Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1561/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

Jos minä kutsun jonkun luokseni syömään, tarjoan ruoan. Jos pidän juhlat, eikä kyseessä ole mitkään nyyttäribileet, tarjoan kaiken. Tietenkin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin on eri asia sopia yhteisesti nyyttäreistä ja tuotavista, mutta kutsuttuna ei pitäisi oletusarvoisesti jakaa kaikkea ruokakustannusta tasan.

ap

Onko sinut kutsuttu siis yhdelle aterialle vai 3 päiväksi?

Syödään perjantai-iltana, lauantaiaamuna lähden jo takaisin kaupunkiin. Yksi yö siis. En tiedä muista, voivat jäädä vaikka loppukesäksi sinne. Itse olen siis alle vuorokauden siellä.

ap

Ajattele ap positiivisen kautta. Siellä saattaa olla joku kuuma sinkku. Että siihen verrattuna hinta ei ole paha.

Vierailija
1562/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kaveri pyysi tuomaan illalliselle viiniä. Halusi nimeomaan tiettyä 40€/pl maksavaa viiniä. Ostin ja vein pullon. Kutsujan vaimo sitten pöydässä kauhisteli miehensä pyyntöä. Ei oikein sopinut viini makaronilaatikon kanssa. Hukkaan meni hyvä pullo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä sopien on ok toimintaa, mutta tuollaisten listojen laittaminen ei. Ei ole vieraanvaraista. Minä en esimerkiksi pystyisi osallistumaan tuollaisiin kemuihin taloudellisten seikkojen takia.

Vierailija
1564/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

Jos minä kutsun jonkun luokseni syömään, tarjoan ruoan. Jos pidän juhlat, eikä kyseessä ole mitkään nyyttäribileet, tarjoan kaiken. Tietenkin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin on eri asia sopia yhteisesti nyyttäreistä ja tuotavista, mutta kutsuttuna ei pitäisi oletusarvoisesti jakaa kaikkea ruokakustannusta tasan.

ap

Onko sinut kutsuttu siis yhdelle aterialle vai 3 päiväksi?

Syödään perjantai-iltana, lauantaiaamuna lähden jo takaisin kaupunkiin. Yksi yö siis. En tiedä muista, voivat jäädä vaikka loppukesäksi sinne. Itse olen siis alle vuorokauden siellä.

ap

Ajattele ap positiivisen kautta. Siellä saattaa olla joku kuuma sinkku. Että siihen verrattuna hinta ei ole paha.

Myöhästyit

Vierailija
1565/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eienääheitä kirjoitti:

Mites tasapaino kun tuttavapariskunta tuli helsingistä kesämökilleni, ja toivat yhden pienen 5e maksaneen juomapullon mukanaan tuliaisekseen ja muutaman kaljan lidl:istä omaan käyttöönsä. Täällä sitten söivät päivällisen, illallisen, grillistä ison setin tuotteita, joivat kirkkaita sekä siidereitä ja olutta, aamulla vielä aamiaiset ja lopuksi ottivat limsaa ja eväsleipiä mukaan. Illan aikana saunoivat usean tunnin, paljussa kylpivät monta tuntia.

Käynnin jälkeen kuulin heidän hyppäävän koko lomansa kaikkien tuttaviensa mökeillä. Minuun he tylysti katkasivat yhteydenpidon ja poistivat kaverilistaltaan (kuulin että mökkini on niin syrjäinen ettei edes lapin ravintolat ole heti vieressä, olisi pitänyt taksista maksaa osa, n.10e/hlö), En ollut hyödyllinen mökkini sijainnin takia, he naureskelivat yöllä lopuksi että säästyi nyt onneksi kaikki rahat kun ei tarvinnut taksiin lähteä vaan istuttiin täällä..ei kivaa kuultavaa, varsinkin kun tarjosin heille yön yli majoitukseen mökin ainoan ison makuuhuoneen uusilla sängyillä.

Mökille jäi seuraavaksi päiväksi sotku paljun ja saunan ympäristöstä, sekä mökin lattioilla ja pöydillä lojuvista kalja tölkeistä. Ja he jatkoivat matkaa toiseen tuttavien mökkiin jossa olisi uima-allas pihamaalla. Kiersivät koko lomansa tuttavien mökkejä että omat rahat säästyivät. He molemmat tienaavat ihan hyvin ja jaksavat mielistellä isoa kaveripiiriä koska siitä hyötyy hyvin.

Tämäkö sitten ok?

Pahinta sorttia hyi. Hyvä, että pääsitte eroon.

Vierailija
1566/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kohtuulliset viemiset. Vaikka kuinka olisi vieras niin on kohtuullista viedä sinne nyyttäri periaatteella ruokaa ja muita tuliaisia, kun kerran yövytään ja ruokaillaan siellä? Kaverinko pitäisi kustantaa 6 hlö juhannus yksinään?

Vierailija
1567/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kulunut päivilleen tasan vuosi, kun ap pähkäili ystävänsä lähettämää pitkää toivelistaa tuotteista, mitkä piti tuoda mökille Juhannusaatoksi.

Voisko ap kertoa nyt, mikäli sattuisi lukemaan tätä ketjua, mihin hän päätyi:

- menikö mökille jos, niin oliko onnistunut ilta

- veikö listanmukaiset "tuliaiset"/ vain osan,

miten emäntä reagoi

- miten muiden tuomat ruuat/juomat

suhteessa ap:n pitkään listaan

- jne, olisi mukava kuulla kaikkien näiden

vuoden aikana kirjoittamien puolesta ja

vastaan vuodatusten jälkeen: MIHIN AP

PÄÄTYI?

Hyvää Juhannusta kaikille!

Vierailija
1568/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika valaiseva ketju kyllä. Itse en ole mikään veteraanimökkivieras, eikä meillä ole mökkiä, joten en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan, että suomalaisilla olisi ensinnäkin jokin näin selkeä ero mökkivieraiden ja muunlaisten vieraiden välillä.

Toisekseen, jos kutsun kavereita viettämään iltaa, haluan TARJOTA heille ruokaa ja hauskanpitoa. Koskaan ei ole tullut mieleen, että tarjoamisiin mennyt raha ja vaiva pitäisi jotenkin saada takaisin. Tietysti vastavuoroisuus kuuluu useimpiin tuttavuuksiin, mutta se on eri asia.

Perinteisesti monille kutsujen järjestäminen on myös näyttämisen halua. Äärimmilleen vietynä se näyttämisen halu voi tietysti olla tyyliin Hyacinth Bucket kynttiläillallisineen, mutta on siinä positiivinen puolensakin, että halutaan järjestää kutsut joista jää hieno mielikuva ja hyviä muistoja kaikille. On tavallaan sääli, jos tällaista asennetta pidetään nykyään vanhanaikaisena. En tiedä pidetäänkö edes, mutta kovin monelle tässä ketjussa tuntuisi olevan itsestäänselvää, että totta kai kutsujen järjestäjälle korvataan tarjoilut, kun hän sentään suuressa ystävällisyydessään tarjoaa paikan juhlille. Todella vieras ajattelutapa minulle.

Vierailija
1569/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MökinOmistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: kuinka usein olet itse kutsuja?

Jos vuorotellen juhlaporukka kutsuu toinen toisiaan niin voihan sitä ajatella että vuorotellen isäntäväki maksaa kemut.

Mutta kun usein on niin, että yhdet kutsuu kun heillä on esim tarpeeksi tilaa tai muut eivät viitsi siivota eivätkä välitä muutenkaan vieraista kotonaan..

Eikö silloin ole ihan reilua, että porukka tuo ruoat ja juomat?

Ap kutsuttiin vierailulle, koska kutsuja piti kaupunkijuhannusta säälittävänä. Ap itse on ollut tyytyväinen niihin.

Miten tämä liittyy mihinkään? Ai koska ap menee vaikkei haluaisi, ei tarvii viedä mitään?

No on vähän eri asia sopia esim. kaveriporukalla, että vietetään juhannusta jäsenen c mökillä, ja miten vaikkapa vastuut jaetaan. Kuin tulla kutsutuksi, koska ehdottomasti täytyy päästä osalliseksi juhannuksesta mökillä. En mä ainakaan osaisi ajatella, että mun täytyisi osallistua "normaaleja tuliaisia" enempää tarjoiluihin, jos mut on nimenomaan haluttu mökille kutsua.

Sitten on toki vielä se kolmas mahdollisuus, mitä tässäkin ketjussa on väläytelty, että AP olisi kerjännyt itselleen kutsun lokkeillakseen.

Sellainen merkitys sillä on. Erilaisista lähtökohdista on erilaiset odotukset.

-Ohis

Tämä minusta töykeä oletus; Eli, että itse tuo vaikka 4 vrk mökkireissulle vieraana 1,45€ keksipaketin olettaen, että vieraan kutsunut mökinomistaja ostaa sinulle 4vrk aamupala/lounas/illallis/iltapala-ainekset. Näillä ruuan hinnoilla tuollainen setti saattaa maksaa toistasataa euroa per vieras.

Ajattelevatkohan nämä vieraat, ettei kukaan mökinomistaja halua (monella ole varaa, hehän maksavat ne mökin kulut kiinteistöverosta sähköön) laittaa 400 - 900e lisävieraiden kestintään? 

On vähintä mitä vieras voi tehdä se, että maksaa oman osuutensa tarjoiluista vaikak mobile payllä.

Totta. Juhannus kestää tänä vuonna pyhineen noin 4 vrk. Jos kutsuja ostaa aamupalat, iltapalat, lounaat ja päivälliskamat niin kyllä siinä laatulihan hinnalla saa helposti pari sataa euroa per vieras haisemaan jos laskee juomatkin vielä päälle.

En tiedä ketään jolla on varaa tuollaiseen kestittämiseen ja lokkeiluun, 5 vierasta = 1000 euroa pelkkiin vieraiden kestityksiin. Siihen päälle bensaa nykyhinnoilla veneeseen jos käydään veneajelulla jne, niin meneekin sairaanhoitajan kk-palkka nettona vain koska "olin ystävällinen ja kutsuin vieraita juhannukseksi mökilleni". Jos eivät vieraat tajua tuossa kohtaa osallistua kustannuksiin täysimääräisesti niin jäis vikaks kerraks kun ko.vieraan kutsuisin mökilleni.

Vierailija
1570/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kulunut päivilleen tasan vuosi, kun ap pähkäili ystävänsä lähettämää pitkää toivelistaa tuotteista, mitkä piti tuoda mökille Juhannusaatoksi.

Voisko ap kertoa nyt, mikäli sattuisi lukemaan tätä ketjua, mihin hän päätyi:

- menikö mökille jos, niin oliko onnistunut ilta

- veikö listanmukaiset "tuliaiset"/ vain osan,

miten emäntä reagoi

- miten muiden tuomat ruuat/juomat

suhteessa ap:n pitkään listaan

- jne, olisi mukava kuulla kaikkien näiden

vuoden aikana kirjoittamien puolesta ja

vastaan vuodatusten jälkeen: MIHIN AP

PÄÄTYI?

Hyvää Juhannusta kaikille!

Katso sivu 9.

Vierailija
1571/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökin omistajat ovat kyllästyneet lokkeihin eli vapaalla matkustaviin pummeihin. Miettikääs mitä mökit maksaa, kaikki tarvikkeet ym. Jos pääsee oikein kutsuttuna juhannusta viettämään tuttunsa mökille, niin kai sitä voi isäntaväki pyytää kunnon tuliaiset. Se kahvipaketti ja keksit ei riitä. Vaikka provohan tuo vuoden takainen juhannussatu taitaa olla.

Mitä kettua nyt taas? Jos on kyllästynyt lokkeilijoihin, niin kannattaisiko lopettaa muiden kutsuminen sinne mökille. Siis kun puhutaan tästä tapauksesta.

Vierailija
1572/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan eri asia, jos olet menossa yhdessä viettämään mökille juhannusta. Silloin yhdessä suunnitellaan minne mennään, koska mennään, kuka tuo mitäkin jne

Ja sitten on taas ihan toinen asia, että sinut kutsutaan mökille. Silloin olet vieraana. Voit toki viedä vaikka kukkia, viinipullon tai jotain pientä kiitokseksi kutsusta.

Nämä kaksi asiaa ovat täysin erialaisia.

Vierailija
1573/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkikivamaksaa kirjoitti:

Aloittaja, luulen että olet "lokkeillut" joskus tuolla samaisella mökillä.

Olet syönyt ja juonut todenteolla, niin ettei muille ole jäänyt kuin rippeet.

Nyt kutsuja pitää huolen, että sinäkin osallistut kuluihin.

Niin se vain menee.

Olisihan se kiva kun olisi aina ilmaiset ruuat ja juomat, vai mitä?

Ja minä luulen, että sinä et ole lukenut edes aloitusta ajatuksen kanssa, mutta pakko oli keksiä jotain typerää sanomista.

Vierailija
1574/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko koko aloitusta, iedän tyypin, paha olo, hakee täältä lohutusta.

Vierailija
1575/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satanen ole liikaa koko viikonlopun syömisistä ja juomisista puhumattakaan.

Vierailija
1576/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pääkaupunkiseudulla kerros ja rivitaloissa ahtaasti asuvat pariskunnat ymmärrä/välitä että lokkeilu toisten mökeillä ei ole mökin tai talon omistajalle ilmaista. Varsinkin kun vastineeksi EI tarjota vastavuoroisesti mitään. Itse karsin sellaset tuttavat nykyään heti pois ja pidän hyvää ystävyyttä vain oikeiden, vastavuoroisten ystävieni kanssa. Nämä entiset tutut ovat pääosin käyneet lomilla vain tuttavien asunnoilla sekä suomessa että ulkomailla, risteilevät kovasti ja hyppäävät festivaaleilla jossa on majoitus toki jonkun tuttavan luona, mutta eivät tarjoa vastineita, vain lokkeilevat. Pistäkää vaan reilusti välit poikki, vaokka osaavat mielistellä, se on vain näytelmää jotta saavat yösijan, tarjoilua, veneajeluja jne. Uusia ystäviä tilalle, niitä on kyllä kun jättää huonot pois.

Vierailija
1577/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä neuvo, koska uudet, hyvät ihmiset ei tule mukaan niin kauan kun seurassa häilyy myös lokkeja.

Olisin itse kauhuissani jos mökilleni tulijat ilmottaisi että tuodaan 4 ploa viiniä + kirkasta + olutta. En pidä siitä että juodaan enemmän kuin lasi tai kaksi. Tuollainen alkoholimäärä tarkoittaa, että valvotaan pikkutunneille, jutut on pitkäveteisiä, ei tapahdu kunnollista kohtaamista.

Vierailija
1578/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-----------------------------------------------A S I A     L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------

Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää. 

Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa. 

ap

P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eihän tuo ole mikään yleispätevä juttu. Tällä porukalla oli vaan tapana kokoontua siten että jokainen osallistuu kestitykseen. Porukka ei selvästikkään sovi sellaiseille, jotka ovat tottuneet lokkeiluun.

Vierailija
1579/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä te lokkeilusta valittavat kutsutte niitä lokkeja mökkeilemään? Jos lokit kutsuvat itse itsensä, pitäisi olla ihan helppo sanoa, että ei käy. Eivät ne ilman lupaa voi paikalle tuppautua ja mennä jääkaapille.

Jos lokit taas ovat muuten mieluisia vieraita, en ymmärrä, miten he kuuluvat lokki-kategoriaan. Joko vieras on haluttu tai ei.

Vierailija
1580/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kutsuttu voi hyvinkin osallistua kustannuksiin ja kestityksiin tuomalla jotain itse.

Aika surullista, että on ihan ok astua vaan valmiiseen pöytään, eikä panostaa mitään.

Erittäin ok, että tuollainen viesti on lähetetty. 

Jos ei ole valmis uhraamaan yhtään rahaa, niin jää ihmeessä kotiin!