Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
177/463 | klo 14:23 | 24.6.2021
- - - - - A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y - - - - -
Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.
Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.
ap
P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
On. Kukaan ei halua köyhiä bileitä
Tulee hyvät jutut kun kaikki osallistuu ja huomioi emännän toiveet
Ostaisin nuo. Mökillä tsiigaisin että onko muut tuonut samalla mitalla. Jos ei niin vetäytisin autoon vetämään viiniä ja mansikoita isseksee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.
Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.
Minusta on kyllä itsestään selvää, että aikuinen ihminen on valmis maksamaan syömisestään. En tajua näitä kutsuja maksaa -jankkaajia. Meillä on 30 hengen kaveripiiri ja tulotasoja laidasta laitaan, osa jopa työttömiä. Eihän ne pienempituloiset voisi ikinä kutsua kavereita mihinkään jos aina pitäisi kestitä 30 henkeä ja mökkireissuilla pahimmillaan monta päivää.
No mihin pienempituloinen muutenkaan kutsuu yhtäkkiä 30 henkeä?
Tuomisten kohtuullisuuttahan voi arvioida ihan sillä, että mietitään, mitn paljon maksaa yhden vieraan yhden illan syötävät. Jos kaikki tuovat saman verran, niin eihän ne yhteiset ostoksetkaan voi enempää maksaa kuin mitä yksi ihminen keskimäärin syö. Miten moni syö mökillä yhdessä illassa yli 100 eurolla? Meillä ei menisi edes nelihenkiselle perheelle noin paljon rahaa.
Pienituloisillakin on esimerkiksi suvussa mökkejä.
Ja tuosta satasesta en ole eri mieltä, se on kyllä tosi paljon. Viittasin vaan tuohon, kun osa täällä tuntuu suorastaan pöyristyvän ajatusta ettei kutsuja maksa aina automaattisesti kaikkea. Kyllä meidän porukassa mökkiruuat maksetaan yhdessä ja reissun jälkeen myös siivotaan yhdessä. Ja suunnilleen sama käytäntö on ollut jokaisella mökillä missä olen ollut. Ikinä en ole mennyt pelkän kahvipaketin kanssa mökille.
Et ole ymmärtänyt mistä tässä on kyse. On ihan eri asia kimpassa sopia että mennään mökille, mitä safkaa otetaan mukaan ja jaetaan kulut. Varmaan suurin osa tekee näin. Mutta jos sinut kutsutaan syntymäpäiville/illalliselle/tai vaikka juhannukseksi illanviettoon ihan kutsumalla "tervetuloa meille silloin ja silloin", minusta se että jälkikäteen laitellaan listoja että tuo kahdeksan paprikaa ja kymmenen patonkia(!) on älytöntä. Kun on kerran kutsuttu, silloin tarjotaan. Jos yhdessä sovitaan, silloin sovitaan yhdessä. Ei laitella mitään listoja jälkeenpäin kun ollaan niin pihejä.
Ihan hyvin ymmärsin ja olen silti eri mieltä. Minusta aikuiset työssäkäyvät ihmiset mökkeilevät lähtökohtaisesti siksi että ajatellaan kaikkien haluavan sinne tulla. Se, kuka asiaa on ensiksi ehdottanut - käytännön syistä se on yleensä se mökin omistaja itse - ei tarkoita että pitäisi maksaa täydet tarjoilut kaikille. Minusta se olisi täysin kohtuutonta. Ja kyllä, koskee myös niitä kertoja kun on ihan erikseen kutsumalla kutsuttu.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuossa tapauksessa oli toimittu todella tökerösti. Mutta tökeröä on minusta sekin, että automaattisesti kuvittelee että ruuat tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok tuollaisenaan. Kysy yksinkertaisesti viestillä "Mitä?" ja vastauksesta riippuen vie pyydetyt tai ilmoita ettet tule. Voihan toki olla että siitä on unohtunut tieto että kustannukset on tarkoitus tasata osallistujien kesken tai jopa kaveri maksaa sinulle takaisin, kun ei itse pääse kauppaan. Mutta jos tarkoitus on että tuoon sinun osuutesi ja muut tuovat samoilla summilla jotain muuta, miettisin pari kertaa kannattaako.
"Mitä?" on aggressiivinen vastaus tuohon viestiin. Aivan turha ruveta haastamaan riitaa. Täällä on ollut fiksumpia ehdotuksia toimintatavaksi.
Muuten olet asiallisesti muilta osin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
-----------------------------------------------A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------
Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.
Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.
ap
P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aika jännää että joku on menossa juhannusta viettämään (oletan että 3 pv) ja ottaisi mukaan vain yhden rasian mansikoita ja yhden pullon viiniä..
Ärsyttää tuollainen ajattelutapa että jos joku kutsuu niin se kutsuja sitten ostaan juomat ja ruoat KAIKILLE vieraille 3:ksi päiväksi..laske nyt itse kuinka paljon siihen menisi rahaa!
Nyyttärit on hyvä periaate muttei sellainen että jokainen tuo mitä lystää koska porukassa on aina näitä ” toin yhden juhlamokka paketin ja pullon viiniä” -tyypin.
Me ei enää puolison kanssa kutsuta kuin harvoja ja valittuja kotiin kun aina ollaan tarjottu ruokaa ja juomaa mutta meitä kutsutaan sitten jonnekin ravintolaan jossa maksamme itse ruokamme.
Vtuttaa suorastaan tuollaiset lokit, miksi se että sut on kutsuttu tekee sun oleskelusta sulle ilmaisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.
Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.
Minusta on kyllä itsestään selvää, että aikuinen ihminen on valmis maksamaan syömisestään. En tajua näitä kutsuja maksaa -jankkaajia. Meillä on 30 hengen kaveripiiri ja tulotasoja laidasta laitaan, osa jopa työttömiä. Eihän ne pienempituloiset voisi ikinä kutsua kavereita mihinkään jos aina pitäisi kestitä 30 henkeä ja mökkireissuilla pahimmillaan monta päivää.
Tuomisten kohtuullisuuttahan voi arvioida ihan sillä, että mietitään, mitn paljon maksaa yhden vieraan yhden illan syötävät. Jos kaikki tuovat saman verran, niin eihän ne yhteiset ostoksetkaan voi enempää maksaa kuin mitä yksi ihminen keskimäärin syö. Miten moni syö mökillä yhdessä illassa yli 100 eurolla? Meillä ei menisi edes nelihenkiselle perheelle noin paljon rahaa.
Ja tuosta satasesta en ole eri mieltä, se on kyllä tosi paljon. Viittasin vaan tuohon, kun osa täällä tuntuu suorastaan pöyristyvän ajatusta ettei kutsuja maksa aina automaattisesti kaikkea. Kyllä meidän porukassa mökkiruuat maksetaan yhdessä ja reissun jälkeen myös siivotaan yhdessä. Ja suunnilleen sama käytäntö on ollut jokaisella mökillä missä olen ollut. Ikinä en ole mennyt pelkän kahvipaketin kanssa mökille.
Et ole ymmärtänyt mistä tässä on kyse. On ihan eri asia kimpassa sopia että mennään mökille, mitä safkaa otetaan mukaan ja jaetaan kulut. Varmaan suurin osa tekee näin. Mutta jos sinut kutsutaan syntymäpäiville/illalliselle/tai vaikka juhannukseksi illanviettoon ihan kutsumalla "tervetuloa meille silloin ja silloin", minusta se että jälkikäteen laitellaan listoja että tuo kahdeksan paprikaa ja kymmenen patonkia(!) on älytöntä. Kun on kerran kutsuttu, silloin tarjotaan. Jos yhdessä sovitaan, silloin sovitaan yhdessä. Ei laitella mitään listoja jälkeenpäin kun ollaan niin pihejä.
Ihan hyvin ymmärsin ja olen silti eri mieltä. Minusta aikuiset työssäkäyvät ihmiset mökkeilevät lähtökohtaisesti siksi että ajatellaan kaikkien haluavan sinne tulla. Se, kuka asiaa on ensiksi ehdottanut - käytännön syistä se on yleensä se mökin omistaja itse - ei tarkoita että pitäisi maksaa täydet tarjoilut kaikille. Minusta se olisi täysin kohtuutonta. Ja kyllä, koskee myös niitä kertoja kun on ihan erikseen kutsumalla kutsuttu.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuossa tapauksessa oli toimittu todella tökerösti. Mutta tökeröä on minusta sekin, että automaattisesti kuvittelee että ruuat tarjotaan.
Kuvittelen että jos mut kutsutaan johonkin ruoat automaattisesti tarjotaan. Vien myös automaattisesti reilusti tuliaisia ja kysyn mitä voin tuoda. En odota että mulle lykätään kauppalappu jossa on mökin viikonlopun takkapuutkin listattu.
On tutun näköinen lista. Olisit voinut kysyä kuka maksaa eikä tänne tulla uliseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässähän oli just kyse että ap oli kutsuttu, vaikka hänellä oli jo suunnitelma olla kotona. Kutsuja taivutteli apn mukaan, minusta se on silloin ihan kutsu. Mutta ilmeisesti mökki on monelle niin ihmeellinen asia että siellä sitten jaetaankin kaikki vaikka itse kutsutaan. Parinsadan lista mukaan yhdestä vuorokaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Sano että asetut karanteeniin
Sanoisi vaan, että listasi on kohtuuton enkä ole tulossa, mikäli emme pääse yhteisymmärrykseen tuliaisten määrästä.
Totuus on paras.
Tekosyyt on niin last season. Tulee vain turhaa ylimääräistä pahaa mieltä ihmisten välille, kun totuus joskus paljastuu.
Aika paljon tietty yhdelle mut yksi viinipullo ja mansikkarasia taas älyttömän vähän jos siel tarjotaan ruuat yms. Veisin noista puolet yksin ja kaikki jos menisin miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On tutun näköinen lista. Olisit voinut kysyä kuka maksaa eikä tänne tulla uliseen
No kuka maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Auts!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä viesti tuli vahingossa sinulle? Tai siitä puuttuu teksti että "maksan ne sulle kun olet täällä".
Mun veli kutsui kerran minut ja mieheni viettämään kesäistä viikonloppua kotiinsa (perheellinen) Hän ei ollut koskaan aiemmin nähnyt edes mun miestä, oltiin vasta alettu seurustelemaan. Kun päästiin perille ( yli 100km) niin veli sanoi että mennään kauppaan. Mentiin, hän valitsi kaikenlaista ( jota me emme edes syö) ja pisti meidät maksamaan. Se oli todella törkeää. Jos hän olisi maininnut että tuokaa jotain syötävää ja juotavaa mukananne niin olisimme vieneet ja ihan reilusti. Sanotaanko nyt vielä että mä olen aina tarjonnut vierailleni kaiken kun olen heidät kutsunut, myös veljelleni perheineen.
Jos ei ole varaa kestitä vieraita jotka ITSE KUTSUU niin älä kutsu, tai mainitse jos kutsuttaessa että jokainen tuo omat eväät ja juomat.
Minä olen kyllä näistä "jos ei ole varaa kestitä koko porukkaa juhannuksen yli niin älä kutsu ketään" -jutuista jyrkästi eri mieltä. Minä en ainakaan halua, että yksikään ystävä jättää minut kutsumatta vain siksi että on rahasta tiukkaa. Minulle se seura on tärkeintä ja ruuat on minulla varaa maksaa ihan itsekin. Söisinhän minä kotonakin. Jos sinne mökille mennään vaan ilmaisen ruuan perässä, niin miksi edes mennään? Minun aikani on ainakin ihan liian kallista, että hengailisin ruokapalkalla ihmisten kanssa joita minua ei huvita nähdä ilmaiseksi.
Ja sama toisin päin. Kyllä minä toivon että minun kanssani viihdytään ihan sen seuran vuoksi eikä siksi että tarjoan ruokaa ja juomaa. En minä ostettavia kavereita tarvitse. Mutta jokainen tietty tyylillään.
Ehkä se olisi pelkästään reilua, että jokainen noin ajatteleva kertoisi omille kavereilleen ennakkoon, että älä pyydä minua mihinkään jos et aio maksaa.
Siis miten tää on näin vaikee juttu näin monelle. Se on eri asia jos kimpassa sumplitaan ja ollaan mökille menossa, kuin se että kutsutaan iltaa viettämään ihan kutsumalla. Vai onko se mökki joku eri asia kuin mikään muu tila? En mä kutsu ihmisiä luokseni illalliselle jos mulla ei oo yhtään rahaa, tai en vaihtoehtoisesti osaa sanoa että hei, sopisko jos kimpassa tehdään safkaa/kaikki tuo jotain ja vietetään silleen iltaa? Vai eikö kukaan osaa kommunikoida enää?
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon tietty yhdelle mut yksi viinipullo ja mansikkarasia taas älyttömän vähän jos siel tarjotaan ruuat yms. Veisin noista puolet yksin ja kaikki jos menisin miehen kanssa.
Ei ollut sellaisia vaihtoehtoja. Oli vain yksi vaihtoehto, tuoda kaikki. Ei tämmöstä tuliaislistaa aleta yksipuolisesti säätämään.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännää että joku on menossa juhannusta viettämään (oletan että 3 pv) ja ottaisi mukaan vain yhden rasian mansikoita ja yhden pullon viiniä..
Ärsyttää tuollainen ajattelutapa että jos joku kutsuu niin se kutsuja sitten ostaan juomat ja ruoat KAIKILLE vieraille 3:ksi päiväksi..laske nyt itse kuinka paljon siihen menisi rahaa!Nyyttärit on hyvä periaate muttei sellainen että jokainen tuo mitä lystää koska porukassa on aina näitä ” toin yhden juhlamokka paketin ja pullon viiniä” -tyypin.
Me ei enää puolison kanssa kutsuta kuin harvoja ja valittuja kotiin kun aina ollaan tarjottu ruokaa ja juomaa mutta meitä kutsutaan sitten jonnekin ravintolaan jossa maksamme itse ruokamme.
Vtuttaa suorastaan tuollaiset lokit, miksi se että sut on kutsuttu tekee sun oleskelusta sulle ilmaisen?
Jep. Tämä. Kutsut vieraat ja valmistelet tarjoilut. Vieraat eivät tuo mitään ja jos edes vastavierailulle kutsuvat, ei tarjota mitään tai ehkä kavit ilman maitoa. Enää ei kutsuta niitä, joilta vastavuoroisuutta ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut sellaisia vaihtoehtoja. Oli vain yksi vaihtoehto, tuoda kaikki. Ei tämmöstä tuliaislistaa aleta yksipuolisesti säätämään.
Millaisia ystäviä ihmisillä on, jos asioista ei voi sopia? Hyvää juhannusta ja chillatkaa
Minä olen kyllä näistä "jos ei ole varaa kestitä koko porukkaa juhannuksen yli niin älä kutsu ketään" -jutuista jyrkästi eri mieltä. Minä en ainakaan halua, että yksikään ystävä jättää minut kutsumatta vain siksi että on rahasta tiukkaa. Minulle se seura on tärkeintä ja ruuat on minulla varaa maksaa ihan itsekin. Söisinhän minä kotonakin. Jos sinne mökille mennään vaan ilmaisen ruuan perässä, niin miksi edes mennään? Minun aikani on ainakin ihan liian kallista, että hengailisin ruokapalkalla ihmisten kanssa joita minua ei huvita nähdä ilmaiseksi.
Ja sama toisin päin. Kyllä minä toivon että minun kanssani viihdytään ihan sen seuran vuoksi eikä siksi että tarjoan ruokaa ja juomaa. En minä ostettavia kavereita tarvitse. Mutta jokainen tietty tyylillään.
Ehkä se olisi pelkästään reilua, että jokainen noin ajatteleva kertoisi omille kavereilleen ennakkoon, että älä pyydä minua mihinkään jos et aio maksaa.