Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19799)

Vierailija
681/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: suuret ikäluokat eivät voi sille mitään, että ovat suuria ikäluokkia.

Kyllä mua ärsyttäisi, kun jatkuvasti laitettaisiin samaan muottiin muiden kanssa negatiivisessa mielessä.

Eihän se ikäluokan suuruus sinänsä ole mikään juttu, vaan se että nämä ikäryhmät ovat eläneet samat elämänvaiheet samanlaisessa maailmassa ja se poikkeaa siitä miten nuoremmat ikäryhmät ovat eläneet.

Vierailija
682/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, boomereista suurin osa teki juuri niitä pskaduuneja, joita nykynuori ei voi ottaa. Asui niissä mädissä räyskissä, joihin nykynuori ei voisi ajatellakaan muuttavansa. Ajoi 30km matkoja pyörällä tai jopa käveli sen, jos oli tarve. Eikä pitänyt sitä minään ihmeellisenä asiana. Teki pätkätöitä, muutteli paikkakuntaa sinne tänne työn perässä. Sai koulutusta juurikin kansakoulun verran syystä että muu koulutus oli maksullista eikä vanhemmilla ei ollut varaa kouluttaa. Sillä koulupohjalla oli pärjättävä. Töihin piti mennä elääkseen ja ottaa se työ mitä oli tarjolla. Kerrytti nykyisen eläkepotin ja maksoi aiempien eläkkeet. Loi peruskoulun ja paransi toisen asteen koulutusmahdollisuuksia. Rakenteli teitä ja lentokenttiä, sähköverkkoa ja puhelinverkkoa. Oma sormenjälkensä heillä myös kännyköiden ja esim nykyaikaisen lääketieteen kehityksessä. Sillä osalla heistä kenellä oli onni päästä kansakoulua pidempään koulutukseen.

Tosi surkea sukupolvi. Onneksi maailma lähtee nyt nousukiitoon, kun boomerit ovat vihdoin väistymässä työelämästä. Nuoret luovat uuden maailman, jossa kaikille on hyväpalkkainen siisti sisätyö inspiroivalta alalta ilman äärimmilleen vietyä tehokkuusvaatimusta ja ilman uuvuttavia koulutusvuosia. Jokaisella tulee olemaan omakotikartano keskellä Helsinkiä meren rannalla jo teini-ikäisenä. Kaikki matkustavat talveksi etelän aurinkorannoille tai Lappiin hiihtelemään. Kesä vietetään täysin varustetulla lomahuvilalla Saimaan rannalla tai 10m purrella maailmalla purjehtien. Luonto kukoistaa, koska uusi sukupolvi ei kuormita sitä kulutuksellaan. Kypsät hedelmät roikkuvat puissa kaikkialla kaikkina vuodenaikoina jokamiehen oikeudella poimittaviksi. Onneksi pian päästään boomereista, noista yhteiskunnan syöpäpesäkkeistä.

Luulisi työpaikkoja kohta avautuvan pilvin pimein, kun boomerit poistuvat ja uusi polvi pystyttää uudenlaisen työelämän.

Höpö höpö. Puhut boomereiden vanhemmista.

Boomerit opiskelivat jo opistoissaym, ja saivat koulutusta vastaavia työpaikkoja. Autot ja ajokortit oli armeijasta lähtiessä viimeistään. 60-80-luvuilla oli varaa ostaa jopa uusia autojakin. Olivat vielä niin simppeleitä, että niitä pystyi itse korjaamaan ja huoltamaan. Jos ostivat mädän räyskän talokseen, niin korjasivat sen. Moni asui kuitenkin ihkauusissa omissa kerrostalokämpissä Iittalan ja Muuramen keskellä. Inflaatio kuittasi asuntovelat. Olivat eka ja vika sukupolvi, jotka kävivät lomillaan ulkomailla ja saattoivat silti ostaa sen kesämökinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä boomereiden olisi sitten pitänyt tehdä?

Oll ottamatta vastaan työpaikkoja?

Vierailija
684/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä aihe tunteita aiheuttaa, se on selvä. Ja sekin on selvä, että ensimmäistä kertaa pitkään, pitkään aikaan historiassa nuorempi sukupolvi on köyhempää kuin vanhempi, vaikka ei ole ollut sotaa tai muuta mullistavaa katastrofia. 

Mistä sukupolvesta nyt puhutaan? Juuri luin Yleltä kuinka tuoreet opiskelijat vaativat opiskelija-asunnoltaan astianpesukonetta, saunaa, parveketta, hyviä yhteyksiä ja tietysti lähtökohtaisesti yksiötä, joten taitaa olla maksukykyäkin aivan eri tavalla kuin 90-luvulla, jolloin minä asuin 9 neliön huoneessa kaupungin edullisimmassa solukohteessa. Muuhun ei ollut mahdollisuutta.

Vierailija
685/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sodanjälkeistä sukupolvea. Muutama kuukausi sitten aloin lukea tätä vauva-palstaa. Luin vanhoja pitkiä ketjuja ja ihmettelin vaan, ai jaa tällaisiako me muka ollaan.

Paljon olen tavannut ihmisiä, mutta ihan vasta täällä olen törmännyt tähän, että olemme näin vihattu sukupolvi. Eipä ole missään keskusteluissa ennen tullut ilmi.

Yleensä vaan nuorten kanssakin ihmetellään miten maailma on muuttunut, mutta että oikein boomerin vika kun yhteiskunta on kehittynyt, työt viety ulkomaille, automaatio vienyt työpaikkoja ym.

Ja, että mummoilla olemme lapsemmekin hoidattaneet. Jotkut ilmeisesti on, mutta itse en yhtään tällaista tapausta tiedä. Yhteiskunnan järjestämää lastenhoitoa ei kyllä ollut kuin yksinhuoltajille, mutta naapurin täti hoiti jolle maksettiin siitä palkka. Vapaa-aika oltiinkin sitten tiiviisti lasten kanssa.

Ja ahkera piti olla, että pärjäsi.

Tällaisella anonyymilla palstalla on ilmiselvästi ihmisiä, joilla on tarvetta purkaa paineitaan näppiksen kautta ilman vastuuta, kun ei oikeasti tarvitse kohdata niitä, joille räkyttää. Ei kuitenkaan kannata ajatella, että tämä kuvaisi minkään sukupolven ajattelua yleisimmin, vaan täällä negatiivisuus ylikorostuu. Monella menee hyvin ja on paljon muuta tekemistä kuin roikkua täällä, vaikka toki täälläkin on niitä, jotka keskustelevat asiallisesti.

Vierailija
686/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha itkeä, boomerit tai boomeri-mieliset. Ei tarvitse kuin katsoa aloituksen yläpeukkujen määrää, niin tiedätte mitä valtaosa ajattelee.

Ei tässä mitään itketä. Tehän siinä itkette ja valitatte.

Vierailija
687/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 70-luvulla syntynyt ja tätäkin ketjua lukeneena erittäin tyytyväinen siitä, että olen elämässäni tehnyt tasan viisi vuotta työtä. Huomasin, että valmiissa maassa pääsee helpommallakin. Tulonsiirroilla olen elämäni rahoittanut ja eläkkeellehän on helppo itse kunkin päästä, kun vähän masentaa...

Tämä tosin ei ollut suurten ikäluokkien saatavilla oleva asia, ihan on meidän nuorempien ja varsinkin nyt parikymppisten: ei elämässä huolen häivää, kun toisten rahoilla elämänsä rahoittaa.

Vierailija
688/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis: suuret ikäluokat eivät voi sille mitään, että ovat suuria ikäluokkia.

Kyllä mua ärsyttäisi, kun jatkuvasti laitettaisiin samaan muottiin muiden kanssa negatiivisessa mielessä.

Eihän se ikäluokan suuruus sinänsä ole mikään juttu, vaan se että nämä ikäryhmät ovat eläneet samat elämänvaiheet samanlaisessa maailmassa ja se poikkeaa siitä miten nuoremmat ikäryhmät ovat eläneet.

Oli siinä ikäluokan suuruudessakin erityispiirteensä. Kauppa kävi ja talous kukoisti, kun oli paljon ihmisiä asiakkaiksi, ja kaikilla töitä. Yrityksiä nousi ja kasvoi.

Vierailija
689/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että nuorissa on paljon sellaisia joilla on tasan kaksi laskuria päässään: Mitä joku saa tai on saanut ja  toinen sitä varten että lasketaan mitä itse  en ole saanut. Se kolmas laskuri mitä itse olen saanut puuttuu kokonaan.

Tämän keskustelun avaus tuo jo sen heti esiin. Lasketaan mitä kukakin on saanut ja miten ja verrataan siihen mitä itse ei ole saanut, mutta entäs se mitä on tullut saatua, sellaista mitä niiltä boomereilta ja suurilta ikäluokilta on puuttununut. Se neljäskin laskuri olisi hyvä: mitä ilman ne boomerit on joutuneet olemaan. Jos halutaan vertailla tulee ottaa kaikki asiat huomioon. Se että tulee kävellä toisen mokkasiineissa muutama kuunkierto ennenkuin alkaa arvostelemaan on ihan hyvä neuvo. Saa ihan eri näkökulman asioihin. Jos ei ole muuta kun musta tuntuu tältä, niin ei kannata alkaa sitä totena puhumaan. 

Hyvin se laskuri on boomereillakin toiminut kun tekivät historiallisen eläkevedätyksen muiden sukupolvien piikkiin. Kyllä siinä osattiin puolensa pitää. Boomerillekin tekisi hyvää olla toisen kengissä. Maksaa moninkertaisesti enemmän eläkettä ja kuunnella ylimielistä boomerimytologiaa kiitokseksi

Vierailija
690/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhannusfrustraatio kohdistuu näköjään sopivaan kohteeseen: eläkeläiseen.

Ei rotu-, sukupuoli-, tai seksuaalisen suuntautumisen kysymys.

Vain iäkkät, joihin voi kaikkien sallivien kannustamana kohdistaa vihaa.

Tehkää jotain, vaikka lapsia keventämään kestävyysvajetta ennenkuin on myöhäistä!

T. Eiboomeri.

Ja koko frustraatio on niinkin turhasta asiasta kuin historian suurimmasta eläkevedätyksestä. Miten kehtaavatkin! On vain nokkelaa ja viisasta maksaa omille vanhemmilleen isolla porukalla pienet eläkkeet ja maksattaa sitten pienellä porukalla itselleen isot eläkkeet. Ihaillaan teitä pitäisi neuvokkuudestanne.

Millä ihmeen mittanauhalla 1800 e/kk on iso eläke? Verottaja vie tuosta 30 % eli käyttöön jää noin 1250 e/kk. Niillä veroilla maksetaan sinun lapsesi peruskoulu, sinun perheneuvolasi ja kompensoidaan bussimaksuja.

Aivan totta, palkastahan ei veroja tarvitse maksaa

Vierailija
691/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sodanjälkeistä sukupolvea. Muutama kuukausi sitten aloin lukea tätä vauva-palstaa. Luin vanhoja pitkiä ketjuja ja ihmettelin vaan, ai jaa tällaisiako me muka ollaan.

Paljon olen tavannut ihmisiä, mutta ihan vasta täällä olen törmännyt tähän, että olemme näin vihattu sukupolvi. Eipä ole missään keskusteluissa ennen tullut ilmi.

Yleensä vaan nuorten kanssakin ihmetellään miten maailma on muuttunut, mutta että oikein boomerin vika kun yhteiskunta on kehittynyt, työt viety ulkomaille, automaatio vienyt työpaikkoja ym.

Ja, että mummoilla olemme lapsemmekin hoidattaneet. Jotkut ilmeisesti on, mutta itse en yhtään tällaista tapausta tiedä. Yhteiskunnan järjestämää lastenhoitoa ei kyllä ollut kuin yksinhuoltajille, mutta naapurin täti hoiti jolle maksettiin siitä palkka. Vapaa-aika oltiinkin sitten tiiviisti lasten kanssa.

Ja ahkera piti olla, että pärjäsi.

Suurinta osaa taitaa rassata se iänikuinen viisastelu ja syyttely, että miksi ei mene töihin, ihan kuin sinne vain mentäisiin. Sen jälkeen joku "hyvä" työnhakuvinkki esimerkiksi kuinka töitä saa kun menee paikan päälle kysymään.

Juuh, toimi varmaan hyvin silloin 60-luvulla kun töitä sai ihan oikeasti vain kysymällä, mutta kun nykyään ei juuri missään ole työpaikkoja vapaana ja niillä joilla on hoitaa rekryfirma hakemusten käsittelyt ja haastattelut. Sinne kun tupsahtaa isän vanha rippipuku päällä ja lakki kourassa pomoa kyselemään, niin käsketään tehdä hakemus netissä ja se siitä.

Miksi näin, pohtii nyt moni kuumeisesti pienessä päässään. No siksi koska ilman rekryfirmaa sen asiakasfirman sähköposti menee tukkoon, kun joka päivä tulee useita kymmeniä tai jopa satoja hakemuksia, eikä kellään ole aikaa niitä selvitellä, samalla kun pitäisi hoitaa muutkin työt.

Sitten vielä päälle joku typerä lausahdus kuten "kyllä tekevälle töitä riittää". Juu ei ole riittänyt enää aika päiviin. Valitettavasti.

Tuota samaa vikaa on työnantajissakin. Jokin aika sitten lehdessä oli iso artikkeli ison rakennusalan firman tuottamana, miten nuorille ei työt kelpaa. Jokin työmaapäällikkö ties mikä siinä heijastinliivit ja kypärä päässä selitteli, että "kyllähän täällä töitä on senkuin vain tulee kysymään". Tässä minä olen. Ketään ei vain näy kun laiskoille suomalaisnuorille ei työt kelpaa. Pitää virosta ja puolasta hakea tekijät. Työttömyyskorvaukset on liian isoja ja jäkä jäkä se ihan vakiojargoni mitä joka tuutista suolletaan.

Kuitenkaan kyseinen työmaapomo ei huomannut rakennusalueen ympärillä olevaa valtavaa teräsaitausta, jossa on isot kyltit "työmaa-alue pääsy kielletty". Että ehkä se johtui siitä aidasta ja kylteistä, ettei niitä mystisiä suomalaisnuoria työmaalle näkynyt töitä etsimään.

Ja kuinka monelle suomalaiselle firma on valmis maksamaan kortit ja kurssit, joita tarvitaan aika nippu raksahommissa. Sitten vielä päälle se TES:n hervottoman suuri minipalkka.

Taitaa useimmat ottaa suosiolla sieltä itäblokista duunarin, jolla ei kyllä mitään kortteja ole eikä se ammattitaitokaan ole mikään kehuttava, mutta eipä tarvitse kurssittaa ja palkaksi riittää 5€/h paremmin kuin hyvin. Lisäksi tekee kesäkauden mielellään >12h päivää ilman ylityökorvauksia, kun kuitenkin menee sitten talveksi taas omaan maahansa elelemään herroiksi, jossa 5€/h vastaa jotain lääkärin keskipalkkaa.

Vierailija
692/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olla tyytyväisiä omaan hyvään tuuriinsa, ja ymmärtää että maailma on muuttunut. Enempää ei vaadita.

Vierailija
693/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha itkeä, boomerit tai boomeri-mieliset. Ei tarvitse kuin katsoa aloituksen yläpeukkujen määrää, niin tiedätte mitä valtaosa ajattelee.

Ei tässä mitään itketä. Tehän siinä itkette ja valitatte.

Ei varmasti itketä kun on järjestynyt kissanpäivät toisten piikkiin. Miksi itkettäisikään?

Vierailija
694/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä noin uskoo ne, joilla on kapea elämänkokemusta. En ylestäisi. Ainoa ero minun nuoruuden ja nykysukupolven välillä on tuet. Kukaan ei silloin saanut asumistukea eli kimppakömpät oli tavallisia asumismuoto nuorilla aikuisilla. Eikä sosiaalitukea. Moni teki silloin " paskaduuneja paskapalkalla". Joka ikinen ystäväni on ollut siivooja jossaina vaiheessa. Ja suurin osa mansikkamaalla kesätöissä yms. Sosiaalitukea ei haettu, vaikka siihen olisis ollut oikeus. Mentiin takaisin kotiin asumaan.

Tämän kommentin alapeukkumäärä osoittaa, että nykypolvi ei oikeasti tajua, että ennen otettiin vastaan niitä paskatöitä. Tuo viesti kuvaa kenties vielä vanhempaa aikaa kuin minun elämäni, mutta itse olen syntynyt 70-luvulla ja olen myös ollut mansikkamaalla töissä ja siivoushommissa samaten useana vuonna. Sama juttu kavereilla.

Nykyajan nuoret ei edes hae noihin töihin, koska jäävät ennemmin tuelle makaamaan. Ylipäätään tämä kulttuuri on muuttunut täysin. Vielä 20-30 vuotta sitten oli hieno homma, kun sai tehdä sitä p-työtäkin ja tienata omaa rahaa. Nykyään tämä älypuhelin-sukupolvi pitää täysin hyväksyttävänä, että jäädään makaamaan tulonsiiroilla, jos ei löydy tarpeeksi fantsua ja mukavaa työtä.

T: 70-luvulla syntynyt puumeri

Etkö huomannut, että viime vuonna marjatiloille ei huolittu suomalaisia, vaan haluttiin ulkomaalaisia.

Niille saatiin kätevästi kaupatrua heikkotasoinen majoitus tilalla ja he olivat yötä päivää käytettävissä, jos vaikka hallaverkkoa tarvittaisiin.

Vierailija
695/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, boomereista suurin osa teki juuri niitä pskaduuneja, joita nykynuori ei voi ottaa. Asui niissä mädissä räyskissä, joihin nykynuori ei voisi ajatellakaan muuttavansa. Ajoi 30km matkoja pyörällä tai jopa käveli sen, jos oli tarve. Eikä pitänyt sitä minään ihmeellisenä asiana. Teki pätkätöitä, muutteli paikkakuntaa sinne tänne työn perässä. Sai koulutusta juurikin kansakoulun verran syystä että muu koulutus oli maksullista eikä vanhemmilla ei ollut varaa kouluttaa. Sillä koulupohjalla oli pärjättävä. Töihin piti mennä elääkseen ja ottaa se työ mitä oli tarjolla. Kerrytti nykyisen eläkepotin ja maksoi aiempien eläkkeet. Loi peruskoulun ja paransi toisen asteen koulutusmahdollisuuksia. Rakenteli teitä ja lentokenttiä, sähköverkkoa ja puhelinverkkoa. Oma sormenjälkensä heillä myös kännyköiden ja esim nykyaikaisen lääketieteen kehityksessä. Sillä osalla heistä kenellä oli onni päästä kansakoulua pidempään koulutukseen.

Tosi surkea sukupolvi. Onneksi maailma lähtee nyt nousukiitoon, kun boomerit ovat vihdoin väistymässä työelämästä. Nuoret luovat uuden maailman, jossa kaikille on hyväpalkkainen siisti sisätyö inspiroivalta alalta ilman äärimmilleen vietyä tehokkuusvaatimusta ja ilman uuvuttavia koulutusvuosia. Jokaisella tulee olemaan omakotikartano keskellä Helsinkiä meren rannalla jo teini-ikäisenä. Kaikki matkustavat talveksi etelän aurinkorannoille tai Lappiin hiihtelemään. Kesä vietetään täysin varustetulla lomahuvilalla Saimaan rannalla tai 10m purrella maailmalla purjehtien. Luonto kukoistaa, koska uusi sukupolvi ei kuormita sitä kulutuksellaan. Kypsät hedelmät roikkuvat puissa kaikkialla kaikkina vuodenaikoina jokamiehen oikeudella poimittaviksi. Onneksi pian päästään boomereista, noista yhteiskunnan syöpäpesäkkeistä.

Luulisi työpaikkoja kohta avautuvan pilvin pimein, kun boomerit poistuvat ja uusi polvi pystyttää uudenlaisen työelämän.

Huh huh, kyllä nyt tuli niin sakeaa settiä, että lieneekö boomerilla jäänyt lääkkeet ottamatta... Vai ottikohan epähuomiossa tupla-annoksen?

Katsos kun nykyään ei niitä paskaduuneja ole ja jos joku onnekas sellaisen sattuu saamaan niin ei sillä puhelinmyyjän palkalla osteta yhtään minkäänlaista asuntoa.

Tajuatko, ei ole töitä niin on vähän vaikea tehdä. Ja niistäkin mitä sattuu saamaan on palkka niin pieni että joutuu silti hakemaan tukea Kelasta, kun ei muuten tule toimeen. Ihan varmasti olisi edelleen tulijoita, jos pääsisi vaikka lapiomieheksi ja sillä palkalla elättäisi itsensä.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on ainakin elintarviketeollisuuden tuotantolaitoksia joihin pääsee töihin koulutuksesta riippumatta, siis joko pelkällä peruskoulupohjalla tai sitten akateemisella tutkinnolla. Valtaosa näiden laitosten työntekijöistä on Virosta tai Venäjältä. Ne suomalaiset jotka ovat joukossa ovat jo iäkkäitä lähellä eläkeikää. Nuorille tuo on juuri sitä pskaduunia, jota ei haeta eikä tehdä. Palkka kuitenkin riittää pääkaupunkiseudulla asumiseen ja jopa asunnon hankintaan.

Vierailija
696/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olla kohtuullisia ja säätää ne eläkkeensä suhteessa massan määrään ja maksamiinsa työeläkemaksuihin. Toiseksi voisivat pitää turpansa kiinni eikä neuvoa nuorempia miten elää.

Vierailija
697/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassahan nuo ovat. Kyllä nykyajan nuoret ovat avuttomia pellejä jotka eivät muuta osaa kuin sähköpotkulaudalla kulkea aamusta iltaan mikäli kannabishöyryissään edes tolpillaan pysyvät. Osa istuu keskellä katua ..hah..ja häiritsee liikennettä. Poliisi joutuu kantamaan näitä velttomuksia putkaan vaikka poliisilla on edelleen se Kyllikki Saaren murhaajakin hakusessa. Sitte valitellaan että putkassa oli liian kuuma ja paska haisi vaikka mun nuoruudessa käsiraudat vedettiin niin kireelle että ei pystynyt kuukausiin kaivamaan nenäänsä kun oli sormet puuduksissa..

Tässä hyvä esimerkki nykyajan keski-ikäisistä ja vanhemmista.

Katsotaan pienen porukan meininkiä viikon verran, sitten sen pohjalta tehdään yleistyksiä kaikkiin nuoriin.

Älykästä.

Tuo oli sarkastista trollausta, jos et huomannut.

Vierailija
698/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä noin uskoo ne, joilla on kapea elämänkokemusta. En ylestäisi. Ainoa ero minun nuoruuden ja nykysukupolven välillä on tuet. Kukaan ei silloin saanut asumistukea eli kimppakömpät oli tavallisia asumismuoto nuorilla aikuisilla. Eikä sosiaalitukea. Moni teki silloin " paskaduuneja paskapalkalla". Joka ikinen ystäväni on ollut siivooja jossaina vaiheessa. Ja suurin osa mansikkamaalla kesätöissä yms. Sosiaalitukea ei haettu, vaikka siihen olisis ollut oikeus. Mentiin takaisin kotiin asumaan.

Tämän kommentin alapeukkumäärä osoittaa, että nykypolvi ei oikeasti tajua, että ennen otettiin vastaan niitä paskatöitä. Tuo viesti kuvaa kenties vielä vanhempaa aikaa kuin minun elämäni, mutta itse olen syntynyt 70-luvulla ja olen myös ollut mansikkamaalla töissä ja siivoushommissa samaten useana vuonna. Sama juttu kavereilla.

Nykyajan nuoret ei edes hae noihin töihin, koska jäävät ennemmin tuelle makaamaan. Ylipäätään tämä kulttuuri on muuttunut täysin. Vielä 20-30 vuotta sitten oli hieno homma, kun sai tehdä sitä p-työtäkin ja tienata omaa rahaa. Nykyään tämä älypuhelin-sukupolvi pitää täysin hyväksyttävänä, että jäädään makaamaan tulonsiiroilla, jos ei löydy tarpeeksi fantsua ja mukavaa työtä.

T: 70-luvulla syntynyt puumeri

Kun ei tajua niin ei tajua. Nykyään kun niitä paskatöitäkään ei saa tai niillä ei elätä itseään. Ei mihinkään enää oteta peruskoulupohjalla siivoojaa toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella ja 40 viikkotunnilla. Vakituisen työn varaan voi persutaa perheen, vaikka se olisi vähän huonompipalkkainenkin työ.

Nykyään siihen siivoamiseenkin pitää olla ensinnäkin tutkinto ja sitten jos saat töitä, niin se on vuokrafirman kautta nollatuntisopparilla, eikä ole mitään hajua että montako tuntia saa töitä seuraavalla viikolla.

Paskanmarjat tarvi olla siivoustyöhön mitään tutkintoja, vaikka niitä onkin olemassa. Itse tein siivoustöitä viisi vuotta ilman tutkintoja ja pärjäsin työssäni hyvin. Lopetin siivoustyöt viime vuonna. Nykyään alan työpaikkailmoituksissakin lukee lähinnä, että ei haittaa, vaikka et omaa alan tutkintoa tai työkokemusta, kunhan sinulla on oikea asenne.

Vierailija
699/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Puhut boomereiden vanhemmista.

Boomerit opiskelivat jo opistoissaym, ja saivat koulutusta vastaavia työpaikkoja. Autot ja ajokortit oli armeijasta lähtiessä viimeistään. 60-80-luvuilla oli varaa ostaa jopa uusia autojakin. Olivat vielä niin simppeleitä, että niitä pystyi itse korjaamaan ja huoltamaan. Jos ostivat mädän räyskän talokseen, niin korjasivat sen. Moni asui kuitenkin ihkauusissa omissa kerrostalokämpissä Iittalan ja Muuramen keskellä. Inflaatio kuittasi asuntovelat. Olivat eka ja vika sukupolvi, jotka kävivät lomillaan ulkomailla ja saattoivat silti ostaa sen kesämökinkin.

Varsinaista pötyä. Nykynuoret matkustavat huomattavasti enemmän kuin aiemmat polvet, poislukien korona-aika. Tämä on fakta. Ei ennen tullut kuuloonkaan lähteä reppureissulle Intiaan tai lentää viikonlopuksi Berliiniin.

Interrail oli suurten ikäluokkien nuorisomatkailua, ei sillon lennetty. Hikisissä junavaunuissa päästiin ensi kertaa Keski-Eurooppaan parikymppisenä, oli siinä ihmettelemistä. Nykyään ei juuri reilata, kun ei Thaimaahan tai Goalle oikein jaksa eikä aikakaan riitä.

Vierailija
700/19799 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä aihe tunteita aiheuttaa, se on selvä. Ja sekin on selvä, että ensimmäistä kertaa pitkään, pitkään aikaan historiassa nuorempi sukupolvi on köyhempää kuin vanhempi, vaikka ei ole ollut sotaa tai muuta mullistavaa katastrofia. 

Suuret ikäluokat ovat omien eväidensä lisäksi syöneet sekä vanhempiensa että lastensa eväät.

Omat vanhempani ovat perineet satoja hetaareja metsää ja myyneet ne elinaikanaan. Vanhemmilta ei jää perinnöksi kuin huonokuntoinen rivarikämppä muuttotappiokaupungista. Ei silti että olisin mitään heiltä vailla, mutta en ketaisi väittää että elintasonsa on omaa ansiotaan.

Minun 50-luvun alussa syntyneet vanhempani eivät perineet juuri mitään, oman kotitalonsa, kun mummo heitti lusikan nurkkaan. Myöskään me 80-luvulla syntynyt sukupolvi emme peri mitään, mutta minun lapseni jo perii vähän jotakin, kun on ainoa lapsenlapsi. Harvassa taitavat olla niin varakkaat 10-20-luvulla syntyneet, että heiltä on satojen tuhansien eurojen perinnöt jääneet. Silloin puhutaan jo hyväosaisesta suvusta.