Lukion ekaluokkalaisilta vaaditaan oma kannettava
Ressun lukiosta tuli kirje, jossa ilmoitettiin, että ekaluokkalaisilla tulee olla käytössään oma kannettava ensi syksynä. Onko muissa lukioissa sama vaatimus? Kuulostaa aika hurjalta, kun vielä kirjatkin ostettava.
Kommentit (113)
Viime syksynä teini aloitti juurikin Ressussa ja silloin oli eka vuosi jolloin läppärit vaadittiin. Ostettiin oma, vaatimukset koneelle ei ollut kovat, mutta päädyttiin uuteen, että akku kestää ja ei ole liian painava kantaa. Päivittäin on ollut käytössä. Sen lisäksi pitää ostaa n. 200 maksava laskin, siis jos on pitkä matikka.
Onneksi mä ehdin just 2013 päästä pois tän sähköistyksen alta . Kuulostaa nuo lukioiden vaatimukset niin typeriltä; hanki läppäri, hanki kirjat _UUTENA_, hanki sitä ja tätä. Oli niin paljon helpompaa, kun piti hankkia vain kirjoitusvälineet, vihkot ja kirjat vaikka kirppikseltä. Meidän ruokala oli niin ahdas, että sinne ei saanut viedä laukkuja koska ihmisetkin mahtui sinne just ja just tuolien selkänojat vastakkain. Jos olis joku läppäri ollut laukussa en varmasti ois uskaltanut käydä syömässä, kun laukut piti jättää ruokalan ulkopuolelle käytävälle.
Kannettava- / tablettivaatimus johtuu varmasti siitä, että ylioppilaskirjoitukset muuttuvat sähköisiksi vuonna 2016 eli tänä syksynä lukion aloittavat tulevat kirjoittamaan ainakin osan aineista kannettavalla/tabletilla.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 16:09"]
Viime syksynä teini aloitti juurikin Ressussa ja silloin oli eka vuosi jolloin läppärit vaadittiin. Ostettiin oma, vaatimukset koneelle ei ollut kovat, mutta päädyttiin uuteen, että akku kestää ja ei ole liian painava kantaa. Päivittäin on ollut käytössä. Sen lisäksi pitää ostaa n. 200 maksava laskin, siis jos on pitkä matikka.
[/quote] oi..oi..onpa kovat kulut..menkää hyssykät maailmalle..siellä Se maksaa..ehkä vällyjen alla pitäis olla vähemmän kuhinaa???
Musta läppäriä teinill/lukiolaisella voi verrata omaan huoneeseen. Miksi hankkia oma huone kun voisi jakaa sisarusten kanssa? No miksiköhän. Kyllä yksityisyyden tarve on suuri tuon ikäisellä ja fakta vaan on että netissä nuoret viettävät muutenkin paljon aikaa. Sitten on vielä oikeasti ne koulutehtävät. Minua ainakin olisi ärsyttänyt pyytää konetta lainaan aina kun olisi pitänyt tehdä jotain. Onneksi oli oma kone! Tuohon aikaan minulla tosin oli oma pöytäkone, läppärit oli silloin harvinaisempia. Voin vain kuvitella miten paljon enemmän sitä konetta tarvitsee nykyään kuin jo 2000-luvun puolivälissä opiskeluissa ja ihan huvituksiinkin. Miksi ei hankkisi omaa lapsilleen? Ihan kelpo läppärin saa 400-500e. Ehkä halvemmallakin jos ei ole tarvetta esim. pelata sillä koneella, jolloin tehottomampi käy.
Mä oon varmaan jo ihan fossiili. Valmistuin lukiosta 2010, enkä silloin tarvinnut konetta kuin satunnaisiin esitelmiin.. Kaikki luettiin kirjasta ja muistiinpanot kirjoitettiin käsin. Perheessä oli vain yksi tietokone (2 aikuista 2 lasta). Ensimmäisen oman läppärin sain yo-lahjaksi, samoin pikkusiskoni pari vuotta myöhemmin
Ei taida päteä enää nykymailmaan, kun kaikki on sähköistä. Jatko-opinnoissa ymmärän läppäri/pädi-tarpeen luennoillakin.
Mä en valittanut kuluista, ostettiin ihan mukisematta ja sama homma nyt uuden lukiolaisen kanssa. Mun mielestä on erittäin ok hommata tällaiset laitteet. Eikä niitä tosiaan tartte ostaa uutena, se sanottiin moneen kertaan. Käytettykin kelpaa, me vaan haluttiin ostaa uusi, mut se oli täysin oma valinta.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 16:09"]
[/quote] oi..oi..onpa kovat kulut..menkää hyssykät maailmalle..siellä Se maksaa..ehkä vällyjen alla pitäis olla vähemmän kuhinaa???
[/quote]
Lasteni lukiossa ollut iPadit käytössä jo kolme vuotta. Piti maksaa 50 euroa että koneen saa käyttöönsä. Ei liian kallista mielestäni.
Osa oppimateriaaleista on sähköisenä joten tämä on vain hyväksyttävä.
Opintojen jälkeen saa lunastaa 80 euron hintaan.
Mielestäni kohtuuton vaatimus ostaa oma kone jos sitä ei hakuvaiheessa ole ilmoitettu.
Oletus lienee että Ressuun menee vain rikkaat ja useiden satojen ylimääräinen hankinta ei tunnu missään.
Meiltä aloittaa syksyllä kaksi lukiolaista, ja lukiosta tuli ilmoitus että oma läppäri on oltava käytössä, ja sen saa koulusta panttia vastaan.
Jos oppivelvollisuusikä nousee ja lukiossa vaaditaan läppäri jo ensimmäisenä vuonna, niin silloinhan valtion pitää ostaa se läppäri. Niin että tulisikohan kuitenkin loppujen lopuksi valtiolle halvemmaksi antaa lukioille rahaa ostaa läppärit yo-kokeissa käytettäviksi...?
Niin?? eikös tämä ole ihan nykyaikaa?
Ai niin mutta kunnon mamman lapsukainen ei ole vielä lukio iän kynnyksellä ollut koneella kuin max tunnin viikko valvotusti siinä olohuoneen nurkassa perheen yhteisellä koneella ja pelannut tetristä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:46"]
Ressun lukiosta tuli kirje, jossa ilmoitettiin, että ekaluokkalaisilla tulee olla käytössään oma kannettava ensi syksynä. Onko muissa lukioissa sama vaatimus? Kuulostaa aika hurjalta, kun vielä kirjatkin ostettava.
[/quote]
Kyllä koneet vain ovat tätä päivää. Meillä aloittaa nuorin yläasteella ja esikoisen koulusta jo tiedän, että konetta tarvitaan läksyissä. Ja kun esikoinen opiskelee myös ja tarvitsee koneen niin toinen kone on hankittava. Itse katson, että se on tätä päivää ja vanhemmat huolehtivat, että on tarvittava hankittu. Voihan sitä mennä kirjastoon tekemään koulutehtävät jos ei ole varaa.
Lukio senkus kallistuu. En tajua, miksi pitää olla läppäri koulussa. Senkö takia, että katsotaan, kuka löytää googlesta nopeiten Ruotsin kansallislaulun sanat. Eikö sen opetuksen voi hoitaa muutenkin sitten googletuksen avulla? Tarvi enää niitä sikahintaisia pikkukiinalaisilla painatettuja kirjoja ostaa.