Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19896)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä on tosi vaikea sietää boomereita. Yhtä hitaita ja hyödyttömiä työntekijöitä en ole nähnyt missään muussa sukupolvessa. Ei tietenkään koske kaikkia, mutta todella, todella monia. Eikä ole kyse mistään vanhuuden höperyydestä vaan laiskuudesta. Mitään ei olla valmiita opettelemaan, vaikka kaikki muut opettelee koko ajan uutta! He eivät seuraa alan kehitystä yhtään, eivät ikinä auta muita jos pyydetään, mutta heidän puolestaan pitäisi muiden olla koko ajan tekemässä sitä ja tätä.
Meillä on harjoittelija, joka mm. tuuraa tiettyjä boomereita heidän kesälomiensa aikana. Yksi boomeri kieltäytyi neuvomasta hänelle mitään! Harjoittelijan ei kuulu tehdä kaikkia näiden suojatyöpaikkaisten tehtäviä, hän tekee vain ne, joita ei voi siirtää.
Mutta miten kävikään? Harjoittelija on saanut 2-3 boomerin työt tehtyä ihan ajallaan. Senkin, joka ei kertonut, miten työt pitää tehdä. Harjoittelija otti itse selvää. Hän siis tekee nyt kolmen boomerin työt eikä hänellä ole edes mikään kiire työpäivän aikana. Eikä kyse ole mistään yli-ihmisestä. Kyse on siitä, että boomerit ovat laiskoja ja saamattomia. He myös kovin mielellään myrkyttävät työilmapiiria lietsomalla koko ajan jotain draamaa nuorempien kanssa.
Eli kun valitetaan, että boomereita ei palkata, niin en ihmettele yhtään. Olisko peiliin katsomisen paikka?
Täyttä valhetta tämä kirjoitus. Nuorimmat boomerit ovat syntyneet 1954, eli ovat nyt 67-vuotiaita. Tuskin heitä on teillä paljon töissä. Miten viitsit yrittää näin huonoa vedätystä?
Kyse varmaan n. 1960 syntyneistä. Melko samaa porukkaa hekin.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä on tosi vaikea sietää boomereita. Yhtä hitaita ja hyödyttömiä työntekijöitä en ole nähnyt missään muussa sukupolvessa. Ei tietenkään koske kaikkia, mutta todella, todella monia. Eikä ole kyse mistään vanhuuden höperyydestä vaan laiskuudesta. Mitään ei olla valmiita opettelemaan, vaikka kaikki muut opettelee koko ajan uutta! He eivät seuraa alan kehitystä yhtään, eivät ikinä auta muita jos pyydetään, mutta heidän puolestaan pitäisi muiden olla koko ajan tekemässä sitä ja tätä.
Meillä on harjoittelija, joka mm. tuuraa tiettyjä boomereita heidän kesälomiensa aikana. Yksi boomeri kieltäytyi neuvomasta hänelle mitään! Harjoittelijan ei kuulu tehdä kaikkia näiden suojatyöpaikkaisten tehtäviä, hän tekee vain ne, joita ei voi siirtää.
Mutta miten kävikään? Harjoittelija on saanut 2-3 boomerin työt tehtyä ihan ajallaan. Senkin, joka ei kertonut, miten työt pitää tehdä. Harjoittelija otti itse selvää. Hän siis tekee nyt kolmen boomerin työt eikä hänellä ole edes mikään kiire työpäivän aikana. Eikä kyse ole mistään yli-ihmisestä. Kyse on siitä, että boomerit ovat laiskoja ja saamattomia. He myös kovin mielellään myrkyttävät työilmapiiria lietsomalla koko ajan jotain draamaa nuorempien kanssa.
Eli kun valitetaan, että boomereita ei palkata, niin en ihmettele yhtään. Olisko peiliin katsomisen paikka?
Täyttä valhetta tämä kirjoitus. Nuorimmat boomerit ovat syntyneet 1954, eli ovat nyt 67-vuotiaita. Tuskin heitä on teillä paljon töissä. Miten viitsit yrittää näin huonoa vedätystä?
Kyse varmaan n. 1960 syntyneistä. Melko samaa porukkaa hekin.
t. eri
n. 1960 syntyneet eivät Suomessa ole suuria ikäluokkia eli boomereita. Kannattaisi pysyä tosiasioissa, jos keskustelee.
LOL, nyt taisi "boomereitten" vihaaja sotkeutua omaan erinomaisuuteensa, kun luulee, että suuret ikäluokat on vielä työelämässä. Ja samaan aikaanko saavat niitä valtavan suuria eläkkeitä? Jotain logiikkaa näihin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on ihan järjetön, eikä johda mihinkään.
Kaikkein hulluimmalta tuntui tuo, kun vedettiin esiin vanhempien omakotitalot ja mökit, kuinka ne jää seuraavalle polvelle rasitukseksi, kun ei niitä saa myydyksi kun sijaitsevat väärillä seuduilla ym.
No siten joku kirjoitti, että ok, ei jätetä niitä perinnöksi, eihän niitä ole kenenkään pakkokaan periyttää vaan voi myydä jo elinaikanaan tai muuten hävittää.
No sitten vastataan, että olet itsekäs kun et halua jättää lapsillesi perintöä.
Eli täysin hedelmätöntä nokkailemista.
Mitä tahansa tänne kirjoittaakin, heti sen joku lyttää ja haukkuu vääräksi ja väärin tehdyksi. Kukaan ei ole siis kyennyt tekemään mitään oikein.
Tässä eläke-junailussa unohdetaan nyt täysin se, että nämä haukutut "boomerit" ei itse olleet niitä lakeja tekemässä. Todellakaan eivät.
Eläkesysteemin loivat tasan tarkkaan ne edeltävät polvet, ne jotka kävivät sodan ja aloittivat jälleenrakentamisen ja mielestään paremman Suomen rakentamisen. Eli se ikäryhmä, jota nämä nykynuoret nyt haluavat jostain syystä korottaa jalustalle ja pitää näitä järkevänä ja oikeamielisenä ikäryhmänä.
Näitä eläkelakeja sorvattaessa suuret ikäluokat olivat teini-ikäisiä tai nuorempia. Miten te unohdatte tämän nyt ihan kokonaan? Hoette täällä vain, kuinka ne suuret ikäluokat teki eläke-etuja itseään varten.
Itse asiassa hyviä eläkkeitä ovat vetäneet nämä sodankäyneet polvetkin. Olihan heissäkin hyvätuloisia ja pitkälle kouluttautuneitakin, ja myös niitä, jotka tekivät ahkerasti ns. tavallisia töitä ja vaurastuivat sen turvin. Maaseutu ja maatalousyhteiskunta tarjosi hyviäkin mahdollisuuksia, mm minun vaarini oli 20-vuotias saadessaan nimiinsä juuri itsenäistyneen torpan ja teki siitä erittäin vauraan maatalon, joka tänä päivänäkin on seutukuntansa suurimpia tiloja ja elättää kyllä hyvin nykyisen omistajansa. Eli ei hänenkään tarvinnut niin valtavasti asian eteen itse tehdä, talo ja tila tuli omistukseen tuosta vaan, kun sattui olemaan se tilanne Suomessa silloin sellainen.
Ja joku tuolla esitti, että sairaanhoitajan, joka ilmoitti saavansa eläkettä 1500 euroa, oikea määrä eläkettä olisi 1000 euroa, jolloin siitä jäisi se 500 pois hyödyttämään nuorempaa sukupolvea. Joopa joo. Olisi nyt vähän tarkentanut tuota "laskelmaansa." Meinasiko hän, että siitä tonnista sitten vielä verot pois, jolloin käteen jäisi n. 800?
Tai jos ajatteli, että se tonni saisi tulla käteen nettona, niin HEUREKA! Hän on keksinyt pyörän uudestaan!
Erittäin moni eläkeläinen nimittäin saa juuri sen tonnin kuussa käteen, jotkut jopa vähemmän, niin että eipä olisi kannattanut aivosolujaan vaivata.
Minulle jää kuukaudessa eläkettä verojen jälkeen käteen 1100 euroa. Olen siis jo valiojoukkoa. Ja kun kuulemma olemme niin pihejä ja itserakkaita, niin rupesin oikein miettimään, että miten ihmeessä minä olenkin tuosta eläkkeestäni pystynyt maksamaan kaikille lapsenlapsilleni ajokortin, kun se maksaa jo enemmän kuin mitä minä saan kk käteen. Heitä on nimittäin neljä. Eikä se edes jää tuohon, mutta olkoon nyt se selvin esimerkki. Jotenkin on vaan osattava ne raha-asiat hoitaa, mikään asuminenkaan ei ole ilmaista, vaikka kuinka olisi ne omakotitalotkin saanut työaikanaan hommattua. Samat asumiskustannukset ne on eläkkeelläkin.
Niitä lakeja on kuitenkin pystytty hienosti "sorvaamaan" uusiksi koskien vuonna 1965 ja siitä eteenpäin syntyneitä korottamalla eläköitymisikää, eläkemaksuja ja puolittamalla ja ajallisesti rajaamalla mm oikeuden leskeneläkkeeseen alkaen 70-luvulla syntyneille .
Lisäksi niihin on pystytty "sorvaamaan" edellisen vuosituhannen lopulla mm ns superkertymä, sekä viimeisten työvuosien ansiotasoon painottuva eläkkeen suuruuden määräytyminen.
Joku hallitus joskus leikkasi eläkkeiden palkkatasoon liittyvää indeksikorotusautomaattia, vaikutus oli luokkaa kymppejä kuukaudessa/työeläkeläinen. Hirveä huuto. Samassa yhteydessä tosin säädettiin takuueläkkeestä, jonka taso on korkeampi kuin työttömälle laskettu tarvittava minimitoimeentulo ;)
Jotta sanoisin, että hyvin on osannut suurin yhteninen äänestäjäryhmä saada etunsa päätöksenteossa huomioiduksi.
Kyllä. Eläkeläisiä itsekkäämpää ihmisryhmää saa hakea. Jokainen tietää, että opiskelijat ovat Suomen köyhin ihmisryhmä, mutta joka ikinen kerta, kun opiskelijoiden eduista puhutaan yhtään mitään, eläkeläiset ryntäävät sankoin joukoin valittamaan että "ENTÄS ME ELÄKELÄISET?!1". Heillä on jokin kieroutunut logiikka, jonka mukan opiskelijoiden kuuluukin kärsiä. Vaikka eläkeläisillä on ollut koko elämä aikaa kerryttää varallisuutta. Heillä on omistusasunnot, kaikki tarvekalut on kotiin jo hankittu. Opiskelijoilla ei ole mitään ja he joutuvat ostamaan ruokansakin lainalla.
Kenekään ei _kuulu_kärsiä, ihme höpötystä taas.
Joo on omistusasunnot ja Svan 65 toisilla jopa kaksi...
Sullakin on koko elämä aikaa kerryttää varallisuutta . Se eläkeläinen on kerännyt mitä on kerännyt ,lisää ei tipu ellei satu jotain perittävää niiltä suurilta ikäluokilta
Et kai kuvittele, että se Svan oli sillä eläkeläisellä vuonna 1973 kun se luki toista vuotta valtiotieteitä?
Veikkaan, että tämä boomereiden vihaaja on itse elämäntapatyötön, sossun tai kelan rahoilla elävä haahuilija, joka haluaa vihata vihaamisen vuoksi. Itse ei ole laittanut tikkua ristiin oman elämlaatunsa nostamiseksi, vaan odottaa, että yhteiskunta hoitaa. Vihaa boomereita ja eläkeläisiä ja vanhuksia, koska tajuaa, että fittan, mut kohta pakotetaan töihin ja noi saa vain olla. Erona on se, että eläkeläiset ja boonerit on tehneet duunia lapsesta saakka: ilmaisina lastenhoutajina, kasvimaalla, sukulaisten auttajina, ja sitten palkkatyössä, jotkut 15- vuotiaasta alkaen. Boomereuden vihaaja on itse keski- ikäinen, ja hänen ainoa työkokemuksensa on pakollinen työharjouttle ylä- asteella 90- luvulla lähimarketissa.
Mummu56 kirjoitti:
LOL, nyt taisi "boomereitten" vihaaja sotkeutua omaan erinomaisuuteensa, kun luulee, että suuret ikäluokat on vielä työelämässä. Ja samaan aikaanko saavat niitä valtavan suuria eläkkeitä? Jotain logiikkaa näihin juttuihin.
Viha ja muu aivojen kemikaalien synnyttämä tunne on lähinnä boomerien juttu. Aivokemikaalien luomien tunteiden sijaan vaadimme yhteiskuntaa järkiperäistä boomerien suolivyön kiristämistä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tämä boomereiden vihaaja on itse elämäntapatyötön, sossun tai kelan rahoilla elävä haahuilija, joka haluaa vihata vihaamisen vuoksi. Itse ei ole laittanut tikkua ristiin oman elämlaatunsa nostamiseksi, vaan odottaa, että yhteiskunta hoitaa. Vihaa boomereita ja eläkeläisiä ja vanhuksia, koska tajuaa, että fittan, mut kohta pakotetaan töihin ja noi saa vain olla. Erona on se, että eläkeläiset ja boonerit on tehneet duunia lapsesta saakka: ilmaisina lastenhoutajina, kasvimaalla, sukulaisten auttajina, ja sitten palkkatyössä, jotkut 15- vuotiaasta alkaen. Boomereuden vihaaja on itse keski- ikäinen, ja hänen ainoa työkokemuksensa on pakollinen työharjouttle ylä- asteella 90- luvulla lähimarketissa.
Sinäkö haluat pakottaa? 195 cm ja tasan 100 kg puhdasta lihasmassaa. Sano aika ja paikka.
Poskettoman hauska Alokkaat TV-sarja
Norjalainen komediasarja asepalveluksen aloittavista alokkaista
https://areena.yle.fi/1-50794333
[/quote]
Sinäkö haluat pakottaa? 195 cm ja tasan 100 kg puhdasta lihasmassaa. Sano aika ja paikka.[/quote]
Vaikka. Tommonen läski pitää kovan töminän kun se menee pitkälleen. Usein eivät siitä enää nouse. Ainakaan omin voimin.
Kyllä millääm sukupolvella ole sen helmpompaa ollut eläminen,ei ne ansiot 70 luvullakaan korkeita olleet.Äitini jäi leskeksi meidän kolmen kakaran kanssa,ei niitä tukiverkkoja kovinpaljon ollut,onneksi oli sukulaiset.Isä kuoli kotiimme ja me lapset siinä oltiin paikanpäällä, minkään näköstä kriisipalaveria ei yhteiskunnan taholta järjestetty, ainoa viranomainen joka kävi oli rikospoliisi. Nyt jos ihminen näkee vainajan on jos minkämoista kriisipuhelinta ja auttavaa tahoa. Äiti ihmetteli pari päivää ja palas takas töihin ja me kouluun. 1970 luvulla oli perheenäitien harrastus shoppailu, ruokatarjousten perästä juokseminen,silakat tuolta ja leipä toisesta kaupasta, matkat kuljettiin linjaautolla. Että kyllä teillä nykyajan äiskät pikkasen on helpompaa, tilamaasturilla mennään ja ressiä tulee ainoastaan vapaa ajanharrastuksista,turhaa kitinää.
Että näitäkin sankareita veilä on, Turpiin jos ei muuten usko.
Vierailija kirjoitti:
Mummos 75 kirjoitti:
Katsoppa joskus vanhoja kotimaisia elokuvia,huomaat ehkä että vielä 50- luvulla elämä oli aivan toista kuin nykyään.
Nyt eletään vuotta 2021, näyttää ne eläkeläisillä olevan omakakotitalot, mökit, veneet ja autot, oliko 50-luvun eläkeläisillä?
Eihän veneitä ja autoja ollut 50- luvulla juuri kenelläkään.
Paitsi soutuvene. Omakotitalo oli kyllä monilla , siellä oli ikkunat talvella sisälläkin jäässä eikä vesi tullut eikä mennyt sisään.
Että sellainen omakotitalo.
Toki tämän päivän eläkeläiselle saattaa näitä olla kun koko elämän on tehnyt työtä ja säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein hulluimmalta tuntui tuo, kun vedettiin esiin vanhempien omakotitalot ja mökit, kuinka ne jää seuraavalle polvelle rasitukseksi, kun ei niitä saa myydyksi kun sijaitsevat väärillä seuduilla ym.
No siten joku kirjoitti, että ok, ei jätetä niitä perinnöksi, eihän niitä ole kenenkään pakkokaan periyttää vaan voi myydä jo elinaikanaan tai muuten hävittää.
Mitä tahansa tänne kirjoittaakin, heti sen joku lyttää ja haukkuu vääräksi ja väärin tehdyksi. Kukaan ei ole siis kyennyt tekemään mitään oikein.
Tässä eläke-junailussa unohdetaan nyt täysin se, että nämä haukutut "boomerit" ei itse olleet niitä lakeja tekemässä. Todellakaan eivät.
Eläkesysteemin loivat tasan tarkkaan ne edeltävät polvet, ne jotka kävivät sodan ja aloittivat jälleenrakentamisen ja mielestään paremman Suomen rakentamisen. Eli se ikäryhmä, jota nämä nykynuoret nyt haluavat jostain syystä korottaa jalustalle ja pitää näitä järkevänä ja oikeamielisenä ikäryhmänä.
Näitä eläkelakeja sorvattaessa suuret ikäluokat olivat teini-ikäisiä tai nuorempia. Miten te unohdatte tämän nyt ihan kokonaan? Hoette täällä vain, kuinka ne suuret ikäluokat teki eläke-etuja itseään varten.
Itse asiassa hyviä eläkkeitä ovat vetäneet nämä sodankäyneet polvetkin. Olihan heissäkin hyvätuloisia ja pitkälle kouluttautuneitakin, ja myös niitä, jotka tekivät ahkerasti ns. tavallisia töitä ja vaurastuivat sen turvin. Maaseutu ja maatalousyhteiskunta tarjosi hyviäkin mahdollisuuksia, mm minun vaarini oli 20-vuotias saadessaan nimiinsä juuri itsenäistyneen torpan ja teki siitä erittäin vauraan maatalon, joka tänä päivänäkin on seutukuntansa suurimpia tiloja ja elättää kyllä hyvin nykyisen omistajansa. Eli ei hänenkään tarvinnut niin valtavasti asian eteen itse tehdä, talo ja tila tuli omistukseen tuosta vaan, kun sattui olemaan se tilanne Suomessa silloin sellainen.
Ja joku tuolla esitti, että sairaanhoitajan, joka ilmoitti saavansa eläkettä 1500 euroa, oikea määrä eläkettä olisi 1000 euroa, jolloin siitä jäisi se 500 pois hyödyttämään nuorempaa sukupolvea. Joopa joo. Olisi nyt vähän tarkentanut tuota "laskelmaansa." Meinasiko hän, että siitä tonnista sitten vielä verot pois, jolloin käteen jäisi n. 800?
Tai jos ajatteli, että se tonni saisi tulla käteen nettona, niin HEUREKA! Hän on keksinyt pyörän uudestaan!
Erittäin moni eläkeläinen nimittäin saa juuri sen tonnin kuussa käteen, jotkut jopa vähemmän, niin että eipä olisi kannattanut aivosolujaan vaivata.
Minulle jää kuukaudessa eläkettä verojen jälkeen käteen 1100 euroa. Olen siis jo valiojoukkoa. Ja kun kuulemma olemme niin pihejä ja itserakkaita, niin rupesin oikein miettimään, että miten ihmeessä minä olenkin tuosta eläkkeestäni pystynyt maksamaan kaikille lapsenlapsilleni ajokortin, kun se maksaa jo enemmän kuin mitä minä saan kk käteen. Heitä on nimittäin neljä. Eikä se edes jää tuohon, mutta olkoon nyt se selvin esimerkki. Jotenkin on vaan osattava ne raha-asiat hoitaa, mikään asuminenkaan ei ole ilmaista, vaikka kuinka olisi ne omakotitalotkin saanut työaikanaan hommattua. Samat asumiskustannukset ne on eläkkeelläkin.
Hyvin kirjoitit, ihan samoja asioita olen ihmetellyt. Että mikä sukupolvi ne eläkelait oikein laatikaan?
Mutta demari Lipponen teki kurjasti 25 v sitten, kun pani täytäntöön "väliaikaisen" taitetun indeksin. Se on syönyt eläkkeiden ostovoimaa rajusti, noin kolmanneksella työeläkkeistä.
Ja kun eläkerahastojen koko on n. 230 miljardia, ja tuototkin yli 10 miljardia vuodessa, ja vain pari mrd tuotosta käytetään eläkkeiden maksuun, loput 8 mrd kasvattaa rahastoa, niin eläkeindeksin korjaaminen oikeudenmukaisemmaksi olisi vain kärpäsen kakka rahastosta. Mutta ei! Suomi muka kaatuisi siihen, nuorempien mielestä heille ei enää voitaisi maksaa aikanaan ollenkaan eläkkeitä, kun suuret ikäluokat olisivat vieneet lapsilta leivän pöydästä.
Tuon indeksin korjaaminen auttaisi liike-elämää, eläkeläisillä olisi enemmän rahaa, jota he myös käyttäisivät, se olisi piristysruiske yhteiskunnalle. Mutta ei, ei se vaan käy. Isot eläkepomot (eivät taatusti suurten ikäluokkien satoa), istuvat rahakasan päällä. Ja tekevät sijoituksia, nekin suurimmaksi osaksi ulkomaille. Ei suosita kotimaan yrityksiä. Ovat kai sisäistäneet sen mm. demarien viljelemän opin, että Suomi ensin -ajattelu on vahingollista.
Saan itse vähän alle tonnin eläkettä, mutta kuulun siis vihakirjoittajien mielestä "ahneisiin," koska olen syntynyt v. -46. Verrattuna palkansaajiin eläkkeiden nousu on olematonta, viimeisin työeläkkeen indeksikorotus on 0,53 %.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko, minkä alan työpaikka.
Minä olen isossa firmassa, missä kaikki tehdään töitä ja kaikille riittää hommaa. Työ on fyysistä, tosin vaatii teknistä osaamista. Meillä ei ikinä ole esiintynyt tuommoista mistä nyt kirjoitit. Kyllä taisit nyt vetää hatusta, silkasta ilkeästä mielestä.
Kyttäätkö sinä toisten työntekoa, vai mistä noita johtopäätöksiä vetelet? Meillä jokainen tekee palkkansa eteen töitä eikä yksikään lusmuile, kaiken ikäisiä työntekijöitä eikä takuulla kukaan tee kolmen "boomerin" töitä, eikä ainuttakaan ilmapiirin myrkyttäjää ole joukossa.
Että älähän nyt tee jostain omasta katkeruudestasi asiasta yleistystä.
Jos jotain on työpaikallasi vinossa, mieti omaa osuuttasi siihen.
Köyhillä eläkeläisillä ei ole omakotitaloa, kesämökkiä, autoa eikä venettä. Tonnin tai alle eläkkeellä ei tuollaisia hankita tai ylläpidetä.
Apua mitä kuvia taas, tässä on Sara Siepin look-a-like: Rinnat vievät kaiken huomion!
https://www.como.fi/uutiset/apua-mita-kuvia-taas-tassa-on-sara-siepin-l…
Mummu56 kirjoitti:
Niin onhan se virheellinen käsitys, kuten on sekin, että boomerit olisivat itse eläkkeensä tienanneet. Jokaista euroa kohti ovat kusettaneet neljä euroa. Oma ikäluokkani menee persnetolle kun pitää maksaa boomereiden elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä lakeja on kuitenkin pystytty hienosti "sorvaamaan" uusiksi koskien vuonna 1965 ja siitä eteenpäin syntyneitä korottamalla eläköitymisikää, eläkemaksuja ja puolittamalla ja ajallisesti rajaamalla mm oikeuden leskeneläkkeeseen alkaen 70-luvulla syntyneille .
Lisäksi niihin on pystytty "sorvaamaan" edellisen vuosituhannen lopulla mm ns superkertymä, sekä viimeisten työvuosien ansiotasoon painottuva eläkkeen suuruuden määräytyminen.
Joku hallitus joskus leikkasi eläkkeiden palkkatasoon liittyvää indeksikorotusautomaattia, vaikutus oli luokkaa kymppejä kuukaudessa/työeläkeläinen. Hirveä huuto. Samassa yhteydessä tosin säädettiin takuueläkkeestä, jonka taso on korkeampi kuin työttömälle laskettu tarvittava minimitoimeentulo ;)
Jotta sanoisin, että hyvin on osannut suurin yhteninen äänestäjäryhmä saada etunsa päätöksenteossa huomioiduksi.
Leskeneläkkeistä täällä on ollut montakin keskustelua ja ylivoimaisesti eniten täällä on ollut "äänessä" ne, joitten mielestä se on turha ja joutaisi lakkauttamaan ja aiheuttaa eriarvoisuutta, ja lisäksi sotii sitä vastaan, että ihmisen pitää itse huolehtia omasta toimeentulostaan.
Joten nyt olette saamassa tahtonne läpi, jos kerran tämmöinen uudistus on tulossa. Eiköhän ne juuri ne nuoret ja keski-ikäiset boomereitten lapset ole juuri niitä, jotka eniten on täällä kiljuneet leskeneläkkeitä vastaan. Joten suu suppuun nyt sitten.
Ja asiasta päättävät elimet ei ole boomerisukupolvea. Syyttäkää omianne.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä eläkeläisillä ei ole omakotitaloa, kesämökkiä, autoa eikä venettä. Tonnin tai alle eläkkeellä ei tuollaisia hankita tai ylläpidetä.
Suurin osa eläkeläisistä ja pian eläkkeelle pääsevistä onkin hankkinut talot, mökit ja veneet jo 70-, 80-, ja 90- luvuilla. Siis silloin, kun niitä tavallisen ihmisen palkallakin sai. 2000-luvulla ovat lähinnä päivittäneet uudempaan versioon noista, jos ovat. Päivittäminenhän ei ole niin vaikeaa, kun kaikkien noiden hinnat ovat räjähtäneet viimeisen 30-40 vuoden kuluessa. Jostain 70-80-luvun Flipperistäkin (pieni retkeilyvene) joutuu millenniaalit maksamaan tänäpäivänä sellaisen summan, että suhteessa samalla summalla olisi ostanut vähintäänkin kyseisen veneen ja kyseisen perämoottorin UUTENA silloin 40 vuotta sitten.
https://cdn.nettivene.com/live/774331/Moottorivene-Flipper-e0fcacbe4d5b…
Siis Suomessa boomerit eli suuret ikäluokka on tarkkaan ottaen 1945 - 1950 -syntyneet. Nuorimmat heistä 71-vuotiaita, joista harva enää työelämässä.