Miten teillä on varaa asua missään?
Jos ei perittyjä asuntoja lasketa.
Mitäs helvettiä, kaksio esim. Hyvinkäällä voi maksaa 80 000e -->, siihen vielä vastike ja vesi päälle.
Puhumattakaan jos on isompi perhe.Vaikka olisi kaksi maksajaa, ei toi silti ole kovin äkkiä maksettu normaalilla palkalla. Varsinkin jos tulee remonttikuluja.
Onko palkat ohjelmoitu olemaan niin pienet, ettei pakollisten kulujen jälkeen jää paljon mitään? (Ne pakolliset kulut, auto. Kun ei julkiset kulje töihin, opintolaina, ruoka, vakuutukset, sähkölasku tms).
Kommentit (59)
Meillä mies on ottanut yksin asuntomme lainan, koska itse en olisi sitä varmaan alaikäisenä työttömänä saanut. Asuntomme arvo on reilut 150 000e. Rivari kolmio siis kyseessä.
Olen itse nyt hoitovapaalla ja jään kotiin vielä toisenkin lapsen synnyttyä tästä suoraan.
Mies on 25v ja tienaa noin nelisen tonnia per kk ja hyvin pärjätään! Lyhentää lainaa ja ajetaan uudella isolla hyvän merkkisellä ns paremmalla autolla. Tehdään matkoja ja mistään ei tarvitse tinkiä. Sitten kun palaan itse myös töihin aletaan miettimään oman kodin rakentamista ja silloin itsekin otan osan lainaa. Näin meillä toimii ja uskon, että muillakin sujuu jotenkin näin :)
Pistäs ne teidän menot paperille ja lue totuus.
Ei ole lapsia. :) Asumme Helsingin kantakaupungissa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:51"]
Miksi pitää omistaa se asunto? Ulkomailla on täysin normaalia vuokrata kotinsa vuodesta toiseen...
[/quote]
Kivempaa maksaa omaa asuntoa kuin toisten asuntoja:)))
Niinhän se on suunniteltu. Mulla ei yksin ole mitään mahdollisuuksia ostaa asuntoa. Lainanlyhennys ja vastike olis niin suuret, että elämiseen ei jäisi juuri mitään. Ja jos jotain remontteja tulisi, niin olisi täysin mahdotonta venyä enää niihin. Nytkään ei tahdo jäädä yhtään ylimääräistä ja vuokralla asutaan.
Tottakai sitä pärjää jos tienaa neljä tonnia kuussa... me jotka ei, ei tahdota sitten enää venyä näihin asuntojen hintoihin.
Ihmettelinkin miksi mun tekstiä alapeukutetaan :D vissiin meillä liian hyvin asiat :) terv. 3
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:31"]
Täh? Meillä kolmio, maksoi 88 000 euroa. Lyhennämme tonnin kuukaudessa ja päälle 300 vastike (sis. Veden). Nettotulot meillä yhteensä n. 3500 euroa joten vaikka ei olla suurituloisia, jää vielä pari tonnia rahaa jolla pärjää oikein hyvin.
[/quote]
Niinpä niin. Täh, täh ja täh. Kaikki ei tienaa lähemmäs neljää tonnia kuussa. Jos mä lyhentäisin tonnin kuussa ja 300:n vastike päälle, jäisi käyttörahaa kuukaudessa 500 euroa. Tai eipä se käyttöraha vielä olisi, kun ottaisi pois sähköt, puhelinlaskun sun muut.
Ap on joku köyhä :D kyllä meilläkin hyvin eletään yhden ihmisen palkalla kunnollisessa kodissa :) voi teitä raukkoja :)
Saako asua ulkona?
Tai autossa, minne saa pystyttää teltan?
Jos säästäisi joka ikinen kuukausi 500e, eläisi herroiksi.
Oih vähävaraiset täällä alapeukuttelee! :D
Meillä aika samanlainen tilanne kuin kolmosella, mutta ollaan jo yli kolmekymppisiä ja meillä on vain yksi lapsi, jonka kanssa olen vielä kotona.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:22"]Tyhjästä olen lähtenyt. Kotoa muutin siskon kanssa kimppakämppään, vuokralle kaksioon. Rahaa ei ollut penniäkään ylimääräistä. Toinen hankki osan kalusteista, toinen osan lainarahoilla. Sitten kun tapasin ukkoni, ostimme kaksion, kaikki ylimääräinen meni lainanlyhennykseen ja elämiseen. Mutta pärjättiin, noin viiden vuoden päästä vaihdettiin kolmioon jne. Syntyi tytär. Sen jälkeen rakennettiin talo. Nyt monen vuoden jälkeen meillä on velaton ok talo lähellä pk-seutua.
Sanomana tässä Se, että mitään ei saa heti ja nyt, vaan askel kerrallaan. Olimme yhdessä ukkoni kanssa 6 vuotta ennen kuin tehtiin lapsia, ensin vakaannutettiin talous, sitten vasta lapset. Kaikkea ei tarvitse olla 25 vuotiaana.
[/quote]
Niin mekin olimme :) t3
80 000 e ? Sehän on TODELLA vähän.
Oikeesti? Et oikein taida tajuta, että pk-seudulla - hyvillä tai ok-alueilla - ei saa kuin puolikkaan yksiön tuolla hinnalla.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:37"]Ap käy töissä, mutta ei ole varaa ostaa asuntoa.696
[/quote]
No silloin asutaan vuokralla, mitä tässä et ymmärrä?
[/quote]
Köyhä
[/quote]
Onko joku rikos olla pienituloinen?
Minulla on säästössä hyvin rahaa eli reippaasti yli kymppitonni ja asutaan silti toistaiseksi vuokralla, koska emme halua asettua tähän kaupunkiin virallisesti :)
Matkustellaan ja eletään todella huoletonta elämää silti mitä rahaan tulee. Ollaan siis parikymppisiä ja ihan omalla työllä eletään ei perintöjä tai sukulaisia apuina :)
Varmaan mun teksti kerää myös kateellisia alapeukkuja, mutta siitä tiedän ainakin, että kateellisia riittää :)
Meillä on tehty ihan vanhanaikaisesti eli hankittu ammatti ja menty töihin, säästetty ja ostettu asunto. Vasta sitten on saatu lapset, ikää on silloinkin ollut vielä alle 30v. Tylsää ja mitäänsanomatonta, mutta ah niin toimivaa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:48"]Oih vähävaraiset täällä alapeukuttelee! :D
Meillä aika samanlainen tilanne kuin kolmosella, mutta ollaan jo yli kolmekymppisiä ja meillä on vain yksi lapsi, jonka kanssa olen vielä kotona.
[/quote]
Siis tarkoitatko, että teilläkin on lainaa? Miksi ette maksa pois? Köyhiä?
Meillä 5 henkinen perhe, nettotulot 3300 yhteensä ja kyllä me asutaan omakotitalossa isossa kaupungissa. Asiaa auttaa varmaan se, että ostettiin eka asunto (kaksio) jo 10 vuotta sitten ja aina on saatu vähän voittoa edellisestä. Asutaan halvemmin, kun vuokralla asuttais...
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:31"]
Täh? Meillä kolmio, maksoi 88 000 euroa. Lyhennämme tonnin kuukaudessa ja päälle 300 vastike (sis. Veden). Nettotulot meillä yhteensä n. 3500 euroa joten vaikka ei olla suurituloisia, jää vielä pari tonnia rahaa jolla pärjää oikein hyvin.
[/quote]
Niinpä niin. Täh, täh ja täh. Kaikki ei tienaa lähemmäs neljää tonnia kuussa. Jos mä lyhentäisin tonnin kuussa ja 300:n vastike päälle, jäisi käyttörahaa kuukaudessa 500 euroa. Tai eipä se käyttöraha vielä olisi, kun ottaisi pois sähköt, puhelinlaskun sun muut.
[/quote]
Eli tienaat siis enemmän! Homman juju on perhe, jossa on kaksi palkansaajaa. Sun 1800€ ei riitä yksin, mutta lainaamasi esimerkin 3500€ riittää kahdelle, vaikka onkin päätä kohden vähemmän.
Ap ei oo mikään penaalin terävin kynä. Ei ihme, että täytyy tätä asiaa täällä miettiä ;)