Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
Ennen kutsusta oltiin otettuja ja kutsujille vietiin aina jotain kunnollista kiitokseski. Nykyään kutsuminen tarkoittaa näköjään vain sitä, että noniin nyt ilmainen ruokailu minulle, ei tarvitse kuin istua ja ystävä toimii palvelijana, jes! Tuo listan vaade ei ole todellakaan kohtuullinen, mutta toisaalta ymmärrän, että ihmiset alkavat mennä vaatimuksissa pikkuhiljaa yli, kun perus arvostus ja kunnioitus toisia kohtaan on tipotiessään. Tästäkin olemme kuulleet vain apn puolen, mitäs jos hänellä on tapana syödä ystävänsä piikkiin ja ystävä päätti, että nyt riittää ja ilmaisi asiansa hieman huonosti vain?
Itse en ole koskaan ajatellut, että jos saan kutsun jonnekkin läheiseni luo, niin olen joku palveltava vieras, niinkun mitä ihmettä? Ja ei, tämä ei tarkoita, että toiselta voisi vaatia kalliita ostoksia, mutta miten olisi semmoinen perus muiden huomioon ottaminen ja arvostus?
Niin no missä oli ap:n arvostus, kun häntä ei otettu mukaan juhannusmenun suunnitteluun, vaan hänelle lähetettiin päivää ennen kohtuuton lista "tuo nämä" :D tsiisus... Joo, toki ap olisi voinut kysyä, että mitä hän tuo ja mikä meininki, mutta oletan, että kaveriporukalla on joku yhteinen Whatsapp-ryhmä tai vastaava, jossa käydään yhdessä läpi mitä tehdään ja mitä kukin tuo. Ap ei tähän ryhmään jostain syystä päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kutsusta oltiin otettuja ja kutsujille vietiin aina jotain kunnollista kiitokseski. Nykyään kutsuminen tarkoittaa näköjään vain sitä, että noniin nyt ilmainen ruokailu minulle, ei tarvitse kuin istua ja ystävä toimii palvelijana, jes! Tuo listan vaade ei ole todellakaan kohtuullinen, mutta toisaalta ymmärrän, että ihmiset alkavat mennä vaatimuksissa pikkuhiljaa yli, kun perus arvostus ja kunnioitus toisia kohtaan on tipotiessään. Tästäkin olemme kuulleet vain apn puolen, mitäs jos hänellä on tapana syödä ystävänsä piikkiin ja ystävä päätti, että nyt riittää ja ilmaisi asiansa hieman huonosti vain?
Itse en ole koskaan ajatellut, että jos saan kutsun jonnekkin läheiseni luo, niin olen joku palveltava vieras, niinkun mitä ihmettä? Ja ei, tämä ei tarkoita, että toiselta voisi vaatia kalliita ostoksia, mutta miten olisi semmoinen perus muiden huomioon ottaminen ja arvostus?
Minusta taas nykyään näköjään ystävienkin kesken eletään jotain ihmeellistä kvartaalipolitiikkaa, jossa jokaisen pitää joka ikisessä tapaamisessa kustantaa tasan samat summat. Normaalisti ystävykset kuitenkin joko kutsuvat toisiaan jokseenkin tasapuolisesti kyläilemään luokseen tai sitten kustannukset tasaantuvat muilla tavoilla isommassa mittakaavassa tasan.
Minun mielestäni sitä perusarvostusta ja kunnioitusta on nimenomaan asenne "meillä ei lasketa" ja että jokainen osallistuu omantuntonsa mukaan. Ja jos kutsutaan kylään ilman ennakkovaatimuksia jostain "osallistumismaksuista" joko rahana tai tavaroina, silloin kunnioitetaan niitä vieraita nimenomaan asettamatta mitään erityisvaatimuksia paikallesaapumisen ehdoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnet ystäväsi, onko hänellä tapaa käyttää muita hyväksi vai ei? Onko hän todella hyvätuloinen, joka mielellää maksaa kaikkien ruoat vai olettaako hän(niinkun yleensä kaverukset olettaa), että ruoat maksetaan tietenkin yhdessä kun ne yhdessä myös syödään. Jos hän ei ole hyväksikäyttävä ollut ennen, uskon että hän vain haluaa järjestää kunnon juhannuskekkerit, eikä vain tullut ajattelleeksi, että tuo lista vaatii aika paljon rahaa. Toki hänen olisi pitänyt ilmoittaa asiasta etukäteen. Minusta ystäviä saa kutsua mökille ilman, että on valmis maksamaan koko poppoon ruoat, herkut ja viinat.
En kyllä tiedä millainen ihminen lähettelee tuollaisia ostoslistoja päivää ennen sovittua ajankohtaa eikä ota kaikkia kutsuvieraita mukaan juhannuksen menun suunnitteluun. Ehkä hänellä on sitten tapana lähetellä tuollaisia kohtuuttomia ostoslistoja viimetipassa vierailleen... Jokainen saa sitten yllärinä tietää mitä syödään ja juodaan. Huhhei. Emäntäkin saattaa päästä hyvinkin halvalla, kun pistää vieraat ostamaan kaikki lähettämällä yksityisviestillä vaan jotain tyyliin 5 kg mansikoita, 10 kg perunoita, kokonainen sika vartaassa jne. ;) siitä jää isäntäperheelle mukavasti myös juhannuksen jälkeen syötävää.
Huoh, minähän juuri sanoin, että toki ystävän olisi pitänyt ajoissa ilmoittaa, jolloin toinen olisi voinut sanoa, ettei tuommoinen peli käy. Millainen tosiystävä lokkeilee toisen luona "vieraan oikeus" olettamalla ja pöyristyy siitä, ettei ilmaista monen päivän ruokintaa ollutkaan tarjolla? Mihin todellinen ystävyys on kadonnut? Minusta kaksinaismoralismia pöyristyä tuosta listasta ja pitää sitä toisen hyödyntämisenä, kun itsekin oli alunperin menossa ilmaiseksi syömään toisen ruuat. Kumpikaan ei ole oikein.
Ap olisi ollut yhden yön, mikäli olisi mennyt.
Aa, mutta kyllähän sama logiikka kuitenkin sopii öiden määristä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö viestissä ollut mitään mainintaa siitä, että kutsuja maksaa ostokset perillä? Jos ei, niin onhan tuo nyt ihan älytön ostoslista vieraalle!
Ehei, kun siis ihan vain "yhteiseen pöytään". Muutkin ilmeisesti siis tuovat jotain. Määristä tai laaduista en tiedä.
Ja ymmärrän äärettömän hyvin, että mökistä aiheutuu kuluja ja että toisten kestitsemisestä kuluja vasta aiheutuukin, mutta silti. Minut kutsuttiin erikseen, ei mitenkään sovittu, että vietetään yhdessä juhannusta. Olisin ihan hyvillä mielin voinut viettää omaa, perinteistä juhannusta Helsingissä. Siksi se, että joutuisin panostamaan rahallisesti näin paljon kutsuttuna, tuntuu vähän oudolta.
ap
Jokainen vie sen verran mitä itse kuluttaa. Eikö vain? Et kai oleta, että riittää viinipullo ja pieni rasia mansikoita? Mutta todellakaan et itse myöskään juo 4 ploa viiniä ja syö 10 patonkia ja 5 kiloa mansikkaa plus muuta? Eli itse olet väärässä ja myös kaverisi on röyhkeä kun pyytää tuollaista määrää.
Itse sanoisin, että maha taisi just mennä sekaisin ja oksettaa, pitää perua tulo ja hyvää juhannusta!
Köyhälle kaikki on kallista .
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?
Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.
Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.
ap
Olet joko moukka tai ummikko. Ylipäätään jos johonkin kutsutaan, niin on kohteliasta kysyä miten on ajateltu hoitaa ruokailut, onko nyyttärit vai jaetaanko kulut jollain periaatteella. Moukka olettaa, että tottakai kaikki muut maksavat hänenkin sikailut ja dokailut, ummikko ei saa suutaan auki ja änkyttää sitten palstalle kuinka joku kehtaa pyytää osallistumista kuluihin. Kuuden ihmisen syömisiksi kaverisi +4 muuta ystävää +sinä ei tuossa oikeastaan ole paljon mitään, ainoa mikä vähän pistää silmään on mansikkalaatikko. Ei kukaan syö kiloa mansikoita kerrallaan. Muuten ihan kohtuulliset viemiset ja selviät niistä alle 60 eurolla.
Kas tässä:
4 pulloa viiniä á 8e = 32 e
10 patonkia á 0,55 e ( Ranskalaiset Patongit Rainbow) = 5,50e
4 rs kirsikkatomaattia á 2 e = 8 e
servietit = 1,45 e
2 kpl geisha keksit á 3,69 = 7,38 e
tilli = 1,19 e
mansikkalaatikko = olivat loppu kaupasta, et tuonut
Ap jo kertoi useamman kerran, että on aina viettänyt juhannukset mielellään kaupungissa. Eli on todellakin ummikko monen hengen mökkeilyjuhannuksiin. Olisit huomannut tämän, jos olisit lukenut ap:n viestit.
Tuollainen järkyttävä ostoslista ei ole millään tavalla asiallinen henkilölle, joka viettää mökillä yhden yön ja ajallisesti alle vuorokauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no missä oli ap:n arvostus, kun häntä ei otettu mukaan juhannusmenun suunnitteluun, vaan hänelle lähetettiin päivää ennen kohtuuton lista "tuo nämä" :D tsiisus... Joo, toki ap olisi voinut kysyä, että mitä hän tuo ja mikä meininki, mutta oletan, että kaveriporukalla on joku yhteinen Whatsapp-ryhmä tai vastaava, jossa käydään yhdessä läpi mitä tehdään ja mitä kukin tuo. Ap ei tähän ryhmään jostain syystä päässyt.
No minähän sanoin, että listan vaade ei ole kohtuullinen? Vieläkö joku jäi selvästä viestistä epäselväksi?
":D tsiisus"
"jos sata euroa tekee kipeää. pysy paska tukiyksiössäsi"
Kyllä ihmisten erilaisia taloudellisia tilanteita pitää yrittää ymmärtää. Ehkä saisin omalta ystävältäni 20e mutta en ole siitäkään varma. Mutta onneksi kyse on vain yhdestä yöstä ja luulisi että jo parilla kympillä voi osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?
Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?
Ja lisäksi viet tuliaiset.Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.
Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen.
ap
Oikeasti ajattelit mennä valmiiseen pöytään, syödä, juoda ja majoittua kolme päivää kaverisi piikkiin?? Kuulostaa oudolta minusta. Useamman päivän mökkireissu on kuitenkin eri asia kuin illanistujaiset tai parin tunnin yo-juhlat. Itse pitäisin itsestäänselvyytenä, että ruoka- ja juomakulut jaetaan osallistujien kesken.
Oikeasti ap oli ajatellut viettää juhannuksen sillä tavalla, jolla itse halusi eli kaupungissa.
Inttävä kaveri sai hänet suostumaan, ja nyt vaatiikin sitten 100 euron "pikku tuliaisia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.
Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.
Minusta on kyllä itsestään selvää, että aikuinen ihminen on valmis maksamaan syömisestään. En tajua näitä kutsuja maksaa -jankkaajia. Meillä on 30 hengen kaveripiiri ja tulotasoja laidasta laitaan, osa jopa työttömiä. Eihän ne pienempituloiset voisi ikinä kutsua kavereita mihinkään jos aina pitäisi kestitä 30 henkeä ja mökkireissuilla pahimmillaan monta päivää.
No mihin pienempituloinen muutenkaan kutsuu yhtäkkiä 30 henkeä?
Tuomisten kohtuullisuuttahan voi arvioida ihan sillä, että mietitään, mitn paljon maksaa yhden vieraan yhden illan syötävät. Jos kaikki tuovat saman verran, niin eihän ne yhteiset ostoksetkaan voi enempää maksaa kuin mitä yksi ihminen keskimäärin syö. Miten moni syö mökillä yhdessä illassa yli 100 eurolla? Meillä ei menisi edes nelihenkiselle perheelle noin paljon rahaa.
Pienituloisillakin on esimerkiksi suvussa mökkejä.
Ja tuosta satasesta en ole eri mieltä, se on kyllä tosi paljon. Viittasin vaan tuohon, kun osa täällä tuntuu suorastaan pöyristyvän ajatusta ettei kutsuja maksa aina automaattisesti kaikkea. Kyllä meidän porukassa mökkiruuat maksetaan yhdessä ja reissun jälkeen myös siivotaan yhdessä. Ja suunnilleen sama käytäntö on ollut jokaisella mökillä missä olen ollut. Ikinä en ole mennyt pelkän kahvipaketin kanssa mökille.
Et ole ymmärtänyt mistä tässä on kyse. On ihan eri asia kimpassa sopia että mennään mökille, mitä safkaa otetaan mukaan ja jaetaan kulut. Varmaan suurin osa tekee näin. Mutta jos sinut kutsutaan syntymäpäiville/illalliselle/tai vaikka juhannukseksi illanviettoon ihan kutsumalla "tervetuloa meille silloin ja silloin", minusta se että jälkikäteen laitellaan listoja että tuo kahdeksan paprikaa ja kymmenen patonkia(!) on älytöntä. Kun on kerran kutsuttu, silloin tarjotaan. Jos yhdessä sovitaan, silloin sovitaan yhdessä. Ei laitella mitään listoja jälkeenpäin kun ollaan niin pihejä.
Ihan hyvin ymmärsin ja olen silti eri mieltä. Minusta aikuiset työssäkäyvät ihmiset mökkeilevät lähtökohtaisesti siksi että ajatellaan kaikkien haluavan sinne tulla. Se, kuka asiaa on ensiksi ehdottanut - käytännön syistä se on yleensä se mökin omistaja itse - ei tarkoita että pitäisi maksaa täydet tarjoilut kaikille. Minusta se olisi täysin kohtuutonta. Ja kyllä, koskee myös niitä kertoja kun on ihan erikseen kutsumalla kutsuttu.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuossa tapauksessa oli toimittu todella tökerösti. Mutta tökeröä on minusta sekin, että automaattisesti kuvittelee että ruuat tarjotaan.
Mutta tässähän oli just kyse että ap oli kutsuttu, vaikka hänellä oli jo suunnitelma olla kotona. Kutsuja taivutteli apn mukaan, minusta se on silloin ihan kutsu. Mutta ilmeisesti mökki on monelle niin ihmeellinen asia että siellä sitten jaetaankin kaikki vaikka itse kutsutaan. Parinsadan lista mukaan yhdestä vuorokaudesta.
Minä kyllä karsastan tuollaista ajatusta, että jos joku taivutellaan mukaan, niin se tarkoittaisi sitä että pitää tarjota kaikki vrt. jos toinen heti intoutuu mukaan niin sitten maksetaan yhdessä. Kai se kutsujakin olettaa, että vaikka on hetki pitänyt houkutella, niin se suostuminen tarkoittaa kuitenkin sitä että ihminen tajuaa ihan itse haluavansa tulla koska siellä mökillä on luultavasti kivaa. Ei sitä, että sinne tullaan vaan pitkin hampain ilmaisen tarjoilun toivossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ok. Kun kutsutaan niin silloin myös tarjotaan. Hyvä vieras vie omasta tahdosta tuliaisia.
Menetkö siis useinkin kutsumatta ja silloin pyydät ostoslistan?
Aloituksen lista on ihan ok. Juhannus on erikoisjuhla, varmasti nautitaan porukalla useampi ateria. 100€ /vierailija on ihan maltillinen budjetti juomineen.
Siis niin "erikoinen" juhla, että kannattaa maksaa 100 euroa yhdestä yöstä ja parista ruokailusta?
Minulle ei voi ikinä tulla tuollaista viestiä koska ystävät tietää etten tule tyhjin tuokkosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?
Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?
Ja lisäksi viet tuliaiset.Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.
Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen.
ap
Oikeasti ajattelit mennä valmiiseen pöytään, syödä, juoda ja majoittua kolme päivää kaverisi piikkiin?? Kuulostaa oudolta minusta. Useamman päivän mökkireissu on kuitenkin eri asia kuin illanistujaiset tai parin tunnin yo-juhlat. Itse pitäisin itsestäänselvyytenä, että ruoka- ja juomakulut jaetaan osallistujien kesken.
Oikeasti ap oli ajatellut viettää juhannuksen sillä tavalla, jolla itse halusi eli kaupungissa.
Inttävä kaveri sai hänet suostumaan, ja nyt vaatiikin sitten 100 euron "pikku tuliaisia".
No jos hän viettää juhannuksen mieluummin yksin kuin ko. kaverin kanssa, niin se olisi varmaan pitänyt ilmaista selkeämmin. Tuskin olisi enää häiritty ikävillä kutsuilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän mökille yleensä viedään tuliaisia. En ole itse mennyt tyhjin käsin.
Mutta tuo on liian paljon. Esimerkiksi 4 pulloa viiniä, ei yksi ihminen ehdi yksin juoda vaikka ajattelisi vievänsä omat juomansa itse.
Tai tietenkin joku ehtii, mutta kyllähän talokin jotain juomaa tarjoaa myös.
Aloittajalle sanoisin, että jos olet jo vuosia mennyt aina tyhjin käsin niin ovat alkaneet harmitella sitä ja siksi laittoivat tuon listan.
Eihän se sinällään ole kovin kallis jos ajattelee, että ottavat nyt taannehtivasti ilmaiset mökkeilysi vuosien ajalta. Sikäli ymmärrän jotenkin.
Olisikohan tehty joku herätys sinulle.
Tietysti paremminkin olisi asian voinut hoitaa ja puhumalla.Sinkkunaisena olen aina ihmetellyt kun menen johonkin ja vien viiniä tms. Niin melkein aina vien yksin saman verran tuliaisia kuin jotkut pariskunnat. Ja olen saman ajan kuin muut. Joskus vähemmänkin.
Kuitenkin ne pariskunnat nauttivat kaikkia tarjottavia kaksinverroin, usein enemmänkin kun toinen on mies.
Et lukenut edes aloitusta? Ap on tähän asti aina viettänyt juhannuksen kaupungissa, ja ollut tähän ratkaisuun ihan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään viineistä ja mansikoista tulee jo niin suuri rahallinen panostus, että mä jäisin pois. Myydäänkö mansikoita jo laatikoittain jossain? Ja mihin hintaan? 40-45 euroa laatikko?
En menisi, vaikuttaa rahastukselta eikä kesäiseltä juhannusjuhlalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö viestissä ollut mitään mainintaa siitä, että kutsuja maksaa ostokset perillä? Jos ei, niin onhan tuo nyt ihan älytön ostoslista vieraalle!
Ehei, kun siis ihan vain "yhteiseen pöytään". Muutkin ilmeisesti siis tuovat jotain. Määristä tai laaduista en tiedä.
Ja ymmärrän äärettömän hyvin, että mökistä aiheutuu kuluja ja että toisten kestitsemisestä kuluja vasta aiheutuukin, mutta silti. Minut kutsuttiin erikseen, ei mitenkään sovittu, että vietetään yhdessä juhannusta. Olisin ihan hyvillä mielin voinut viettää omaa, perinteistä juhannusta Helsingissä. Siksi se, että joutuisin panostamaan rahallisesti näin paljon kutsuttuna, tuntuu vähän oudolta.
ap
Yleensä jokainen kyllä tuo sen minkä itse syö/juo, eli kohtuullinen olisi ollut 1plo viiniä, jne. eikä niin että tuodaan useamman henkilön ruuat jos ollaan itse tulossa yksin. Tietenkin voidaan jakaa niin että yksi tuo patongit kaikille, yksi jotain muuta, mutta rahallisesti pitää olla per pää panostus.
En ikinä kehtaisi pyytää kutsuttua vierasta tuomaan satasen edestä ruokaa ja juomaa mökilleni! Tuolla kutsujalla on mennyt nyt ihan sekaisin vieraiden kutsuminen ja yhteisten nyyttäreiden järjestäminen. Jälkimmäisessä jo hyvissä ajoin sovitaan, että juhannuksena ollaan x:n mökillä ja sinne tulevat Sari, Kari, Mari, Jari ja Lari ja mitä kukin tuo. Ihan avoimesti vaikka whatsapp ryhmässä suunnitellen.
Ei ikimaailmassa noin, että viime tingassa kutsuttu vieras saa yhtäkkiä listan, jossa ällistyttävän paljon ruokatarvikkeita ja kutsutulle jää tosi epämääräinen tunne omasta ja muiden osuudesta PLUS vielä se, että hänet kutsuttiin vieraaksi! Miksi sillä on eroa, onko vieraana mökillä vai kaupunkikodissa? Jos kaupunkikodissa, saisiko kutsuttu illallisvieras satasen listan elintarvikkeista, jotka toisi mukanaan?!
Vierailija kirjoitti:
Joku muu tuo siis leivät, levitteet, salaatit, pihvit, perunat, makkarat, alkoholittomat juomat, kahvit, leivonnaiset, aamupalatarpeet, naposteltavat, saunaoluet jne.
3 päiväksikö ootte menossa?
Meillä on ollut tapana että ryhmässä keskustellaan kuka tuo mitäkin, ja se on toiminut hyvin. Joka ei ole varma tuleeko, tai ei halua osallistua yhteiseen ateriaan, tuo sitten vain omansa, vaikka kori kaljaa ja makkarapaketti. Syy voi olla että tulee vain yhdeksi illaksi pyörähtämään, tai ei ole rahoissaan. Silti heillekin tarjotaan yhteisestä pöydästä, koska ei näitä henkilöitä niin paljon ole, ja heillähän on omat grillattavat mukana myös. On vähän eri asia ostaa makkarapaketti joka maksaa euron, ja siihen 1,5 euron perunasalaattipurkki kylkeen, kuin maksella viineistä joita ei edes juo itse.
Mä en myöskään osallistu noihin yhteisjuttuihin, koska siellä on aina jotain sellaista sitten sotkettu ruokiin, että olen kyllä maksanut, mutta en voi syödä. Muistuu mieleeni yhteismaksatetut kekkerit, joihin ei tarvinnut osallistua kuin maksamalla oma osuus (+omat juomat) ja tarjolla oli jotain lihamakkaroita jotka olivat helkutan pahoja (ja kalliita), kassleria, jota en pysty syömään koska on nitkuvaa jämälihaa, sekä kanasta sellaisia osia grillattuna joissa on syötävää 2% painosta, ja helkkarin sotkuista vieläpä. Sienisalaattia ja pekoniin käärittyjä sieniä (inhoan sieniä). Kaikkeen mihin olisi käytetty sokeria, olikin käytetty tekomakeuttajia, joita en pysty syömään ollenkaan. Vaikka puhe oli ollut että omat juomat maksetaan itse, niin silti oli ostettu pullotolkulla viiniä yhteisillä rahoilla, enkä pysty jumaan viiniä kulaustakaan.
Teenkin monesti yhteiseksi mukaan jotain sellaista mistä ite pidän, ja ihan omilla varoillani, kuten esim. itse tehty perunasalaatti, enkä halua siitä pennosia keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
No kun nyt ei ollut kyse kenenkään piikkiin mökkeilystä. En ollut menossa mökille, en mihinkään. Oli tarkoitus olla kotona Helsingissä, kuten viimeiset 36 juhannusta. Kun se nyt sitten tämän kutsujan vierestä oli niin outoa ja säälittävää, hän halusi kutsua minut mökille viettämään juhannusta. Tämä ei ollut mikään yhdessä suunniteltu juttu, tämä on se ero.
Aina tähän asti, kun minut on kutsuttu johonkin syömään (ystävä, ystäväpariskunta, kummitäti, whoever), viinipullo ja vaikka kukkapuska ovat kelvanneet oikein hyvin. En todellakaan ole olettanut, että minun on pitänyt kustantaa oma syömiseni silloin, kun minut on kutsuttu jonkun kotiin syömään.
ap
Saamasi kauppalista kuulostaa kohtuulliselta jos tarkoituksena on olla mökillä koko viikonloppu. Oletettavasti emäntä on laittanut saman tyyliset listat muillekin tulijoille ja on itse myös ostanut oman osuutensa tarjoiluista. Osa tulijoista tuo varmaan listaltaan aamu/välipalatarpeet, joku tuo grillattavat makkarat / lihat / kalat jne.
Kuulostaa siltä, että ap on ajatellut jonkun yhden viinipullon ja kahvipaketin voimin mennä useammaksi päiväksi syömään muiden kustantamia ruokia, koska on niin pöyristynyt tästä emännältä saamastaan kauppalistasta.
Ap:lle vinkkinä: Tuosta listasta kallein hankinta taitaa olla nuo mansikat. Jos olet kovin vähissä varoissa, voisitko olla emäntään yhteydessä ja kertoa, että muut tuotteet listalta pystyt tuoda, mutta mansikoihin ei rahat riitä. Luulen, että tämä olisi ihan ok.
5KG mansikoita. Meinasiko se ruveta pakastamaan niitä syksyksi. Ihan älytön toivomus.