Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19799)
Osa eläkeläisistä luulee, että heille tulee joku ilmaishoitaja kotiin, kun terveys huononee ja haukkuvat nuoremmat.
No, ei tule. Kaikki palvelut kotiin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoittaa hyvin asian ytimeen, paremmin en olisi osannut sanoa.
Kyllähän se epäreilulta tuntuu, että Suuret ikäluokat jäi eläkkeelle, siis täydelle työeläkkeelle ollessaan 58 v. Ja nykyisten vastaava eläkeikä on liki 70 v, koska pitää maksaa näiden suurten ikäluokkien isot eläkkeet.
Huikea ero eläkkeelle jäämisen iässä...että sillä tavalla nyt mennään. Ei ihme, että nää nykyeläkeläiset ei halua eläkettään leikattavan, ovat päässeet liian helpolla ja tottuneet liian hyvälle.
Sen sijaan 70 v eläkkeelle jäävä on jo vanhus, nauti siinä sitten virheistä eläkepäivistä. Ei ole reilua eikä oikeudenmukaista.
Kyllä eläkeläiset ovat eläkkeensä itse maksaneet. Äläpä nyt vääristele.
Tää iskulause on virhe johon moni uskoo. Nykyisten eläkeläisten verot on käytetty aikanaan silloisten eläkeläisten eläkkeisiin. Maksamasi eläkkeeseen tarkoitetut verot eivät ole missään kassakaapissa odottamassa eläkkeelle jäämistäsi, ne on jo käytetty. Nykyiset eläkkeet maksavat ne jotka ovat vielä työelämässä.
Olen pahoillani jos romautin maailmasi.
Ne, jotka eivät ole koskaan käyneet työssä, kritisoivat eniten . Miksi menet töihin ja raahaat lapsia päivähoitoon. Jäät vain kotirouvaksi, niin olet paljon onnellisempi. Jää pois töistä ja hoida äitisi kotona, ettei tarvitse viedä laitokseen. Minä sanon aina samat sanat. Rahat ei riitä. Ymmärräkään nyt, että tiedän nuo kaikki viisaudet, joita esitätte. Maailma on muuttunut. Meneekö perille.
Suuret ikäluokat ovat sodan jälkeen syntyneitä, eli nyt n. 80 vuotiaita. Luultavasti tämän keskustelun aloittaneen isovanhempien ikäisiä.
Heidän lapsensa elivät aika tiukan ajan. Siihen aikaan harvoilla oli rahaa. Kaikki Suomen sotakorvaukset olivat maksettu vasta 50 luvulla.
Itse olen nyt 55v. Aloittanut ekan työn 15 v. Vaihtanut työpaikkaa varmaan yli 10 x. Opiskellut viimeiset 20. V töiden ohella.
Viimeisimmät opinnot YAMK tutkinto. Mitään ei saa jos ei yritä. Jos ei töitä löydy, kannattaa opiskella uusi ammatti, niin kauan kuin se on mahdollista. Joskus työntekijöitä palkatessani arvostin sitä, että erilaisia töitä on tehty, vaikka olisivat ihan eri alalta, kuin se mitä töitä oli hakemassa.
Jokainen sukupolvi on erilainen, mutta nykyisin valitetaan kaikesta. Ei haluta tehdä huonopakkaista työtä, töissä pitäisi olla kivaa.... Eli vaatimukset ovat ihan erilaisia, kun silloin kun itse olin nuori.
Ehkä joskus kannattaa kuunnella niitä ikä-ihmisiä, mutta heille voi myös kertoa omista tämän hetken ongelmista.... Joskus se on sitten myöhäistä ja se voi harmittaa, kun ei ole ketään läheistä enää hengissä... Itse tämän kokenut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan ainoat keiltä toivon Purran leikkaavan, on juuri tämä ikäluokka.
Sitten sulle ei jääkään omaisuutta, kun joudumme käyttämään sen elämiseen.🤣
Ei jää muutenkaan, kun elätte niin pitkään ja törmäätte kaiken itseenne.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pullamössöjen aika astua rakentamaan taas tätä maata uuteen uskoon. Niin teki sodan jälkeisetkin. Kantovesi, uunilämmitys, pari lehmää, perunapelto, pikkumökki kymmenelle jossa isovanhemmat ja pikkulapset. Nyrkki tyynynä, takki peittona lattialla. Ruoka se minkä kiinni sai ansolla tai ampumalla. Työtä viidestä ilta kymmeneen. Ei viihdykkeitä. Penskat töihin metsään kymmenen vuotiaina ja maailmalle viidentoista. Viisaampia olivat elatuksensa suhteen kuin nykyää maisterit kirjaoppeineen peukalo per eessä.
Tää on hyvä. Suuret ikäluokat syntyi 1944 - 1950. Ei varmasti 1954 10-vuotiaita metsätöihin laitettu tai 1959 maailmalle laitettu. On taidettu lukea Vänrikki Stoolia tippa linssissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla ikäluokilla ei ole elämää tai todellisuutta. Ei hankita lapsia. Leikitään somessa ja rakennetaan kiiltokuvaa virtuaalielämässä. Huono kunto ja ylipaino, mt ongelmia. Ollaan uusavuttomia ja luovuus on mennyt yleissivistyksen katoamisen myötä. Kukaan ei lue kirjoja. Pitää saada rahaa eläkekertymä, ja omaisuutta tekemättä mitään
Tytär (s.-91) kouluttautui alkujaan kirjastonhoitajaksi. On aina lukenut kaiken mahdollisen. On tehnyt kahta työtä, sihteerin ja siivoojan. Harrastaa luonnossa liikkumista. On täysin raitis. Ei hanki lapsia hyvästä syystä.
Mt-ongelmat ym ovat vaivanneet edellisiä sukupolvia, rankastikin. Myös muu elämä kuin arki on sujunut vähän niin ja näin. Edellisiin verrattuna hän on tuhkasta noussut timantti. Olen yrittänyt olla se nostaja.
Seuraavaa sukupolvea ei tule, joten samapa tuo vaikka mikä timantti sieltä olisi noussut.
1940-luvulla syntyneet saavat jokaisen eläke-euronsa takaisin 7-kertaisena. Esimerkiksi 70-luvulla syntynyt vain hieman yli 2-kertaisena. Siinä esimerkki näiden suurten ikäluokkien vapaamatkustamisesta. Ja eivät ole itse maksaneet eläkettään, jos joku niin vielä luulee, vaan me työssäkäyvät maksamme sitä heille parasta aikaa.
Onko se nyt niin vaarallista myöntää olevansa velttoja laiska kun kerran helpommallakin pääsee Eihän siinä mitään pahaa ole tavoitteet on vaan minimaaliset kehittyvät tässä elämässä
Tiedätkö mitä.
Suurten ikäluokkien ei edes tarvitse tietää saatikka välittää paskan vertaa sinun tai muidenkaan ongelmista. NE OVAT TEIDÄN IKIOMIA MURHEITANNE.
Yle maksaa ahneelle jake nymanille vieläkin. Valitsee itsestäänselvyyksiä Muistojen bulevardiin, ja nuoret maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä omilla rahoillaan saa tehdä mitä haluaa. Voi helevetti, mitä sakkia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pullamössöjen aika astua rakentamaan taas tätä maata uuteen uskoon. Niin teki sodan jälkeisetkin. Kantovesi, uunilämmitys, pari lehmää, perunapelto, pikkumökki kymmenelle jossa isovanhemmat ja pikkulapset. Nyrkki tyynynä, takki peittona lattialla. Ruoka se minkä kiinni sai ansolla tai ampumalla. Työtä viidestä ilta kymmeneen. Ei viihdykkeitä. Penskat töihin metsään kymmenen vuotiaina ja maailmalle viidentoista. Viisaampia olivat elatuksensa suhteen kuin nykyää maisterit kirjaoppeineen peukalo per eessä.
Tää on hyvä. Suuret ikäluokat syntyi 1944 - 1950. Ei varmasti 1954 10-vuotiaita metsätöihin laitettu tai 1959 maailmalle laitettu. On taidettu lukea Vänrikki Stoolia tippa linssissä.
Kyllä sitä kansakoulun jälkeen 15 lähdettiin maalta kaupunkiin töiden viereen. Olin keittiöapulaisena martan baarissa, silloin sanottiin lounaspaikkakahviloita noin.
Asuin toisen tytön omakotitalon yläkerran hellahuoneessa, kantovesi, ulkokäymälä, rautahella. Vain alakertaan tuli vesi ja oli sisävessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä omilla rahoillaan saa tehdä mitä haluaa. Voi helevetti, mitä sakkia!
Saa, mutta vain pummi sukupolvi 😂 äidit, isät ja isovanhemmat eivät saa koska tuhlaavat pummien rahat. Woeeee helwetti sentään.🤣
Tämä palsta on täynnä vasemmistolaisia uhriutujia ja valittajia. Ei suurilla ikäluokillakaan aina helppoa ole ollut nykyvalittajiin nähden: ei ollut muiden maksamia tukia, asuttiin vaatimattomasti kimppakämpässä, oli opintolaina, 90-luvun lamassa moni menetti työn, ... Töitä tosiaan saa omalla aktiivisuudella. Ja ap:n veljen pitäisi suhteuttaa menonsa tuloihin: peruskauraa suurille ikäluokille, noin yleensä ottaen. Nykymentaliteetti on kaikki mulle heti, ja muut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
1940-luvulla syntyneet saavat jokaisen eläke-euronsa takaisin 7-kertaisena. Esimerkiksi 70-luvulla syntynyt vain hieman yli 2-kertaisena. Siinä esimerkki näiden suurten ikäluokkien vapaamatkustamisesta. Ja eivät ole itse maksaneet eläkettään, jos joku niin vielä luulee, vaan me työssäkäyvät maksamme sitä heille parasta aikaa.
Ei ollut opintotukea, asumistukea, työttömyystukea, toimeentulotukea, puoliilmaista sairaanhoito, kela terapioita, pöivähoitoa.Jos tarvit pennuille hoitajan niin itse hankit ja maksoit.Työviikko 6 päiväinen 70 l alkuun asti.
Ette te nyky pullamössöt olisi pärjänneet fyysisesti eikä henkisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut opintotukea, asumistukea, työttömyystukea, toimeentulotukea, puoliilmaista sairaanhoito, kela terapioita, pöivähoitoa.Jos tarvit pennuille hoitajan niin itse hankit ja maksoit.Työviikko 6 päiväinen 70 l alkuun asti.
Ette te nyky pullamössöt olisi pärjänneet fyysisesti eikä henkisesti...
Kyllä ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten.
Olen neljännen polven akateeminen, maisteri, 58v. Olen itse tienannut kahdeksannumeroisen summan ja tulen perimään miljoonia. Lapseni ovat maistereita ja hyvällä alulla: juristi ja pankkiiri. He ovat tehneet töitä saavuttaakseen tavoitteensa.
Mitä te itkette? Minun ikäluokallani oli keskimäärin paljon vaikeampaa, puhumattakaan aikaisemmista ikäluokista. Eläkejärjestelmän suhteen olette oikeassa. Tämä nykyinen pyramidipeli olisi pitänyt romuttaa jo vuosikymmeniä sitten.
Nyt ei kesätöitä saa eikä saa mitään oikein tehdäkään alle 18v