Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhainkodit, palvelutalot ja vierailijat

Vierailija
22.06.2014 |

Käykää ihmiset vanhainkodeissa ym. laitoksissa olevien vanhustenne luona, vaikka he eivät olisi ihan läheisiäkään. Ette usko, miten onnelliseksi he tulevat, kun joku tulee katsomaan. Vaikka olisi muistisairas eikä tunnista, niin kyllä siellä joku tuntemisen tunne varmasti löytyy ja vaikkei, niin se, että joku muukin kuin hoitohenkilökunta välittää.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Olen ollut useassa hoitokodissa töissä. Käy niin sääliksi vanhuksia joiden luona ei koskaan käy ketään :(

Vierailija
2/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan luona ei käy ketään. Koskaan. Ja he kertovat lapsistaan ja lastenlapsistaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy. 

Mummoni kielsi aikanaan käymästä luonaan, koska ihan itse koki (en sanonut mitään, vaikka kieltämättä jonkun kerran ajattelin), että lasta varten olisi pitänyt siivota edes osa pulloista näkymättömiin ja että veitsel leikattavissaoleva tupakansavukaan sisällä ei ollut ihan ok, ja hän luopui mieluummin lapsenlapsen ja lapsenlapsenlapsen tapaamisesta kuin alkosta ja tupakasta. Maatkoon nyt sit yksin kun kerran halusi.

Vierailija
4/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaatkin muistavat vähän aikaa, että joku on käynyt! Kannattaa käydä vaikka edes kerran kuukaudessa!! Itse vanhainkodissa töissä ja monesti puhuvat sukulaisistaan ja odottavat käymään... Ilo on suuri kun vieraita tulee, vaikka eivät sitä huomenna enää muistakaan. Käy oikein sääliksi niitä joiden luona ei käydä... Kyllä he sen huomaavat.

Vierailija
5/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä kävisin? Eipä ollut mummolaan lapsenlapsistaan kiinnostunut. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan....

Vierailija
6/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, että monet vanhukset saavat viettää aikansa hoitokodissa yksin. Toisaalta on monenlaista tarinaa, miksi jonkun luona ei kukaan käy. Itse vanhusten hoitajana kyllä ymmärrän täysin että miehen luona, joka on käyttänyt lapsiaan seksileluna, ei kukaan käy, eikä tarvitsekaan. Ei ne asiat ole aina yksinkertaisia. Jokaisella perheellä on tarinansa..

Vierailija
7/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:46"]miksi ihmeessä kävisin? Eipä ollut mummolaan lapsenlapsistaan kiinnostunut. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan....

[/quote]

joskus voi antaa anteeksi ja unohtaa katkeruutensa...

Vierailija
8/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:27"]

Niinpä! Olen ollut useassa hoitokodissa töissä. Käy niin sääliksi vanhuksia joiden luona ei koskaan käy ketään :(

[/quote]ei kannata tuomita liian ankarasti. sä et tiedä mitä on tapahtunut menneisyydessä, viimeisen 50 vuoden aikana.  se herttainen vanhus jonka sä näet on voinut olla omaisilleen aivan jotain muuta

terveisin myöskin vanhustyötä tekevä

Vierailija
9/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:27"]

[/quote]ei kannata tuomita liian ankarasti. sä et tiedä mitä on tapahtunut menneisyydessä, viimeisen 50 vuoden aikana.  se herttainen vanhus jonka sä näet on voinut olla omaisilleen aivan jotain muuta

[/quote]

mä kuitenkin näkisin vanhuksen hiukan kuin lapsena. Niitäkin on vain yritettävä hoitaa ja antaa läheisyyttä vaikka olisivat kuinka veemäisiä.

Vierailija
10/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:46"]miksi ihmeessä kävisin? Eipä ollut mummolaan lapsenlapsistaan kiinnostunut. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan....

[/quote]mummon elämä ei nyt vaan kiinnosta, ihan sama

joskus voi antaa anteeksi ja unohtaa katkeruutensa...

[/quote]

Vierailija
11/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:27"]

Tottakai kaikki vanhukset hoidetaan! Läheisyys tulee siinä hoitotoimenpiteissa, muu läheisyys kuuluu saada omilta läheisiltä ja jos niitä ei ole, niin minkäs teet. Tosiaankin monet vanhukset viettävät aikansa yksin ihan omasta syystään. Ihmisiä hekin ovat ja jotkut ovat vaan olleet.. no, mulkkuja lähipiirilleen. Niin makaat kuin petaat.

Vanhukset eivät ole lapsia, heitä tulee kohdella aikuisina!

t. hoitaja

[/quote]

mä kuitenkin näkisin vanhuksen hiukan kuin lapsena. Niitäkin on vain yritettävä hoitaa ja antaa läheisyyttä vaikka olisivat kuinka veemäisiä.

[/quote]

Vierailija
12/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käymme mummoni luona palvelutalossa viikoittain, isäni käy siellä lähes päivittäin, ja lisäksi siskoni ja serkkuni tulevat muilta paikkakunnilta keskimäärin kerran kuussa. Tosi harvoin siellä näkyy muita. Saamme rauhassa käyttää vierailuun tarkoitettuja tiloja, ja usein myös sellaista jumppahuonetta, jossa lapsilla on kivaa, kun on puolapuita ja keiloja sun muuta. Mummoni ei enää puhu, mutta järki taitaa pelata, vaikka hän väsyykin nopeasti. Joskus ollaan vähän vieraitakin mummoja virvottu tai joulun alla laulettu telkkarihuoneessa muillekin parit laulut. Henkilökunta on aivan huippua! Iso kiitos kaikille vanhustyöntekijöille!

Vierailija
13/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kaikki vanhukset hoidetaan! Läheisyys tulee siinä hoitotoimenpiteissa, muu läheisyys kuuluu saada omilta läheisiltä ja jos niitä ei ole, niin minkäs teet. Tosiaankin monet vanhukset viettävät aikansa yksin ihan omasta syystään. Ihmisiä hekin ovat ja jotkut ovat vaan olleet.. no, mulkkuja lähipiirilleen. Niin makaat kuin petaat.

Vanhukset eivät ole lapsia, heitä tulee kohdella aikuisina!

t. hoitaja

Vierailija
14/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on ollut hyvissä väleissä ex-anoppinsa kanssa. Käynyt tämän luona säännöllisesti kylässä. Ex-miehensä ei ole tästä tykännyt. Nyt tuo anoppi on joutunut hoitokotiin. Poikansa oli antanut henkilökunnalle määräyksen, ettei tuota ex-miniää saa päästää sinne. Poika itsekään ei käy. Hienoa.

Itse kävin aikoinaan tapaamassa mummuani vanhainkodissa paikkakunnalla käydessäni. Mummu: "mitä sinulla on asiaa?" Minä: "eipä mitään, tulin vain sinua katsomaan". Mummu: "mitä sitten tänne tulet"

En mennyt toiste.

Vierailija
15/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:51"]

[/quote]sun ja mun tehtävä se hoito, mutta siihen läheisyyden antamiseen me emme voi ketään pakottaa.

haluaisitko ihan oikeasti että vanhuksen luona kävisi omainen joka istuisi eripuolella huonetta, ei keskustelisi ei haluaisi koskettaa, jonka kasvoilta paistaisi inho ja yökötys

Vierailija
16/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah mitä laiskojen omaisten puolustelua tuo "ette tiedä millainen vanhus on omaisilleen ollut!". Kyllä, näitäkin löytyy joiden välit on ymmärrettävistä syistä poikki mutta varmaan 90% tapauksissa kyse on laiskuudesta, piittaamattomuudesta ja "kiireestä" kun ei käydä omaista katsomassa.

Vierailija
17/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairas saattaa toki käyttäytyä joskus huonosti, mutta seuraavalla kerralla tilanne voi olla aivan erilainen. Satoja vanhuksia makaa täysin yksin vanhainkodeissa, kun kenelläkään ei ole aikaa käydä tervehtimässä. Tai sitten on vedetty herne nenään satunnaisesta lausahduksesta. Kuitenkin suurin osa näistä vanhuksista on kasvattanut lapsensa ihan hyvin ja rakkaudella. Kummallista kyllä, miten se unohtuu.

Ja kyllä, on niitäkin, jotka juomisen tai seksuaalisen hyväksikäytön takia ovat pilanneet välinsä lapsiin. Tiedän, että sitä on vaikea antaa anteeksi. Kokemuksesta.

Vierailija
18/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:51"]

[/quote]sun ja mun tehtävä se hoito, mutta siihen läheisyyden antamiseen me emme voi ketään pakottaa.

haluaisitko ihan oikeasti että vanhuksen luona kävisi omainen joka istuisi eripuolella huonetta, ei keskustelisi ei haluaisi koskettaa, jonka kasvoilta paistaisi inho ja yökötys

[/quote]

en tosiaan. Enkä tajunnut kysymystäsikään. Tarkoitin tuolla lapsi-vertauksella että omaiset voisivat käydä katsomassa ja huomioida koska vanhus on jo siinä tilassa että tarvitsee muiden hoitoa kuten lapswtkin. Vaikka olisi kuinka veemäinen. Sitä ajoin takaa.

Vierailija
19/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa aika moni palstalainenkin joutua viettämään yksinäisen vanhuuden hoitokodissa....

Vierailija
20/47 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:27"]

[/quote]

[/quote]

Älä nää. Vanhukset ovat aikuisia ihmisiä joilla on elettyä elämää ja paskojakin asioita takana. Vanhuksen kohtelu lapsena on vallankäyttöä. Ihmisiä ne on, toiset kivoja, toiset täysiä paskoja. Ammatilainen kohtelee kaikkia ihmisinä hyväksyen erilaisuuden.