Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19799)
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Mitä tekemistä tällä on perussuomalaisten kanssa. Eiköhän sieltäkin löydy hyvin ja huonosti tienaavia, korkeasti ja matalasti kouluttautuneita ihmisiä. Kokoomuksessahan on ne yhteiskunnan rikkaimmat ja ahneimmat olleet kautta aikojen!!
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ikäluokissa on niitä jotka eivät tajua paljoakaan muiden ikäluokkien todellisuudesta. Sekä niitä jotka eivät tajua oman ikäluokkansakaan todellisuudesta kuin kapean raidan.
Totta, minulle on valjennut tämän hallituksen aikana työttömien ja tukiviidakossa elävien todellisuus. Sen ole tiennyt, että opiskelu on ilmaista, jokaisella mahdollisuus hakkia ainakin yksi tohtorintutkinto puoli-ilmaiseksi. Nyt näiden ikuisesti opiskelevien tukia syystäkin pikkasen leikataan.
Työmatkalla bussissa aina kuuntelin huuli pyöreenä juttua, kuinka sitä ja sitä kannattaa hakea. Se ja se kannattaa käyttää hyväksi ja nyt kun on pikkasen alettu pahimpia porsaanreikiä tukkimaan nousi mieletön älämölä. Että tämä hallitus nälkään tappaa ja Persu on uusi perkele.
Hyvin toimeentulevat suorastaan lynkataan. Ei ymmärretä, että jos kaikki Kelan luukkua täyttävät häippäsevät maasta luukku on pian tyhjä.
Köllötellään mieluummin kuin edes kokeillaan duunia, koska tuilla pärjää paremmin.
Uusi hurja buumi on vanhusten ja eläkeläisten päälle sylkeminen, se alkoi oikeastaan koronan aikaan.
Onneksi on vielä normaaleja ja terveitä lapsia ja nuoria, mutta tällä menolla pahalta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on aina mennyt- nuorempi sukupolvi valittaa, että vanhempi ei ymmärrä ja vanhempi, etyä nuoremmalla on liian helppoa.
Paitsi että tässä kohtaa on ainutlaatuinen tilanne historiassa: vanhemmalla sukupolvella on faktisesti parempi elintaso kuin heitä nuoremmilla tulee koskaan olemaan. Aiemmin nuoremmilla on yleensä oikeasti ollut paremmin ja helpompaa, mutta nyt on päinvastoin.
Sinulla on huonosta tienaavia tuttuja. Minun lapseni, vävyni ym. tietämäni nuorempi polvi tienaavat reilusti enemmän kuin minun eläkkeeni. Mutta minä en kuulu niihin, jotka valittavat. Minä olen aikanani säästänyt ja saanut perintöjä, joten pärjään hiton hyvin pienellä eläkkeelläni. Enkä joudu tinkimään mistään ja koiran kanssa syömme molemmat fileitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ikäluokissa on niitä jotka eivät tajua paljoakaan muiden ikäluokkien todellisuudesta. Sekä niitä jotka eivät tajua oman ikäluokkansakaan todellisuudesta kuin kapean raidan.
Totta, minulle on valjennut tämän hallituksen aikana työttömien ja tukiviidakossa elävien todellisuus. Sen ole tiennyt, että opiskelu on ilmaista, jokaisella mahdollisuus hakkia ainakin yksi tohtorintutkinto puoli-ilmaiseksi. Nyt näiden ikuisesti opiskelevien tukia syystäkin pikkasen leikataan.
Työmatkalla bussissa aina kuuntelin huuli pyöreenä juttua, kuinka sitä ja sitä kannattaa hakea. Se ja se kannattaa käyttää hyväksi ja nyt kun on pikkasen alettu pahimpia porsaanreikiä tukkimaan nousi mieletön älämölä. Että tämä hallitus nälkään tappaa ja Persu on uusi perkele.
Hyvin toimeentulevat suorastaan lynkataan. Ei ymmärretä, että jos kaikki Ke
Toisilla on elämänsä ammattiurana muiden maksamien ja kustantamien tukien varassa elämisen keplottelu.
Aikanaan työssäkäynti , itsensä ja perheensä elättäminen oli tärkeää.
Jossakin vaiheessa meillä alettiin työssäkäyntiä pitämään turhana, jopa orjuutena johon ei suin surminkaan haluttu.
Nyt osoitetaan mieltä ja kellistellään tien tukkona ja poliisi kantaa hyvin hellästi maijaan, ettei kenenkään mieltä vain pahoiteta.
Onneksi Suomi sai erikoisluvan päästää maahan Thaimaan kansalaisia mustikoita poimimaan. Jo on aikoihin eletty, maassa 300 000 työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat jakaantuvat useammalle vuodelle (sodan jälkeen ekana syntyneet, te & me muut sitten myöhemmin) En usko, että ovat vähemmän ymmärtäviä nykypäivää ajatellen. Ehkä ei ole tarpeeksi edes tahtoa. Virheen ovat jotkut tehneet, kun ovat yrittäneet ja halunneet toimia parhaansa mukaan, ettei jälkeläisensä ole tarvinnut kokea samaa karua, köyhää ja tunnekylmää lapsuutta missä ovat todennäköisesti itse joutuneet lapsena elämään. Suurten ikäluokkien lapset joutuivat tekemään töitä pienestä pitäen. Piti hoitaa pienempiä sisaruksia, auttamaan kaikenlaisissa kotitöissä. Mun neuvoni on elossa oleville suurten ikäluokkien ihmisille, käyttäkää kaikki kertynyt omaisuus ainoastaan ja vain omaksi iloksenne. Nauttikaa loppuelämästänne ja toivotan mahdollisimman itsekästä eloa ja oloa. Älkää jääkö kenenkään kynnysmatoksi. Menneisyyden kauhut eivät ole teidän syytänne.  
Ei uskoisi että eläkekusetuksen tarkoitus oli noin jalo, että ovat ihan parhaansa yrittäneet seuraavan sukupolven eteen. Minut kyllä onnistutte hämäämään. Äkkiä luulisi että hyvä ja varhainen eläke meidän kustannuksella olisi kelju temppu, mutta kun nyt sanot niin tarkoitus olikin hyvä. Viimeistä neuvoa ei tarvinne toistaa tälle ikäluokalle# siksi hyvin sitämon noudatettukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimeentulevat suora
suurten ikäluokkien eläkehuijaus on tästä hy esimerkki
Voi, kun ap kavereineen olisi elänyt samaa aikaa kuin suuret ikäluokat. Ei silloin ollut paljon varaa inistä kelan jonossa muilta avustuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimeentulevat suorastaan lynkataan. Ei ymmärretä, että jos kaikki Ke
Vanhusten päälle sylkeminen alkoi marinin esimerkistä. Onneksi se liuhuu nyt siellä mihin se kuuluukin, eikä valtion päämiehenä
Nuorilla ikäluokilla ei ole elämää tai todellisuutta. Ei hankita lapsia. Leikitään somessa ja rakennetaan kiiltokuvaa virtuaalielämässä. Huono kunto ja ylipaino, mt ongelmia. Ollaan uusavuttomia ja luovuus on mennyt yleissivistyksen katoamisen myötä. Kukaan ei lue kirjoja. Pitää saada rahaa eläkekertymä, ja omaisuutta tekemättä mitään
Ap ei ehkä tiedä, että kukaan ei pääse ammattiin vain kansakoulua käymällä, koska silloin se lapsi on vasta 10-11 vuotias. Eli ei ne lapset lähde hakemaan töitä kansakoulu pohjalta, koska sen jälkeen mennään oppikouluun tai siihen peruskouluun ja halutessaan jatkaa ylioppilaaksi. Ja senkin jälkeen mennä opiskelemaan itse ammattia esim. lääkärit, insinöörit, sairaanhoitajat, arkkitehdit ym. ym. Ja siihenkin aikaan oli kyllä työttömiä, joiden sairaus esti tekemästä töitä ym. Mutta ap perustaa näköjään vain, että suuret ikäluokat eivät ymmärrä lainkaan ja vähättelee heitä? Kun ei itse ap ole sitä elämää nähnyt lainkaan ja täällä besser wisserinä suureen ääneen kirjoittaa, että MINÄ TIEDÄN kyllä kaiken, kun minulta on viety kaikki? On todella surkuhupaisaa lukea näitä katkeria tilityksiä liittyen suuriin ikäluokkiin. Ehkä monien sinun sukupolvien pitäisi laittaa sitä infoa päättäjille, kuin syyttää tiettyä ikäryhmää. Ja kyllä itse myös luen näistä työttömyydestä, että sovitaan vain 0-sopimuksia ja ei saa vakinaista työtä ja kunnon palkkaa omasta työstään. Mutta ap se ei ole suurien ikäluokkien syytä.
Yksi iso eroavaisuus mitä suuret ikäluokat eivät käsitä liittyy asuntojen hintoihin. Löysin äitini arkistoista kauppakirjan lapsuuden kodistani. Se oli maksanut vuonna 1990 36 000 markkaa. Myytäessä 2010 luvulla siitä sai 180 000 euroa. Äitini puhuu aina, että kannattaa ottaa lainaa - isojakin lainoja, kun inflaatio syö ne.
No. Ostin 2001 talon ja se maksoi euroissa noin 150 000. Nyt talon arvo on 190 0000. Äitini mielestä olen tuhlaileva, kun en ole hankkinut muuta omaisuutta. Ei pysty käsittämään, että laina ei ole kadonnut vuosien varrella mihinkään vaan lyhennys on ollut ihan yhtä kova suhteessa aika vakaana pysyneisiin tuloihin koko ajan.
En mitenkään saa häntä käsittämään, että talot eivät enää moninkertaista arvoaan vaan voi käydä jopa päinvastoin - vaikka kuinka tekisi remonttiakin (mikä myös syö rahaa). Tuhlaileva olen juu... ja koko muu sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Voi, kun ap kavereineen olisi elänyt samaa aikaa kuin suuret ikäluokat. Ei silloin ollut paljon varaa inistä kelan jonossa muilta avustuksia
Paitsi 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan työssäkäynti , itsensä ja perheensä elättäminen oli tärkeää.
Jossakin vaiheessa meillä alettiin työssäkäyntiä pitämään turhana, jopa orjuutena johon ei suin surminkaan haluttu.
Nyt osoitetaan mieltä ja kellistellään tien tukkona ja poliisi kantaa hyvin hellästi maijaan, ettei kenenkään mieltä vain pahoiteta.
Onneksi Suomi sai erikoisluvan päästää maahan Thaimaan kansalaisia mustikoita poimimaan. Jo on aikoihin eletty, maassa 300 000 työtöntä.
Taisi olla piirun verran selkeämpää ja helpompaa se itsensä elättäminen. Ja työelämä kehittyi eteenpäin, ei taakse eikä sivulle.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla ikäluokilla ei ole elämää tai todellisuutta. Ei hankita lapsia. Leikitään somessa ja rakennetaan kiiltokuvaa virtuaalielämässä. Huono kunto ja ylipaino, mt ongelmia. Ollaan uusavuttomia ja luovuus on mennyt yleissivistyksen katoamisen myötä. Kukaan ei lue kirjoja. Pitää saada rahaa eläkekertymä, ja omaisuutta tekemättä mitään
Tytär (s.-91) kouluttautui alkujaan kirjastonhoitajaksi. On aina lukenut kaiken mahdollisen. On tehnyt kahta työtä, sihteerin ja siivoojan. Harrastaa luonnossa liikkumista. On täysin raitis. Ei hanki lapsia hyvästä syystä.
Mt-ongelmat ym ovat vaivanneet edellisiä sukupolvia, rankastikin. Myös muu elämä kuin arki on sujunut vähän niin ja näin. Edellisiin verrattuna hän on tuhkasta noussut timantti. Olen yrittänyt olla se nostaja.
Vanhat ihmiset marisevat aina samaa liturgiaa kunnioituksen puutteesta ym. Vuosikymmenet vaihtuvat, kitinä ei muutu miksikään.
Oikein ihmettelen sen vakiintunutta kansanlaulun ominaisuutta. Luulisi vitsiksi, mutta ei se ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut opintotukia, ei asumistukia, ei toimeentulotukea juurikaan. Ei puhettakaan missään yksiöissä asumisesta, vaan solukämpissä asuttiin ja opintolainalla opiskeltiin. Kellään ei ollut omaa autoa ja ulkomaille mentiin töihin, ei lomalle. Ruotsissa oltiin kolme kuukautta kesäsisin tehdastöissä.
Väitän, että nykyajan nuori ei ole kokenut eikä tiedä puoliakaaan siitä kurjuudesta, mitä silloin koettiin. Esimerkiksi moni kärsi nälkää ja söi huonosti. Tämä oli aikaa, jolloin köyhän lapsetkin pyrkivät yliopistoihin, eli ap:n haukkumat suuret ikäluokat ovat suurimmaksi osaksi köyhistä kodeista opiskelleet itsensä hyviin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Yhden asian naiset osaavat, laittavat silikonia rintaan, huuliin ja pyllyyn. Lisälettiä metrikaupalla, kynsiä ja tupsuripsiä. Äsken katsoin jotain aikakakauslehden sivua, tunkevatko poskiinsa keitetyt kananmunat.
Posket kiiltävät pullistuneina ja nenä ikäänkuin häviää "munien" väliin :D
Entä sitten, ap, entä sitten?