Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallanko jättää 13-vuotiaan yksin vuorokaudeksi mökille?

Vierailija
24.06.2014 |

Taattua on ettei alkoile tai sekoile, vaan nauttii erämaaluonnosta yksin kalastellen ja soudellen. Joudumme poistumaan mökiltä kaupunkiin kesken mökkiloman, olisimme pois yhden yön, ja teini haluaisi jäädä sillä aikaa mökille yksin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi soutelemaan ettei satu mitään. Muuten kyllä uskaltaisin.

Vierailija
2/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:54"]

En päästäisi soutelemaan ettei satu mitään. Muuten kyllä uskaltaisin.

[/quote]

niin minäkin ajattelin, mutta en ihan luota siihen ettei menisi järvelle. Suomen yötön yö, ei ketään vahtimassa, uisteluvehkeet suorastaan huutavat rikkomaan sääntöjä..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ehkä uskaltaisi, mutta riippuu varmaankin lapsesta. Jos hän on tottunut olemaan yötä yksin, voisin ehkä uskaltaa. Jos ei taas ole tottunut, en jättäisi ensimmäistä kertaa erämaamökkiin

Vierailija
4/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon teinistäsi. Jos se on joku uusavuton lissu, niin ei välttämättä, mutta jos fiksu nuori, joka on tottunut mökkielämään niin mikäs siinä. Toki mökilläkin on väliä, onko se jossain korvessa vai asuuko naapuri parin metrin päässä. 

Vierailija
5/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on, että olet vastuussa alle 18v. että miettisin kyllä hyvin tarkkaan.

Vierailija
6/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jättäisi 13-vuotiasta yöksi yksin kotiinkaan. Heitteillejättö.

Vierailija
7/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäis. Mitä jos salma sytyttää mökin tuleen, karhu tulee pihapiiriin, joku hullu murtovaras tulee ryöstöretkelle? yms,,,

Vierailija
8/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä missään nimessä jättäisi yksin. Olen kyllä varmaan vähän hörhö, mutta itse pelkään olla pimeän tullen mökillä yksin, vaikka olen jo 36-vuotias. Ei sitä vaan päivällä tule ajatelleeksi.

Vierailija
9/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan voi, juuri jouduin työni puolesta tekemään lastensuojeluilmoituksen saman ikäisestä joka oli jätetty yöksi yksin kotiin.

Vierailija
10/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään.

Vierailija
11/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:04"]No et todellakaan voi, juuri jouduin työni puolesta tekemään lastensuojeluilmoituksen saman ikäisestä joka oli jätetty yöksi yksin kotiin.

[/quote]

Miksi?

Vierailija
12/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:04"]

No et todellakaan voi, juuri jouduin työni puolesta tekemään lastensuojeluilmoituksen saman ikäisestä joka oli jätetty yöksi yksin kotiin.

[/quote]

Ok, olet oikeassa. Kunhan ajattelin. Minkäikäisen uskaltaisi jättää? Kyse on siis erähenkisestä luontoihmisestä.

ap

Vierailija
13/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:04"]No et todellakaan voi, juuri jouduin työni puolesta tekemään lastensuojeluilmoituksen saman ikäisestä joka oli jätetty yöksi yksin kotiin.

[/quote]

Miksi?

[/quote]

Koska meillä on ihan lastensuojelusta annettu ohje siitä milloin ilmoitus on tehtävä. Tässä tilanteessa siis ainoa syy ilmoitukselle oli että noin nuori on yksin koko yön.

Vierailija
14/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siis mitä vittua? :O

Vierailija
15/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:09"]

[/quote]

Ok, olet oikeassa. Kunhan ajattelin. Minkäikäisen uskaltaisi jättää? Kyse on siis erähenkisestä luontoihmisestä.

ap

[/quote]

Kunhan vähän kasvaa, n. 15-vuotiaan voi jättää jos on fiksu eikä mene vesille. Vesille ei pitäisi yksin mennä.

Vierailija
16/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, mitä? Teillä kasvaa selvästi aikamoisia pullamössökakaroita ja äidin pikku kultanuppuja.

Yksi yö ei ole mitään, se on käytännössä vain muutama tunti. Osaahan lapsi olla koko päivänkin yksin, mikä ero on yöllä? 13-vuotias on jo yläkoulussa ja sen ikäisen olisi hyvä jo opetella itsenäisyyttä turvallisesti, eli viettämään aikaa yksin kotona/mökillä ja "ansaita" vanhempien luottamusta. Syrjäiselle mökille tuskin tulee kesäaikaan murtoveikkoja, kun aiemmin päivällä on kuitenkin ollut enemmän liikettä. Mitäs äidistä on apua jos salama iskee mökkiin, kärtsäytyisitte kumpikin kuitenkin? Sama juttu karhulla, eivät ne vaeltele normikaupunkilaisten mökkien pihapiireissä, olette kuitenkin pitäneet ääntä päiväsaikaan, karhu väistää sellaista.

Jos 13v. itse vastustaa tai on kovin peloissaan niin sitten en jättäisi yksin. Mutta jos pitää ajatusta hyvänä ja on aiemminkin käyttäynyt nätisti, en näe mitään ongelmaa. Puhelin vain mukaan ja soittoa illalla. :) Ihan järkevää perustella nuorelle, miksei kalastus/pilkkiminen sovi, kokemattomalle aikuisellekin kalastajalle se voi olla vaarallista. Ehdota, että virvelöi rannasta tai kahlaa kaislikossa? Minä ehkä ottaisin myös airot tai tapin veneestä varmuuden vuoksi... :D

Olin itse ekaa kertaa yksin yötä kotona 12-vuotiaana, koska halusin ja hyvin sujui. :) Yksilöllisiä eroja on. Toiset pärjäävät hyvin jo 13-vuotiaina, toisia ei voisi jättää yksin vielä parikymppisinäkään...

Vierailija
17/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mitä jeesustelua :O Siis että lastensuojeluilmo pitää tehdä jos 13-v yksin kotona??? Tää yhteiskunta on todella sairas jos on tällaiset säännöt voimassa.

Vierailija
18/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko sinne tulla joku kaveri tai sukulainen seuraksi?

Kotiin voisin jättää 13-vuotiaan yksin, mutta tuo mökki on hankalampi. Varsinkin, jos kyseessä on mökki, jonka lähimmät mökkinaapurit ovat kaukana.

Vierailija
19/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:17"]

Ööh, mitä? Teillä kasvaa selvästi aikamoisia pullamössökakaroita ja äidin pikku kultanuppuja.

Yksi yö ei ole mitään, se on käytännössä vain muutama tunti. Osaahan lapsi olla koko päivänkin yksin, mikä ero on yöllä? 13-vuotias on jo yläkoulussa ja sen ikäisen olisi hyvä jo opetella itsenäisyyttä turvallisesti, eli viettämään aikaa yksin kotona/mökillä ja "ansaita" vanhempien luottamusta. Syrjäiselle mökille tuskin tulee kesäaikaan murtoveikkoja, kun aiemmin päivällä on kuitenkin ollut enemmän liikettä. Mitäs äidistä on apua jos salama iskee mökkiin, kärtsäytyisitte kumpikin kuitenkin? Sama juttu karhulla, eivät ne vaeltele normikaupunkilaisten mökkien pihapiireissä, olette kuitenkin pitäneet ääntä päiväsaikaan, karhu väistää sellaista.

Jos 13v. itse vastustaa tai on kovin peloissaan niin sitten en jättäisi yksin. Mutta jos pitää ajatusta hyvänä ja on aiemminkin käyttäynyt nätisti, en näe mitään ongelmaa. Puhelin vain mukaan ja soittoa illalla. :) Ihan järkevää perustella nuorelle, miksei kalastus/pilkkiminen sovi, kokemattomalle aikuisellekin kalastajalle se voi olla vaarallista. Ehdota, että virvelöi rannasta tai kahlaa kaislikossa? Minä ehkä ottaisin myös airot tai tapin veneestä varmuuden vuoksi... :D

Olin itse ekaa kertaa yksin yötä kotona 12-vuotiaana, koska halusin ja hyvin sujui. :) Yksilöllisiä eroja on. Toiset pärjäävät hyvin jo 13-vuotiaina, toisia ei voisi jättää yksin vielä parikymppisinäkään...

[/quote]

Minä en suosutunut jättämään 14-vuotiasta yksin kaupunkiasuntoon yöksi. Hän käytti juuri tuota argumenttia: mitä eroa yöllä ja päivällä? Onhan hän päivälläkin toisinaan yksin.

Oma rajani menee sen ikäisessä, joka voisi opiskelun vuoksi asumaan yksin eli 15-16-vuotiaassa.

Itse olen ollut yksin yötä kotona ekan kerran 24-vuotiaana. Ei siksi, etten olisi uskaltanut aiemmin vaan siksi, ettei siihen ollut aiemmin tarvetta/tilaisuutta. Tuolloin olin ollut jo 3v naimisissakin.

Vierailija
20/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:19"]

Voi jeesus mitä jeesustelua :O Siis että lastensuojeluilmo pitää tehdä jos 13-v yksin kotona??? Tää yhteiskunta on todella sairas jos on tällaiset säännöt voimassa.

[/quote] Todellakin! Nykyajan pennuista kasvaa uusavuttomia pullamössöäpäriä ja sen huomaa kyllä joka asiassa. Curling-vanhemmuudesta ei tule olemaan mitään hyötyä lasten tulevaisuutta ajatellen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän