Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19930)

Vierailija
17341/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu, suurin osa Suomen budjetista menee eläkeläisiin.

Kunhan trollaat tai sitten uskot virheellisiin tietoihin. Suomen budjetista meni v. 2022 eläkkeisiin noin 1,5 %. Sosiaaliturvamenot ovat moninkertaiset tähän verrattuna.

Vierailija
17342/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja taitaa olla ikärasisti.

Hänen täytyy opetella ymmärtämään vanhempiakin ihmisiä.

Vaikka todellisuudessa hän on työtön ja häntä viiksettää kun eläkeläiset, ansaitusti, saavat eläkettä.

Eläkeläiset ovat kuitenkin rakentaneet sairaalat, moottoritiet, satamat ja asuintalot omin pikku kätösin.

Suurilla ikäluokilla on kumma käsitys siitä että he ovat tämän maan jotenkin rakentaneet. Meinaatko että samat tiet ja rakennukset ovat edelleen pystyssä jotka silloin rakennettiin? Eiköhän tuolla rakenna tälläkin hetkellä nuoremmat ikäpolvet kaikenlaista. Ja ovat vielä koulutettuja. Tänä päivänä ei edes siivota ilman asianmukaista koulutusta. Aika ajaa ohi, ei sille mitään voi. Vaatii myös vanhoilta ymmärrystä ja pelisilmää nykyaikaa ja nuorempia ihmisiä kohtaan. Asiat muuttuu, maailma muuttuu. Aion itse pitää naamani kiinni jos joskus eläkeikään ehdin. Tehköön sen ajan nuoriso sitten miten haluaa ja parhaaksi näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17343/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan trollaat tai sitten uskot virheellisiin tietoihin. Suomen budjetista meni v. 2022 eläkkeisiin noin 1,5 %. Sosiaaliturvamenot ovat moninkertaiset tähän verrattuna.

Ei sanottu eläkkeisiin, vaan eläkeläisiin. No ei niihin ehkä suurin osa mene, mutta yli 65-vuotiaita on suomessa 1,2 miljoonaa. Se on paljon. 

Vierailija
17344/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle palstalle kirjoitin juuri, että keskitason seiskavitosena eläkeläisenä maksan veroja saman verran kuin sairaanhoitaja (Eläkeläinen kun maksaa veroa suuremman veroprosentin mukaan), en saa toimeentulotukea, en asumistukea ja lääkekattokaan ei läheskään ylity. Siitä huolimatta minua pidetään suurena kulueränä yhteiskunnalle ikäni puolesta. Ja kun tämän kommentin kirjoitin niin sinne ilmestyi trollin ystävä ikään kuin vähättelemään ja kommentoimaan suomennettuna: hys hys, ole hiljaa anna niiden nuorten vain ymmärtää, että olette pelkkiä kulueriä.  Tällä palstalla puolestaan joku sanoi, kun olen eläkeläinen olen hiljaa. Minäkin olisin hiljaa,ellei tätä väärää tietoa jatkuvasti suollettaisi ristiriitoja lisäämään.

Vierailija
17345/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä nykynössöjen todellisuutta pitäisi ymmärtää? Menkää töihin?

Olisihan se kohteliasta ymmärtää niiden elämää jotka sinun elämän kustantaa. Suuret ikäluokat jäivät keskimäärin keski-iässä eläkkeelle, hyvällä kartumakertoimella ja itse siitä vain neljänneksen maksaneena. On irvokasta huudella töihin menosta siinä kontekstissa. Irvokasta mutta niin tyypillistä.

Äläpä todellakaan vaadi kohteliaisuutta itsellesi. Et sitä ansaitse.

Sitähän en vaatinutkaan. Peräänkuulutin ymmärrystä niitä kohtaa jotka suurten ikäluokkien vuosikymmenien elostelun maksaa. Tietysti sitä ei tule itseriittoisilta boomereilta, jotka vielä eläkkeellä ajattelevat olevansa maailman tolppia ja elättävänsä suomea koska kuluttavat. Joo älä pelkää että teiltä kohteliaisuutta olettaisinkaan. Lukemisen ymmärtärtämistä kylläkin .

Nyt täytyisi alkaa vaatimaan, että eläkeläiset maksavat hoitokotimenoja omaisuutta myymällä eikä verorahoista 5 miljardia + eläkkeet 33 miljardia + terveydenhoito 6500/1 eläkeläinen, joka kerrotaan 1 300 000.

Huomaa, että se koskee sitten sinuakin, elostelija.

Vierailija
17346/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiselle palstalle kirjoitin juuri, että keskitason seiskavitosena eläkeläisenä maksan veroja saman verran kuin sairaanhoitaja (Eläkeläinen kun maksaa veroa suuremman veroprosentin mukaan), en saa toimeentulotukea, en asumistukea ja lääkekattokaan ei läheskään ylity. Siitä huolimatta minua pidetään suurena kulueränä yhteiskunnalle ikäni puolesta. Ja kun tämän kommentin kirjoitin niin sinne ilmestyi trollin ystävä ikään kuin vähättelemään ja kommentoimaan suomennettuna: hys hys, ole hiljaa anna niiden nuorten vain ymmärtää, että olette pelkkiä kulueriä.  Tällä palstalla puolestaan joku sanoi, kun olen eläkeläinen olen hiljaa. Minäkin olisin hiljaa,ellei tätä väärää tietoa jatkuvasti suollettaisi ristiriitoja lisäämään.

Hetkinen, siis valtio antaa sinulle rahaa eläkkeen muodossa, josta maksat osan takaisin. Ei tuota voi laskea veroTULOKSI valtiolle. Jos nykyiset eläkeläiset olisivat maksaneet yhtä suuria eläkemaksuja kuin me, niin mitään ongelmaa ei edes olisi. 

Vierailija
17347/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä nykynössöjen todellisuutta pitäisi ymmärtää? Menkää töihin?

Olisihan se kohteliasta ymmärtää niiden elämää jotka sinun elämän kustantaa. Suuret ikäluokat jäivät keskimäärin keski-iässä eläkkeelle, hyvällä kartumakertoimella ja itse siitä vain neljänneksen maksaneena. On irvokasta huudella töihin menosta siinä kontekstissa. Irvokasta mutta niin tyypillistä.

Taas yksi pentu joka luulee jäävänsä 35 vuotiaana miljoona eläkkeelle jonka hän on itse maksanut.

Eikä kukaan ole keski-iässä jäänyt eläkkeelle vaan 63 - 65 vuotiaana.

Suuret ikäluokat jäivät keskimäärin 59v eläkkeelle. Minun eläköitymisikä on 69v.

Vierailija
17348/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat niitä ansaitsemattomista tulonsiirroista, jotka eläkekusetuksella itsellenne järjestitte.

Vierailija
17349/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, siis valtio antaa sinulle rahaa eläkkeen muodossa, josta maksat osan takaisin. Ei tuota voi laskea veroTULOKSI valtiolle. Jos nykyiset eläkeläiset olisivat maksaneet yhtä suuria eläkemaksuja kuin me, niin mitään ongelmaa ei edes olisi. 

Ai valtioko maksaa?  Ei minulle ainakaan, minulle eläkkeen maksaa Ilmarinen.  Ei se mikään valtion laitos ole.  Kaverille maksaa Keva, eli kuntien eläkevakuutuslaitos.

Vierailija
17350/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koira kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka todellisuudessa hän on työtön ja häntä viiksettää kun eläkeläiset, ansaitusti, saavat eläkettä.

Eläkeläiset ovat kuitenkin rakentaneet sairaalat, moottoritiet, satamat ja asuintalot omin pikku kätösin.

Suurilla ikäluokilla on kumma käsitys siitä että he ovat tämän maan jotenkin rakentaneet. Meinaatko että samat tiet ja rakennukset ovat edelleen pystyssä jotka silloin rakennettiin? Eiköhän tuolla rakenna tälläkin hetkellä nuoremmat ikäpolvet kaikenlaista. Ja ovat vielä koulutettuja. Tänä päivänä ei edes siivota ilman asianmukaista koulutusta. Aika ajaa ohi, ei sille mitään voi. Vaatii myös vanhoilta ymmärrystä ja pelisilmää nykyaikaa ja nuorempia ihmisiä kohtaan. Asiat muuttuu, maailma muuttuu. Aion itse pitää naamani kiinni jos joskus eläkeikään ehdin. Tehköön sen ajan nuoriso sitten miten haluaa ja parhaaksi näkee.

Tietenkin edelleen rakennetaan ja tehdään, mutta kyllä 60-80 -luvuilla rakennettiin paljon enemmän kuin nyt.  Mutta tietenkin on niin, että ajat vain muuttuvat eikä sille mitään voi.  Joskus kyllä tuntuu, että vähemmälläkin koulutuksella voisi ihminen tehdä tavallisia töitä ihan yhtä hyvin.  Ihan esim. omassa työssänikin sen olen huomannut.  Se koulutus, mikä minulla alalle on, ei juuri mitään hyötyä antanut, kaiken oleellisen opin työn kautta.  Mutta avainsana on vain se koulutus.  Se pitää olla, että jyvät ja akanat erottuvat, ilmeisesti.  Ikäänkuin ne akanat olisivat sitten täysin kädettömiä tekemään mitään.

Siivoustyö, joopa joo.  Kun menin töihin, meillä oli firmassa yksi ainoa siivooja.  Vanhempi rouva, joka ei ollut mitään siivoustyön koulutusta ikinä saanut, ollut vain siivoojana nuoresta asti.  Meillä oli aina tavattoman siistiä ja raikasta, hän teki työnsä todella hyvin ja hänellä oli 8 tunnin työaika.  Kun hän jäi eläkkeelle, alkoi kaikenlainen kikkaileminen ja ulkoistaminen.  Työaikaa vähennettiin ja saman työn, minkä yksi ihminen teki 8 tunnissa, teki nyt kolme alituiseen vaihtuvaa siivouksen ammattilaista 4 tunnissa ja heille oli ympätty kaksi muutakin toimisto- ja työtilaa puhtaana pidettäväksi. Tehtiin kaikenlaisia mitoituksia, laskettiin minuutilleen joka ikinen työtehtävä roskakorin tyhjennystä myöten.  Roskikset pursuilivat.  Kun tunnit täyttyivät, ei heille enää ylimääräisestä maksettu.  Alkoi kertyä pölyä, kaikenlaista moskaa, yleisövessat alkoi olla törkyisiä, vessapapereita ei aina oltu ehditty tuoda lisää, ihmiset pyyhkivät käsipyyhkeisiin jne.  Ikkunoita ei enää pesty koskaan.  Siivoojat juoksivat kohteista toiseen, joskus ei näkynyt koko päivänä.  Rakennus homehtui, osaksi tietysti johtui rakennusvirheistä, mutta varmasti suureksi osaksi myös siitä, että siivousta laiminlyötiin.  Lattioita ei pesty koskaan, vaan ne uusimpien koulutusten perusteella vain ns. nihkeäpyyhittiin lastalla ikäänkuin se olisi riittänyt.  Ei todellakaan yleisötiloissa.

Siivoojilla oli siis tietty ammattietiikkansa, koska he olivat käyneet alan koulutukset.  Sen seurauksena viherkasvit yleisötiloista piti hävittää, koska niiden multia ei vaihdettu koskaan eikä niitä koskaan puhdistettu, niin kuin edellinen siivooja teki, kantoi sateella ulos raikastumaan ja pyyhki pölyt paksuista lehdistä, ne kiilsivät aina ennen ihailtavan kauniina ja olivat hyvinvoivia.  Nyt olisi kuulemma pitänyt palkata puutarha-alan ihminen niitä hoitamaan.  Sitähän nyt ei tietenkään tehty.  

Tällainen koulutushysteria vallitsee nykyään joka alalla.  Ennen lapset vain vietiin hoitoon vaikka naapurin tädille eikä tädiltä kukaan kysynyt, onko hän saanut koulutuksen.  Nykyään vaatimukset on sellaiset, että en itse edes uskaltaisi ottaa vieraan lasta hoitoon edes tunniksikaan.  Kun joka asia on millilleen määrätty.

Maalaisjärki katoaa tällaisessa hullutuksessa.  

En todellakaan ymmärrä tätä päivää sen kaikissa muodoissaan, koska näen niin hyvin eron entisen ja nykyisen välillä.  Tottakai moni asia on nyt paremminkin.

Vierailija
17351/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä mielenkiintoista, että noilla 3800 brutto palkoilla otettiin aikanaan 100 000 korkeintaan lainaa, kun nyt on 2200 bruttopalkoilla lainaa 200 000 - 300 000.

Suomen tilanne kyllä pikkuisen mietityttää ha kun osa ei saa palkkaa ollenkaan.

Mikään pankki ei anna 2200 bruttopalkalla 200 000 lainaa. Saati 300 000.

Antaa, niillä on isovanhemmat takaajina.

Henkilötakauksia ole ollut käytössä enää vuosiin.

Kyllä on vai miten luulet että taviksilla on uusia asuntoja, ei ne kaikki lääkäreitä ja asinanajajia ole.

Iäkäs eläkeläinen ei henkilötakaajaksi kelpaa. 

Kyllä kelpaa, pankki saa eläkeläisen mökin ja asunnon, jos ei velkoja makseta.

No ei se nyt vaan mene noin. 

Pankki ei ota ikääntynyttä eläkeläistä henkilötakaajaksi. Jos eläkeläisellä on omaisuutta kuten kiinteistö, niin pankki ottaa heti suoraan sen kiinteistön takaamaan lainaa.

Mutta ei sitä eläkeläistä joka kuolee huonolla tuurilla jo muutaman vuoden päästä. Pankit ei tee tuollaisella riskillä bisnestä.

Vierailija
17352/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on. Vanhuuseläkkellä olevissa on monia, jotka olleet lähes 50 vuotta työelämässä maksaen veroa veron päälle. Sinunkin koulutuksesi , neuvolakäyntisi ja kirjastonkäyttösi yms. ovat heidän verotuloillaan kustannettu. Jonkinlainen kypsymättömyys ja elämättömyys kuvastuu ketjun aloituksessa. Tee ensin tauotta 45-50 vuotta töitä ja tule sitten kertomaan maksoitko mitään yhteiseen valtion kassaan.

Vierailija
17353/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koira kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on niin tärkeätä, että me vanhemmat olemme alkuupanneet tämän kaiken. Siinähän sitten korjailette paikkoja, niinkuin pitääkin, jos jaksatte ja viitsitte. Valitatte ja morkkaatte kyllä. Siihen riittää teillä kyllä aika, ja sitä viitsitte kyllä tehdä.

Vierailija
17354/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisiin, 8% työttömiin ja loput terveydenhoitoon.

Eikä tuossa ole 30 miljardin työeläkkeitä laskettu.

Vierailija
17355/19930 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai valtioko maksaa?  Ei minulle ainakaan, minulle eläkkeen maksaa Ilmarinen.  Ei se mikään valtion laitos ole.  Kaverille maksaa Keva, eli kuntien eläkevakuutuslaitos.

Niin maksaa ja nuo saavat 25 miljardia vuodessa rahaa teidän eläkkeisiin nyt työssäkäyvien eläkemaksuista.

Vierailija
17356/19930 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ansaitsematon tulonsiirto yhtäkaikki. Et ole ansainnut niitä rahoja , elät muiden siivellä.

Vierailija
17357/19930 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on. Vanhuuseläkkellä olevissa on monia, jotka olleet lähes 50 vuotta työelämässä maksaen veroa veron päälle. Sinunkin koulutuksesi , neuvolakäyntisi ja kirjastonkäyttösi yms. ovat heidän verotuloillaan kustannettu. Jonkinlainen kypsymättömyys ja elämättömyys kuvastuu ketjun aloituksessa. Tee ensin tauotta 45-50 vuotta töitä ja tule sitten kertomaan maksoitko mitään yhteiseen valtion kassaan.

Niin kuin tullaan tekemäänkin se n 45 v töitä. Koko ajan maksetaan veroja myös ,mutta ennen kaikkea eläkemaksuja sellaisille jotka eivät niitä juuri itse maksaneet.

Vierailija
17358/19930 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeen ansaitsee se joka sitä on itse maksanut. Suuret ikäluokat eivät ole. Jokainen sukupolvi käy kyllä työssä. Suuret ikäluokat maksoivat veroja ja kävivät työssä, sen jälkeiset sukupolvet maksavat veroja, käyvät työssä ja maksavat valtavia eläkemaksuja. Suurten ikäluokkien panos ja velvoitteet ovat siis heidän jälkeisiin sukupolviin kolmanneksen pienempi.

Vierailija
17359/19930 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun "kultalusikka" sukupolveen joka ei todellisuudessa mitään saanut ilmaiseksi. Rahaa sai vain työtä tekemällä, ei ollut sotua josta saisi rahaa kotona makoilemalla. Pelkällä kansakoulun käytyä ei kummoisia töitä saanut, ammattitöihin vaadittiin silloinkin ammattikoulun käynti. Töitä piti tehdä koulujen kesälomilla, vakituisen työn aloitin 16 vuotiaana ammattikoulun jälkeen 1963 konepajalla. Edellisenä vuonna Suomeen tuli työeläkelaki jota jouduimme maksamaan ja vasta 24 vuotiaana se alkoi kerryttää omaa eläkettä. Palkkataso oli duunarilla nykyrahassa ostovoimakorjattuna noin 700€/kk, siis vähemmän mitä nykypolvi saa ilman työntekoa. Nykypolvien pitäisi miettiä kuka on heidän elintasonsa maksanut. Ruikuttamisen sijaan menkää töihin.

Vierailija
17360/19930 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ansaitsematon tulonsiirto yhtäkaikki. Et ole ansainnut niitä rahoja , elät muiden siivellä.

Muista tämä sitten kun itse lähestyt eläkeikää ja laskeskelet tulevaa eläkettäsi. Ja kun se ensimmäinen eläke tilillesi rapsahtaa. Niin muista, että et ole sitä itse kerryttänyt etkä ansainnut.

Kukaan ei itse asiassa ole teknisesti ansainnut itse eläkettään.

Mutta me kaikki olemme ansainneet saada eläkettä.

Me kaikki elämme toisten siivellä osan elämästämme. Melkein poikkeuksetta ensimmäiset 20 elinvuottamme, monet senkin jälkeen vielä pitkään, jotkut koko ikänsä.

Ja sitten ne viimeiset elinvuodet, joiden pituutta ei kukaan tiedä.

Siinä välissä oletamme elättävämme itse itsemme, suurin piirtein. Ainakin niin sen pitäisi mennä. Ja samalla huolehdimme niistä, joista meidän ihmisyyden nimissä kuuluu huolehtia.

Suuria ikäluokkia syytetään nyt kaikesta mahdollisesta, mutta tuon nyt esille vain sen, että se ikäluokka on suurimmaksi osaksi kantanut vastuunsa omien vanhempiensa vanhuudesta. Kaikki tuntemani sen ikäiset on huolehtineet esimerkillisesti vanhemmistaan. Aina se ei herkkua ole ollut, mutta huolehdittu on. Oman työn ja perheen lisäksi on käyty vielä hoitamassa ja huolehtimassa ne ikääntyvät vanhemmatkin, ei ole edes kyseenalaistettu mitään.