Miten teillä on varaa asua missään?
Jos ei perittyjä asuntoja lasketa.
Mitäs helvettiä, kaksio esim. Hyvinkäällä voi maksaa 80 000e -->, siihen vielä vastike ja vesi päälle.
Puhumattakaan jos on isompi perhe.Vaikka olisi kaksi maksajaa, ei toi silti ole kovin äkkiä maksettu normaalilla palkalla. Varsinkin jos tulee remonttikuluja.
Onko palkat ohjelmoitu olemaan niin pienet, ettei pakollisten kulujen jälkeen jää paljon mitään? (Ne pakolliset kulut, auto. Kun ei julkiset kulje töihin, opintolaina, ruoka, vakuutukset, sähkölasku tms).
Kommentit (59)
turussa on ihan kivoja alueita,josta saa rivarin 4h+keittiö 130 000e.
eka kämppä ostettiin alle 20vuotiaina,sit ku myytiin saatiin mukava alkupääoma rivaria varten. Lainaa tarvittiin enää 90 000e lyhennetään lainaa 500e kuussa vaikka oon hoitovapaalla ja mies perusduunari.Ei kyl haluttaiskaan asua omakotitalossa liian suuren lainan ottaminen tässä taloustilanteessa ei nappaa,kun ei tie oonk kohta suomalaisilla töitä.
Ostettu onneksi silloin kun hinnat ei vielä ollut niin pilvissä.
No, ensin mä opiskelin ja kituutin opintotuilla ja kesätyörahoilla. Ja asuin opiskelija asuntolassa. 24 vuotiaana sain ensimmäisen vakituisen työpaikan, palkka euroissa oli jotain 1600 euroa, tuntui isolta rahalta silloin. Vuokrattiin yksiö silloisen poikaystävän kanssa ja aloin säästämään joka kuukausi rahaa asuntoa varten. Aina menot on mitoitettu tulojen mukaan, myös silloin kun olin työttömänä eli en kajonnut asuntosäästöihin. Erilaisten käänteiden kautta ostin nykyisen miehen kanssa asunnon 34 vuotiaana, kuukausipalkka oli silloin noin 3500 euroa ja itsellä säästössä ehkä 70 tuhatta.
Me asuttiin halvahkoissa mutta tasokkaissa vuokrakämpissä yli kolmikymppisiksi, kunnes oli tulot ok-tasolla. Sitten iso laina, ok-asunto ja nopea lyhennystahti.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:06"]
No, ensin mä opiskelin ja kituutin opintotuilla ja kesätyörahoilla. Ja asuin opiskelija asuntolassa. 24 vuotiaana sain ensimmäisen vakituisen työpaikan, palkka euroissa oli jotain 1600 euroa, tuntui isolta rahalta silloin. Vuokrattiin yksiö silloisen poikaystävän kanssa ja aloin säästämään joka kuukausi rahaa asuntoa varten. Aina menot on mitoitettu tulojen mukaan, myös silloin kun olin työttömänä eli en kajonnut asuntosäästöihin. Erilaisten käänteiden kautta ostin nykyisen miehen kanssa asunnon 34 vuotiaana, kuukausipalkka oli silloin noin 3500 euroa ja itsellä säästössä ehkä 70 tuhatta.
[/quote]
Ja mitä alapeukutettavaa tässä on? Jos haluat tietää jotain tarkemmin niin kysy.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:06"]
[/quote]
Ja mitä alapeukutettavaa tässä on? Jos haluat tietää jotain tarkemmin niin kysy.
[/quote]
Täällä alapeukutetaan aina jos joku on kateellinen :) tervetuloa palstalle! Ota alapeukut kohteliaisuutena :)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:38"]Ihmettelinkin miksi mun tekstiä alapeukutetaan :D vissiin meillä liian hyvin asiat :) terv. 3
[/quote]
Teillä ei ole hyvin asiat. Asiat on hyvin jos kaikki ei ole rakennettu vain toisen varaan. Minne sinäkin "menet" töihin piiitkän kotijakson jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:31"]
Täh? Meillä kolmio, maksoi 88 000 euroa. Lyhennämme tonnin kuukaudessa ja päälle 300 vastike (sis. Veden). Nettotulot meillä yhteensä n. 3500 euroa joten vaikka ei olla suurituloisia, jää vielä pari tonnia rahaa jolla pärjää oikein hyvin.
[/quote]
Niinpä niin. Täh, täh ja täh. Kaikki ei tienaa lähemmäs neljää tonnia kuussa. Jos mä lyhentäisin tonnin kuussa ja 300:n vastike päälle, jäisi käyttörahaa kuukaudessa 500 euroa. Tai eipä se käyttöraha vielä olisi, kun ottaisi pois sähköt, puhelinlaskun sun muut.
[/quote]
Eli tienaat siis enemmän! Homman juju on perhe, jossa on kaksi palkansaajaa. Sun 1800€ ei riitä yksin, mutta lainaamasi esimerkin 3500€ riittää kahdelle, vaikka onkin päätä kohden vähemmän.
[/quote]
No daa!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:38"]Ihmettelinkin miksi mun tekstiä alapeukutetaan :D vissiin meillä liian hyvin asiat :) terv. 3
[/quote]
Teillä ei ole hyvin asiat. Asiat on hyvin jos kaikki ei ole rakennettu vain toisen varaan. Minne sinäkin "menet" töihin piiitkän kotijakson jälkeen?
[/quote]
Ihan vakituiseen työpaikkaani mistä jäinkin vuosi sitten kotiin :) alaoeukuista päätellen sinäkin olet kateellinen :)
Onneksi saatiin Helsingin kaupungilta neliö, vuokra 750e/kk, ei muuteta tästä koskaan pois.
Jos kolmonen on naimisissa ja ei avioehtoa ni onhan hänellä kaikki hyvin ;)
Itse lähdin juuri tuolla tavoin muutaman vuoden päästä suhteesta kävelemään ja sain vielä kodin ja autonkin :)
Av palstalla on kyllä parhaat ihmiset! Itkee nyt tätäkin asiaa täällä! Menkää töihin tai etsikää rikas mies ja eläkää elämäänne luuserit!
Koulut kun jättää kesken ja lapsia puskee, niin yhteiskunta järjestää kaiken ilmaisin.
kyllä varmaan tiedätte, lihavat keskellä päivää vaunujen työntelijät. Päivähoitopaikka pitäisi ainakin ottaa pois, koska he eivät sitä työttömänä tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:24"]Koulut kun jättää kesken ja lapsia puskee, niin yhteiskunta järjestää kaiken ilmaisin.
kyllä varmaan tiedätte, lihavat keskellä päivää vaunujen työntelijät. Päivähoitopaikka pitäisi ainakin ottaa pois, koska he eivät sitä työttömänä tarvitse.
[/quote]
Tässäkin on ideaa näille luusereille köyhille, jotka inisee palstalla :)
Luuserit miksi olette suuren maailmaan äidin helmoista edes lähteneet jos nyt ei ole varaa tehdä mitään?
90-luvun laman aikaan oli paljon taloja myynnissä, silloin mekin iskettiin tähän taloon kiinni ja aika pilkkahintaan saatiin. Meillä molemmilla oli varmat työpaikat lamankin aikaan, joten uskallettiin ottaa laina ja ostaa tämä 150 neliöinen talo. Hitaasti on maksettu, kk erä on jotain vähän päälle 300e/kk. Nettotulot yhteensä noin 4000e/kk, vaihtelee sen mukaan, miten on ylitöitä ja pyhiä. Kuukausierä tarkoituksella noin pieni, sillä halutaan varautua yllätyksiin, joita omakotitaloissa voi aina välillä ilmaantua.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:31"]
Täh? Meillä kolmio, maksoi 88 000 euroa. Lyhennämme tonnin kuukaudessa ja päälle 300 vastike (sis. Veden). Nettotulot meillä yhteensä n. 3500 euroa joten vaikka ei olla suurituloisia, jää vielä pari tonnia rahaa jolla pärjää oikein hyvin.
[/quote]
Niinpä niin. Täh, täh ja täh. Kaikki ei tienaa lähemmäs neljää tonnia kuussa. Jos mä lyhentäisin tonnin kuussa ja 300:n vastike päälle, jäisi käyttörahaa kuukaudessa 500 euroa. Tai eipä se käyttöraha vielä olisi, kun ottaisi pois sähköt, puhelinlaskun sun muut.
[/quote]No en minä, tuon viestin kirjoittajakaan tienaa neljää tonnia kuussa! Meitä on kaksi palkansaajaa, molemmille jää noin 1700€ kuukaudessa ja lisäksi lapsilisä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:53"]Minulla on säästössä hyvin rahaa eli reippaasti yli kymppitonni ja asutaan silti toistaiseksi vuokralla, koska emme halua asettua tähän kaupunkiin virallisesti :)
Matkustellaan ja eletään todella huoletonta elämää silti mitä rahaan tulee. Ollaan siis parikymppisiä ja ihan omalla työllä eletään ei perintöjä tai sukulaisia apuina :)
Varmaan mun teksti kerää myös kateellisia alapeukkuja, mutta siitä tiedän ainakin, että kateellisia riittää :)
[/quote]
kymppitonnin säästöillä en lähtisi vielä netissä kehumaan, sillä ei todellakaan saa yhtään mitään. Eli ei ole "hyvin säästössä". Pistä millä perään, niin sitten on. Mulla on.
19 v:nä ostin ekan asunnon, nyt kotina n 250m2 okt. Velkaa on vielä vähän mutta asumiskulut muuten alle 400€/kk. Vähän kerrallaan.....