni katoaminen vaikuttaisi? En missään peräänkuuluttanut yhteiskuntaa hoitamaan yhtään mitään, joten ole hyvä oleta vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 19:21"]
Kyllä se ihan oikeaa työtä on. Henkisesti raskasta, jos nyt ei fyysisesti. Koska jokainen puhelu nauhoitetaan, myyjä ei voi huijata mummoja ja keksiä heille tilauksia jäämättä siitä kiinni. Keksittyjä tilauksia ei hyväksytä työnantajan taholta. Ei kannata väittää julkisesti tällaista, jos ei asiasta oikeasti tiedä.
[/quote]
Eipä nauhoitettu ainakaan Sanomamagazinella, tosin jo kymmenen vuotta sitten. Siellä todellakin oli vakituisia myyjiä jotka pisti pari tyhjää tilausta joka päivä, että saisi paremmin myyntiä ja bonuspalkintoja joita jaettiin päivittäin, viikottain ja kuukausittain. Peruutuksia ei miinustettu näihin tuloksiin joten oli aivan sama lähettää jollekin mummolle lehti ilman tilausta. Yksi kesätyöntekijä tästä innostui ja teki hurjia tuloksia ja sai palkintoja kunnes alkoi kummastuttaa kun lähes kaikki tilaukset peruttiin. Potkuthan se sitten sai, mutta paljon oli tuollaista huomaamattomampaa puljaamista. Juuri sitä dementikkovanhuksille myymistä, kuulinpa myös kerran kun joku myi lastenlehteä LAPSELLE, eli "eikö olis kiva jos äiti ja isi tilais sulle...". Meille pidettiin "vastaväitekoulutus", jossa kerrottiin mm. mitä sanoa kuolevalle joka ei halua tilata lehteä, tai sokeutuvalle tai köyhälle. Myös hinnat revittiin hatusta eli suoraan valehdeltiin miten paljon muka säästää tilatessaan. Ja kylkiäisiä piti aina liioitella ja hehkuttaa vaikka ne oli ihan surkeaa krääsää.
Kaikkiaan oksettavaa puuhaa, en ikinä ole inhonnut itseäni enemmän kuin sinä kesänä kun pakosta olin siellä.
En usko, että ainakaan lehtimyynnissä voi pärjätä, jollei ole kylmä ja välinpitämötön. "Hyvä" myyjä myy vaikkapa Erälehden sokealle kaupunkilaismummolle, koska "hyvä" myyjä voi olla vain jos omatuntoa ei ole. Kun emmä tiedä juuri muita kuin mummoja, jotka lehtiä tilaa. Itse tilaan joskus määräaikaisia netistä. Kylkiäiset on yleensä huonoja ja netistä tilaamalla saa kyllä parhaat tarjoukset. Varmaan siksi, kun se on yritykselle halvinta. Itse kuitenkin ostan mieluummin kaksi yhden hinnalla.
Sitten on nämä, jotka väittävät yritykselle että täällä on teidän tiedot, onko ne nämä ja nämä ja jos erehtyy myöntämään, tulee lasku. Vaikkei ole aiemmin mitään tietoja annettu, vaan ne jostian yleisestä rekisteristä poimittu. Osa yrittää nämä vielä keskukselta. Meillä on yksi lankapuhelin vielä, johon vastaa kuka ehtii. Kerran erehdyin, nykyään sanon aina, että mulla ei ole oikeutta antaa näitä tietoja eikä tehdä kauppaa, kun kysytään osoitteen paikkansa pitävyyttä. Ahdistaminen on myös yksi keino, eli yritetään saada kaupat siten, että samasta firmasta soittaa lyhyen ajan sisään eri tyypit. Pomo vastasi kerran ja kivahti, että teiltä on soitettu monta kertaa, häiritsette töitämme emmekä tule koskaan teiltä mitään tilaamaan. Viikon päästä soitettiin taas.
Joku helpdesk tosin on ihan ok työtä, mutta siinä ei mitään kellekään tyrkytetä. Emmä noita edustajien ajanvarauksiakaan osaa pahana pitää, vaikka ne kiireisenä aikana ärsyttävätkin. Mutta joskus heitäkin on ihan hyvä nähdä.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 17:44"]Kunnon työtä on alkutuotanto, teollisuustyö, kaikenlaiset huoltotyöt, rakennustyöt, sote-alan hommat pääosin, opetus yms...
[/quote]
Kyllä minä laskisin tuohon myös myyntityön, koska äkkiä loppuisivat työt alkutuotannosta ja teollisuudesta, ja myös huoltomiehiltä, ellei joku myisi niitä palveluja eteenpäin. Toki sitä itsekin voi koettaa, mutta työnjaollisesti tämä ei ole järkevää kuin esim. käsityöläisammateissa, joissa tehdään todella aikaa viepiä ja siksi kalliita tuotteita. Siis niin, että käsityöläinen pystyy oikeasti käyttämään jonkun 70 prosenttia ajasta tuotteiden tekemiseen, ja 30 prosenttia myymiseen.
Mä en tajua normaalijärkisiä ihmisiä, jotka jotenkin kokee puhelinmyyjien soitot ihan hirveänä häirintänä. Mä sanon yleensä, että "kiitos, en osta puhelimesta, en haluu tuhlata sun aikaa, heippa!". Ei vaikeeta. Joskus olen kyllä ostanutkin puhelimessa kilpailukykyisen netti/puhelinliittymän, mutta silloin muutenkin on ollut ko. liittymä harkinnassa. Samoin Olivia-lehden olen aikanaan tilannut puhelinmyyjältä, mutta myös silloin oli ollut pidemmän aikaa mielessä, että joku naistenlehti olis kiva.
Se on toki ikävää, jos joissain firmoissa oikein kytätään heikossa kunnossa olevia vanhuksia ja heitä jymäytetään. Mutta kyllä puhelinfirmoissa ihan reilujakin yrittäjiä varmasti mahtuu. Ja toistan vielä: normaalijärkinen ja mieleltään terve ei menetä yöuniaan sen vuoksi, jos puhelinmyyjä joskus sattuu soittamaan!
Muutta mitä saat nyt palkkaa , minä puhelinmyyjänä 3600 huom: käteen.
Varo ainakin tälläisiä yrityksiä joista varoitetaan jo ulkomaisissakin medioissa. Tästä ei ole enää pitkä matka siihen kun Suomen imago muka turvallisena turistimaana on survottu suohon. Jos suomalainen poliisi on ammattitaidoton ja tyhmä kuin saapas niin mikä on matkailijoiden turvallisuus tässä maassa.
https://medium.com/@alexandreptr/warnings-from-finland-ce3b04828520
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan! Kokeilin minäkin ja kovin oli epämukava olo itseni kanssa. En pärjännyt. Mutta toisaalta ne, keltä se sujuu saa helpot rahat 6h sisätyöstä. Kollegani tienasivat jokainen ~3000€/kk. Minä en.. :)
Se joka sillä työllä pärjää sanon vaan että jossain vaiheeessa joutuvat taisteleen asiakkaiden kaa eikä kaikki päivät ole niin ihanii ei siin mittää jos tykkää työstään niin mikäs siinä. Kuinkahan ystävällisii asiakkaita vielä löytyy suurin osa lyö luuria korvaan tai haukkuu myyjän alimpaan helvettiin. Sanon että naimisissa firman kaa nää myyyjätki on.
Työ kun työ mitä SAADAAN, jos saadaan.
Itse tuumaisin, että puhelinmyynti on kirottua toimintaa, joka pitäisi lailla kieltää. Kyllä nykypäivänä jokainen ihminen pystyy netistä löytämään haluamansa palvelun, kun vähän etsii. En aio kuunnella yhdenkään puhelinmyyjän jargoneita enää ikinä, sanon vain nopeasti, "ei kiitos, ei kiinnosta, hyvää päivänjatkoa!", jos vahingossa sellaiseen puheluun satun vastaamaan.
Onhan se työtä, mutta kohteena oleminen saattaa olla aika ikävää. Erityisen ärsyttäviä ovat sijoitusneuvotteluihin kutsuvat puhelinmyyjät (Alexandria yms.). Kun sanoo ei, niin vaativat perustelemaan! Ziisus!