Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19799)
Isäni, narsisti joka omaisuutta vahtaa kuin haukka. Ei koskaan anna mitään, kaikesta annetusta muistutetaan pitkään ja hartaasti. Hän sai omaisuutensa asumalla kotonaan yli kolmekymppiseksi. Ei tarvinnut vuokraa maksaa ja ruokakin tuotiin eteen. Minä korkeasti koulutettu elän köyhyysrajalla ja halvassa vuokra-asunnossa. Mitään omaisuutta ei ole eikä vuosiin tule olemaankaan.
Vahvistusharhainen syyttelee suuria ikäluokkia omista epäonnistumistaan.
Nuori12345 kirjoitti:
Voisin vielä lisätä, että heillä on kuitenkin oikeus äänestää ja äänestävät demareita, jolloin tämä kansalta kuppaaminen, huonot palkat ja kurjistava köyhyys vain tulee jatkumaan.
Totta. Onneksi nuoret eivät äänestä demareita, ettehän vaan vahingossa?
Mutta vielä kamalammat kuppaajat ovat vihreät, joten ei tässä jää jäljelle kuin RKP, kokoomus, NYT ja kristilliset ja vasemmisto. Ja tietenkin perussuomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Isäni, narsisti joka omaisuutta vahtaa kuin haukka. Ei koskaan anna mitään, kaikesta annetusta muistutetaan pitkään ja hartaasti. Hän sai omaisuutensa asumalla kotonaan yli kolmekymppiseksi. Ei tarvinnut vuokraa maksaa ja ruokakin tuotiin eteen. Minä korkeasti koulutettu elän köyhyysrajalla ja halvassa vuokra-asunnossa. Mitään omaisuutta ei ole eikä vuosiin tule olemaankaan.
Itsepähän väärän ammattisi valitsit. Olisit lukenut putkiasentajaksi.
Joo, oli mahtavaa! Pakko lähteä ruotsiin että ei kuole nälkään. Ei ollut "tukia".
Vierailija kirjoitti:
On teillä kyllä kummallisia anoppeja ja boomereita sukulaisina.
Omat vanhempani ja tuntemani suurten ikäluokkien edustajat eivät ole yhtään tuollaisia, ennemminkin ovat huolissaan monista nykypäivän ongelmista: suurvaltiopolitiikasta, nuorten vaikeudesta saada opiskelupaikka, asuntojen hintakuplasta, pätkätöistä ja kyllä, myös vanhustenhoidon ongelmista, vaikka itse ovat vielä hyvinkin voimissaan.
Normaali fiksu ihminen seuraa aikaansa ja ymmärtää kunkin aikakauden hyvät ja huonot puolet, pystymättä vaikuttamaan siihen, minkä ikäinen itse on. Eiköhän tässä jokainen joudu elämään sitä elämää, mihin on sattunut syntymään. Eikä se tässä maassa taida ihan surkeimmasta päästä olla, kun maailmaa viitsii katsoa vähän laajemmasta vinkkelistä, riippumatta onko boomeri tai milleniaali. Omat huolensa kullakin ikäluokalla. Veikkaan silti että jotain murusia valuu perintöinä vielä teillekin, joilta mielestänne ahneet, suuret ikäluokat ovat ryöstäneet ”kaiken”.
Ole onnellinen, että omat sukulaisesi ovat asiallisia ihmisiä. Se ei silti poista sitä, että hyvin, hyvin monilla on juuri ap:n kuvaamia omaisia.
Eiks olis kiva, kun saatas ne suuret ikäluokat koottua vaikka Hartval-areenalle ja pääsis vähän tökkimään vaikka pitkillä tikuilla. Kyllä tulisi hyvä mieli ja siitä se Suomi lähtisi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä?
Nykyään kun saa osan opintolainastaan "anteeksi" jos vain vaivautuu myös viemään opintonsa loppuun.
Vai tuliko opintolaina ja -raha ja muut tuet käytettyä iloisesti korvapuusteja Esplanadkaffelassa mutustaen, huumeita ja viina vetäen ja merkkikamoja ostaen. Ai niin. lomallakin on käytävä. Eikä kesätyötä voi tehdä kun lomaa on oltava etkä muuten missään nimessä rupea hanttihommiin kun sentään olet OPISKELIJA.
No, syytä itseäsi.
Itse otin täydet lainat ja tuet ja sijoitin ne saman tien. Ei tullut mieleenkään haaskata rahaa juhlimiseen ja muotivaatteisiin saati huumeisiin. Nyt olen "valkokaulusköyhälistöä" mikä on toisaalta ihan meistä itsestämme kiinni miten koemme ja missä rahatilanteessa koemme olevamme köyhiä.
Mutta koska en tuhlannut yhteiskunnalta saamiani tukia, sain maksettua opiskeluaikana itselleni omistusasunnon joten köyhänä korkeakoulutettuna - hah - maksan nyt vain yhtiövastikkeita.
Kärsi sinä vaan pihistä isästäsi ja siitä, että rahasi menevät vuokriin. Olisit käyttänyt sitä älliäsi aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä kyllä kummallisia anoppeja ja boomereita sukulaisina.
Omat vanhempani ja tuntemani suurten ikäluokkien edustajat eivät ole yhtään tuollaisia, ennemminkin ovat huolissaan monista nykypäivän ongelmista: suurvaltiopolitiikasta, nuorten vaikeudesta saada opiskelupaikka, asuntojen hintakuplasta, pätkätöistä ja kyllä, myös vanhustenhoidon ongelmista, vaikka itse ovat vielä hyvinkin voimissaan.
Normaali fiksu ihminen seuraa aikaansa ja ymmärtää kunkin aikakauden hyvät ja huonot puolet, pystymättä vaikuttamaan siihen, minkä ikäinen itse on. Eiköhän tässä jokainen joudu elämään sitä elämää, mihin on sattunut syntymään. Eikä se tässä maassa taida ihan surkeimmasta päästä olla, kun maailmaa viitsii katsoa vähän laajemmasta vinkkelistä, riippumatta onko boomeri tai milleniaali. Omat huolensa kullakin ikäluokalla. Veikkaan silti että jotain murusia valuu perintöinä vielä teillekin, joilta mielestänne ahneet, suuret ikäluokat ovat ryöstäneet ”kaiken”.Ole onnellinen, että omat sukulaisesi ovat asiallisia ihmisiä. Se ei silti poista sitä, että hyvin, hyvin monilla on juuri ap:n kuvaamia omaisia.
Ja sekö, että joillain ei ole hyviä läheisiä oikeuttaa ap:n kaltaisten tyyppien solvaamaan kokonaista ikäluokkaa?
Hei oikeesti, eikö teitä hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset myös menee takaisin omaan maahan, jossa elinkustannukset ovat murto-osan suomalaisista. Siksi sen pari kuukautta menee vaikka päällään seisten kun koko vuoden voi elää kuin kuningas.
Juuri tämä EU:n sallima työvoiman vapaa liikkuvuus on suuri ongelma Suomen kaltaisille maille. Valtion pitäisi jotenkin pystyä sääntelemään ulkomaalaisen työvoiman käyttöä, mutta kun se ei nykyisellään pysty/halua. Jopa valtion ja kuntien hankkeissa valtio maksaa rahat firmalle, joka käyttää paljon ulkomaalaisia työntekijöitä (esim. Olympiastadionin remontti). Eli valtio tai kunta maksaa meidän kaikkien verovaroista firmalle, joka maksaa ulkomaisille työntekijöille, jotka puolestaan jättävät mahdollisimman vähän rahaa Suomeen. Näin ollen tässä voittaa lopulta vain ulkomaalaista työvoimaa käyttävä rakennusurakoitsija. Valtio tai kunta voittaa vain välillisesti säästämällä hieman urakan kokonaissummassa, mutta häviää kun maksettu raha ei jää Suomeen kiertoon. Miksi tähän ei saada muutosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....
aivan oikein ihan samaa kohtaat, kun omilta lapiltasi 20v pääsät.ei pidä yleistää.Jos sinulla tahditomia sukulaisia ystäviä tutavia kummin kaimoja.Ei todella tarkoita kaikki ovat samanlaisia " vanhuksia" Ehkä he ovat kutalusikka suussa syntyneet ja perintöjä saaneet.Voivat rehvastella omistusasunot ymm.lapsi on lahja.Ei niitä kaikille tule vaikka haluasi.On myös ihmisiä ,jotka tietoisesti valineet lapsetomuuden.Piuhat kiinni niin miehet kuin naiset laitaneet. Kusi nousee päähän silloin kun menään niihin parempiin sukuihin!Joissa titeleitä hyviä virkoja ja liksaa,lisäksi se kuuluisa perintö.Traamaa kerrotaan omista vanhemmista valheita,kun häpeävät omaa taustaansa. Valheita hirviö iska ,äiti,juovat ties mitä.Ettei se uusi suku vaan tutustuisi omaansa ja saisi tietää,miten äidin ja iskan herran terttu tyhjensi eläke rahoja ymm.omilta vanhemilta.Kiristystä uhkauksia ymm. Vaikka sai hyvät lapuuden eväät ja mahdolisuudet opikskelu, ilmasiksi koti asua.Mitä nyky nuoret ei saa.Hyvä kun lähdetään opiskelee,tehdään työtä.Opitan raahan arvo ja kaikki ei tule kuin manulle illaninen.Minkä me väärin teimme kun lapset asui koti ja nyt 45-55 v.Jotta heillä ok.elämä,kun vanhemilla ei .Varsinkaan jos oli vain1 lähikasvattaja perheissä julmuus ja kovus tulee häntä kohtaan,vedoten kun et akateeminen.Puolison suku ei hyväksy sinua.Voi herran jestas sentää...
Tässäpä näkyy pelkän kiertokoulun käyneen boomerin oikeinkirjoitustaito, silti lienee ollut vakituisessa työssä (mahdollisesti jopa yhdellä ja samalla työnantajalla) koko ikänsä ja jäänyt siitä hyvälle eläkkeelle. Kokeilepa tätä nykypäivänä, edes lukioon ei pääse tuollaisella kirjoitustaidolla, saati sitten töihin...
Sorry, kiertokouluja ei ollut enää boomereilla.
Kirjoitustaidon tasoa voi kyllä arvioida tällä foorumilla ja boomereilta vaadittiin hyvää tasoa kouluissa.
Äitini s 1913 oli kiertokoululaisten viimeisiä ikäluokkia.Monet boomerit - esim omat typerät vanhempani -kävivät vain KANSAKOULUN joka taisi olla vain muutaman vuoden, 5v? He eivät päässeet oppikouluun, joka vastaa ylä-astetta, sillä oppikouluun oli pääsykoe ja piti olla jotain lahjoja. No näillä ei ollut.
Oppikoulun jälkeen olisi voinut mennä lukioon.Erittäin moni ”koulutus” oli tuo surkea kansakoulu eikä mitään muuta. Jotkut sitten lähti ammattikouluun. Vain ne oppikouluun päässet pystyi lähtemään lukioon ja aikanaan yliopistoon.
Mun kansakoulu-vanhemmilla on uskomattoman surkea yleistieto, sivistys, eivät osaa mitään eikä ymmärrä mitään. Silti ovat sata kertaa rikkaampia kuin akateemiset lapsensa. Vahtivat tarkkaan ja ahneesti omaisuuttaan, killinkiäkään ei anneta kellekään, lahjoja ei osteta koskaan, heidän mökillään ei saa edes käväistä, kaikki on HEIDÄN.
Vastenmielisiä ovat. Ja todella huonoja vanhempia. En kyllä voi sanoa olevani kiintynyt.
Ai kansakoulu oli muutaman vuoden, 5 vuotta. Huomaa kyllä, että tyhmyys on periytynyt. Samoin olet myös kommentista päätellen yhtä sivistymätön.
Ajattelin ihan samaa, että jo tuon kirjoittaja on sitten mielestään paljon kouluja käynyt ja sivistynyt, niin missään se kyllä näy. Pitäisi nyt vähän paremmat tiedot Suomen koululaitoksestakin olla.
Nämä kansa- ja kansalaiskoulun aikoinaan käyneet (ja huom: oppivelvollisuus oli jo tuolloin 16-vuotiaaksi asti!) menivät yleensä ammattikouluihin peruskoulutuksensa jälkeen ja valmistuivat kukin oman alansa duunareiksi. Ne, ketkä pystyivät todella hommaamaan itselleen omakotitaloja ja kesämökkejä, ovat olleet todennäköisesti jonkun ison tehtaan tai muun työnantajan työntekijöitä. Yksi avainsana on kolmivuorotyö.
Se on vain ollut monille vanhemmiten fyysisesti ja henkisesti raskas systeemi.
Tuttavan poika olisi päässyt tehtaaseen kesätöihin, mutta ei suostunut, koska kolmivuorotyö. Olisi vain saanut varmaan kolme kertaa suuremman palkan käteensä kuin mitä sitten sai kaupungilla nurmikoitten leikkaamisesta. Tähän on siis tultu.
Eli mistä valitetaan, jos ne työt, joihin ne vanhemmat aikanaan menivät, ei nyt enää kelpaakaan?
Lisäisin vielä tuolle kirjoittajalle, että se vanhempien hankkima omaisuus on todellakin heidän omaansa. Millä logiikalla sinä oletat sen kuuluvan sinulle? Sinä olet perillinen ja saat sitten sen, mitä heidän jälkeensä jää, jos jotain jää. Mutta se on vasta sitten, kun he ovat kuolleet.
En minäkään ole mitään vanhemmiltani saanut, eikä heillä ole koskaan mitään jaettavaa ollutkaan. Ei tulisi mieleenkään rääkyä tuollaista, tuohan kertoo vain omasta ahneudesta.
Jos emme kaikkea teidän maailmastanne ymmärräkään, ei meidän tarvitse sitä tehdäkään. Me olemme oman aikamme lapsia kuten tekin ja tulee se aika teillekin, että teidän päällenne hyökätään ja teidän arvonne kyseenalaistetaan. Se aika voi olla lähempänä kuin luulettekaan. Nyt olette tietävinänne kaikesta kaiken (=hah, tuo sinun 5 v:n koulunkäynti -"tietosi" kertoo, että paljon olisi sivistyksessäsi petrattavaa) mutta kova kohtalo odottaa. Akateeminen henkilökö olet, etkä edes koululaitoksesta tiedä mitään, kehtaat vielä sivistymättömyytesi tuoda tänne esiin. Älä vain avaa suutasi livenä.
Vanhusten parjaaminen on noloa!
Ja sitten he kehtaavat vielä pyytää lisää eläkkeitä. Myykööt omaisuuttaan jos ei eläke riitä menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä?
Nykyään kun saa osan opintolainastaan "anteeksi" jos vain vaivautuu myös viemään opintonsa loppuun.
Vai tuliko opintolaina ja -raha ja muut tuet käytettyä iloisesti korvapuusteja Esplanadkaffelassa mutustaen, huumeita ja viina vetäen ja merkkikamoja ostaen. Ai niin. lomallakin on käytävä. Eikä kesätyötä voi tehdä kun lomaa on oltava etkä muuten missään nimessä rupea hanttihommiin kun sentään olet OPISKELIJA.
No, syytä itseäsi.
Itse otin täydet lainat ja tuet ja sijoitin ne saman tien. Ei tullut mieleenkään haaskata rahaa juhlimiseen ja muotivaatteisiin saati huumeisiin. Nyt olen "valkokaulusköyhälistöä" mikä on toisaalta ihan meistä itsestämme kiinni miten koemme ja missä rahatilanteessa koemme olevamme köyhiä.
Mutta koska en tuhlannut yhteiskunnalta saamiani tukia, sain maksettua opiskeluaikana itselleni omistusasunnon joten köyhänä korkeakoulutettuna - hah - maksan nyt vain yhtiövastikkeita.
Kärsi sinä vaan pihistä isästäsi ja siitä, että rahasi menevät vuokriin. Olisit käyttänyt sitä älliäsi aiemmin.
Täällä nauran tekstillesi ja "diagnooseillesi" minusta :D
Alapeukuista huomaa, että täällä on yllättävän paljon suurta ikäluokkaa paikalla. Toisaalta se kertoo myös mustavalkoisen ajattelun. Kaikkia kommentteja pitää alapeukuttaa, kun ei miellytä vaikka ne olisivat täyttä asiaa.
Mielestäni vanhempien tulisi tukea lapsiaan vaikka he olisivat jo aikuisia.
Kukaan vanhempi ei voi nauttia siitä, että aikuinen lapsi kerää pulloja, jotta saa perheelleen ruokaa tai kyttää tarjouksia kaupasta koska leipäjonoon ei päivällä pääse vaikka matalapalkkaisen työn aikana.
Itse aion tukea lapsiani myös aikuisena. Käyn täyttämässä jääkaappia ruoalla ja ostelen jotain kivaa, jos eivät suoraan rahaa halua ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä?
No, syytä itseäsi.
Opiskelu on Suomessa ilmaista, moni opiskeleekin amiksen kaikki linjat hakiessaan sitä mukavaa duunia ja sitten onkin aika siirtyä eläkkeelle. Väitöskirjoihin on yläraja.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuista huomaa, että täällä on yllättävän paljon suurta ikäluokkaa paikalla. Toisaalta se kertoo myös mustavalkoisen ajattelun. Kaikkia kommentteja pitää alapeukuttaa, kun ei miellytä vaikka ne olisivat täyttä asiaa.
Ai, eiks ne olekaan vielä kaikki hoivakodeissa. Osaaks ne kiertokoulun käyneet sivistymättömät muka käyttää tietokonetta. Minä kun luulin, että täällä saadaan ihan keskenämme avautua. Kehtaavatkin. Äiti mene pois täältä.
Suurten ikäluokkien todellisuus on heidän todellisuuttaan, niin kuin nuorten ja lasten todellisuus on heille sitä heidän oikeata ja ainoata. Vanhusten todellisuus on myös toinen.
Minä kuulun ehkä juuri ja juuri niihin suuriin ikäluokkiin ja olen koko elämäni elänyt tämän yhteiskunnan jäsenenä ja minulle tämä on todellisuutta. Vanha äitini elää toisenlaista elämää, ei hänen kuulukaan käsittää kaikkea nykyajan ilmiöitä eikä tietää kaikkea tästä ajasta. Riittää, kun hän tietää ja käsittää sen, mikä koskettaa häntä.
Näin se on meidän jokaisen kohdalla. Kukaan meistä ei koko ajan ole täysin "ajan hermolla."
Miksi siitä pitäisi ketään syyllistää?
Ei minun kuulukaan elää nuorten elämää, elän omaani. Jos kysyn tyhmiä kysymyksiä, niin samoin tekevät ne nuoretkin. Aika outoja olettamuksia olen jo joutunut kuulemaan.
Tämä.
Osasit koota sanoiksi viisauden ytimen. Kiitos, ihana ihminen.