Miten teillä on varaa asua missään?
Jos ei perittyjä asuntoja lasketa.
Mitäs helvettiä, kaksio esim. Hyvinkäällä voi maksaa 80 000e -->, siihen vielä vastike ja vesi päälle.
Puhumattakaan jos on isompi perhe.Vaikka olisi kaksi maksajaa, ei toi silti ole kovin äkkiä maksettu normaalilla palkalla. Varsinkin jos tulee remonttikuluja.
Onko palkat ohjelmoitu olemaan niin pienet, ettei pakollisten kulujen jälkeen jää paljon mitään? (Ne pakolliset kulut, auto. Kun ei julkiset kulje töihin, opintolaina, ruoka, vakuutukset, sähkölasku tms).
Kommentit (59)
Mun mies tienaa reippaasti yli viis tonnia ja se varmaan teistä vasta kauheeta onkin ;)
T. 22v aviovaimo kauniista omasta kodista huutelee kun ei ole huolta huomisesta
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:06"]
No, ensin mä opiskelin ja kituutin opintotuilla ja kesätyörahoilla. Ja asuin opiskelija asuntolassa. 24 vuotiaana sain ensimmäisen vakituisen työpaikan, palkka euroissa oli jotain 1600 euroa, tuntui isolta rahalta silloin. Vuokrattiin yksiö silloisen poikaystävän kanssa ja aloin säästämään joka kuukausi rahaa asuntoa varten. Aina menot on mitoitettu tulojen mukaan, myös silloin kun olin työttömänä eli en kajonnut asuntosäästöihin. Erilaisten käänteiden kautta ostin nykyisen miehen kanssa asunnon 34 vuotiaana, kuukausipalkka oli silloin noin 3500 euroa ja itsellä säästössä ehkä 70 tuhatta.
[/quote]
Ja mitä alapeukutettavaa tässä on? Jos haluat tietää jotain tarkemmin niin kysy.
[/quote]
Täällä alapeukutetaan aina jos joku on kateellinen :) tervetuloa palstalle! Ota alapeukut kohteliaisuutena :)
[/quote]
Näinhän se taitaa olla, joten jätän mainitsematta nykyisen asunnon tiedot.
Tosta ekasta vuokrayksiöstä sen verran, että se oli kaupungin huonoimmalta alueelta. Siinä säästettiin taas kivasti, kaverit maksoivat siitä, että saivat asua hyvällä alueella. Seuraava vuokrakaksiokin oli edelleen huonolta alueelta ja auto oli kanssa niin halpa, että täysi tankki tuplas auton arvon. Baareissa ei tullut juostua, mielummin käytiin sitten ulkomailla joskus.
Ap käy töissä, mutta ei ole varaa ostaa asuntoa.696
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:37"]Ap käy töissä, mutta ei ole varaa ostaa asuntoa.696
[/quote]
No silloin asutaan vuokralla, mitä tässä et ymmärrä?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:37"]Ap käy töissä, mutta ei ole varaa ostaa asuntoa.696
[/quote]
No silloin asutaan vuokralla, mitä tässä et ymmärrä?
[/quote]
Köyhä
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:53"]Minulla on säästössä hyvin rahaa eli reippaasti yli kymppitonni ja asutaan silti toistaiseksi vuokralla, koska emme halua asettua tähän kaupunkiin virallisesti :)
Matkustellaan ja eletään todella huoletonta elämää silti mitä rahaan tulee. Ollaan siis parikymppisiä ja ihan omalla työllä eletään ei perintöjä tai sukulaisia apuina :)
Varmaan mun teksti kerää myös kateellisia alapeukkuja, mutta siitä tiedän ainakin, että kateellisia riittää :)
[/quote]
kymppitonnin säästöillä en lähtisi vielä netissä kehumaan, sillä ei todellakaan saa yhtään mitään. Eli ei ole "hyvin säästössä". Pistä millä perään, niin sitten on. Mulla on.
[/quote]
Tarkoitin iän puolesta juntti :D
Ei ap täällä kannata mitään kysyä kun yli puolet asuu vuokralla :D
Suomessa on paikkakuntia, joissa vuokralla asuminen on niin kallista, että oma tulee halvemmaksi. Kun asuin yksin kolmen lapsen kanssa, maksoin vuokraa n. 800 euroa kolmiosta, asumistuen jälkeen. Lisäksi tuli sähkölasku ja kotivakuutus. Olen sairaanhoitaja mutta päivätöissä, joten palkka on hiukan päälle 2200 euroa.
Puolison tavattuani ostimme talon ja nyt laitan joka kuukausi 700 euroa lainanlyhennystilille, ja tuo summa riittää myös juokseviin kuluihin. Ylläpitokustannuksia tulee toki tuohon päälle ja niihin täytyy säästää, vuokralla asuessa ne sisältyivät vuokraan (tosin mitään perusparannuksia niissä taloissa ei tehty). Mutta asumismukavuuden parantuminen on huomattava: Entisestä kahdesta makuuhuoneesta ja olohuoneessa nukkumisesta muutimme 200 neliön taloon, jossa kaikilla on oma makuuhuone, paljon harrastetiloja, kahden auton talli ja liki 3000 neliön tontti, eli omaa rauhaa.
Ap sen jo kertoi. Ei muuten oliskaan.
Pk-seudulla on halvempaa tai yhtä kallista ostaa oma kuin vuokrata. Meillä 95 m2 oma neliö ja kulut (laina, vastike) 1000 €. Samalla hinnalla ei saa vaataavan kokoista tällä alueella.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:48"]Pk-seudulla on halvempaa tai yhtä kallista ostaa oma kuin vuokrata. Meillä 95 m2 oma neliö ja kulut (laina, vastike) 1000 €. Samalla hinnalla ei saa vaataavan kokoista tällä alueella.
[/quote]
Siis vuokralle ei saa
Miksi pitää omistaa se asunto? Ulkomailla on täysin normaalia vuokrata kotinsa vuodesta toiseen...
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:42"]
Suomessa on paikkakuntia, joissa vuokralla asuminen on niin kallista, että oma tulee halvemmaksi.
[/quote]
No ei vuokralla ollessa sillä väliä, kun sossu maksaa vuokran(ei se omaa) maksa) Jalat auki ja kelaan hakemuksia täyttelee. Kodinkoneliikkeeseen maksutoumus ja ai niin ne rattaat sitoumuksella ilmasin. Lypsän kaikki mitä saan ja nauran työssäkäyville. Lyllerrän ja peuhaan kaikki päivät
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:51"]Miksi pitää omistaa se asunto? Ulkomailla on täysin normaalia vuokrata kotinsa vuodesta toiseen...
[/quote]
Koska se on ihan saatanan kallista. Esim Vantaalla 80 m2 kertostaloasunto 950 € ja vuokra nousee vuosittain. Silti ei tehdä parannuksia ja remontteja. Ja naapurit on sossupummeja.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:53"]Minulla on säästössä hyvin rahaa eli reippaasti yli kymppitonni ja asutaan silti toistaiseksi vuokralla, koska emme halua asettua tähän kaupunkiin virallisesti :)
Matkustellaan ja eletään todella huoletonta elämää silti mitä rahaan tulee. Ollaan siis parikymppisiä ja ihan omalla työllä eletään ei perintöjä tai sukulaisia apuina :)
Varmaan mun teksti kerää myös kateellisia alapeukkuja, mutta siitä tiedän ainakin, että kateellisia riittää :)
[/quote]
kymppitonnin säästöillä en lähtisi vielä netissä kehumaan, sillä ei todellakaan saa yhtään mitään. Eli ei ole "hyvin säästössä". Pistä millä perään, niin sitten on. Mulla on.
[/quote]
Tarkoitin iän puolesta juntti :D
[/quote]
Voi voi. Noin nuori ja noin nenäkäs :(
Asunto 200 000e, lainaa maksetru 50 000e, 25v kumpikin, kaksi lasta. Mahdollista, sillä mies yrittäjä. Lainaa maksellaan nyt hiljalleen pois (oon kotona lasten kanssa ja opiskelen), valmistuttuani hankitaan isompi asunto kivemmalta paikalta. Pakko se on jossakin asua, eikä tee mieli ylikalliita pääkaupunkiseudun vuokria maksella.
Tyhjästä olen lähtenyt. Kotoa muutin siskon kanssa kimppakämppään, vuokralle kaksioon. Rahaa ei ollut penniäkään ylimääräistä. Toinen hankki osan kalusteista, toinen osan lainarahoilla. Sitten kun tapasin ukkoni, ostimme kaksion, kaikki ylimääräinen meni lainanlyhennykseen ja elämiseen. Mutta pärjättiin, noin viiden vuoden päästä vaihdettiin kolmioon jne. Syntyi tytär. Sen jälkeen rakennettiin talo. Nyt monen vuoden jälkeen meillä on velaton ok talo lähellä pk-seutua.
Sanomana tässä Se, että mitään ei saa heti ja nyt, vaan askel kerrallaan. Olimme yhdessä ukkoni kanssa 6 vuotta ennen kuin tehtiin lapsia, ensin vakaannutettiin talous, sitten vasta lapset. Kaikkea ei tarvitse olla 25 vuotiaana.
Pakko myöntää, että jos asuisimme yhtään lähempänä pk-seutua niin ei meillä olisi varaa asua omassa asunnossa. Ostimme 90m2 rivarikolmion, viimeisen päälle rempattu ja 300 metrin päässä keskustan ala-asteesta. 85 tonnia, olen aika varma että mistään muualta ei tuohon hintaan lähtisi. Otimme 75 tonnia lainaa ja kyseessä on meille todella iso summa, kamala miettiä että jossain Espoossa emme varmaankaan ikinä saisi lainaa, olemme molemmat pienipalkkaisia duunareita, nettopalkka yhteensä 2300 pintaan.
Miksi pitäisi ostaa oma? Ei ole pakko, jos ei ole varaa. Tai jos ei halua. Asunto on kannattamaton sijoitus. Voi tulla vesivahinko, tuholaisia, vuokralainen pilata, tulipalo, muu iso arvoa laskeva. Parempi asua vuokralla ja sijoittaa muualle.