Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19799)

Vierailija
841/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ”suuret ikäluokat” rakensi tämän maan hyvinvoinnin sotien jälkeen. Maa oli tuhottu, siirtoväki luovutetuilta alueilta piti asuttaa ja kohtuuttomat sotakorvaukset piti maksaa. Sen kaiken teki ”suuret ikäluokat”. Ei ihme, että moni heistä kummeksuu sosiaalietuuksilla eläviä kotona makoilevia vikisijöitä.

Töitä oli tehtävä, mitä vaan koska ei ollut toimeentulotukea ja kaikkia nykyisiä tulonsiirtoja. Äitiysloma oli vielä 1960-luvulla 5 viikkoa, 1970-luvulla 3 kuukautta. Ei ollut vanhempainvapaita tai hoitovapaita. Työtä piti kaikkien tehdä, pienillä,palkoilla. 1950 ja 1960 luku olivat yleistä niukkuuden jakamista ja köyhyyttä, osin vielä 1970-luku öljykriiseineen. Ei ole ollut helppoa suurilla ikäluokillakaan, vaikeudet vaan ovat olleet toisenlaisia kuin nyt ja tulevaisuudessa.

Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin - sanoo sananlasku

Ei stana tätä sankarieeposta taas. Sotakorvaukset maksettiin pois jo vuonna 1952 jolloin vanhimmat boomerit olivat 7v. Väitätkö todella, että he asiis maksoivat sotakorvaukset? Ilmankos koette olevanne oikeutettuja eläkekusetukseen kun pystytte itsellenne valehtelemaan tällaisen mytologian.

Tätä minäkin ihmettelen. Boomerien vanhemmat olivat sankareita, itse boomerit ovat tulleet valmiiseen pöytään ja melko pienellä vaivalla saaneet aivan tuhottoman elintason.

Noh noh, on noloo kompata itteensä, etenkin tekeytymällä MIEHEKSI!

Vierailija
842/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ”suuret ikäluokat” rakensi tämän maan hyvinvoinnin sotien jälkeen. Maa oli tuhottu, siirtoväki luovutetuilta alueilta piti asuttaa ja kohtuuttomat sotakorvaukset piti maksaa. Sen kaiken teki ”suuret ikäluokat”. Ei ihme, että moni heistä kummeksuu sosiaalietuuksilla eläviä kotona makoilevia vikisijöitä.

Töitä oli tehtävä, mitä vaan koska ei ollut toimeentulotukea ja kaikkia nykyisiä tulonsiirtoja. Äitiysloma oli vielä 1960-luvulla 5 viikkoa, 1970-luvulla 3 kuukautta. Ei ollut vanhempainvapaita tai hoitovapaita. Työtä piti kaikkien tehdä, pienillä,palkoilla. 1950 ja 1960 luku olivat yleistä niukkuuden jakamista ja köyhyyttä, osin vielä 1970-luku öljykriiseineen. Ei ole ollut helppoa suurilla ikäluokillakaan, vaikeudet vaan ovat olleet toisenlaisia kuin nyt ja tulevaisuudessa.

Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin - sanoo sananlasku

Höpsis, suuret ikäluokat olivat vaipoissa ja kansakoulussa kun sotakorvauksia maksettiin ja siirtoväkeä asutettiin. Boomeri ottaa vielä kunnian vanhempiensa saavutuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.

Sota-ajan eläneet ymmärsikin että kaikki ei mene niin kuin haluaisi, eikä se ole omista valinnoista kiinni.

Mutta nämä sodan jälkeen syntyneet ovat saaneet kaiken helpolla ja kuvittelevat sen olevan omaa ansiotaan.

Kannattaa vähän kysellä 90luvulla syntyneiltä mitän ne tietää elämästä sodan jälkeen? Kannattaa kertoo ettei Kela maksanut asumistukia, ei  opiskeluja eikä sossu antanut juuri kenellekään mitään . Päivähoitopaikkoja ei ollut ja äitiysloma oli pari kuukautta jos sitäkään . Teknikka ei auttanut kodin töissä ja naiset teki kaikki käsillään pyykistä alkaen jopa lasten vaatteisiin itse. Varsinki maaseudulla asuvat kanto kaiken veden jota taloudessaa tarvittiin niin sisään kuin ulos yhdessä miesten kanssa  Työtä toki riitti kaikille ja etenemään pääsi jos oli kykyjä ja halukas tekemään duunia .  Kaikki teki mitä annettiin eikä "paskaduuneja" ollet . Nää ysikymmpiset on toista maata , ja sen näkee kun katsoo mitä niitten jäljelle jää missä tahansa ne liikkuu . Roskaa, roskaa ja roskaa liian moni niistä niin tytöt kuin pojat  vetää jotain ainetta jos ei alkkista niin sitten muuta ja on muka fiksuja ja luontoystävällisilä . Tulee kaapista ja menee takasin ja etsii itseään ihan sekopäinä  ja suhteita on enemän kun lääkärimäärää ja viellä yhtä aikaa .ERi o ihme jos ennen 25tosta on odella monet määräaikaisella mielenterveyseläkkeellä .

Vierailija
844/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

herra 67 kirjoitti:

"Täällä on sanottu monta kertaa mistä katkeruus kumpuaa. No kerrataan vielä: junailitte itsellenne hyvät eläkkeet jota pääsitte nostamaan nuorena. Ja tänä teitte muiden kustannuksella."

Tästä eläkeasiasta jankutetaan jatkuvasti.

Keskimääräinen eläke Suomessa on 1744 euroa/kk, ja mediaanieläke 1534 euroa/kk, yksi kolmannes eläkeensaajista saa eläkettä enintään 1240 euroa kuukaudessa. Tästäkö olette kateellisia?

Tietysti pienelle osalle eläkeläisistä maksetaan paljon parempiakin eläkkeitä. On kyllä merkillistä, tällä palstalla asiasta kiukuttelevien boomer-vanhemmat tuntuvat kuuluvan kaikki tähän suuria eläkkeitä nauttivien eläkeläisten joukkoon.

Vertailun vuoksi: Keskipalkka Suomessa on noin 3600 euroa ja mediaanipalkka 3140 euroa.

Keski-ja mediaanipalkat eivät kerro mitään, suurituloiset vääristävät niitäkin ylöspäin. Itse en tunne ketään, joka saisi kokopäivätyöstä enempää kuin 2600/kk ja minulla on melko laaja ystäväpiiri.

Itse en tunne kuin kaksi it-alan gurua, joilla palkka on yli tulon 3600€. Kaikilla muilla on alle 2500€/kk.

Oletko koskaan seurannut täällä av:llä usein toistuvia kyselyjä paljonko palkkasi on? Niissä palkkataso on kovasti toisenlainen kuin sinun tuttavapiirissäsi. Minun työpaikallani tuskin on ketään allle 4000 euron kuukausipalkkaan jäävää.

Verkkotoimittaja 5200 €/kk

5300, it-alan asiantuntija

N. 2800 lisineen. Graafinen ala, jälkikäsittelijä

brutto on noin 3600e/kk. Tämä siis laskettuna koko viime vuoden keskiarvolla. Ammattina roskakuski.

Hitsaaja 2650e/kk itä-suomessa

Keskimäärin 5500 € /kk lisineen. Opettaja lukiossa.

Vuosibonari huomioiden noin 6000 €/kk. Työsuhdepäällikkö pk-seudulla.

5100€/kk IT alalla erityisroolissa. En viitsi nimetä kun näitä ei ole montaa Suomessa.

Lähihoitaja, 2-vuorotyö, 2650 euroa/k

Bonuksineen noin 12 000 EUR kuussa. Liikejuridiikkaan erikoistunut asianajaja

4050€, taloushallinto

Vierailija
845/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä täältä mädästä räyskästä. Tämä tosin lämpiää puulla. Tontti kun on pari hehtaaria, niin puut kaadan omalta tontiltani. Käytän kaikenlaista jätepuuta, joka pitää muutenkin kaataa. Kyllä tuommoiset pienet puunhankintahommat pitää onnistua naiselta kuin naiselta. Tämmöisiäkin on myynnissä ja onhan öljylämmitteinenkin vaihdettavissa vaikka ilmalämpöpumpuille ja täydentää tarvittaessa suoralla sähköllä, jos ei jaksa puulämmityksen vaivoja tai maalämpö on liian kallis kertakustannus. Iso tontti mahdollistaa oman herkkupuutarhan. Tänä vuonna näyttää tulevan hyvä tomaattivuosi. Ja metsissä hyvä marjavuosi jos ei kuivuus vie. Kauppa ja muut palvelut ovat ihan lähellä kirkonkylässä. Pyörällä sinne polkaisee puolessa tunnissa, kun matkaa on vain 10km.

Terveisin vielä työikäinen ja työssäkäyvä boomermummo vm 59.

1959 syntynyt ei ole boomeri.

Suomessa on käsitetty boomer väärin. Boomer ei tarkoita 1946-49 syntyneitä, vaikka Suomessa nuo olivatkin isoimmat ikäluokat. On täysin hyödytöntä puhua parin vuoden ikäluokista. Yrität tahallasi ohjata keskustelua epäolennaisuuksiin.

Boomerit ovat noin 1945-65 syntyneitä. Haluttaessa voidaan sisällyttää myös sodan aikana syntyneet pienet ikäluokat, koska moni heistäkin pääsi nauttimaan samasta elintasoräjähdyksestä kuin boomerit.

Väärin. Boome = baby boomer = suuret ikäluokat = 1945-1950 syntyneet kun isit tulivat sodasta ja pistivät alulle valtavan määrän lapsia viiden seuraavan vuoden aikana.

Joku amerillainen boomer käsite on erikseen, suomalaisessa kontekstissa se kuitenkin on tuo ylempi. Älä sekoita asioita.

Boomer on sodanjälkeisinä vuosikymmeninä syntynyt. 60-luvun alun ikäluokatkin ovat jättimäisiä verrattuna 70-luvun ikäluokkiin. Olet väärässä. Boomer on juurikin amerikkalaisen määritelmän mukainen ihmisryhmä, joka sisältää myös 50-lukulaiset ja osan 60-lukulaisia, ja sinä olet väärässä, vaikka se sinua harmittaakin. 

Amerikassa suuriin ikäluokkiin voidaan laskea 60-luvullakin syntyneitä, mutta ei suomessa.

Jep. Jos siis katsotaan vain ikäluokkien kokoja. Suomessa silti vielä 1960 -luvulla syntyneet pääsivät nauttimaan samoista hedelmistä kuin varsinaiset suurten ikäluokkien ihmiset. Yliopistoon pääsi helposti jos vaan halusi, töitä löytyi helposti, sosiaaliturva parani huomattavasti, inflaatio söi lainat jne.

Sen inflaation mukana tulivat myös korkeat korot eivätkä pankit myöntäneet mitään lyhennysvapaita. Moni olisi mielummin lyhentänyt lainaansa korkojen ollessa lähellä nollaa kuin toivonut inflaation heikentävän rahan arvoa. Nämä nykyiset velalliset eivät taida ymmärtää mitä isot korkomenot tarkoittavat lainan lyhentämisen kannalta ja jotkut tuntuvat kauhistelevan vaikka +2 % korkojen nousua.

Kyllä tästä asiasta vallitsee ihan selvä konsensus , että inflaatio auttoi aivan selvästi enemmän asuntolainan maksamisessa kuin vaikeutti sitä. Ei siitä edes maksa vaivaa taittaa peistä, koska vaikutus oli vain velallista hyödyttävä. Huono argumentti siis.

Pankit kyllä silloinkin edellyttivät ensiasunnon ostajalta säästöjä. Koska inflaatio oli korkea, säästöosuutta oli vaikea kartuttaa. Inflaatio toimi auttavasti siinä vaiheessa, kun oli jo onnistunut ostamaan asunnon mutta hankaloitti asuntosäästäjävaiheessa, varsinkin jos perintöä tai taloudellista tukea sukulaisilta ei saanut.

Mun vanhempien ratkaisu: muutto pariksi vuodeksi tienaamaan Lähi-itään. Tosin sittenkin kun säästöt olivat kasassa ja pankilta sai lainaa, korko% oli melkoisen korkea ja laina-aika jotain 5 v.

Mun sukulaispoikien ratkaisu: muuttaessaan maalta kaupunkiin he ryhtyivät talonmiehiksi, koska sitä kautta sai asunnon.

Mun kummitädin ratkaisu: työskenteli konttoristina, keväisin oli lisäksi verovirastossa kiireapulaisena ja tarkasti ihmisten veroilmoituksia.

Kaikki nämä ihmiset tietenkin "selvisivät" ja ostivat asuntonsa (huom. koska vuokra-asuntoja oli tarjolla kovin vähän vuokrasäännöstelystä johtuen) ja maksoivat ne, mutta mistään hulppeasta elintasosta ei ollut kysymys. Silloin(kin) tilanne oli erilainen, ongelmat erilaisia, ratkaisut erilaisia.

Vierailija
846/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ottaa tuo koronasta jauhaminen päähän. Olkoot itse kotona karanteenissa jos pelottaa. Minä kierrän festareita ja elän kesää. En tule vanhemmilleni tai isovanhemmille sitä tuomaan. Luullaan että on ok olla juuri täysi ikäisenä kotona vuosia koska nuhaa on liikkeellä.

Vierailija
847/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa hauskaa tehdä ihan vaan sellanen viikon kokeilu eläkeläisten kanssa. Heidän tehtävänsä olisi hakea VIIKOKSI itselleen alaan sopivaa työtä. Siinä sitten lähettelisivät hakemuksia (tässä saisi nuoremmat auttaa!) ja luettelisivat kaikki EA, työturvalliuus, hygieniapassi, rokote vaatimukset, lääkeluvat, kaikki maailman ihmeellisyydet mitä nykyään vaaditaan... voipi olla ettei kovin moni töitä saisikaan ;) Saati että siellä töissä pärjäisi :D Jos listassa lukee 7-15 se ei todellakaan tarkoita, että klo 15 pääsisi kotiin lähteen :D 

Valitse tarkkaan, sillä esim hoitoalla pyyetään lähes 7-kymppisiä töihin. Osaisivat tarvitraessa myös hakea työtä.😆

Ja ovat muuten rasittavia työkavereita hoitoalalla, tekevät kuten ennen vanhaan on tehty, eivät arvosta nuoria hoitajia, eivät pysy tahdissa mukana, ei ole lihasvoimaa ja kolottaa sieltä ja täältä, valikoivat töitä jne. Odottavat, että me nuoremmat olemme nöyrän kiitollisia kun he saapuvat paikalle.

Vierailija
848/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

herra 67 kirjoitti:

"Täällä on sanottu monta kertaa mistä katkeruus kumpuaa. No kerrataan vielä: junailitte itsellenne hyvät eläkkeet jota pääsitte nostamaan nuorena. Ja tänä teitte muiden kustannuksella."

Tästä eläkeasiasta jankutetaan jatkuvasti.

Keskimääräinen eläke Suomessa on 1744 euroa/kk, ja mediaanieläke 1534 euroa/kk, yksi kolmannes eläkeensaajista saa eläkettä enintään 1240 euroa kuukaudessa. Tästäkö olette kateellisia?

Tietysti pienelle osalle eläkeläisistä maksetaan paljon parempiakin eläkkeitä. On kyllä merkillistä, tällä palstalla asiasta kiukuttelevien boomer-vanhemmat tuntuvat kuuluvan kaikki tähän suuria eläkkeitä nauttivien eläkeläisten joukkoon.

Vertailun vuoksi: Keskipalkka Suomessa on noin 3600 euroa ja mediaanipalkka 3140 euroa.

Keski-ja mediaanipalkat eivät kerro mitään, suurituloiset vääristävät niitäkin ylöspäin. Itse en tunne ketään, joka saisi kokopäivätyöstä enempää kuin 2600/kk ja minulla on melko laaja ystäväpiiri.

Itse en tunne kuin kaksi it-alan gurua, joilla palkka on yli tulon 3600€. Kaikilla muilla on alle 2500€/kk.

Oletko koskaan seurannut täällä av:llä usein toistuvia kyselyjä paljonko palkkasi on? Niissä palkkataso on kovasti toisenlainen kuin sinun tuttavapiirissäsi. Minun työpaikallani tuskin on ketään allle 4000 euron kuukausipalkkaan jäävää.

Verkkotoimittaja 5200 €/kk

5300, it-alan asiantuntija

N. 2800 lisineen. Graafinen ala, jälkikäsittelijä

brutto on noin 3600e/kk. Tämä siis laskettuna koko viime vuoden keskiarvolla. Ammattina roskakuski.

Hitsaaja 2650e/kk itä-suomessa

Keskimäärin 5500 € /kk lisineen. Opettaja lukiossa.

Vuosibonari huomioiden noin 6000 €/kk. Työsuhdepäällikkö pk-seudulla.

5100€/kk IT alalla erityisroolissa. En viitsi nimetä kun näitä ei ole montaa Suomessa.

Lähihoitaja, 2-vuorotyö, 2650 euroa/k

Bonuksineen noin 12 000 EUR kuussa. Liikejuridiikkaan erikoistunut asianajaja

4050€, taloushallinto

5450/lukion lehtori

Varhaiskasvatuksen opettaja kunnallinen päikky, 2540 e kk, yksi ikälisä.

Markkinointipäällikkö (tradenomi) 7300€/kk +bonukset 22,5% vuosipalkasta

Yläkoulun aineenopettaja, 3600 e/kk brutto.

Senior R&D Scientist 5700€ kk

4500eur analyytikko

4000;- pankkihenkilö

4500e/kk + bonukset. Rahoitusala

3000, tilintarkastusassistentti, 3 vuotta.

2251€, sairaanhoitaja, päivätyö.

5800€/kk It-ala, sovelluskonsultti

Sairaanhoitaja 2860 päivätyö ja kaikki ikälisät

Vierailija
849/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa hauskaa tehdä ihan vaan sellanen viikon kokeilu eläkeläisten kanssa. Heidän tehtävänsä olisi hakea VIIKOKSI itselleen alaan sopivaa työtä. Siinä sitten lähettelisivät hakemuksia (tässä saisi nuoremmat auttaa!) ja luettelisivat kaikki EA, työturvalliuus, hygieniapassi, rokote vaatimukset, lääkeluvat, kaikki maailman ihmeellisyydet mitä nykyään vaaditaan... voipi olla ettei kovin moni töitä saisikaan ;) Saati että siellä töissä pärjäisi :D Jos listassa lukee 7-15 se ei todellakaan tarkoita, että klo 15 pääsisi kotiin lähteen :D 

Valitse tarkkaan, sillä esim hoitoalla pyyetään lähes 7-kymppisiä töihin. Osaisivat tarvitraessa myös hakea työtä.😆

Ja ovat muuten rasittavia työkavereita hoitoalalla, tekevät kuten ennen vanhaan on tehty, eivät arvosta nuoria hoitajia, eivät pysy tahdissa mukana, ei ole lihasvoimaa ja kolottaa sieltä ja täältä, valikoivat töitä jne. Odottavat, että me nuoremmat olemme nöyrän kiitollisia kun he saapuvat paikalle.

Happamiahan ne  ;DDDDDDDDDDD

Vierailija
850/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kukakin mitä mieltä hyvänsä asioista,pitäisi ajatella ne omassa mielessään ja ymmärtää miltä arvostelu toisista tuntuu.Taitaa olla luonnekysymys,ajattelemattomia lienee niin vanhoissa kuin nuorissakin kuten myös huomaavaisia.

Vierailija
851/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset joutuvat ostamaan kodin siivouksen ja maksamaan palveluista. Mitä isompi eläke sitä kalliimpaa. Ja isompaan kotiin on siivouspalvelut kalliimpia.

Vierailija
852/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummoikäinen kirjoitti:

Kukkua, että boomereilla on rahaa ja menee hyvin!!

Itse olin 40 vuotta töissä ja jouduin jäämään tk-eläkkeelle alle 60-vuotiaana. Eläkkeeni on huikeat 1500/kk, josta pois verot.

Vuokralla asutaan ja iankaikkisen vanhalla pikkuautolla ajetaan. Pankissa eläkeraha käy kääntymässä. Eli ei ole muhkeita säästöjä, ei ollenkaan itse asiassa.

Kuitenkin kävin kauppaopiston (velaksi) ja kasvatin kunnon veronmaksajan.

Että ihan 1500€ ELÄKETTÄ, voi kiesus... minä, joka voisin olla lapsesi, saan 2 ammattia opiskelleena ja aikuislukion käyneenä saman verran PALKKAA.

Onneksi maksan asunnosta lainaa, niin on vanhana yksi huoli vähemmän.

Sinun kohdalla on kyllä koulutus mennyt hukkaan kun et parempiin töihin pysty.Ja tämä 40 vuotta töitä tehnyt on maksanut eläkemaksuja että saa pienen eläkkeen,sinä olet vain veronmaksajien rahoja kuluttanut ja nyt vielä valitat.

Voi mummu kulta, kun minä teen ihan tavallista työtä ja minulla on monta tutkintoa ja ylioppilashattukin. Sen tulin ansainneeksi kun olin raskaana ja pyöritin fyysisen työn yritystä.

Ja tietääkös se mummu Reumasärky- Happovaiva, että minä maksan siitä palkasta sen mummun eläkkeen ja ehkä tulevaa hoitoakin?

Jos ei aika ole täysin kullannut ja hionut muistia pois, niin sellainen asia kuin *lama* vei lastesi ikäisiltä ihmisiltä työelämän ja tarjoili sen silppuna ja vähempänä takaisin.

Voi, voi raukkaparka! Kyllä siinä nyt ihmisellä elämä kukoistaa juuri tällä hetkellä. Mutta ei kukoista kauaakaan! Sano mun sanoneen. Noin omarakkailla eväillä.  

Vierailija
853/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset joutuvat ostamaan kodin siivouksen ja maksamaan palveluista. Mitä isompi eläke sitä kalliimpaa. Ja isompaan kotiin on siivouspalvelut kalliimpia.

Juu, kodin siivous on ostettava. Kodinhoitajat ei siivoa.

Vierailija
854/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.

Sota-ajan eläneet ymmärsikin että kaikki ei mene niin kuin haluaisi, eikä se ole omista valinnoista kiinni.

Mutta nämä sodan jälkeen syntyneet ovat saaneet kaiken helpolla ja kuvittelevat sen olevan omaa ansiotaan.

Mistä olet saanut käsityksen, että me suuret ikäluokat olemme muka saaneet kaiken helpolla? Olet niin väärässä, niin täydellisesti väärässä. Se on joku myytti, jota te nuorempi polvi toistatte, vaikka ette mitään mistään tuedä.

Koskahan tämä syyllistäminen oikein loppuu? Sadan vuoden päästäkö vielä muistellaan, että ne sotien jälkeen syntyneet, hyvin niukkiin oloihin syntyneet, ovat niitä pahiksia, aina ja ikuisesti.. Ja syyttäjinä ovat nämä itse kaiken helpolla ja ilmaiseksi saaneet.

Minkähän kokoisen otannan perusteella teet näin pieleen menneen päätelmän? Omien vanhempiesiko, vai tunnetko muitakin sen ikäisiä, maalla vai kaupungissa syntyneitä?

Kyllä se tärkein asia eli elinkeino ja samalla vuosikymmenien nousukausi on järjestynyt teille kuin tyhjästä vain syntymällä oikeaan aikaan.

Tutkipa hiukan Suomen sodanjälkeistä historiaa! Ei se mitään jatkuvaa nousukautta ollut, vaan kovaa inflaatiota ja pieniä palkkoja. Työttömäksi joutuessa sai korkeintaan jotain hätäaputöitä jossain hevonkuusen lapiohommina hoidetuissa tietöissä parakeissa asuen ja ruokapalkkaa vastaan työtä tehden. Ei ollut työttömyyskorvauksia ja sossutukia. Oli taantuma- ja lamakausia sekä öljykriisiä.

Historiaa voi opiskella, vaikka olisi syntynyt kyseisen aikakauden jälkeen.

Vierailija
855/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 70-luvulla. Silloin asuttiin yksiössä, loma tarkoitti työlomaa maatilalla ja jos joskus pääsi Tukholmaan, niin erottui jo edukseen.

Työt alkoi 15 vuotiaana, myös opiskellessa työskenneltiin. Ainut hyvä asia oli, ettei ennen 90-luvun lamaa ehtinyt velkaantua, velkaantuneille kävi ohraisesti kun asuntolainan korko hyppäsi 16% Iin, eikö puhettakaan lyhennysvapaasta tai velkajärjestelystä. Moni syrjäytyi lopullisesti.

Eikä tasan olisi ollut mahdollista olla vaan kotona pelaamassa. Töihin pääsi, mutta työehdot oli huonot, palkalla ei juhlittu tai matkusteltu.

Onko tuossa nyt niin kadehdittavaa. Meitä ennen syntyneillä oli vielä huonommin.

Vierailija
856/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne taitaa olla kotihoitajia, ei kodinhoitajia.

857/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä sai helposti -80 luvulla. Jos vaivautui soittamaan, työnantaja ei tietenkään voinut soittaa sinulle , kun ei ollut puhelinta, Ja parasta , ei ollut vuokrafirmoja siinä välissä. Vuokra-asuntoja oli vaikea saada , mutta ei se 10 vuotta vanha tilava kaksio maksanut kuin korkeintaan 250 tuhatta, sekin oli jo vähän liikaa kolmenkympin tuntipalkalla.

Vierailija
858/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne taitaa olla kotihoitajia, ei kodinhoitajia.

Kodinhoitaja jakaa lääkkeet ja voi auttaa esim. pukemisessa.

Mutta kukaan ei tule siivoamaan. Yksityiseltä voit toki palveluja ostaa.

Vierailija
859/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraamme mummoni vanha yksiötä. 80-luvulla opiskelijat olivat iloisia, että siellä oli valmiiksi sänky, ruokapöytä tuolit ja keinutuoli ja valaisimet ym. Lisäksi oli astioita. Ne kelpasivat hyvin. (eka vuokralainen oli siisti oikiksen opiskelija)

90-luvulla eivät kelvanneet ja opiskelijat ostivat itse käytettyjä kalusteita sinne. Meidän kalusteet oli vietävä pois.

2000-luvulla opiskelijat alkoivat vaatia asuntoon vaikka mitä uudistuksia. Heillä oli kalliit uudet ja hienot kalusteet. Seinät halusivat itse sisustaa ja jokaisen jälkeen onkin ollut pakko korjata seinät. Oikiksen opiskelijoista on turha haaveilla. Hyvä, jos jonkun ammttikorkeata käyvän saa. (pyykkikone ei mahdu, pyykkitupaa käytettävä) Asunto on siisti ja remontoitu.

Opiskelijoiden rahat ovat lisääntyneet aivan selvästi.

Teidän vuokraama asunto on vaan on vanhentunut. Luuletteko, että voitte vuokrata vuosikymmenestä toiseen samoilla kulahtaneilla kalusteilla varustettua asuntoa ilman korjauksia ja jokainen uusi vuokralainen vaan taputtaa käsiään?

Yksiöistä on hirveä pula kasvukeskuksissa, joten vuokralaista ei pitäisi olla vaikea löytää, jos vuokra on tasoon nähden oikea.

Kuten mainitsin, asunto on siisti ja remontoitu. Siis seinät ja lattia on uusittu. (nyt on pakko lähes jokaisen jälkeen uusi seinät) Myös putkiremontti on tehty ja kylppäri siinä samalla uusittu.

Myös kalusteet on viety pois jo 90-luvulla, kun eivät enää kelvanneet.

Kävikö mielessä että monilla ihmisillä on ihan omatkin kalusteet ja astiat?? Voi tulla hieman täyttä kun pieneen yksiöön työntää useamman sohvan, pari ruokapöytää, jne...

Vai pitäisikö siis vuokralaisen kärrätä omat kalusteensa kaatarille? Ja ei, ei ne sinne parin neliön kanakoppiin mahdu.

Lisäksi vähemmällä pääsee kun jos mummin kahvikuppi tippuu pöydältä tai muu vahinko sattuu, monilla kun on vähän liian suuret luulot vanhojen esineiden arvosta.

Aika vaurasta on nykynuoriso, kun muutetaan omien kalusteiden ja astioiden kanssa.

ÖÖÖÖÖööööö...... Etkö muka itse ota kalusteita mukaan kun muutat?? Muutatko vain valmiiksi kalustettuun?

Mitä uusiin hankintoihin tulee, niin kai ymmärrät että se kaluste mikä on Vepsäläisellä tai muissa boomer-kaupoissa lähes tonnin on Ikeassa parilla kympillä. Monet saa myös vanhemmilta kalusteita.

Vanhempien nurkista ekaan omaan asuntoon muuttavalla nykynuorella on kaikki kalusteet jo valmiina ekassa muuttokuormassaan? 1990-luvun lopulla kun ekaan omaan kämppään muutin, ei mulla todellakaan ollut kaikkia mööpeleitä ja kippoja, vaan välttämättömät hankittiin silloin jostain ja loppuja sitä mukaa, kun niihin oli varaa.

Tää opiskelijakämpppä-sivuhaara on tosi hyvä esimerkki siitä, miten käsitykset risteää eri sukupolvien välillä. Boomerien syyttelijät eivät ollenkaan ymmärrä, että aiemmin on tyydytty aika paljon kapoisempaan elintasoon.

Vierailija
860/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Että ihan 1500€ ELÄKETTÄ, voi kiesus... minä, joka voisin olla lapsesi, saan 2 ammattia opiskelleena ja aikuislukion käyneenä saman verran PALKKAA.

Onneksi maksan asunnosta lainaa, niin on vanhana yksi huoli vähemmän."

.

tämä on siis suurten ikäluokkien vika

kun itellä menee päin p'rsettä

ei muillakaan voi olla paremmin, ei mitenkään...........

ja vielä tuolla palkalla elättää eläkeläiset ;oooooooooo

itehän ei tietenkään ole kohtaloonsa mitenkään voinut vaikuttaa

boomereitten syytä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi