Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19930)

Vierailija
17381/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa kirjoitti:

Kuulun "kultalusikka" sukupolveen joka ei todellisuudessa mitään saanut ilmaiseksi. Rahaa sai vain työtä tekemällä, ei ollut sotua josta saisi rahaa kotona makoilemalla. Pelkällä kansakoulun käytyä ei kummoisia töitä saanut, ammattitöihin vaadittiin silloinkin ammattikoulun käynti. Töitä piti tehdä koulujen kesälomilla, vakituisen työn aloitin 16 vuotiaana ammattikoulun jälkeen 1963 konepajalla. Edellisenä vuonna Suomeen tuli työeläkelaki jota jouduimme maksamaan ja vasta 24 vuotiaana se alkoi kerryttää omaa eläkettä. Palkkataso oli duunarilla nykyrahassa ostovoimakorjattuna noin 700€/kk, siis vähemmän mitä nykypolvi saa ilman työntekoa. Nykypolvien pitäisi miettiä kuka on heidän elintasonsa maksanut. Ruikuttamisen sijaan menkää töihin.

Niin se on alkanut kertymään vasta minullakin 24 tai 23 vuotiaana. Ero on se että et sinä sitä joutunut itse edes maksamaan tyhjästä toisin kuin minä. Miksi se siis olisi sinulle kertynytkään? Teidän eläkkeet on alkaneet ansaitusti kertymään vasta 1997 kun tyel maksuja alettiin perimään bruttotuloista. Ehditkö itse maksamaan tyel -maksuja yhtään? Kymmenen vuotta korkeintaan ja silti sait hyvät karttumakertoimet sekä nuorena alkaneen eläkkeen. Kyllä jotain ikäluokkaa hemmoteltiin. Tietysti kun itse saivat asian hoitaa.

Vierailija
17382/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuli telkkarissa, että Helsingissä on satoja taloyhtiöitä jotka ei saa remonttilainaa.

Miltä tuntuu asua purettavaksi menevässä kerrostalossa?

Miksi osa taloyhtiöistä ei tee remontteja ajoissa?

Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun ja jos taloyhtiö ei saa remonttilainaa niin se on siinä.

Moni omistusasuja on siis vuokralainen.

Jos on tuollaisen taloyhtiön asunnosta velkaa niin velka jää, vaikka kerrostalo menisi purettavaksi eli maksat vuokraa, velkaa asunnosta mitä ei ole ja raadat töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17383/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme vuokralla taloyhtiössä, missä putkiremontin jälkeen lattiakaivo alkoi haista, ei auta mikään pesu eikä puhdistusaine. Emme ikinä ostaisi tätä asuntoa omaksi.

Vierailija
17384/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnon ostaa niin kyllä putkiremontti pitää olla tehty jo 1970-luvun talossa.

Vierailija
17385/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa kirjoitti:

Kuulun "kultalusikka" sukupolveen joka ei todellisuudessa mitään saanut ilmaiseksi. Rahaa sai vain työtä tekemällä, ei ollut sotua josta saisi rahaa kotona makoilemalla. Pelkällä kansakoulun käytyä ei kummoisia töitä saanut, ammattitöihin vaadittiin silloinkin ammattikoulun käynti. Töitä piti tehdä koulujen kesälomilla, vakituisen työn aloitin 16 vuotiaana ammattikoulun jälkeen 1963 konepajalla. Edellisenä vuonna Suomeen tuli työeläkelaki jota jouduimme maksamaan ja vasta 24 vuotiaana se alkoi kerryttää omaa eläkettä. Palkkataso oli duunarilla nykyrahassa ostovoimakorjattuna noin 700€/kk, siis vähemmän mitä nykypolvi saa ilman työntekoa. Nykypolvien pitäisi miettiä kuka on heidän elintasonsa maksanut. Ruikuttamisen sijaan menkää töihin.

Suurten ikäluokkien tulisi miettiä kuka heidän elintasonsa maksaa nyt ja jo ennakkoon on maksanut vuosikymmeniä. Säästämällä itse eläkemaksuista söitte jo nykysukupolvien pöydästä. Itse elätte nelinkertaisesti yli ansaittujen varojenne. Luulisi käden vapisevan kun eläkkeen kuittaa.

On melkolailla eri saada 4:1 eläkettä maksamiinsa eläke-euroihin/markkoihin kun nykysukupolven 0,5:1. Suuret ikäluokat järjestivät asiansa siten, että seuraava sukupolvi maksaa heidän kulutusjuhlansa eläkkeellä. Helve€%& rotat!

Vierailija
17386/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja taitaa olla ikärasisti.

Hänen täytyy opetella ymmärtämään vanhempiakin ihmisiä.

Vaikka todellisuudessa hän on työtön ja häntä viiksettää kun eläkeläiset, ansaitusti, saavat eläkettä.

Eläkeläiset ovat kuitenkin rakentaneet sairaalat, moottoritiet, satamat ja asuintalot omin pikku kätösin.

Eläkkeen ansaitsee se joka sitä on itse maksanut. Suuret ikäluokat eivät ole. Jokainen sukupolvi käy kyllä työssä. Suuret ikäluokat maksoivat veroja ja kävivät työssä, sen jälkeiset sukupolvet maksavat veroja, käyvät työssä ja maksavat valtavia eläkemaksuja. Suurten ikäluokkien panos ja velvoitteet ovat siis heidän jälkeisiin sukupolviin kolmanneksen pienempi.

Ei. Vaan eläkkeen ansaitsevat kaikki.

Tällä hetkelläkin tiedän ihmisiä, jotka eivät ole eläessään tehneet päivääkään ansiotyötä, eivät mitään muutakaan työtä. Mutta eläkkeen he ovat saaneet sitten kun ovat tulleet vanhuusikään.

He todellakaan eivät ole itse maksaneet yhteiskunnalle mitään, päinvastoin monet heistä on aiheuttaneet pelkästään vahinkoa ja harmia. Siitä huolimatta nyt vanhoina asuvat yhteiskunnan antamassa asunnossa ja saavat eläkettä.

Koska yhteiskunta katsoo myös heidän ansainneen saada vanhuutensa elannon eläkkeen muodossa, on siihen oltava oikeus myös niillä, jotka ovat olleet pitämässä yhteiskuntaa pystyssä.

Jos mitään muuta ette halua kuin haukkua, niin olkaapa hyvät. Mutta olisi tietysti kohtuullista, jos menisitte haukkumaan ihan kasvotusten, ihan ensiksi ne omat vanhempanne, muut samanikäiset sukulaisenne, entiset opettajanne, hoitajat, jotka hoitivat teitä päiväkodeissa, sitten voisitte siirtyä jo julkisuuteen ja haukkua Remu Aaltosen, Pate Mustajärven, Frederickin, Tapani Kansan, Paula Koivuniemen, Hectorin, Mikko

Alatalon, Dannyn jne. ja postuumisti Irwinin, Kirkan ja Juicen. Siitä voitte siirtyä haukkumaan lapsena ihailemanne rallitähdet, kuin myös urheilussa kunnostautuneet henkilöt kuten esim. Virenin ja Vasalan, ja muut olympiavoittajat, politiikan puolelta voitte haukkua sekä nykyisen presidentin että Halosen sekä Erkki Tuomiojan, kirjailijoista mm. Heikki Turusen ja Hannu Mäkelän, näyttelijöistä löydätte runsaasti haukuttavaa joten antakaapa palaa. Ja tässä oli vain vähäisiä esimerkkejä.

Ehkä saatte paremmin potkua julistukseenne siitä, kuinka omien vanhempienne ikäpolvi on täysin epäkelpo.

Eläkkeen saavat kaikki, mutta ei ansaitse sitä. Eritoten kun sen saa muita paremmilla ehdoilla ja muiden rahoittamana, kuten suuret ikäluokat.

Eikö tuo laulu ala jo kyllästyttää? Montako kertaa olet sitä jo hokenut? Minulle siinä ei ole mitään uutta, joten hukkaan menee mussutuksesi.

Haukihan ON kala.

Vierailija
17387/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asunnon ostaa niin kyllä putkiremontti pitää olla tehty jo 1970-luvun talossa.

Mitä nämä teidän horinanne näistä asunnon ostoistanne tähän asiaan liittyy?

Vierailija
17388/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suurten ikäluokkien edustajana ja yrittäjänä voisin puolestani kertoa, kuinka uusavuttomia monet nykynuoret ovat. Olen yrittäjäurani aikana nähnyt kymmeniä 16-20-22-24 -vuotiaita niin TETtiläisiä kuin yliopistotutkintoa suorittaviakin. Monille on olut esimerkiksi mahdotonta tulla aamulla töihin kun "en herännyt". Itseohjautuvuus on täysin kadoksissa. Mitä jos tulisi kunnon kriisi ja pitäisikin itse hommata syötävä kun wolttikuskia ei näy eikä kuulu? On ollut porukkaa, jolla ei ole mitään hajua esimerkiksi pölynimurin käytöstä, astiat paiskitaan sinne tänne pesukoneeseen, jutut jätetään hujan hajan.

Muistan joku vuosi sitten kun olin eräässä kodinkoneliikkeessä odottamassa oman tilauksen noutoa. Samalla tiskillä oli myös palautusten jättö. Siinä oli parikymppinen nuoripari palauttamassa imuria "joka imee liian kovaa, matot tarttuu kiinni". Voi hyvää päivää, kuten me seniorit sanomme. Imurissa oli tehonsäätö mutta sitä ei osattu käyttää.

Olen kasvattanut kaksi tytärtä ja on ollut ilo nähdä kuinka he haluavat itse tehdä hyvää syötävää, käyttävät esimerkiksi sähkötyökaluja kuin vanhat tekijät, ymmärtävät herätä ajoissa kun on tarvetta ja hoitavat muutenkin omat asiansa.

On oikeastaan surullista nähdä asiakkaina parikymppisiä rakennekynsi-kulmakarva-botoxhuuli -tyttöjä, joille arkisten asioiden hallinta on täysin vierasta.

Vierailija
17389/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka todellisuudessa hän on työtön ja häntä viiksettää kun eläkeläiset, ansaitusti, saavat eläkettä.

Eläkeläiset ovat kuitenkin rakentaneet sairaalat, moottoritiet, satamat ja asuintalot omin pikku kätösin.

Eläkkeen ansaitsee se joka sitä on itse maksanut. Suuret ikäluokat eivät ole. Jokainen sukupolvi käy kyllä työssä. Suuret ikäluokat maksoivat veroja ja kävivät työssä, sen jälkeiset sukupolvet maksavat veroja, käyvät työssä ja maksavat valtavia eläkemaksuja. Suurten ikäluokkien panos ja velvoitteet ovat siis heidän jälkeisiin sukupolviin kolmanneksen pienempi.

Tällä hetkelläkin tiedän ihmisiä, jotka eivät ole eläessään tehneet päivääkään ansiotyötä, eivät mitään muutakaan työtä. Mutta eläkkeen he ovat saaneet sitten kun ovat tulleet vanhuusikään.

He todellakaan eivät ole itse maksaneet yhteiskunnalle mitään, päinvastoin monet heistä on aiheuttaneet pelkästään vahinkoa ja harmia. Siitä huolimatta nyt vanhoina asuvat yhteiskunnan antamassa asunnossa ja saavat eläkettä.

Koska yhteiskunta katsoo myös heidän ansainneen saada vanhuutensa elannon eläkkeen muodossa, on siihen oltava oikeus myös niillä, jotka ovat olleet pitämässä yhteiskuntaa pystyssä.

Jos mitään muuta ette halua kuin haukkua, niin olkaapa hyvät. Mutta olisi tietysti kohtuullista, jos menisitte haukkumaan ihan kasvotusten, ihan ensiksi ne omat vanhempanne, muut samanikäiset sukulaisenne, entiset opettajanne, hoitajat, jotka hoitivat teitä päiväkodeissa, sitten voisitte siirtyä jo julkisuuteen ja haukkua Remu Aaltosen, Pate Mustajärven, Frederickin, Tapani Kansan, Paula Koivuniemen, Hectorin, Mikko

Alatalon, Dannyn jne. ja postuumisti Irwinin, Kirkan ja Juicen. Siitä voitte siirtyä haukkumaan lapsena ihailemanne rallitähdet, kuin myös urheilussa kunnostautuneet henkilöt kuten esim. Virenin ja Vasalan, ja muut olympiavoittajat, politiikan puolelta voitte haukkua sekä nykyisen presidentin että Halosen sekä Erkki Tuomiojan, kirjailijoista mm. Heikki Turusen ja Hannu Mäkelän, näyttelijöistä löydätte runsaasti haukuttavaa joten antakaapa palaa. Ja tässä oli vain vähäisiä esimerkkejä.

Ehkä saatte paremmin potkua julistukseenne siitä, kuinka omien vanhempienne ikäpolvi on täysin epäkelpo.

Eläkkeen saavat kaikki, mutta ei ansaitse sitä. Eritoten kun sen saa muita paremmilla ehdoilla ja muiden rahoittamana, kuten suuret ikäluokat.

Eikö tuo laulu ala jo kyllästyttää? Montako kertaa olet sitä jo hokenut? Minulle siinä ei ole mitään uutta, joten hukkaan menee mussutuksesi.

Haukihan ON kala.

Veroja on pakko tulevaisuudessa nostaa, sillä eläkeläisten hoitokoteihin menee 5 miljardia vuodessa ja tuo summa nousee 10 miljardiin vuodessa 10 vuoden aikana, niin sanoi THl: n edustajat telkkarissa jo puolitoista vuotta sitten.

Vierailija
17390/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni eläkeläinen asuu kerrostalossa, joka ei saa remonttilainaa eli kun tulee vesivahinko niin tulee vuoralle muutto ja asuntoon laitetut rahat meni hukkaan.

Vierailija
17391/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni eläkeläinen asuu kerrostalossa, joka ei saa remonttilainaa eli kun tulee vesivahinko niin tulee vuoralle muutto ja asuntoon laitetut rahat meni hukkaan.

No, tulipa heidän raadettua työelämässä 40 vuotta ja lopputuloksena on vuokra-asunto ja ei perintöä jälkeläisille.

Vierailija
17392/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukihan ON kala.

Veroja on pakko tulevaisuudessa nostaa, sillä eläkeläisten hoitokoteihin menee 5 miljardia vuodessa ja tuo summa nousee 10 miljardiin vuodessa 10 vuoden aikana, niin sanoi THl: n edustajat telkkarissa jo puolitoista vuotta sitten.

Ei tarvitse veroja korottaa, kun määrätään, että lapset järjestävät vanhempiensa hoidon, ihan niin kuin suuret ikäluokat huolehtivat omat vanhempansa hautaan saakka.

Vierailija
17393/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuli telkkarissa, että Helsingissä on satoja taloyhtiöitä jotka ei saa remonttilainaa.

Ikävää varmasti lapsiperheille, jos noin käy.

Onneksi en asu Helsingissä, en kerrostalossa, enkä tarvitse lainaa. Kotiani ei pureta.

Minä ja koirani Enska asumme tässä lopun elämämme oikein mukavasti. Keväällä taas pihapuumme ovat täynnä lapsiperheitä, niitä jo odottelemme.

Vierailija
17394/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en asu Helsingissä, en kerrostalossa, enkä tarvitse lainaa. Kotiani ei pureta.

Minä ja koirani Enska asumme tässä lopun elämämme oikein mukavasti. Keväällä taas pihapuumme ovat täynnä lapsiperheitä, niitä jo odottelemme.

Vakuutus ei korvaa omakotitaloonkaan vanhaa kattoa eikä putkia ja EU miettii nyt pitääkä öljylämmitys vaihtaa toiseen lämmiysmuotoon ja kielletäänkö myös puilla lämmitys.

Maalämpö kaivo maksaa sellaiset 20 000- 30000.

Kuinka kauan siinä riittää lämpö?

Vierailija
17395/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tulipa heidän raadettua työelämässä 40 vuotta ja lopputuloksena on vuokra-asunto ja ei perintöä jälkeläisille.

Kaiken tämän räksyttämisenne jälkeen ette taida sitä ansaita.

Vierailija
17396/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa omakotitaloonkaan vanhaa kattoa eikä putkia ja EU miettii nyt pitääkä öljylämmitys vaihtaa toiseen lämmiysmuotoon ja kielletäänkö myös puilla lämmitys.

Lisäksi porakaivo maaseudulle, jos kunnat ei uusi vanhoja vesiputkia muutamien asukkaiden takia.

Vierailija
17397/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset katsovat asuntoa ostaessa vääriä asioita eli keittiökaapit voivat olla vaikka 100 vuotta vanhat, mutta putkiremontti, kattoremontti ja julkisivuremontti pitää tehdä ettei tule vesivahinkoa.

Itse katson aina mitä remontteja taloyhtiö on tehnyt.

Vierailija
17398/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset katsovat asuntoa ostaessa vääriä asioita eli keittiökaapit voivat olla vaikka 100 vuotta vanhat, mutta putkiremontti, kattoremontti ja julkisivuremontti pitää tehdä ettei tule vesivahinkoa.

Telkkarissa tuli, että Helsingissä on 4 asunnon taloyhtiöitä, missä asunnosta pyydetään 200000, mutta remonttiraha tarve noihin asuntoihin 200 000 per asunto eli saman verran. Pitää tehdä putkiremontti, julkisivuremontti eli katto, ikkunat, korjata seiniäkin, salaojat jne.

Vierailija
17399/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kattoni uusittiin 7 vuotta sitten. Kaikki on tehty, maalämpö ja uusitut putket, ikkunat on laitettu uudet, mitään korjattavaa ei ole odotettavissa. Pojanpoikani, joka taloon muuttaa sitten joskus, saa maalata talon jos tahtoo, nyt siihen ei ole tarvetta.

Ai kuinka kauan maalämmössä riittää lämpö? Ei taida sinulla nyt olla oikein asiat hallussa.

Luuletko että maapallo jäätyy?

Niin kauan kuin laitteet on kunnossa, lämpö ei minnekään katoa. Ja niiden kunnossapitoon tai uusimiseen on kyllä varat tallessa, mutta saattaapa olla että ei minun elinaikanani tarvitse.

Luuletteko te helsinkiläiset kerrostaloasujat, että muualla asuu vain huonokuntoisissa hökkeleissä käkkiviä maalaismöllöjä?

No möllö voin olla ja naapurit myös, mutta talot on kunnossa.

Vierailija
17400/19930 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Telkkarissa tuli, että Helsingissä on 4 asunnon taloyhtiöitä, missä asunnosta pyydetään 200000, mutta remonttiraha tarve noihin asuntoihin 200 000 per asunto eli saman verran. Pitää tehdä putkiremontti, julkisivuremontti eli katto, ikkunat, korjata seiniäkin, salaojat jne.

Tosin nuo ei saa välttämättä remonttilainaa.

Moni asuu omistusasunnossa, mutta kun tulee vesivahinko niin asuminen loppuu siihen.

Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia esim. 1970-luvun.