Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19798)
Omassa suvussa ei luojan kiitos ole boomereita. Olen syntynyt 1990, vanhempani 1960, ja isovanhemmat 30-luvulla.
Onko tämä ketju jotain miesten u l i n a a? Vasta täällä oli juttua kuinka voimaantuneita ja pärjääviä nykynaiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....
Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.
ap
No eipä aika moni nuori näytä tajuavan, että meistä 60-luvulla syntyneistä todella iso osa on kokenut 90-luvun alun alun laman, myös moni meitä vanhempi. Työttömäksi saattoi jäädä päivässä ilman mitään etukäteis yt-neuvotteluja kun konkursseja tuli enemmän kuin sieniä sateella. Itsekin olin vanhassa isossa yrityksessä, yhtäkkiä vain ilmoitettiin, että tämä loppuu nyt tähän, kaikki saavat lähteä, myös johtajat.
Synnyin-72. Pari vuotta vanhemmat pääsivät sijaiseksi, ja heidät vakinaistettiin. Sain harjoittelupaikan ja sen jälkeen olin työtön.
Minä jäin työttömäksi 1992 ollessani äitiyslomalla - konkurssin yhteydessä näin voi käydä. Seuraava toistaiseksi voimassa oleva työsopimus solmittiin 2011. Siinä välissä tein harjoittelua, työllistämistukitöitä ja kouluttauduin uuteen ammattiin. Olen syntynyt 60-luvun alkupuolella.
Teitkö työmarkkinatukitöitä 518 netto kuukaudessa + kulukorvaus 9 euroa/työpäivä, ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomalapun, kulukorvausta ei saa jos sairastuu, eläkettä ei kerry, samoja töitä kuin vakituiset tekee ja AMK-tutkinto suoritettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yleistäìsi yhden tapauksen perusteella. Kuulun suuriin ikäluokkiin. Jos olisin nyt nuori, en ostaisi omaa asuntoa, koska se on nykyään epävarma sijoitus. Hinnat ovat pilvissä ja pankit voivat nostaa korkoja koska vain. Eivät suuretkaan ikäluokat saaneet sellaisia töitä, joita olisivat halunneet. Työttömyystukia ei juurikaan ollut, ja oli pakko ottaa työ kuin työ, että pysyi hengissä. Jos halusi ns. Parempia töitä, oli pakko kouluttautua. Äitiysloma oli 3 kuukautta ja lapset vietiin naapurin kotirouville hoitoon kovalla rahalla.
"Kolmas 1900-luvun suurista sosiaaliturvauudistuksista, työttömyysvakuutus, organisoitiin Suomessa jo 1917 ammattiyhdistysten kautta. Tämä oli kansainvälisesti katsottuna aikaisin. Järjestelmän kattavuus jäi kuitenkin heikoksi. Työttömyysturva ulotettiin laajemmin työntekijöille vuonna 1959."
https://sosiaalivakuutus.fi/sosiaaliturvan-historia-vaivaishoidosta-nyk…
"Yleisestä rahakorvauksesta säädettiin Suomessa 1950- ja 1960-lukujen vaihteessa, mutta senkin jälkeen työttömyyden hoidossa nojattiin mieluummin työllistämistöiden järjestämiseen. Työttömiä työllistettiin siirtotyömaille, jotka olivat usein tietyömaita. Hätäaputöitä järjestivät niin kunnat kuin valtio.
Työttömyysturva uusittiin 1970-luvun alussa. Vuonna 1971 säädetyt uudet säädökset lopettivat työttömyystyöt ja siirtotyömaat. Samalla työntekijä sai ammattisuojan, joten työttömän ei enää tarvinnut ottaa vastaan mitä tahansa työtä.[11]. Vuonna 1985 työttömyysturva jaettiin ansiosidonnaiseen päivärahaan ja peruspäivärahaan."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6tt%C3%B6myysturva
Tuo työttömyysturvan uusiminen 70-luvun alussa ajoittuu mukavasti suurten ikäluokkien nuoreen aikuisuuteen, ja ansiosidonnaisen järjestelmän synnyttäminen heidän keski-ikäistymiseensä.
Nykyään työttömät ei saa samoja etuja : ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois, kulukorvaus poistettiin omaehtoisesta opiskelusta, opiskelu kuluttaa nykyään ansiosidonnaista eli saat sitä puolitoista vuotta ja siinä se, pitkän uran tehneet eivät saa enää korotettua ansiosidonnaista. Lisäksi meiltä nuoremmilta poistetaan eläkeputki sekä lesken eläke.
Myös määrää on alennettu, muutkin kuin Sipilän hallitus.
No höpö höpö. Terkuin Boomerin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat jo vanhuksia. Niiden juttuja pitää jo vähän "suodattaa". Äitini juttujen perusteella voisi kuvitella, että on elänyt nuoruutensa 30-luvulla... Ovat taantuneet jonnekin kummallisiin pula-aikoihin, eikä ymmärretä mitään oman kuplan ulkopuolelta. Alkaa olla niitä hetkiä, että pitää käydä välillä tarkistamassa, mitä kummallista tänään puuhataan. :/
Totta. Olen itsekin viime vuosina huomannut tuon "höpsöytymisen", eli samoja asioita jankataan. Turhapa siihen on lähteä oikomaan, ei se mitään enää auta.
"Ovat taantuneet jonnekin kummallisiin pula-aikoihin,"
Tuskinpa vaan... "Pula-ajaksi kutsutaan Suomessa aikaa, joka seurasi maailmalla 1930-luvun lamana tunnetusta ilmiöstä."
Minkäs ikäisiä vanhempasi oikein ovat... ja itse? Vaikka pula-ajalla tarkoitettaisiin WW-2 jälkeistä niukkuuden aikaa, sekin päättyi siinä 1950-luvun alkupuolella.
"Säännöstely loppui kokonaan vasta vuonna 1953, jolloin kauppoihin alkoi ilmestyä jopa appelsiineja ja banaaneja"
Boomerit on kateellisia kun nuorilla on varaa ostaa 200€ älypuhelin osamaksulla. Se on kuulemma osoitus kuinka helppoa nykynuorilla on ja kuinka kurjaa itsellä oli kun "ei nuorena ollut rahaa törsättäväksi".
Sitten kuitenkin unohtaa sanoa että oli velaton uusi omakotitalo ja järvenrantamökki jo parikymppisenä, kansakoulupohjalla tehdyssä duunariammatissa tienatuilla rahoilla.
Hankalahan se on mitään selittää henkilölle, jonka suhteellisuudentaju on tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.
ap
No eipä aika moni nuori näytä tajuavan, että meistä 60-luvulla syntyneistä todella iso osa on kokenut 90-luvun alun alun laman, myös moni meitä vanhempi. Työttömäksi saattoi jäädä päivässä ilman mitään etukäteis yt-neuvotteluja kun konkursseja tuli enemmän kuin sieniä sateella. Itsekin olin vanhassa isossa yrityksessä, yhtäkkiä vain ilmoitettiin, että tämä loppuu nyt tähän, kaikki saavat lähteä, myös johtajat.
Synnyin-72. Pari vuotta vanhemmat pääsivät sijaiseksi, ja heidät vakinaistettiin. Sain harjoittelupaikan ja sen jälkeen olin työtön.
Minä jäin työttömäksi 1992 ollessani äitiyslomalla - konkurssin yhteydessä näin voi käydä. Seuraava toistaiseksi voimassa oleva työsopimus solmittiin 2011. Siinä välissä tein harjoittelua, työllistämistukitöitä ja kouluttauduin uuteen ammattiin. Olen syntynyt 60-luvun alkupuolella.
Teitkö työmarkkinatukitöitä 518 netto kuukaudessa + kulukorvaus 9 euroa/työpäivä, ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomalapun, kulukorvausta ei saa jos sairastuu, eläkettä ei kerry, samoja töitä kuin vakituiset tekee ja AMK-tutkinto suoritettu?
Jos ei suostu niin tulee karenssi. Meneekö irtisanotut paperimiehet noihin? Onko he jo työllistynee? Ammattisuojakin on vain 3 kuukautta nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen Mohikaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta suurempi vaikutus on ollut lapsiin, jotka ovat kokeneet 90-luvun laman eli 80-luvulla syntyneet lapset. 40-70-luvuilla syntyneet ovat olleet parhaimmissa asemissa elämässä. 70-luvun alussa syntyneet ovat menestyneet työelämässä parhaiten, ovat myös kaikkein koulutetuin ryhmä kiitos mm. runsaiden opintotukien ja joustavien opiskelumahdollisuuksien, 50-luvulla syntyneet eivät ole kokeneet minkäänlaista pula-aikaa enää, 40-luvun alussa syntyneet ovat nähneet vielä köyhyyttä, mutta loppupuolella syntyneet eivät. 60-luvulla syntyneille lama on tullut vasta kolmekymppisenä, kun lapsetkin oli jo useimmilla hankittuna.
50 luvun alussa oli kyllä vielä elintarvikesäännöstelyä. Eli elintarvikkeita sai myönnetyillä korteilla ja vain määrätyn määrän. Eikä kaupoissa ollut mitään ulkomailta tuotua. Merkkitapaus oli kun kahvilaiva vihdoin tuli satamaan.
Moni tosin asui tuolloin maalla, ja söi kotipihalla kasvatettuja/kasvaneita kasviksia. Eli luomua ja vegaanista suoraan takapihalta tai lähimetsästä. Lähdevettä omasta kaivosta. Aikasmoista luksusta.
Mun suurten ikäluokkien isä valitti, kun aina joutui syömään kotona tehtyä vattuhilloa. Myös omalla hevosella ratsastaminen oli kuulemma kovaa työtä, kun aina piti ratsastaa hevonen laitumelle.
Uskomatonta kärsimystä on täytynyt lapsuuden olla :-) Hänelle varmaan einekset on sitten hienouden huippu? Musta tuntuu, että nuoremmat ikäpolvet arvostaa enemmän itse kokkailemista hyvistä raaka-aineista, mutta näille vanhemmille einekset on parhautta.
Koska eines on tasalaatuista ja helppoa, mutta tavallaan kotiruokaa.
Tällä oli väliä fyysisen työn aikana, kun melkein kaikki piti tehdä ja tuottaa, jalostaa ja säilyttää itse ties missä oloissa ties millä välineillä ja taidoilla. Ruualla korvattiin palkkaa ja sen taso oli suora arvostuksen mittari. Kaupastakaan ei välttämättä saanut rahojaan takaisin, jos sieltä myytiin huonoa laatua.
Lisäksi eines vapautti pesukoneen lailla yhden tai useamman ihmisen työvoiman pois kotipiiristä.
Alapeukuttaja ei käsitä millaista on, kun yhden ihmisen pitää olla sidottuna hellaan ja kuinka ihmisiä arvotettiin kätevyyden perusteella.
Ja sitä hellaa lämmitettiin puulla, eikä napista painaen. Samalla lämpeni ja jäähtyi koko asunto.
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksetaan vielä n.10 vuotta, niin sitten täytyy löytää uudet haukuttavat. Ennusteen mukaan v 2032 suuria ikäluokkalaisia on jäljellä vajaa 100.000. Nyt heitä on n.330.000.
On tuossa määrässä maksamista meillä työssäkäyvillä.
Kiitoksia ei ole kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos ei suostu niin tulee karenssi. Meneekö irtisanotut paperimiehet noihin? Onko he jo työllistynee? Ammattisuojakin on vain 3 kuukautta nykyään.
Jos paperimiehet ei löydä itse töitä niin tietyn työttömyysajan jälkeen pääsee työmarkkinatukitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni on suuria ikäluokkia ja jäi eläkkeelle valtion hommista 58-vuotiaana. Siis 58-vuotiaana! Se on ihan uskomatonta. Minun pitäisi olla töissä 68-vuotiaaksi ja väitän, että raskaammissa hommissa. Eipä sillä, isäni on mukava mies, mutta silti tässä on mielestäni aika tavalla epäoikeudenmukainen asetelma.
Tällaiset syöttiläät sitten makaavat eläkkeellä elättinä 40 vuotta nuorempien piikkiin.
Taisi tällä 58 v. suuriin ikäluokkiin kuuluvalla isällä tulla työvuosia enemmän kuin 40 v. Harvempi saa nuoremmista ikäpolvista 40-50 työvuotta kasaan. On erittäin ilkeää nimitellä ketään syöttilääksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat jo vanhuksia. Niiden juttuja pitää jo vähän "suodattaa". Äitini juttujen perusteella voisi kuvitella, että on elänyt nuoruutensa 30-luvulla... Ovat taantuneet jonnekin kummallisiin pula-aikoihin, eikä ymmärretä mitään oman kuplan ulkopuolelta. Alkaa olla niitä hetkiä, että pitää käydä välillä tarkistamassa, mitä kummallista tänään puuhataan. :/
Totta. Olen itsekin viime vuosina huomannut tuon "höpsöytymisen", eli samoja asioita jankataan. Turhapa siihen on lähteä oikomaan, ei se mitään enää auta.
"Ovat taantuneet jonnekin kummallisiin pula-aikoihin,"
Tuskinpa vaan... "Pula-ajaksi kutsutaan Suomessa aikaa, joka seurasi maailmalla 1930-luvun lamana tunnetusta ilmiöstä."
Minkäs ikäisiä vanhempasi oikein ovat... ja itse? Vaikka pula-ajalla tarkoitettaisiin WW-2 jälkeistä niukkuuden aikaa, sekin päättyi siinä 1950-luvun alkupuolella.
"Säännöstely loppui kokonaan vasta vuonna 1953, jolloin kauppoihin alkoi ilmestyä jopa appelsiineja ja banaaneja"
Säännöstely loppui. Köyhyys ei loppunut.
Olen 70-luvulla köyhyyteen syntynyt suurten ikäluokkien jälkeläinen. Minusta tuntuu, että sinulla ei ole todellista kokemusta ja näkemystä, kun luet vain tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos paperimiehet ei löydä itse töitä niin tietyn työttömyysajan jälkeen pääsee työmarkkinatukitöihin.
700 kuukaudessa, jos tekee 20 päivää töitä kuukaudessa eikä sairastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Työttömyyskorvays kerryttää eläkettä,kai nyt työmarkkinatukityötkin?
Jep.. ovat tyhmiä boomereita.
Vierailija kirjoitti:
Jos noista +65vee-ukkeleista näin viisikymppisenä jotain sanoisi, niin voisi todeta että he ovat hyvin kilpailuhenkisiä, keskusteluissakin, yhä. Keskustelu on heille vain kisa kumpi nokittaa täysin toisen.
Se on raskasta kun sitä ei aina muista heitä kohdatessaan, että kovat piippuun. Pääsevät välillä potkaisemaan munille, kun erehtyy olemaan ystävällinen, Ei tietenkään voi yleistää.
Heille on jäänyt se kilpailuhenkisyys päälle. Toki on heissä rauhallisiakin ihmisiä.
Poikani sanoo samaa. Olen opettanut, että vanhoja ihmisiä pitää kunnioittaa, mutta hän sanoi, ettei enää kunnioita. Aina toitottavat hänelle, että "Ole poika hiljaa, kyllä minä tiedän". Mutta eivät tiedä, koska eivät koskaan aidosti kuuntele muuta kuin omaa ääntään.
Ja toki näitä ihmisiä on kaikissa ikäryhmissä, ja vanhoissa on myös niitä, jotka osaavat kuunnella. Mutta vähemmän on kohdalle osunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni on suuria ikäluokkia ja jäi eläkkeelle valtion hommista 58-vuotiaana. Siis 58-vuotiaana! Se on ihan uskomatonta. Minun pitäisi olla töissä 68-vuotiaaksi ja väitän, että raskaammissa hommissa. Eipä sillä, isäni on mukava mies, mutta silti tässä on mielestäni aika tavalla epäoikeudenmukainen asetelma.
Tällaiset syöttiläät sitten makaavat eläkkeellä elättinä 40 vuotta nuorempien piikkiin.
Taisi tällä 58 v. suuriin ikäluokkiin kuuluvalla isällä tulla työvuosia enemmän kuin 40 v. Harvempi saa nuoremmista ikäpolvista 40-50 työvuotta kasaan. On erittäin ilkeää nimitellä ketään syöttilääksi.
Kaikki ei pääse töihin. Taitaa se eläke olla suurempi kuin 700 minkä saa kun tekee 20 päivää kuukaudessa työmarkkinatuella töitä eikä sairastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Työttömyyskorvays kerryttää eläkettä,kai nyt työmarkkinatukityötkin?
Vain ansiosidonnainen kerryttää eläkettä, työmarkkinatukityöt ei kerrytä eläkettä eikä työmarkkinatuki.
Hömpötyksiä.