Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku selittää tasoteorian?

Vierailija
27.06.2021 |

Monissa ketjuissa puhutaan tasoteoriasta, mutta yhdessäkään ei selitetä, mikä se on. Rivien välistä tulkitsemalla myös vaikuttaa, että eri kommentoijilla on eri käsitys siitä, mikä on tasoteoria. Osaako joku selittää sen?

Kommentit (631)

Vierailija
621/631 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletus, että jokaisella on se ikioma yksikäsitteinen tasonsa, on tasoteorian suurin heikkous.

Mitä ihmeen väliä sillä on, mitä jokin hypoteettinen keskiarvonainen ajattelee minusta?

Jos miljoonaa satunnaisesti valittua naista pyydetään pisteyttämään miesten ominaisuudet jollain numeerisella skaalalla ja sitten verrataan skaalan tuloksia minun ominaisuuksiini, niin minulle saadaan ihan varmasti jokin hyvin tarkka numeroarvo, jota voidaan verrata muille miehille laskettuihin arvoihin.

Mutta kun minä en yritä iskeä miljoonaa satunnaisesti valittua naista.

Itseasiassa en yritä iskeä yhtään satunnaisesti valittua naista, koska olen ollut jo yli 20 vuotta samassa yksiavioisessa suhteessa. Jos suhde jostain syystä päättyisi, niin en kuitenkaan lähtisi etsimään satunnaista naista. Yrittäisin löytää naisen, jolla on kanssani yhteensopiva luonne ja yhteensopivat harrastukset. Oleellisempaa on, mitä tällaiset naiset ajattelevat minusta kuin mitä joku abstrakti keskiarvonainen ajattelee.

Vastaavasti ei ole mitään merkitystä sillä, mitä miljoona satunnaisesti valittua miestä ajattelee noista minun kanssani yhteensopivista naisista. Oleellista on se, mitä minä ajattelen.

Juuri näin. Toimii ihan samalla tavalla kuin vaikka asunnot. Ullanlinnassa kämpät maksaa 10 t€ per neliö ja Outokummussa 100 € per neliö. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö yksittäiselle ihmiselle Outokummun kämppä voisi olla haluttavampi kuin vastaava Ullanlinnan kämppä. Hinta kertoo siis vain konsensuksesta, mitä ihmiset arvostavat.

Eli se, että joku ihminen valitsee asua mieluummin Outokummussa kuin Ullanlinnassa, tarkoittaa samalla myös sitä, että 100 m^2 maksaa Ullanlinnassa saman verran kuin 100 m^2 Outokummussa?

Tasoteoriaa ei kumoa se, että voidaan osoittaa yksittäisiä ihmisiä, jotka tekevät tasoteorian kanssa "ristiriidassa" olevia valintoja, vaan tasoteoria selittää kysynnän ja tarjonnan ohjautumista kokonaistasolla

Ei, vaan pointti on se, että sillä yleisellä hintatasolla ei ole lopulta merkitystä, jos se Ullanlinnan asunto jää myymättä, mutta Outokummun asuntoon oli useita halukkaita. Ja sille yksittäiselle ostajallekaan sillä arvolla ei ole merkitystä, jos oikeasti ei halua asuntoa Ullanlinnasta vaan nimenomaan Outokummusta. Näin ollen tasoteorialla on kovin vähän merkitystä käytännössä, jos se yrittää laittaa nämä johonkin arvojärjestykseen. 

Kyllä se monille tuntuu yleisen keskustelun perusteella olevan erittäin iso ongelma, että Ullanlinnaan tai edes muualle kantakaupunkiin ei rahkeet riitä. Pitäisi olla kohtuuhintaisia asuntoja, vuokrasääntelyä, lisää asumistukea ja vaikka mitä.

Mikseivät siis muuta Outokumpuun?

T: Miesten Outokumpu

Vierailija
622/631 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletus, että jokaisella on se ikioma yksikäsitteinen tasonsa, on tasoteorian suurin heikkous.

Mitä ihmeen väliä sillä on, mitä jokin hypoteettinen keskiarvonainen ajattelee minusta?

Jos miljoonaa satunnaisesti valittua naista pyydetään pisteyttämään miesten ominaisuudet jollain numeerisella skaalalla ja sitten verrataan skaalan tuloksia minun ominaisuuksiini, niin minulle saadaan ihan varmasti jokin hyvin tarkka numeroarvo, jota voidaan verrata muille miehille laskettuihin arvoihin.

Itseasiassa en yritä iskeä yhtään satunnaisesti valittua naista, koska olen ollut jo yli 20 vuotta samassa yksiavioisessa suhteessa. Jos suhde jostain syystä päättyisi, niin en kuitenkaan lähtisi etsimään satunnaista naista. Yrittäisin löytää naisen, jolla on kanssani yhteensopiva luonne ja yhteensopivat harrastukset. Oleellisempaa on, mitä tällaiset naiset ajattelevat minusta kuin mitä joku abstrakti keskiarvonainen ajattelee.

Vastaavasti ei ole mitään merkitystä sillä, mitä miljoona satunnaisesti valittua miestä ajattelee noista minun kanssani yhteensopivista naisista. Oleellista on se, mitä minä ajattelen.

Juuri näin. Toimii ihan samalla tavalla kuin vaikka asunnot. Ullanlinnassa kämpät maksaa 10 t€ per neliö ja Outokummussa 100 € per neliö. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö yksittäiselle ihmiselle Outokummun kämppä voisi olla haluttavampi kuin vastaava Ullanlinnan kämppä. Hinta kertoo siis vain konsensuksesta, mitä ihmiset arvostavat.

Eli se, että joku ihminen valitsee asua mieluummin Outokummussa kuin Ullanlinnassa, tarkoittaa samalla myös sitä, että 100 m^2 maksaa Ullanlinnassa saman verran kuin 100 m^2 Outokummussa?

Tasoteoriaa ei kumoa se, että voidaan osoittaa yksittäisiä ihmisiä, jotka tekevät tasoteorian kanssa "ristiriidassa" olevia valintoja, vaan tasoteoria selittää kysynnän ja tarjonnan ohjautumista kokonaistasolla

Ei, vaan pointti on se, että sillä yleisellä hintatasolla ei ole lopulta merkitystä, jos se Ullanlinnan asunto jää myymättä, mutta Outokummun asuntoon oli useita halukkaita. Ja sille yksittäiselle ostajallekaan sillä arvolla ei ole merkitystä, jos oikeasti ei halua asuntoa Ullanlinnasta vaan nimenomaan Outokummusta. Näin ollen tasoteorialla on kovin vähän merkitystä käytännössä, jos se yrittää laittaa nämä johonkin arvojärjestykseen. 

Voi kuule, ei se ullanlinna jää myymättä. Outokummussa on hiljaista vaikka onkin edullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/631 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se monille tuntuu yleisen keskustelun perusteella olevan erittäin iso ongelma, että Ullanlinnaan tai edes muualle kantakaupunkiin ei rahkeet riitä. Pitäisi olla kohtuuhintaisia asuntoja, vuokrasääntelyä, lisää asumistukea ja vaikka mitä.

Mikseivät siis muuta Outokumpuun?

T: Miesten Outokumpu

No jos esimerkiksi työ on siellä Helsingissä eikä Outokummussa, niin kyllä se on perusteltua haluta se asunto ennemmin sieltä Ullanlinnasta. Samoin kumppanin kohdalla voi olla tärkeää, että mies haluaa myös lapsia, joten sen takia helposti saatavilla oleva mies jää valitsematta ja jäädään kärkkymään niitä ullanlinnoja. 

Vierailija
624/631 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, ei se ullanlinna jää myymättä. Outokummussa on hiljaista vaikka onkin edullista.

Hohhoijaa, nuohan olivat esimerkkejä, eikä niiden ollut tarkoituskaan vastata todellisuutta. Pointti oli se, että ei ole mitään takeita, että kaikissa olosuhteissa kaikilla hetkillä jokainen valitsee mieluummin Ullanlinnan kuin Outokummun. 

Vierailija
625/631 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasoteoria vaikuttaa ylimonimutkaiselta burgerin vääntämältä selitykseltä sille, että toisilla on enemmän vientiä, joka yleensä tiivistyy muotoon: "No toi on suositumpi vaan kun sillä/se on X ja mä en :("

Ihan skeidaa, sano.

Mitä ylimonimutkaista siinä on?

Naiset tykkää miehistä joilla on rahaa, statusta, ja ulkonäköä.

Olipa monimutkainen.

Ja tämä on teidän mielestä "teoria"?

Vierailija
626/631 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasoteoria vaikuttaa ylimonimutkaiselta burgerin vääntämältä selitykseltä sille, että toisilla on enemmän vientiä, joka yleensä tiivistyy muotoon: "No toi on suositumpi vaan kun sillä/se on X ja mä en :("

Ihan skeidaa, sano.

Mitä ylimonimutkaista siinä on?

Naiset tykkää miehistä joilla on rahaa, statusta, ja ulkonäköä.

Olipa monimutkainen.

Ja tämä on teidän mielestä "teoria"?

Mulla on sellainen teoria että ihmiset diggaa hyvistä jutuista ja sit taas ei diggaa huonoista jutuista. Että semmonen painovoimateoriaan rinnastuva teoria täällä.

Vierailija
627/631 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi naisista ei ole olemassa vastaavaa tasoteoriaa? Naiset ovat tasalaatuisempi porukka pariutumisessa kuin miehet. Seksin saanti on helppoa (käytännössä kaikille) naisille, joten naisia on hankala asettaa eri luokkiin seksuaalisen menestyksen perusteella. Viehättävillä naisilla on usein vähemmän seksuaalisia suhteita kuin vähemmän viehättävillä. Toiseksi, seksuaalinen menestys on miehen elämässä keskeisempi indikaattori kuin naisen elämässä."

Ei pidä alkujaankaan paikkaansa.

Vierailija
628/631 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Viehättävillä naisilla on yleensä vähemmän seksuaalisuhteita kuin vähemmän viehättävillä." - Ja silti sanotaan että nainen kuin nainen saa seksiä aina halutessaan? Entä ne kauniit naiset, eivät ne saa. Kukaan ei uskalla lähestyä ja jos nätti nainen lähestyy itse, ei mies siihen jää kun itsetuntobuustissaan lähtee pelailemaan ja testaamaan viehätysvoimaansa muuallekin.

Ei sanottu, että se johtuu siitä, ettei ne saa. Totta kai saa. Se selittyy jollain muulla.

Eli millä selittyy? Jos kerran teoria on se että nainen kuin nainen saa aina halutessaam seksiä niin miksi viehättävä nainen harrastaa sitä vähemmän kuin vähemmän viehättävä, ihan tämän saman teorian mukaan? Et kai tarkoita että viehättävät naiset ovat kollektiivisesti vähemmän kiinnostuneita seksistä kuin rumemmat ja siitä

Ympäriinsä paneminen laskee naisen tasoa.

Vierailija
629/631 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai viehättävillä naisilla on enemmän seksuaalisia kokemuksia kuin ei-viehättävillä, se on ihan ilmiselvää. Eivät he miehille kerro kumppaneiden määrää, koska monet miehet ovat epävarmoja jos naisella on enemmän kokemusta.

Vierailija
630/631 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai viehättävillä naisilla on enemmän seksuaalisia kokemuksia kuin ei-viehättävillä, se on ihan ilmiselvää. Eivät he miehille kerro kumppaneiden määrää, koska monet miehet ovat epävarmoja jos naisella on enemmän kokemusta.

No ei. Ihmisen "taso" ei millään tavalle kerro hänen halustaa toteuttaa mahdollisuuksia. Hyvinkin tasokkaalla ihmisellä voi olla vain muutamia suhteita jos hänellä ei ole halua hyödyntää mahdollisuuksiaan kuin vain hankkiakseen pitkän uskollisen parisuhteen. Vähemmän tasokkaalla taas voi olla paljonkin suhteita jos hänellä on halua tarttua jokaiseen mahdolliseen eteen tulevaan mahdollisuuteen.

Vierailija
631/631 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä määrä erojen syistä ajauduimme erilleen = tasomme ajautui erilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän