Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19900)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä on tosi vaikea sietää boomereita. Yhtä hitaita ja hyödyttömiä työntekijöitä en ole nähnyt missään muussa sukupolvessa. Ei tietenkään koske kaikkia, mutta todella, todella monia. Eikä ole kyse mistään vanhuuden höperyydestä vaan laiskuudesta. Mitään ei olla valmiita opettelemaan, vaikka kaikki muut opettelee koko ajan uutta! He eivät seuraa alan kehitystä yhtään, eivät ikinä auta muita jos pyydetään, mutta heidän puolestaan pitäisi muiden olla koko ajan tekemässä sitä ja tätä.
Meillä on harjoittelija, joka mm. tuuraa tiettyjä boomereita heidän kesälomiensa aikana. Yksi boomeri kieltäytyi neuvomasta hänelle mitään! Harjoittelijan ei kuulu tehdä kaikkia näiden suojatyöpaikkaisten tehtäviä, hän tekee vain ne, joita ei voi siirtää.
Mutta miten kävikään? Harjoittelija on saanut 2-3 boomerin työt tehtyä ihan ajallaan. Senkin, joka ei kertonut, miten työt pitää tehdä. Harjoittelija otti itse selvää. Hän siis tekee nyt kolmen boomerin työt eikä hänellä ole edes mikään kiire työpäivän aikana. Eikä kyse ole mistään yli-ihmisestä. Kyse on siitä, että boomerit ovat laiskoja ja saamattomia. He myös kovin mielellään myrkyttävät työilmapiiria lietsomalla koko ajan jotain draamaa nuorempien kanssa.
Eli kun valitetaan, että boomereita ei palkata, niin en ihmettele yhtään. Olisko peiliin katsomisen paikka?
Täyttä valhetta tämä kirjoitus. Nuorimmat boomerit ovat syntyneet 1954, eli ovat nyt 67-vuotiaita. Tuskin heitä on teillä paljon töissä. Miten viitsit yrittää näin huonoa vedätystä?
Kyse varmaan n. 1960 syntyneistä. Melko samaa porukkaa hekin.
t. eri
n. 1960 syntyneet eivät Suomessa ole suuria ikäluokkia eli boomereita. Kannattaisi pysyä tosiasioissa, jos keskustelee.
Hassua, että puhut tosiasioista juuri tässä kohtaa, kun edellä on todistettu, että boomerit on jo eläkkeellä ja silti heidän työpanostaan mollataan.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan korko oli minulla yli 16 % ja laina piti maksaa kahdeksassa vuodessa, joten tiukilla oltiin. Aiemmin eläke laskettiin erikseen jokaisesta työsuhteesta. Nuorena palkka oli pieni ja siitä kertyvä eläke minimaalinen. Eläke alkoi kertyä vasta 24 -vuotiaana tehdystä työstä, kun se kertyy nyt heti kun työhön menee. Nykyisin eläke maksetaan viimeisimmän palkan mukaan, joka on varmasti suurempi kuin 40 vuotta sitten työuran alussa. Suurten ikäluokkien lapsuus- ja nuoruusaikana elettiin melko vaatimatonta elämää nykyiseen verrattuna. Turhaa on kadehtia. Nuoremmille se omaisuus kumminkin jää.
Paras olisi tietenkin, jos raaskisimme käyttää jotain myös itseemme. Minä ainakin tunnen melko paljon hyvin nuukia eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika järkyttyneenä seurannut tätä ketjua, olen -45 syntynyt boomer, ja syyttävät sormet osoittavat siis juuri minua ja ikätovereitani.
Esitän nyt teille yhden kysymyksen ja toivon teidän vastaavan siihen: mitä minun, tavallisista tavallisimman ihmisen, olisi _yksityishenkilönä_ pitänyt tehdä toisin, että te ette kokisi tulleenne väärin kohdelluiksi?
Synnyin keskiluokkaiseen perheeseen (4 lasta), kävin kouluni, opiskelin, menin töihin (olisiko minun solidaarisuudesta tulevia sukupolvia kohtaan pitänyt jättää ottamatta vastaan työpaikka?), perustin perheen ja kasvatin lapseni. Hyvin keskiluokkaista elämää siis. Ja sitä jatkavat nyt lapseni, koulutustaan vastaavissa töissä, ja ilmeisesti seuraavakin sukupolvi tekee näin. (Lapsenlapseni hankki juuri ensimmäisen omistusasuntonsa 23-vuotiaana. Minä olin 31 ennen kuin pääsin omistusasuntoon kiinni).
Mitkä olivat minun vaikutusmahdollisuuteni? Äänioikeuttani käytin (ja käytän) kaikissa vaaleissa, siinäpä se taitaa olla. Olisiko minun pitänyt mennä politikkaan mukaan, vaikken tuntenut siihen minkäänlaista paloa? Olisiko minun pitänyt kyetä ennustamaan tuleva kehitys kymmeniä vuosia eteenpäin ja jotenkin omilla valinnoillani yrittää vaikuttaa siihen? Miten? Kertokaa!
Ihmeellistä marttyrointia ja ikäluokalle tyypillistä valitettavasti. Joo ei olisi tarvinnut jättää töitä tekemättä ja elämää elämättä. Riittää kun ymmärtää että maailma on muuttunut ja suhtautuu ihmisiin kauniisti sen mukaan. Eikä ainakaan yritä marttyroimalla hiljentää heitä jotka haluavat keskustella asiasta.
Voisitteko te nuoremmat nyt sitten ymmärtää, että maailma on muuttunut boomereitten nuoruudesta? Tehän elätte nyt ihan erilaisessa maailmassa, joten mitä te niitä boomereitten tekemisiä niin haukutte ja arvostelette? Ettekö käsitä, että he elivät erilaisessa maailmassa ja jopa erilaisten arvojen ympäröimänä? Nyt on teidän aikanne ja teidän vuoronne. Kiinnittäkää huomio siihen, mitä te itse nyt teette ja miten.
Ja tekin olette velvollisia oppimaan kauniit käytöstavat. Täällä ei nyt ole tullut esille se, että te osaisitte ne.
Ja mitä ihmeen keskustelua täällä muka yritätte käydä? Riitelyähän te haastatte. Ja mitä muuta nämä teidän haukkumisenne täällä ovat, kuin omaa marttyroimistanne. Ikään kuin teillä ei olisi mitäään mahdollisuutta vaikuttaa mihinkään, kun boomerit.....!!!!
Totta kai teillä on vaikutusmahdollisuutenne. Te voitte tehdä paljon sellaista, mitä teitä edeltävät polvet eivät ikinä ole voineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meiltä ainakaan inflaatio lainaa syönyt. Aravalainan korko jotain 9,5% luokkaa ja pankkilainankin korko samaa luokkaa.
Teidät räkänokat koulutimme omilla varoillamme ja nyt ette osaa muuta kuin valittaa ja nuoremmat eivät hekään osaa muuta kuin valittaa.
Me maksamme verorahoista teidän eläkeläisten terveydenhoitoa 6000 euroa/vuodessa eläkeläinen ja teitä on 1,6 miljoonaa, lisäksi eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia vuodessa, kansan- ja takuueläkettä 2,5 miljardia, lisäksi kodinhoitajat, lääkkeitä, kelatakseja, työeläkkeitä maksetaan 29 miljardia joista suurin osa maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista teille, vain muutama miljardi otetaan rahastosta.
No voi voi, etkö tiedä, että tuo mielettömän suuri eläkeläisjoukko maksaa älyttömän suurista eläkkeistään huomattavasti suurempaa veroa kuin palkkatyöläiset, lisäsi kuluttaa ja maksaa välilliset verot siinä missä työssä käyvätkin. Pikkasen tolkkua nyt tuohon kateuteen!
Kyllä kuluttamiseen pystyy kuka tahansa. Onko sekin nyt joku suurten ikäluokkien uroteko? Mikäs on kuluttaessa kun vastiikeetonta rahaa tulee tilille. Minultakin se melkein 4 saturaista kuussa. Kirpaisee muuten aikalailla. Käyttäisin sen mielummin muulla tavoin kuin pullamössö-termin lanseeraaman ikäpolven kulutusjuhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan korko oli minulla yli 16 % ja laina piti maksaa kahdeksassa vuodessa, joten tiukilla oltiin. Aiemmin eläke laskettiin erikseen jokaisesta työsuhteesta. Nuorena palkka oli pieni ja siitä kertyvä eläke minimaalinen. Eläke alkoi kertyä vasta 24 -vuotiaana tehdystä työstä, kun se kertyy nyt heti kun työhön menee. Nykyisin eläke maksetaan viimeisimmän palkan mukaan, joka on varmasti suurempi kuin 40 vuotta sitten työuran alussa. Suurten ikäluokkien lapsuus- ja nuoruusaikana elettiin melko vaatimatonta elämää nykyiseen verrattuna. Turhaa on kadehtia. Nuoremmille se omaisuus kumminkin jää.
Paras olisi tietenkin, jos raaskisimme käyttää jotain myös itseemme. Minä ainakin tunnen melko paljon hyvin nuukia eläkeläisiä.
Niinpä! On vain talo, talo espanjassa, kesämökki ja pari autoa. Normaali vuonna pari etelänmatkaa. Kyllä te olette olleet niin pyyteettömiä🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää mansikkapelloille kun kypsyvät etuajassa että saa pakkaseen mansikoita.
Ei ole vuokra-asunnossa pakastinta.
Sama. Ja millä ne mansikat jostain pellolta kuskaisi, kun ei ole autoa? Kolme kilometriä käsissä sitä laatikkoa lähimmälle linja-autopysäkille, jossa kulkee auto pari kertaa päivässä jos sitäkään?
Niin. Kun teillä KENELLÄKÄÄN ei ole sitä autoa.
Kumma juttu. Minun 18-vuotiaalla lapsenlapsellanikin on auto. Vanhemmat ostaneet. En käsitä millä rahalla, kun kerran te kaikki olette työttömiä ja elätte jollain viidellä sadalla kuussa. Kun teillä kenelläkään ei ole tulevaisuutta eikä ilmeisesti edes olevaisuuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista miten paljon suurten ikäluokkien edustajia täältä palstalta löytyy. Myrkyllistä porukkaa kieltämättä. Ruikuttakaa täällä keskenänne.
Te nykykakarat tämän alkuun olette täällä laittaneet. Valittavat etuja nauttivat surkimukset. Varsinaiset hapannaamat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! On vain talo, talo espanjassa, kesämökki ja pari autoa. Normaali vuonna pari etelänmatkaa. Kyllä te olette olleet niin pyyteettömiä🤣
Kyllä , unohdit talon Nizzassa ,veneeen Monacossa, huoneiston Singaporessa ja Gulfstreamin odottamassa Helsinki-Vantaalla.
Suuret ikäluokat eivät välttämättä ole saaneet "kaikkea helpolla". Hankkiakseen muutakin koulutusta kuin kansakoulu, oli päästävä oppikouluun. Se taas ei onnistunut kaikissa perheissä. Opiikoulussa piti ostaa kirjat itse, oli lukukausimaksu. Ruokatunnilla syötiin omia eväitä, ellei sitten syöty koulun ruokalassa, joka maksoi. Hammashoito loppui kansakouluun. Jos matka oli pitkä, bussilippu piti itse ostaa, tai vielä pitempi, asua "kirkolla" kortteerissa. Moni maanviljelijä ei päästänyt yhtä lastaan oppikouluun, koska maatila tarvitsi jatkajan. Opiskelemaan lähtiessä oli lakki kourassa pyydettävä lainaa, opintolainoja ja opintorahaa ei tunnettu. Kun sitten omaa asuntoa alettiin haaveilla, alotettiin yksiöstä, eikä komeasta omakotitalosta. 90-luvun lamavuodet moninkertaistivat korot. Jos oli sitä ennen onnistunut jo lainansa maksamaan, se vaatikin pennin venytystä. Laina-ajat olivat niin lyhyitä. Kunnallista päivähoitoa ei kunnilla ollut velvollisuus järjestää , itse piti hoitaa asia vielä 70-luvulla. Ellei ollut oppikoulua käynyt, mentiin kyllä töihin , työpaikat säilyivät , eikä kadonneet ulkomaille. Suurista , köyhistä lapsiperheistä lähdettiin kielitaidottomina Ruotsiin tehtaisiin töihin. Siellä tehtiin raskasta tehdastyötä, kunnes päästiin eläkkeelle ja kuoltiin Koronaan. Meidän vanhempamme halusivat meille paremman elämän kuin itse olivat saaneet , tinkivät omista tarpeistaan. Oman jälkikasvuni kohdalla olen sitten saanut havaita, miten akateeminenkaan koulutus ei tosiaankaan takaa työpaikkaa. Yhtä virkaa kohti voi olla satoja hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meiltä ainakaan inflaatio lainaa syönyt. Aravalainan korko jotain 9,5% luokkaa ja pankkilainankin korko samaa luokkaa.
Teidät räkänokat koulutimme omilla varoillamme ja nyt ette osaa muuta kuin valittaa ja nuoremmat eivät hekään osaa muuta kuin valittaa.
Me maksamme verorahoista teidän eläkeläisten terveydenhoitoa 6000 euroa/vuodessa eläkeläinen ja teitä on 1,6 miljoonaa, lisäksi eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia vuodessa, kansan- ja takuueläkettä 2,5 miljardia, lisäksi kodinhoitajat, lääkkeitä, kelatakseja, työeläkkeitä maksetaan 29 miljardia joista suurin osa maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista teille, vain muutama miljardi otetaan rahastosta.
No voi voi, etkö tiedä, että tuo mielettömän suuri eläkeläisjoukko maksaa älyttömän suurista eläkkeistään huomattavasti suurempaa veroa kuin palkkatyöläiset, lisäsi kuluttaa ja maksaa välilliset verot siinä missä työssä käyvätkin. Pikkasen tolkkua nyt tuohon kateuteen!
Kyllä kuluttamiseen pystyy kuka tahansa. Onko sekin nyt joku suurten ikäluokkien uroteko? Mikäs on kuluttaessa kun vastiikeetonta rahaa tulee tilille. Minultakin se melkein 4 saturaista kuussa. Kirpaisee muuten aikalailla. Käyttäisin sen mielummin muulla tavoin kuin pullamössö-termin lanseeraaman ikäpolven kulutusjuhliin.
Kauheeta, että oikein neljäsataa joudut maksamaan, no huh huh., noin paljon.
Täällä eletään Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa, mutta voithan muuttaa muualle, Virossa taitaa olla tasaero 10 % kaikilla. Entä USA , siellä ei ole työntekijöillä palkallisia sairauslomia ym lomia, puhumattakaan mitättömän hintaisesta terveydenhuollosta, tai ilmaisessta koulutusta ja kouluateriaa. Eikös sinulla ole nämä etuudet.Mieti vähän, voi olla että itsekin olet saamapuolella. Mutta tervemenoa muualle, niin ei tarvitse valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi päästään kohta kapitalismista, ja kaikki saavat yhtä paljon.
Nyt on eletty maailmassa, jossa toimeentulo on perustunut työstä saatavaan palkkaan.
Työn tehokkuus on kasvanut, eikä kaikkien työpanosta enää tarvita. Jotain täytyy muuttua, jotta hyvinvointi saadaan jaettua oikeudenmukaisesti.
Esimerkiksi Suomeen ei pidä ottaa enää yhtään ulkomaalaista, kun omillakaan ei ole töitä.
Alat jotka eivät suomalaisia kiinnosta, ovat huonopalkkaisia ja myös sellaisia, joille ei ole tullut palkankorotuksia juuri lainkaan yli 20 vuoteen. Ratkaisu olisi palkkojen nostaminen. Silloin loppuisi turhat puheet työvoimapulasta.
Ok, paljon täällä mollataan vanhoja ihmisiä. Mutta kertokaa minulle mikä tässä nuoressa loser-sukupolvessa sitten on niin erinomaista?
Kickelberg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi päästään kohta kapitalismista, ja kaikki saavat yhtä paljon.
Nyt on eletty maailmassa, jossa toimeentulo on perustunut työstä saatavaan palkkaan.
Työn tehokkuus on kasvanut, eikä kaikkien työpanosta enää tarvita. Jotain täytyy muuttua, jotta hyvinvointi saadaan jaettua oikeudenmukaisesti.
Esimerkiksi Suomeen ei pidä ottaa enää yhtään ulkomaalaista, kun omillakaan ei ole töitä.
Alat jotka eivät suomalaisia kiinnosta, ovat huonopalkkaisia ja myös sellaisia, joille ei ole tullut palkankorotuksia juuri lainkaan yli 20 vuoteen. Ratkaisu olisi palkkojen nostaminen. Silloin loppuisi turhat puheet työvoimapulasta.
No nyt teillä nuorella polvella on nämä asiat ajettavana, ja ne on niitä asioita, joilla on merkitys nimenomaan teille itsellenne. Olkaa aktiivisia muuallakin kuin vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Ok, paljon täällä mollataan vanhoja ihmisiä. Mutta kertokaa minulle mikä tässä nuoressa loser-sukupolvessa sitten on niin erinomaista?
No suvaitsevaisuus tietenkin, he tykkäävät kaikesta muualtatulleesta ja kotimainen on kategorisesti paskaa heidän mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika järkyttyneenä seurannut tätä ketjua, olen -45 syntynyt boomer, ja syyttävät sormet osoittavat siis juuri minua ja ikätovereitani.
Esitän nyt teille yhden kysymyksen ja toivon teidän vastaavan siihen: mitä minun, tavallisista tavallisimman ihmisen, olisi _yksityishenkilönä_ pitänyt tehdä toisin, että te ette kokisi tulleenne väärin kohdelluiksi?
Synnyin keskiluokkaiseen perheeseen (4 lasta), kävin kouluni, opiskelin, menin töihin (olisiko minun solidaarisuudesta tulevia sukupolvia kohtaan pitänyt jättää ottamatta vastaan työpaikka?), perustin perheen ja kasvatin lapseni. Hyvin keskiluokkaista elämää siis. Ja sitä jatkavat nyt lapseni, koulutustaan vastaavissa töissä, ja ilmeisesti seuraavakin sukupolvi tekee näin. (Lapsenlapseni hankki juuri ensimmäisen omistusasuntonsa 23-vuotiaana. Minä olin 31 ennen kuin pääsin omistusasuntoon kiinni).
Mitkä olivat minun vaikutusmahdollisuuteni? Äänioikeuttani käytin (ja käytän) kaikissa vaaleissa, siinäpä se taitaa olla. Olisiko minun pitänyt mennä politikkaan mukaan, vaikken tuntenut siihen minkäänlaista paloa? Olisiko minun pitänyt kyetä ennustamaan tuleva kehitys kymmeniä vuosia eteenpäin ja jotenkin omilla valinnoillani yrittää vaikuttaa siihen? Miten? Kertokaa!
Ihmeellistä marttyrointia ja ikäluokalle tyypillistä valitettavasti. Joo ei olisi tarvinnut jättää töitä tekemättä ja elämää elämättä. Riittää kun ymmärtää että maailma on muuttunut ja suhtautuu ihmisiin kauniisti sen mukaan. Eikä ainakaan yritä marttyroimalla hiljentää heitä jotka haluavat keskustella asiasta.
Voisitteko te nuoremmat nyt sitten ymmärtää, että maailma on muuttunut boomereitten nuoruudesta? Tehän elätte nyt ihan erilaisessa maailmassa, joten mitä te niitä boomereitten tekemisiä niin haukutte ja arvostelette? Ettekö käsitä, että he elivät erilaisessa maailmassa ja jopa erilaisten arvojen ympäröimänä? Nyt on teidän aikanne ja teidän vuoronne. Kiinnittäkää huomio siihen, mitä te itse nyt teette ja miten.
Ja tekin olette velvollisia oppimaan kauniit käytöstavat. Täällä ei nyt ole tullut esille se, että te osaisitte ne.
Ja mitä ihmeen keskustelua täällä muka yritätte käydä? Riitelyähän te haastatte. Ja mitä muuta nämä teidän haukkumisenne täällä ovat, kuin omaa marttyroimistanne. Ikään kuin teillä ei olisi mitäään mahdollisuutta vaikuttaa mihinkään, kun boomerit.....!!!!
Totta kai teillä on vaikutusmahdollisuutenne. Te voitte tehdä paljon sellaista, mitä teitä edeltävät polvet eivät ikinä ole voineet.
Rauhoitu nyt, ei tässä boomereiden menneisyyden tekemisiä kritisoida, vaan sitä miten boomerit suhtautuvat nykyajan työikäisten ihmisten ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää mansikkapelloille kun kypsyvät etuajassa että saa pakkaseen mansikoita.
Ei ole vuokra-asunnossa pakastinta.
Sama. Ja millä ne mansikat jostain pellolta kuskaisi, kun ei ole autoa? Kolme kilometriä käsissä sitä laatikkoa lähimmälle linja-autopysäkille, jossa kulkee auto pari kertaa päivässä jos sitäkään?
Niin. Kun teillä KENELLÄKÄÄN ei ole sitä autoa.
Kumma juttu. Minun 18-vuotiaalla lapsenlapsellanikin on auto. Vanhemmat ostaneet. En käsitä millä rahalla, kun kerran te kaikki olette työttömiä ja elätte jollain viidellä sadalla kuussa. Kun teillä kenelläkään ei ole tulevaisuutta eikä ilmeisesti edes olevaisuuttakaan.
Koska sinun lapsesi ovat varakkaita, niin kaikilla on helppoa nykyään? Oletko kuullut tuloerojen kasvusta? Kannattaisi esimerkiksi seurata uutisia joskus.
Vierailija kirjoitti:
Puhutpa rumasti nuorista, häpeäisit.
T. itsekin keski-ikäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta, että oikein neljäsataa joudut maksamaan, no huh huh., noin paljon.
Täällä eletään Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa, mutta voithan muuttaa muualle, Virossa taitaa olla tasaero 10 % kaikilla. Entä USA , siellä ei ole työntekijöillä palkallisia sairauslomia ym lomia, puhumattakaan mitättömän hintaisesta terveydenhuollosta, tai ilmaisessta koulutusta ja kouluateriaa. Eikös sinulla ole nämä etuudet.Mieti vähän, voi olla että itsekin olet saamapuolella. Mutta tervemenoa muualle, niin ei tarvitse valittaa.
Tulovero on seuraavan linkin mukaan 20% Virossa. Itse muistelin 25%.
https://www.daemon.ee/index.php/viron-verotus
Eläkkeeni verotus Suomessa noin 23%, kun bruttona eläke on vajaa 2200€/kk. Lokakuussa olen ollut kaksi vuotta eläkeläisenä. Aiemmin olen ollut pitkään atk-suunnittelijana, palkka ei kovin kaksinen. Viimeiset 3,5 vuotta olin työttömänä ja sitten menin eläkkeelle 63,5 vuotiaana. Töitä oli aivan mahdotona saada. Yhtään haastatteluun kutsua ei tullut mihinkään hakemukseen tuona aikana. Tietenkin oman alani tiedot olivat vanhentuneita ja sopivat erääseen hyvin vanhaan tietokoneympäristöön. Työnantaja ei halunnut satsata enää lähellä 60 v ikää oleviin työntekijöihin, olisi vaadittu n. 1,5 vuoden lisäkoulutusta.
Ei mikään ihme etteivät suuret ikäluokat tajua, sillä maailma on tullut mielisairaaksi. Mitä hullumpi ajatus, sen helpommin se menee läpi. Sorry siitä.
Höps, riippuu iästäsi.
Jos olet esim. 45-vuotias, kaikki sinua vanhemmat ovat boomereita.