Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19798)

Vierailija
281/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on erittäin todennäköisesti ADHD ja sai aikoinaan tehdastyötä kun meni kysymään, ei vaadittu mitään koulutuksia ja isä oli tuolla tehtaalla eläkkeelle jäämiseen asti. Nykyään ei olisi yhtä helppoa. Isä ei varmaan saisi nykykriteerellä ajokorttiakaan..

Muistan 90-luvun laman aikaan, työttömänä ollessani, lukeneeni jonkun psykologin haastattelun työelämästä. Hän sanoi siinä jotenkin näin että "ennen tuurijuoppokin sai töitä, mutta nykyään (siis 90-luvulla) jo koululaiselta vaaditaan kokoaikaista kunnollisuutta, yhtään kurssia ei voi jättää/jäädä välistä vaan se määrittelee jatkossa menestymisen (jatkokoulutus ja työnsaanti)". Voi miten oikeassa oli. Nyt on aikaa kulunut jo 30v ja risat tuosta haastattelusta ja meno on mennyt vielä hullummaksi. Edes monen ammattitutkinnon jälkeen työtä ei välttämättä saa, ei vaikka olisi korkeasti koulutettu. Mitähän se työelämä on 30v vuoden päästä tästä eteenpäin. En taida olla enää näkemässä. Sääliksi käy omia lapsia, toivottavasti elämä ei kolhi.

Vierailija
282/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomer-sukupolven ymmärrys paranisi jos kaikkien niiden eläkkeet laskettaisiin uudestaan samalla tavalla todellisten maksettujen eläkemaksujen mukaan kuin mitä nuoremmille sukupolville tullaan maksamaan.

Sitä itkua ja valituksen määrää kun eläkkeestä lähtisi miltei puolet pois. Ehkä se ymmärrys sitä kohtaan mitä ne oikeasti itselleen rahoittivat iskeytyisi viimei boomereidenkin takaraivoon.

Kuvitteletko tosiaan, että heillä kaikilla on isot eläkkeet?? Voin sanoa että ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomer-sukupolven ymmärrys paranisi jos kaikkien niiden eläkkeet laskettaisiin uudestaan samalla tavalla todellisten maksettujen eläkemaksujen mukaan kuin mitä nuoremmille sukupolville tullaan maksamaan.

Sitä itkua ja valituksen määrää kun eläkkeestä lähtisi miltei puolet pois. Ehkä se ymmärrys sitä kohtaan mitä ne oikeasti itselleen rahoittivat iskeytyisi viimei boomereidenkin takaraivoon.

Yhteiskunta on kehittynyt ja kaikkien kuuluu saada siitä osansa. Ei niin, että 50-lukulaiset jatkavat 50-luvun elintasoa ja 2000-lukulaiset rypevät yltäkylläisyydessä.

Jengi matkustelee, opiskelee (*köh* bailaa) vuosikausia tuettuna, nauttii herkkuja ravintoloissa, painaa menemään merkkivaatteissa uudet iPhonet taskussa… ja sitten valitetaan, kun joku Pihtiputaan mummo saa tonnin eläkettä.

Vierailija
284/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisille nuorille aikuisille (mukaan lukien minä) on kyllästymiseen asti opetettu, että he ovat ainutlaatuisia ja koko maailma odottaa heitä. Sitten kun Helsingin lääkiksen ovet eivät aukenekaan, kämppä on ostettava Vantaalta eikä autokaan ole upouusi ja mallia urheilu, niin totta kai koko korttitalo romahtaa.

On looginen mahdottomuus, että minään maailman aikana kaikki olisivat olleet niitä aikansa menestyneimpiä. Kysehän ei ole siitä, mitä meillä absoluuttisesti on, vaan siitä, kuinka paljon meillä on verrattuna muihin.

Minulle ei ole opetettu mitään tällaista enkä sellaista ole koskaan olettanut. Joten puhu omasta puolestasi.

No ei kenellekään ole tuollaista opetettu, edellinen kommentoija keksi tuollaisen aivopierun kun halusi osallistua keskusteluun mutta ei ole mitään todellista tarinaa kerrottavaksi. Sitä vaan ketuttaa kun ei ole itse jaksanut mitään tehdä oman etenemisensä eteen.

Vierailija
285/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nyt se helpottaa kun 5v aletaan opettamaan RUOTSIA  ja muita kieliä saatikka 10 luokkka. ei enään tarvita yli opistoja!!!!???

Vierailija
286/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei elämä ole Suomessa ollut yhtä helppoa kuin mitä se nyt on. Tällaista ylellisyyttä ei aikaisemmin osattu kuvitellakaan, varsinkaan että tämä olisi mahdollista, vaikka itse et tekisi mitään elantosi eteen. Tänä päivänä se on todellisuutta. Nykynuorilla on kaikki, älypuhelimista lähtien. Asunnot, ruoka, vaatteet kustannetaan veronmaksajien rahoista. Ei pitäisi hirveästi olla valittamista.

Vierailija
287/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oli helppoa, kun asuntovelka vei kaikki lomarahat. Palkasta meni suuri osa asunnon korkoihin ja lyhennyksiin. Ulkomaanmatkoista ei voinut unelmoidakaan. Samoissa vaatteissa mahdollisimman pitkään. Parempaa ruokaa vain sunnuntaisin. Oli tosi ruusuillatanssimista silloin.

Vierailija
288/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 33 vuotias perheenäiti, joka on hyvin uupunut. Olen saanut kuulla, kuinka "olen heikko ja valitan turhasta". Lisäksi "kuinka heikkoa tekoa nykyihmiset oikein on".

Niin. Ehkä olen sitten heidän mielestään heikko ja valitan turhasta. Olen 33 vuotias ja tällä hetkellä sairaslomalla. Olen uupunut. Olen tehnyt aikuisikäni kolmivuorotyötä (aamu, ilta, yö). Olen sairaalassa töissä, tästä voikin jo päätellä että sairaanhoitaja. Lisäksi elämään kuuluu 3v, 5v ja 6v lapset. Keskimmäisellä on erilaisia sairauksia, jotka vaikuttavat arkeen huomattavasti. Puoliso on myös työelämässä ja on välillä pitkiäkin aikoja työmatkoilla. Viimeisen vuoden aikana toki vain Suomen sisällä, kotoa kuitenkin pois. Menen aamuun, iltaan tai yöhön niin yksin vien lapsia vuoropäiväkotiin. Teen 8-10h työpäivän. Haen lapset. Käyn kaupassa. Teen ruoan. Siivoan kodin. Huolehdin kaikille puhtaat vaatteet. Ja seuraavana päivänä kaikki alkaa alusta. Vaihdan unirytmiä lennosta (tai niin ainakin yritän tehdä!). 

... mutta. Olen vain liian heikko ja valitan turhasta. 

Tämä todella turhauttaa. 

On se niin ikävää, kun joutuu hoitamaan niin ikäviä, vaikeita ja itsekkäitä potilaita. Minä minä minä ammatti-ihminen sentään. Voi, voi.

Vierailija
289/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dirk Diggler kirjoitti:

Itse en ainakaan alkaisi haukkumaan esim omia vanhempiani, jotka ovat eläneet köyhän ja kovan lapsuuden suurperheissä joissa oli 7 ja 8 lasta. Me 70 luvulla ja siitä eteenpäin syntyneet ei voida edes ymmärtää miten kovaa elämä oli joskus 50 luvulla.

Omaisuutensa (mikä ei ole iso) vanhempani tienasivat ihan vuosikymmenien kovalla työllä

Omat vanhempani eivät tajunneet, ettei lasten elämä muuttunut paremmaksi koska oli eri vuosikymmen. Se kurjistui nykyajasta huolimatta. Sen lisäksi että he olivat mustasukkaisia vanhoista hyvistä kokemuksistaan, he valittivat sekä menneestä että tulevasta. He eivät osanneet luoda lapsilleen oikein mitään. Etupäässä äiti käyttäytyi näin.

Meillä oli piha täynnä autoja. Emme päässeet oikein mihinkään. Äidin kotona ei ollut yhtään kappaletta, ja he matkustivat pitkin Suomea.

Peruskoulu ym. sen ajan epäjumalat eivät olleet entistä systeemiä parempia, mutta herranpelkoiset ihmiset eivät kyseenalaistaneet.

Kotini vieressä oli yksi paikkakunnan suurtyöllistäjistä, johon pääsi ilman koulutusta. Meillä nähtiin melkein nälkää.

Vierailija
290/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä 33 vuotias perheenäiti, joka on hyvin uupunut. Olen saanut kuulla, kuinka "olen heikko ja valitan turhasta". Lisäksi "kuinka heikkoa tekoa nykyihmiset oikein on".

Niin. Ehkä olen sitten heidän mielestään heikko ja valitan turhasta. Olen 33 vuotias ja tällä hetkellä sairaslomalla. Olen uupunut. Olen tehnyt aikuisikäni kolmivuorotyötä (aamu, ilta, yö). Olen sairaalassa töissä, tästä voikin jo päätellä että sairaanhoitaja. Lisäksi elämään kuuluu 3v, 5v ja 6v lapset. Keskimmäisellä on erilaisia sairauksia, jotka vaikuttavat arkeen huomattavasti. Puoliso on myös työelämässä ja on välillä pitkiäkin aikoja työmatkoilla. Viimeisen vuoden aikana toki vain Suomen sisällä, kotoa kuitenkin pois. Menen aamuun, iltaan tai yöhön niin yksin vien lapsia vuoropäiväkotiin. Teen 8-10h työpäivän. Haen lapset. Käyn kaupassa. Teen ruoan. Siivoan kodin. Huolehdin kaikille puhtaat vaatteet. Ja seuraavana päivänä kaikki alkaa alusta. Vaihdan unirytmiä lennosta (tai niin ainakin yritän tehdä!). 

... mutta. Olen vain liian heikko ja valitan turhasta. 

Tämä todella turhauttaa. 

On se niin ikävää, kun joutuu hoitamaan niin ikäviä, vaikeita ja itsekkäitä potilaita. Minä minä minä ammatti-ihminen sentään. Voi, voi.

Niin, juurikin sinä.

Vierailija
291/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä he vielä oppivat, usko pois

Tuskin enää ehtivät, jos eivät ole vielä tajunneet.

Saavutettu etu on näille ollut usein elinikäinen. Nuoremmilta on viety kaikki. Luokkayhteiskunnassa osat eivät vaihdu. Edessä on suomalaisten nopea sukupuutto, joka on jo perumaton. Maamme päätyy afrikka ja aasialaisille.

Vierailija
292/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee hyvin mieleen siskoni miehen vanhemmat, jotka ovat meidän vanhempiamme kymmenisen vuotta vanhempia (noin 1940-luvun puolivälissä syntyneitä) Aina kaikilla yhteisillä kutsuilla katselevat nenänvarttaan pitkin ”nuo nuaret sitä ja nuo nuaret tätä”. Rasittavan ylimielistä sakkia.

Vierailija
293/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän me eletään tässä samassa todellisuudessa ja nähdään mitä se on! Ei me mitään tyhmiä olla eikä päästy, ainakaan kaikki, mitenkään helpolla.

Vierailija
294/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte vapaasti kuvitella millaisia nämä suuren ikäluokan aikalaiset ovat hoideltavina. Olen sairaanhoitaja ja kuvittelevat, että siellä sairaalassa ei ole ketään muuta kuin he. Tarjoilijana pitävät. Kyllä ärsyttää tuo tyhmyys. Pullamössösukupolivi polttaa viimeisetkin hermot minä, minä, minä, minä..

Tämä! Itse kotihoidossa ja nämä pitää täysin pilkkanaan, niin omaiset kuin hoidettavatkin. ”Kyllä sinä tyttö siivoat ja teet mitä käsketään”. Toimintakykyä vielä vaikka kuinka mutta kun ei huvita, otetaan piika ja esitetään avuttomia. ”Sinulle tästä maksetaan”. Kuntouttava työote yksi vitsi.

Alanvaihto, näitä laiskoja sekopäitä ei jaksa enää.

Juuri kaltaistesi takia meidän mummon asunnossa on kameravalvonta.

Ja sinun kaltaistesi takia yksikään hoitaja ei jaksa. Tuleeko mummolle paha mieli kun ei passata vuodepotilaaksi? Onhan se tosiaan kamalaa joutua omat leipänsä voitelemaan tai pistää paita päälle. Saadaan hienosti loputkin voimat ehtymään kun tehdään puolesta. Osta piika.

Vierailija
295/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dirk Diggler kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko tosiaan, että heillä kaikilla on isot eläkkeet?? Voin sanoa että ei ole.

Boomer-sukupolven eläke alkoi karttua vasta 23 v iässä, vaikka moni joutui tekemään töitä 15-vuotiaasta alkaen.

Vierailija
296/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette saaneet jo ennakolta ennennäkemättömän panostuksen josta aiemmat sukupolvet eivät edes uneksinut, mutta teille ei mikään riitä

” Vuosina 1989 - 1995 syntyneet, nyt reilut parikymppiset nuoret voivat hykerrellä tyytyväisyydestä. Yleisradion dokumenttitoimituksen teettämän laskelman mukaan he saavat elämänsä aikana eniten tukea yhteiskunnalta. Ja he myös maksavat vähiten yhteiseen pottiin.

1990-luvun alussa syntyneet pääsevät siis nauttimaan hyvinvointivaltion eduista enemmän kuin ikäluokat ennen heitä tai heidän jälkeensä. Ennen 25 ikävuottaan he ovat rahassa mitattuna vähintään 300 000 euroa plussan puolella. He ovat siis saaneet 300 000 euron arvosta enemmän etuja ja palveluja kuin ovat siihen ikään mennessä maksaneet veroina ja maksuina.”

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/20/parikymppiset-ovat-voittajia

Vierailija
297/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eläkekertymää tulee, jos tulee  paljon alle puolesta ansiosta!

Vierailija
298/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat eivät nyrpistelleet siivoustyölle, marjanpoiminnasta, suorittavalle työlle. Ei ollut sossu maksamassa välivuosia Aasiassa tai loputonta opiskelua yhyteiskunnan kontolla jonka jälkeen onkin jo aika uupua ja masentua ja oikeastaan ei ehdi yhtään työtä tehdäkään kun ei ole creative design influencerin paikkoja kymppitonnin palkalla jokaiselle valittajalle tarjota.

Vierailija
299/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun sukulaiset on jotain tynnyrissä kasvaneita juntteja. Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla ja ovat hyvin tietoisia nykyhetken ongelmista.

Vierailija
300/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei elämä ole Suomessa ollut yhtä helppoa kuin mitä se nyt on. Tällaista ylellisyyttä ei aikaisemmin osattu kuvitellakaan, varsinkaan että tämä olisi mahdollista, vaikka itse et tekisi mitään elantosi eteen. Tänä päivänä se on todellisuutta. Nykynuorilla on kaikki, älypuhelimista lähtien. Asunnot, ruoka, vaatteet kustannetaan veronmaksajien rahoista. Ei pitäisi hirveästi olla valittamista.

Olen 60-luvun lapsi ja minusta nykyaika on kovin levotonta. Työssä pitäisi jatkaa pitkään, vaikka koko ajan kaikki muuttuu yhä enemmän, tekoäly ja robotit tekevät kaikki helpoimmat työt, ihmisiä tarvitaan yhä vähemmän mutta heidän työnkuvansa laajenee ja monimutkaistuu. Jatkuvasti pitää oppia uusia päivityksiä ja uusia ohjelmia eikä loppua näy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan