HS: kun isovanhemmat eivät hoida lapsenlapsia tasapuolisesti
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008040300.html
Tuo viimeinen lause: "--jotta heille jäisi mielikuva, että he ovat yhtä tärkeitä lapsenlapsia kuin serkkunsa" on selkeästi äidin toiveajattelua. Hänestä ehkä ovatkin yhtä tärkeitä, mutta isovanhemmista ei. Miksi kieltää totuus 🤷♀️
Kirjoittajalla on tekstin mukaan suurperhe ja erityislapsi. Ovat ehkä tieten tahtoen halunneet monta lasta, joten tarpeisiin eivät ole kyenneet vastaamaan, ja sitten uuvuttaa. Omia valintoja. Kenties isovanhemmat ovat antaneet asiassa neuvoja, joita ei ole kuunneltu.
Mielestäni isovanhemmilla on oikeus ajatella myös omaa jaksamistaan. Jos jälkikasvu päättää järjestää itsensä liemeen, ei ole isovanhempien asia sijaisnääntyä ja venyä. Perhe voi hyvin hankkia ulkopuolista apua lastenhoitoon ja kasvatukseen.
Lapsenlapset voivat lisäksi hyvin olla isovanhemmille rakkaita ja tärkeitä, vaikka isovanhemmat eivät heitä määrättömästi hoitaisikaan.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Lapsiluku sen sijaan on jokaisen oma asia ja sitä hoitoapua pitää antaa sama määrä, oli sitten yksi tai kuusi lapsenlasta. Eli ei voi olla niin, että kuusilapsinen lapsi saa kuusinkertaisen määrän.
Hoitoapua EI pidä antaa samaa määrää! Sehän olisi täysin älytöntä!
Jotkut lapsenlapset asuvat samalla paikkakunnalla kuin isovanhemmat. Toiset asuvat toisella puolella Suomea tai ulkomailla. Itsestään selvää on, etteivät nuo lapsenlapset ole samaa määrää isovanhempien hoidossa.
Ensimmäisten lastenlasten syntyessä isovanhemmat ovat nuorempia ja terveempiä. Seuraavien syntyessä vanhempia ja sairaampia. Itsestäänselvää on, etteivät nuo lapsenlapset ole samaa määrää isovanhempien hoidossa.
Jotkut lapsenlapset ovat rauhallisia ja tottelevaisia. Toiset lapsenlapset ovat kurittomia ja tottelemattomia. Itsestäänselvää on, etteivät nuo lapsenlapset ole samaa määrää isovanhempien hoidossa.
Eiköhän kyse ole myös siitä, että isovanhemmat osoittavat tietoisesti välittämistä ja rakkautta kaikille lapsenlapsilleen ta-sa-puo-li-ses-ti. Jos tähän ei kykene, niin kyllä on surkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kyse ole myös siitä, että isovanhemmat osoittavat tietoisesti välittämistä ja rakkautta kaikille lapsenlapsilleen ta-sa-puo-li-ses-ti. Jos tähän ei kykene, niin kyllä on surkeaa.
Omien vanhempien osoittama tasapuolinen välittäminen ja rakkaus on lapsille tärkeämpää kuin isovanhempien. Ikävä kyllä harva vanhempi pystyy siihen. Surkeita vanhempia!
Vierailija kirjoitti:
Jos mummolla on huono jalat eikä mummo pysy 5v adhd:n perässä, pitääkö mummon silti ottaa kyseinen lapsi yksin hoitoonsa? Jos lapsi repii mummon perennat ja heittelee raivopäissään pikkuautoilla mummon perintövaasit säpäleiksi?
Ymmärrän että lapsiaan ja lapsenlapsiaan tulisi kohdelle tasapuolisesti, mutta isovanhemmat eivät ole mikään lastenhoitoautomaatti eikä isovanhempien ja lastenlasten suhteen muodostuminen vaadi sitä että isovanhemmat toimivat lapsenvahteina. Tätä olen aina ihmetellyt. Jos toiset lapsenlapset olisivat vain tervetulleita kylään, tai vain tiettyjä muistetaan vain lahjoilla tms niin tämä on eriarvoista. Meildänkin lapsilla on hyvät suhteen isovanhempiinsa, vaikka isovanhemmat eivät ole lapsenvahteina toimineet.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä että ko kirjoitus julkaistiin. Isovanhemmilla on tasan nolla velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan. Hävettää kirjoittajan puolesta!
Niin, eihän nykyään saa kenelläkään olla mitään velvollisuuksia, edes moraalista velvollisuutta olla lapsiaan kohtaan tasapuolinen...
Isovanhempien on syytä sitten muistaa tuo, kun itse aikanaan tarvitsevat apua, ollessaan vanhoja ja raihnaisia. Se aika tulee kyllä.
Että ei ole mitään velvollisuuksia myöskään lapsilla.
Oikeasti. Minusta on aivan ok, että isovanhemmat eivät auta lapsia, mutta tasapuolinen pitää olla. Ei sitten auteta ketään. Eikä myöskään odoteta itse apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mummolla on huono jalat eikä mummo pysy 5v adhd:n perässä, pitääkö mummon silti ottaa kyseinen lapsi yksin hoitoonsa? Jos lapsi repii mummon perennat ja heittelee raivopäissään pikkuautoilla mummon perintövaasit säpäleiksi?
Sulla on näppärä olkiukko tuossa. Tuon kirjoituksen tekijä ei kerro tuollaisesta ja aika varmasti hän ymmärtäisi noin ollen sen, ettei lapsi ole mummolaan toivottu hoidokki.
Erityislapsi tarkoittaa erityisen tuen tarvetta päivähoidossa ja koulussa. Erityislapsia ovat myös diabeetikot, kuurot, oppimisvaikeuksista kärsivät, dysfaatikot jne. Hyvin pieni osa erityislapsista on riehuvia ja rajattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä että ko kirjoitus julkaistiin. Isovanhemmilla on tasan nolla velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan. Hävettää kirjoittajan puolesta!
Niin, eihän nykyään saa kenelläkään olla mitään velvollisuuksia, edes moraalista velvollisuutta olla lapsiaan kohtaan tasapuolinen...
Isovanhempien on syytä sitten muistaa tuo, kun itse aikanaan tarvitsevat apua, ollessaan vanhoja ja raihnaisia. Se aika tulee kyllä.
Oikeasti. Minusta on aivan ok, että isovanhemmat eivät auta lapsia, mutta tasapuolinen pitää olla. Ei sitten auteta ketään. Eikä myöskään odoteta itse apua.
Kuulostat tyypiltä, joka ei ole vielä sisäistänyt sitä, että eri ihmisillä on erilaisia arvoja. Sinun tapasi ei ole ainoa oikea, johon kaikkien muiden tulisi mukautua.
On hölmöä olla niin ehdoton, että "kun kerran asia on näin, niin sitten myös näin; minä päätän."
Kannattaa opetella joustamaan ja ymmärtämään erilaisia ajattelutapoja. Elämäsi tulee olemaan huomattavasti helpompaa niin ;)
Harvemmin taitaa tasapuolisuus olla täysin mahdollista. Jo siksikin, että ne lapsenlapset on usein aika eri ikäisiä, jos on isovanhemmilla useampi lapsi. Kaikki lapsista ei yleensä mene samaan aikaan naimisiin ja hanki lapsia samaan aikaan, joten isovanhempien jaksaminen on ymmärrettävästi eri. Esim mun serkuksissa vanhimman ja nuorimman serkun ikäero on 19 vuotta. On ymmärrettävää, että ekana syntyneet lapsenlapset on saaanut helpostikin isovanhemmille hoitoon, mutta ne nuorimmat serkut ei enää. Siinä 19 vuoden aikana isovanhemmat ikääntyivät, väsyivät ja tuli muistisairaudet päälle. VÄistämättä tulee siis "epätasa-arvoa" kuinka ja miten paljon on saanut isovanhempien kanssa olla. Eihän se silti tarkoita että lapsenlapset olisivat toinen rakkaampia kuin toiset.
Tuossa mielipidekirjoituksessa taasen jaksamista verottaa se lasten määrä.Jos on hankkinut suurperheen, on ymmärrettävää, että ikääntyneet ei jaksa enää koko laumaa hoitaa kerralla, varsinkin jos on erityistarpeisiakin lapsia seassa eli lasten omatoimisuus vähäisempää. Niitä serkkuja saattaa olla sopivampi määrä hoidettaviksi kerralla. Suurperheellisen on hyväskyttävä ettei koko lapsilaumaa saa välttämättä koskaan samaan aikaan hoitoon muualle, vaan joutuu sumplimaan ja sisarukset vierailemaan isovanhemmilla hiukan erilaisissa kokoonpanoissa, jos edes pientä hoiva-apua kaipaa.
Tämä nyt tälläsen nuoren ja lapsettoman pohdintaa. En vain oikein ymmärrä miksi pitää syyllistää ja tuntea kateutta, kun voisi ennemmän keskustella suoraan niiden isovanhempien kanssa, mistä kiikastaa. Onko voimat jo vähemmät, ehkä valitettavasti vain osa lapsenlapsista sattuu olemaan sellaisia omatoimisia isoja lapsia, joita vielä jaksaa "hoitaa" eli jotka ei tartte kuin läsnäolevan aikuisen. Pitäisi ymmärtää että ikääntyvä ihminen ei enää vain ehkä jaksa sitä vaipparumbaa tai joka paikkaan juoksentelevan taaperon/leikki-ikäisen vahtimista. Silloin ratkaisu vois olla se, että vanhemmat menevät itse lasten mukana isovanhemmille - lapsenlapset saavat isovanhempien huomion ja läsnäolon, ilman että he rasittuvat liiaksi.
Mua jotenkin ärsytti tuon kirjoittajan asenne, aivan kuin hänen vanhemmillaan olisi jokin velvollisuus tarjota apua. Ilmeisesti hänen lapsensa ovat myös jotenkin vaikeita/epäomatoimisia/huonosti käyttäytyviä, jos hänen äitinsä sanoo että on mielellään muiden lasten kanssa kun se on helppoa. Olisiko vaikka vinkki, että lastenhoitoapua tulisi enemmän jos osaisi kasvattaa lapsiaan vähän paremmin..? Tuskin kukaan muuten tuollaista laukoisi.
Itse olen pyrkinyt kasvattamaan lapseni niin, että hän olisi helppo hoidettava. Peruskäytöstavat jo taaperolle (huutamalla ei saa tahtoa läpi, pyydetään kauniisti, omat jäljet siivotaan jne.). Joka kylä/hoitopaikassa totellaan sen paikan sääntöjä. Lapset ovat sopivan omatoimisia ja tottelevaisia ikätasoonsa nähden ja aivan äärettömän aurinkoisia luonteita, joilta isovanhemmatkin saavat hirveän paljon hellyyttä. Isovanhemmat HALUAVAT viettää aikaa todella paljon lastenlasten kanssa myös työarjen keskellä, koska kokevat saavansa siitä niin paljon, enemmän kuin mitä se ottaa. Joka kerta kiitän hoitoavusta ja usein myös sanon, että olen todella kiitollinen, että he jaksavat hoitaa ja touhuta lastenlasten kanssa. Tähän se sanovat, että ei ole kyse jaksamisesta vaan etuoikeudesta... Painotetaan myös toistuvasti sitä, että aina saa kieltäytyä hoitoapupyynnöstä ja että heidän oma jaksaminen on myös tärkeää, eli mitään velvollisuutta hoitamiseen ei ole, vaan kaikki on meille ekstraa joka otetaan vastaan kiitollisena, ei itsestäänselvyytenä. Yritetään muistaa myös heitä aina silloin tällöin (aivan liian harvoin ruuhkavuositiimellyksessä...) esim. kutsumalla heidät syömään ja kokkaamalla tai tilaamalla jotain ruokaa mistä tiedetään heidän tykkäävän.
Jokaisella on velvollisuus hoitaa OMAT lapsensa mutta ei enää lapsenlapsia. Suosittelen tätä reseptiä jos haluaa tyytyväiset isovanhemmat: kahteen suuntaan toimiva suhde, hyvin kasvatetut lapset ja kiitollisuuden osoittaminen saadusta avusta. Hesarin mielipidekirjoittajan tekstistä huokuu asenne että he olisivat jotenkin oikeutettuja johonkin... Ymmärrän, että tuntuu pahalta jos lapset kokevat että eivät ole isovanhemmille yhtä tärkeitä kuin serkut, mutta ymmärrän myös sen että isovanhemmat eivät voi venyä ja kirjoittajan asenne jo yksistään tuntuu todella luotaantyöntävältä.
No minä kyllä ymmärrän aloittajaa. Meillä miehen siskon lapset ovat mummolassa suunnilleen 24/5 (nyt muuttivat kesäksi, kun äiti meni toiselle paikkakunnalle töihin ja myös isä on töissä… lapset ovat päivähoitoikäisiä), ja meidän lapsia isovanhemmat tapaavat hyvällä tuurilla ehkä kerran vuodessa. Emme ole olleet hoitoapua vailla, mutta en ymmärrä, miksi omiin lapsenlapsiin ei edes yritetä tutustua. Ei ole realistista odottaa, että kaikki saavat saman verran, mutta ei ole eettisesti oikein, että toisista ei piitata yhtään ja toiset ovat suunnilleen isovanhempien lapsia. On vaikea ajatella, että kohtelisin omia lapsiani näin räikeän epätasa-arvoisesti. Jos toiset vie niin paljon energiaa, ettei toisille jää mitään, pitäisi varmaan perheelle etsiä apua muualta kuin isovanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat tyypiltä, joka ei ole vielä sisäistänyt sitä, että eri ihmisillä on erilaisia arvoja. Sinun tapasi ei ole ainoa oikea, johon kaikkien muiden tulisi mukautua.
On hölmöä olla niin ehdoton, että "kun kerran asia on näin, niin sitten myös näin; minä päätän."
Kannattaa opetella joustamaan ja ymmärtämään erilaisia ajattelutapoja. Elämäsi tulee olemaan huomattavasti helpompaa niin ;)
Kuule, asiahan on tasan päinvastoin.
Minä nimenomaan lähden siitä, että isovanhempia on erilaisia ja on aivan ok olla hoitamatta lapsenlapsiaan. Esimerkiksi minä en saanut hoitoapua vanhemmiltani, koska he olivat minun lasteni syntyessä jo eläkeläisiä ja asuivat aika kaukana. Ihan ok.
Mutta isovanhempien on myös syytä hyväksyä silloin se normaali ihmisten sosiaaliseen elämään liittyvä asia, että toiminnalla on seurauksia. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Jos isovanhemmat eivät piittaa lapsenlapsistaan, nämäkään eivät piittaa heistä. Ihan normaalia tämä ja silloin on turha ihmetellä, miksi lapsenlapset teineiksi kasvettuaan eivät lähde enää mummolaan mukaan. Miksi ihmeessä lähtisivät, istumaan tuppisuuna kuuntelemassa kun isovanhemmat jorisevat itsestään.
Ainoa moraalinen velvollisuus, jonka minä asetan on tasapuolisuus lapsiaan kohtaan. Totta kai isovanhempi ikääntyessään vähentää lastenhoitoa, mutta tuossa kirjoituksessa kysehän ei ollut siitä, koska samat isovanhemmat auttavat toisia lapsiaan, yhtä ei.
Itse en ymmärrä tätä ”Isovanhempien velvollisuus ei ole hoitaa lapsenlastaan” -mentaliteettia. Ei se tietysti velvollisuus ole, mutta miksi isovanhempi ei haluaisi hoitaa omaa lapsenlastaan ja auttaa omaa lastaan, jos on itse vielä fyysisesti siinä kunnossa, että siihen pystyisi.
Itselle ainakin oma lapsi on niin rakas, että olisi tosi vaikea kuvitella, etten haluaisi häntä joskus mahdollisen lapsenlapsen/lapsenlasten kanssa myöhemmin auttaa, jos siihen pystyn. Ajatuksena kun ei ole hankkiutua lapsesta eroon heti kun hän on täysi-ikäinen, vaan toivon ja uskon, että pysymme läheisinä vielä, kun hän on aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nimenomaan lähden siitä, että isovanhempia on erilaisia ja on aivan ok olla hoitamatta lapsenlapsiaan. Esimerkiksi minä en saanut hoitoapua vanhemmiltani, koska he olivat minun lasteni syntyessä jo eläkeläisiä ja asuivat aika kaukana. Ihan ok.
Mutta isovanhempien on myös syytä hyväksyä silloin se normaali ihmisten sosiaaliseen elämään liittyvä asia, että toiminnalla on seurauksia. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Jos isovanhemmat eivät piittaa lapsenlapsistaan, nämäkään eivät piittaa heistä. Ihan normaalia tämä ja silloin on turha ihmetellä, miksi lapsenlapset teineiksi kasvettuaan eivät lähde enää mummolaan mukaan. Miksi ihmeessä lähtisivät, istumaan tuppisuuna kuuntelemassa kun isovanhemmat jorisevat itsestään.
Ainoa moraalinen velvollisuus, jonka minä asetan on tasapuolisuus lapsiaan kohtaan. Totta kai isovanhempi ikääntyessään vähentää lastenhoitoa, mutta tuossa kirjoituksessa kysehän ei ollut siitä, koska samat isovanhemmat auttavat toisia lapsiaan, yhtä ei.
Eli silmä silmästä. Mikäs siinä, kyllähän siihenkin osa uskoo. Jotkut taas ovat avarakatseisempia ja kykenevät ymmärtämään kokonaisuuksia ja erilaisia vaikuttimia.
31, äläpä ole noin varma, että "Tuskin kukaan muuten tuollaista laukoisi."
Minä taas ajattelen, että jos tuon HS:n mielipidekirjoittajan lapset ovat varsinaisia täystuhoja, hän tuskin olisi kirjoittanut tuollaista ihmettelevää kirjoitusta. Kyllä hän sen silloin ymmärtäisi, miksi lapsiaan ei oteta mummolaan hoitoon.
Fakta nyt vaan on, että jotkut vanhemmat ja isovanhemmat ovat itsekkäitä ja puolueellisia. Tässä ketjussakin iso osa kommentoijista - sinä mukaanlukien - puolustelee sitä, että vanhemmat suosivat joitain lapsistaan toisten kustannuksella.
Kysehän - muistutan vielä - EI OLLUT SIITÄ, PITÄÄKÖ LAPSENLAPSIA PAKOSTI HOITAA, VAIKKEI JAKSA JA KYKENE. Ei tietenkään pidä! Tuon kirjoituksen isovanhemmat hoitavat muiden paitsi yhden lapsen lapsia. Jaksamista ja kykenemistä siis on, mutta valikoiden.
Ja sitä minä ainakin pidän huonona viestinä lapsille ja lapsenlapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiaan kohtaa pitää olla aina tasapuolinen.
Meillä sekä minä että mieheni ollaan sisarussarjan opiskelleita, meillä on hyvät työt.
Tämä sitten on syynä siihen, että meitä ei auteta koskaan. Vaan aina hyysätään niitä laiskempia ja tyhmempiä.
Ei ihan oikein ole tämäkään.
Lapsiluku sen sijaan on jokaisen oma asia ja sitä hoitoapua pitää antaa sama määrä, oli sitten yksi tai kuusi lapsenlasta. Eli ei voi olla niin, että kuusilapsinen lapsi saa kuusinkertaisen määrän.
Tapa ittes.
Tuliko hesariin kirjoittanut ihan itse paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli silmä silmästä. Mikäs siinä, kyllähän siihenkin osa uskoo. Jotkut taas ovat avarakatseisempia ja kykenevät ymmärtämään kokonaisuuksia ja erilaisia vaikuttimia.
Höpöhöpö.
Ystävyyttä ja rakkautta ei synny yksipuolisesti. Kaikki ihmissuhteet edellyttävät vastavuoroisuutta
Siitä tässä oli kyse. Jos isovanhempia ei kiinnosta, ei kiinnosta lapsenlapsiakaan, se on aivan selvää ja ymmärrettävää. Eivät he ole koskaan saaneet isovanhemmiltaan välittämistä ja mielenkiintoa!
Koeta nyt vaan tämä ymmärtää,vaikka mitä ilmesimmin olet itse tuollainen "rusinat pullasta" -tyyppi, jonka mielestä pelkkä sukulaissuhde riittää.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ajattelen, että jos tuon HS:n mielipidekirjoittajan lapset ovat varsinaisia täystuhoja, hän tuskin olisi kirjoittanut tuollaista ihmettelevää kirjoitusta. Kyllä hän sen silloin ymmärtäisi, miksi lapsiaan ei oteta mummolaan hoitoon.
Fakta nyt vaan on, että jotkut vanhemmat ja isovanhemmat ovat itsekkäitä ja puolueellisia. Tässä ketjussakin iso osa kommentoijista - sinä mukaanlukien - puolustelee sitä, että vanhemmat suosivat joitain lapsistaan toisten kustannuksella.
Kysehän - muistutan vielä - EI OLLUT SIITÄ, PITÄÄKÖ LAPSENLAPSIA PAKOSTI HOITAA, VAIKKEI JAKSA JA KYKENE. Ei tietenkään pidä! Tuon kirjoituksen isovanhemmat hoitavat muiden paitsi yhden lapsen lapsia. Jaksamista ja kykenemistä siis on, mutta valikoiden.
Ja sitäkään emme tiedä kuinka tyly tuo tasapuolisuutta vaativa itse on ollut ja on vanhemmilleen. Jo se, että hankkii lapsia enemmän kuin jaksaa ja viitsii hoitaa kertoo tyhmyydestä ja elämänhallinnan puutteesta. Äläpä siis ole noin varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitäkään emme tiedä kuinka tyly tuo tasapuolisuutta vaativa itse on ollut ja on vanhemmilleen. Jo se, että hankkii lapsia enemmän kuin jaksaa ja viitsii hoitaa kertoo tyhmyydestä ja elämänhallinnan puutteesta. Äläpä siis ole noin varma.
No jopa oli kommentti ihmiseltä, jolla itsellään on useampi lapsi ja joka saa usein hoitoapua vanhemmiltaan. Olet siis tyhmä ja sinulla puuttuu elämänhallintaa... 😂
Miksi pitäisi palkka maksaa kun isovanhemmat ihan itse haluavat olla omien lasten lasten kanssa??
Katsos kun meitä normaaleita perheitäkin on olemassa ja isovanhemmat kuuluvat perheeseen.