Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
501/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen lukenut tätä ketjua, olen uskomattoman kiitollinen, että minulla ei ole ketään, kuka kutsuisi minua yhtään minnekään. Saan viettää arjen ja juhlapyhät ihan yksin omassa rauhassani ja syödä mitä haluan, eikä kukaan voi arvostella minua eikä tuomisiani. Ihanaa!!!

Vierailija
502/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan kutsun mökille, niin vien kyllä tarpeeksi syömistä omiin tarpeisiin ja tottakai lisäksi jotain isäntäperheelle, mutta jos minun tulee osallistua suuremmalla rahalla kustannuksiin niin haluan kyllä myös olla sopimassa mitä syödään.

Kaikki ei tykkää kaikesta ja lisäksi mahdolliset allergiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)

-esipaistettuja patonkeja 10kpl

-4x250g kirsikkatomaatteja

-yksi laatikko (5kg) mansikoita

-serviettejä (20kpl)

-Geisha-keksipaketteja 2kpl

-tillipuska”

Ap, älä huoli. Pärjäät noilla eväillä mainiosti. Mansikoita ja serviettejä riittää myös tarjottavaksi muille paikalla olijoille.

Vierailija
504/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mukaasi isomunainen miesprostituoitu, jota tarjoat tekememään ”juhannustaikoja” paikalla olijoiden kanssa.

Vierailija
505/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok, mutta itse odotit nähtävästi, että saat täyden ruokapalvelun, koska olit varautunut vain viinipulloon ja pieneen mansikkarasiaan, et esimerkiksi omiin ruokiin? Itse en ilkeäisi mennä ystävän luo "lokkeilemaan", minusta on kummallista ajatella olevansa joku vieras oman ystävän mökillä, jolle kuuluu antaa joku pitopalvelu koska on kutsuttu.

Minun mielestäni ystävien kesken kutsu mökille ei tarkoita sitä, että ystävä kustantaa kaiken vain siksi, että hän ehdotti yhteistä ajanviettoa ensin, eri asia, jos kutsuisi nimenomaan vaikka illalliselle. Itse ainakin ystävien kanssa emme ole vieraita jos kutsumme toisen vaikka kotiin, olemme ystäviä. Ystävyyttä ei myöskään se, että ladellaan tuollainen "tuo nämä" -lista. Todellisten ystävien kesken mökkeily ja ruokapuoli sovitaan yhdessä ja siinä huomioidaan toisten taloudellinen puoli, joskus kaveri voi vaikka tarjota ja toinen sitten toisella kertaa, tmv. Jos halutaan iso menu, sekin sovitaan yhdessä jolloin kenenkään ei tarvitse yllättäen joutua kustantamaan tuollaista listan suurta summaa.

Hyvä, ettet mennyt, uskon että molempien puolesta tulee parempi juhannus. Jos ystäväsi on ajatellut hyödyntävänsä sinua laittamalla tuon ostoslistan, tulee hänelle ansaittu opetus kuitenkin.  Eikä tämäkään minusta ole monimutkaista, miksi ihmiset jaksaa ongelmoida tämmöisestä?

Mukavaa juhannusta kuitenkin kaikille mammoille ja mulle kans(av mamma myös) :-D!

Jos on menossa vain yhdeksi illaksi ja oikein erikseen kutsuttuna nk. "kerrankin viettämään jonkun mielestä "oikeaa" mökkijuhannusta", on kyllä kohtuutonta odottaa ko. vieraalta tuliaisena tuon enempää, kuin ap oli ajatellut.

Ja joo, ystävien kesken toki pitää pystyä sopimaan kuluista, mutta siltikään toista ei oikein voi velvoittaa maksamaan jonkun toisen ennaltamäärittelemää summaa tai tuomaan jotain tiettyjä tuomisia vain tekstiviestitse edellisenä päivänä. Silloin ei taida olla kyse kovin hyvistä ja mukavista ystävistä. Itselleni oikeat ystävät on sellaisia, jotka eivät tee numeroa pikkusummista, varsinkaan, jos ystävyydestä saa itsekin jotain muutakin kuin vain rahassa mitattavia hyödykkeitä.

Vierailija
506/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saan kutsun mökille, niin vien kyllä tarpeeksi syömistä omiin tarpeisiin ja tottakai lisäksi jotain isäntäperheelle, mutta jos minun tulee osallistua suuremmalla rahalla kustannuksiin niin haluan kyllä myös olla sopimassa mitä syödään.

Kaikki ei tykkää kaikesta ja lisäksi mahdolliset allergiat.

Tähän voin samaistua. Minusta kuuluu aina varautua tuomaan omat ruuat tai osallistumaan pieniin kustannuksiin, mutta jos tarjoilut on kovin rönsyilevät, niin silloin ruokalista päätetään yhdessä tai sitten tuomisissa on jokaisella reilusti liikkumavaraa. Tyyliin tuo sinä lihat, toinen tuo jotain jälkkäriä, kolmas tuo viiniä tms. Ja jokainen päättää väljien raamien sisällä itse mitä ostaa. Kallis ja yksityiskohtainen lista on liikaa.

Vierailija
507/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnet ystäväsi, onko hänellä tapaa käyttää muita hyväksi vai ei? Onko hän todella hyvätuloinen, joka mielellää maksaa kaikkien ruoat vai olettaako hän(niinkun yleensä kaverukset olettaa), että ruoat maksetaan tietenkin yhdessä kun ne yhdessä myös syödään. Jos hän ei ole hyväksikäyttävä ollut ennen, uskon että hän vain haluaa järjestää kunnon juhannuskekkerit, eikä vain tullut ajattelleeksi, että tuo lista vaatii aika paljon rahaa. Toki hänen olisi pitänyt ilmoittaa asiasta etukäteen. Minusta ystäviä saa kutsua mökille ilman, että on valmis maksamaan koko poppoon ruoat, herkut ja viinat.

En kyllä tiedä millainen ihminen lähettelee tuollaisia ostoslistoja päivää ennen sovittua ajankohtaa eikä ota kaikkia kutsuvieraita mukaan juhannuksen menun suunnitteluun. Ehkä hänellä on sitten tapana lähetellä tuollaisia kohtuuttomia ostoslistoja viimetipassa vierailleen... Jokainen saa sitten yllärinä tietää mitä syödään ja juodaan. Huhhei. Emäntäkin saattaa päästä hyvinkin halvalla, kun pistää vieraat ostamaan kaikki lähettämällä yksityisviestillä vaan jotain tyyliin 5 kg mansikoita, 10 kg perunoita, kokonainen sika vartaassa jne. ;) siitä jää isäntäperheelle mukavasti myös juhannuksen jälkeen syötävää.

Vierailija
508/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä opiskelijana minulla ei tuolla logiikalla kuuluisi olla yhtään ystävää, jos kutsuminen yhteiseen ajanviettoon tarkoittaa samaa, kuin monen päivän kattavan ruokailun ja juomisen kustannukset + majoitus, koska "itsepä pyysit". Ainoa poikkeus on minusta oikeat juhlat, vaikka valmistujaisjuhlat, häät jne, sillon kutsutut ovat aidosti vieraita, jotka oikeutetusti voivat nauttia valmiista ruoasta. Toki tuollaista listaa ei kuulu noin vain tehdä, mutta minusta molempien osalta vaikuttaa aika itsekkäältä, minä ensin -menolta. 

Ap valitti että ystävä ei maininnut listasta vaikka vastasi "kutsuun" myöntävästi, olisihan hän itsekin voinut kysyä, miten ruokapuoli hoidetaan eikä vain olettaa, että hän tulee vain toisen mökille ja syö vielä ruoatkin ystävän piikkiin kaupan päälle. Jos ystävän pitää ilmoittaa ajoissa kauppalistasta, kai myös toisen ystävän tulee samalla loogikalla kysyä siitä, että mitens ruokapuoli, tuonko omat eväät? Minusta tämä on niin peruskauraa ja normaalia maalaisjärkeä ja käytöstapojen hallintaa. 

Vierailija
509/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok, mutta itse odotit nähtävästi, että saat täyden ruokapalvelun, koska olit varautunut vain viinipulloon ja pieneen mansikkarasiaan, et esimerkiksi omiin ruokiin? Itse en ilkeäisi mennä ystävän luo "lokkeilemaan", minusta on kummallista ajatella olevansa joku vieras oman ystävän mökillä, jolle kuuluu antaa joku pitopalvelu koska on kutsuttu.

Minun mielestäni ystävien kesken kutsu mökille ei tarkoita sitä, että ystävä kustantaa kaiken vain siksi, että hän ehdotti yhteistä ajanviettoa ensin, eri asia, jos kutsuisi nimenomaan vaikka illalliselle. Itse ainakin ystävien kanssa emme ole vieraita jos kutsumme toisen vaikka kotiin, olemme ystäviä. Ystävyyttä ei myöskään se, että ladellaan tuollainen "tuo nämä" -lista. Todellisten ystävien kesken mökkeily ja ruokapuoli sovitaan yhdessä ja siinä huomioidaan toisten taloudellinen puoli, joskus kaveri voi vaikka tarjota ja toinen sitten toisella kertaa, tmv. Jos halutaan iso menu, sekin sovitaan yhdessä jolloin kenenkään ei tarvitse yllättäen joutua kustantamaan tuollaista listan suurta summaa.

Hyvä, ettet mennyt, uskon että molempien puolesta tulee parempi juhannus. Jos ystäväsi on ajatellut hyödyntävänsä sinua laittamalla tuon ostoslistan, tulee hänelle ansaittu opetus kuitenkin.  Eikä tämäkään minusta ole monimutkaista, miksi ihmiset jaksaa ongelmoida tämmöisestä?

Mukavaa juhannusta kuitenkin kaikille mammoille ja mulle kans(av mamma myös) :-D!

Jos on menossa vain yhdeksi illaksi ja oikein erikseen kutsuttuna nk. "kerrankin viettämään jonkun mielestä "oikeaa" mökkijuhannusta", on kyllä kohtuutonta odottaa ko. vieraalta tuliaisena tuon enempää, kuin ap oli ajatellut.

Ja joo, ystävien kesken toki pitää pystyä sopimaan kuluista, mutta siltikään toista ei oikein voi velvoittaa maksamaan jonkun toisen ennaltamäärittelemää summaa tai tuomaan jotain tiettyjä tuomisia vain tekstiviestitse edellisenä päivänä. Silloin ei taida olla kyse kovin hyvistä ja mukavista ystävistä. Itselleni oikeat ystävät on sellaisia, jotka eivät tee numeroa pikkusummista, varsinkaan, jos ystävyydestä saa itsekin jotain muutakin kuin vain rahassa mitattavia hyödykkeitä.

Mutta miksi se vaatimus pikkusummista nillittämättömyyteen koskee vaan sitä mökin omistajaa eikä ole vastavuoroinen? Olen ihan samaa mieltä, ettei pienistä rahoista ole kiva kiukutella. Mutta se menee minusta molempiin suuntiin. Ei sen vieraankaan tarvitse vetää herneitä nenään jos toivotaan kohtuullista osallistumista kustannuksiin. (Tässä tosin oli minustakin vaadittu kohtuuttoman kalliita tuotteita.)

Vierailija
510/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä pulloa viiniä on jo aika kova pyyntö, kyllä pitäisi maksimissaan riittää yhden yön kyläilyyn. Itse suostuisin viemään sen, koska tiedän että otan yleensä vähän reilummin.

Vierailija
511/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis muiden maksamia ruokiako ajattelit syödä? Meillä on myös kavereiden kesken mökkijuhannus ja ostin juuri 200e yhteistä ruokaa. Kaverit ovat tuomassa saman rahan edestä ruokaa, myös yhteiseen käyttöön. En näe kulujen jakamisessa mitään outoa.

Vierailija
512/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnet ystäväsi, onko hänellä tapaa käyttää muita hyväksi vai ei? Onko hän todella hyvätuloinen, joka mielellää maksaa kaikkien ruoat vai olettaako hän(niinkun yleensä kaverukset olettaa), että ruoat maksetaan tietenkin yhdessä kun ne yhdessä myös syödään. Jos hän ei ole hyväksikäyttävä ollut ennen, uskon että hän vain haluaa järjestää kunnon juhannuskekkerit, eikä vain tullut ajattelleeksi, että tuo lista vaatii aika paljon rahaa. Toki hänen olisi pitänyt ilmoittaa asiasta etukäteen. Minusta ystäviä saa kutsua mökille ilman, että on valmis maksamaan koko poppoon ruoat, herkut ja viinat.

En kyllä tiedä millainen ihminen lähettelee tuollaisia ostoslistoja päivää ennen sovittua ajankohtaa eikä ota kaikkia kutsuvieraita mukaan juhannuksen menun suunnitteluun. Ehkä hänellä on sitten tapana lähetellä tuollaisia kohtuuttomia ostoslistoja viimetipassa vierailleen... Jokainen saa sitten yllärinä tietää mitä syödään ja juodaan. Huhhei. Emäntäkin saattaa päästä hyvinkin halvalla, kun pistää vieraat ostamaan kaikki lähettämällä yksityisviestillä vaan jotain tyyliin 5 kg mansikoita, 10 kg perunoita, kokonainen sika vartaassa jne. ;) siitä jää isäntäperheelle mukavasti myös juhannuksen jälkeen syötävää.

Huoh, minähän juuri sanoin, että toki ystävän olisi pitänyt ajoissa ilmoittaa, jolloin toinen olisi voinut sanoa, ettei tuommoinen peli käy. Millainen tosiystävä lokkeilee toisen luona "vieraan oikeus" olettamalla ja pöyristyy siitä, ettei ilmaista monen päivän ruokintaa ollutkaan tarjolla? Mihin todellinen ystävyys on kadonnut? Minusta kaksinaismoralismia pöyristyä tuosta listasta ja pitää sitä toisen hyödyntämisenä, kun itsekin oli alunperin menossa ilmaiseksi syömään toisen ruuat. Kumpikaan ei ole oikein.

Vierailija
513/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen lukenut tätä ketjua, olen uskomattoman kiitollinen, että minulla ei ole ketään, kuka kutsuisi minua yhtään minnekään. Saan viettää arjen ja juhlapyhät ihan yksin omassa rauhassani ja syödä mitä haluan, eikä kukaan voi arvostella minua eikä tuomisiani. Ihanaa!!!

Mutta sehän on aivan mainio päätös. Jos sinua ei kiinnosta tavata ystäviä ilman että seurastasi maksetaan, niin kaikille paras jäädä kotiin.

Vierailija
514/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, minähän juuri sanoin, että toki ystävän olisi pitänyt ajoissa ilmoittaa, jolloin toinen olisi voinut sanoa, ettei tuommoinen peli käy. Millainen tosiystävä lokkeilee toisen luona "vieraan oikeus" olettamalla ja pöyristyy siitä, ettei ilmaista monen päivän ruokintaa ollutkaan tarjolla? Mihin todellinen ystävyys on kadonnut? Minusta kaksinaismoralismia pöyristyä tuosta listasta ja pitää sitä toisen hyödyntämisenä, kun itsekin oli alunperin menossa ilmaiseksi syömään toisen ruuat. Kumpikaan ei ole oikein.

Ap olisi ollut yhden yön, mikäli olisi mennyt.

Vierailija
515/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin vieraana tyytyväinen jos tulisi noin selkä lista. Eipä tarvitsisi miettiä mitä vie tuliaisena.

Tuo ei enää ole mikään tuliainen. Jos ei osta joka tuotetta kaikkein halvinta laatua, niin tulee melkoinen kustannus yhdelle hengelle.. Ei kuulosta ihan tasaisesti jaetulta, jos sama henkilö vie kaikkien viinit ja kaikkien mansikat. Ja joku toinen taas tuo kaikkien makkarat. 

Vierailija
516/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis muiden maksamia ruokiako ajattelit syödä? Meillä on myös kavereiden kesken mökkijuhannus ja ostin juuri 200e yhteistä ruokaa. Kaverit ovat tuomassa saman rahan edestä ruokaa, myös yhteiseen käyttöön. En näe kulujen jakamisessa mitään outoa.

Teillä on varmasti esimerkiksi joku WA-ryhmä, jossa sovitte mitä kukin tuo eikä kaikki tuo 200€ edestä vaikka grillilihoja?

Vierailija
517/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että laittoi vahingossa sinulle sen viestin. Soita ja kysy, että mikäs tämä on.

Vierailija
518/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin samaa mieltä tästä! Kohtuus olisi tässä minusta se avainsana. Ei ole kohtuullista pistää kallista ostoslistaa, kuten ei ole myöskään kohtuullista odottaa täyshoitoa jos ei siitä ole sovittu.

Vierailija
519/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, älä mene. Vaikutat ikävältä ihmiseltä. Seuraavaksi itket, että mitä hemmettiä, eikö emäntä tarjoakaan lakanoita ja pyyhkeitä, ihan omat pitää raijata, vaikka aina ennen kyläillessäsi ei ole tarvinnut omia viedä.

Oletko ihan idiootti, kun et osaa erottaa omien lakanoiden tuontia siitä, että tuodaan 150 eurolla ruokaa, jota ap itse olisi syömässä ALLE vuorokauden?

Vierailija
520/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kutsusta oltiin otettuja ja kutsujille vietiin aina jotain kunnollista kiitokseski. Nykyään kutsuminen tarkoittaa näköjään vain sitä, että noniin nyt ilmainen ruokailu minulle, ei tarvitse kuin istua ja ystävä toimii palvelijana, jes! Tuo listan vaade ei ole todellakaan kohtuullinen, mutta toisaalta ymmärrän, että ihmiset alkavat mennä vaatimuksissa pikkuhiljaa yli, kun perus arvostus ja kunnioitus toisia kohtaan on tipotiessään. Tästäkin olemme kuulleet vain apn puolen, mitäs jos hänellä on tapana syödä ystävänsä piikkiin ja ystävä päätti, että nyt riittää ja ilmaisi asiansa hieman huonosti vain?

Itse en ole koskaan ajatellut, että jos saan kutsun jonnekkin läheiseni luo, niin olen joku palveltava vieras, niinkun mitä ihmettä? Ja ei, tämä ei tarkoita, että toiselta voisi vaatia kalliita ostoksia, mutta miten olisi semmoinen perus muiden huomioon ottaminen ja arvostus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän