Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
481/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aika pieniruokainen. En ole lähdössä mökille, vaan vietän juhannusta omalla terassillani. Aattona menee yksi grillimakkara ja vähän salaattia ja pieni pala patonkia. Yksi siideri korkeintaan. Aamupalaa en yleensä edes syö, vaan juon pelkästään ison kupin kahvia.

Joten ap.n listan mukaan rahoittaisin aika paljon toisten syömisiä. Joten varmaan jättäisin moiset juhannuksenvietot väliin.

Kuinka paljon ihmiset oikein mättää ruokaa ja viinaa mökkiviikonloppuna, kun näistä kirjoituksista huokuu sellainen, ettei mikään määrä sapuskaa ja viina riitä. Pitää syödä viisi kertaa päivässä tukevasti ja napostella koko ajan sipsejä ja karkkia ja viiniä pitää olla tonkkatolkulla ja muut putelit päälle.

Ihan oikeasti, en ymmärrä sinun kitsasteluasi lainkaan.   Jos olet oikeasti taloudellisesti (etkä vain tunteiltasi) köyhä, niin se on sitten eri asia. Silloin toki ymmärrän, että lasket ylimääräiset menot.   

Jos kutsun vieraita, tarjoan normaalisti kaiken tarjottavan omista rahoistani, enkä mieti, että rahoitan muiden syömistä muka turhaa.  Se syöminen ja juominen on osa sitä juhlaa.  Sillä yhdessä syömisellä on vahvaa symbolikkaa, siinä konkretisoituu yhdessä olemisen, yhteisen kokemuksen jakaminen, antaminen ja vastaanottaminen, ihmisten monitasoinen vuorovaikutus.   Ja sen merkitystä ja hyvää tekevää vaikutusta ei voi jossain nakkimakkaran hinnoissa laskeskella.  Sen tarjoilun hinnalla siinä tilanteessa saa monin verroin arvokkaampaa kuin se raha.   Pihiys tuppaa näivettämään.  -  Se on sitten eri asia, jos vaan tykkää omasta seurastaan eikä kaipaa muuta niin silloin so what.

Jos halutaan ihmisten tuovan jotakin, eikä kutsuja aio maksaa tuomisia, silloin pitää tietysti ilmoittaa jo kutsuttaessa tilaisuuden luonne eli kyseessä on silloin nyyttikestiperiaatteella toimiva juttu.   Jokainen voi miettiä haluaako semmoisiin ja onko resursseja siihen.  Ei niin, että ilmoitetaan kuluista vasta sitten, kun ihmiset ovat ehtineet tätä tietämättä lupautua tulemaan.

Se on myös ymmärrettävää, että järjestäjät voivat pyytää logistista apua, mutta silloin pitää tehdä selväksi, että maksavat tilaamansa tavarat.   

Vierailija
482/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mökkivierailut ovat menneet niin, että kaikki tuovat omat lakanat ja pyyhkeet ja porukalla sovitaan ostoksista ja kulut jaetaan kaikkien kesken.

Olet varmasti nainen.

Miehille tärkeämpää on mukava ja rento juhannus. Eikä mikään pikkurahojen laskeminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin suhteen varsinkin on reilunta että jokainen tuo omat juomat. Jollekin saattaa riittää pari lasillista viiniä ja itse voin tissutella helposti kaksi pullollista illalla. Tomaateista ja mansikoista en perusta, joten järjetöntä tuoda silloin suuret määrät. En tarvitse kuin ihan pienet lisukkeet vihanneksia, jos sitäkään.

Minä, minä, minä. 

Vierailija
484/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää nyt ihmiset hitto ymmärtää että tää tyyppi menee sinne perjantai-illalla ja lähtee maanantai-aamuna, eli se syö siellä sen yhen aterian ja jonku leivän aamulla. Onks kohtuullista että se tuo tommosen kasan ruokaa sinne?!?

Juhannus on sellainen juhla, jolloin katetaan parasta pöytään. Moni on tietysti tyytyväinen makkaraan ja kaljaankin. 

Kyllä meillä satsattiin kattaukseen ja tehtiin yhdessä alkupalat ja monenlaisia salaatteja ja miesväki grillasi kalaa ja lihaa. Ja monta kertaa 3 päivän aikana.

Ja kahvin kanssa oli yleensä mansikkakakkua.

Pukeuduttiinkin juhlan kunniaksi hienosti. 

Jos ei tiedä minkä tasoiset kutsut on, niin ei kannata hirveästi nillittää. On järkevää, jos joku on suunnitellut ostoslistat etukäteen. Joku varmaan syö enemmän, kuin maksoi ja joku vähemmän, hitonko väliä sillä on. Voihan sitä varata löysät vaatteet, että ei varmasti jää tappiolle tuomistensa kanssa.

Yksi kirjanpitäjä pitäisi vielä olla merkitsemässä jokainen suupala ylös ja sitten tehdään  tase kutsujen lopuksi ja syömättä istuneelle patongin tuojalle lahjoitetaan rahat siitä turhasta ostoksesta.

Älä viitsi lässyttää.  Tuo on teidän tapa. Muilla on joku toinen tapa, esim pieruverkkarit, ja tarjoiluna lenkkimakkaraa ja kaljaa.  Ja kuule, kumpikaan ei tee mitään väärin ja molemmat  bileet yhtä hyvät järjestäjän mielestä, mikä on aivan objektiinen mittari subjektiivisuudessaan tässä tapauksessa.

Pitää tehdä selväksi kutsuttaessa, millainen tilaisuus on tarkoitus järjestää.  Silloin kaikki tietävät. mitä otetaan mukaan ja onko tarkoitus, että vieraat osallistuvat kuluihin tai järjestelyihin jollakin tavalla.

Silloin henkilö, joka haluaa rennot rienaukset mittumaarina, osaa kauniisti kieltäytyä kutsusta.  Samoin kaltaisesi voivat ilmoittaa pieruverkkariporukalle ilmoittaa kauniisti, ettei valitettavasti tällä kertaa voi osallistua, koska on jo sitoutunut muualle.    Kaikki saavat omanlaisensa ja oman budjettinsa mukaiset mukavat juhlat.  Kaikissa juhlissa vain innostuneita, iloisia ja onnellisia osallistujia.

Vierailija
485/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei, en pääsekään tulemaan, vähän flunssainen olo, kurkku kipeä. Pitää katsella mihin tämä kehittyy. Toivottavasti ei tarvitse mennä testeihin."

Vierailija
486/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin pikkumaista porukkaa nämä, joiden mielestä kutsutun vieraan pitäisi tuoda jotain älyttömyyksiä, jotta kaikki maksaisivat tasan saman. Mulla ainakin on jo vieraita kutsuessa olemassa joku suunnitelma siitä, mitä tarjoan ja haluan, että kaikki on just sitä, mitä olen suunnitellut. Toki jos joku haluaa tuoda jonkun valmiin jutun, niin siitä on hyvä ilmoittaa etukäteen. Jos mulla on oma suunnitelma tarjoiluista, niin sitten myös maksan.

Nykyäänhän esim. pizzauunit on tosi trendikkäitä nykyaikaisilla mökeillä ja pizzan tekeminen juhannuksenakin jossain kohtaa koko porukalle on aika kustannustehokasta kuitenkin. Eikä sinne grilliinkään välttämättä sitä kalleinta sisäfilepihviä tarvitse laittaa vaan joku valikoima vaikka sitten vaan sikaa, kanaa ja erilaisia makkaroita on jo ihan riittävän hyvä, jos porukkaa alkaa olla kymmenittäin. Sitten jos kaikki kutsutut jo ennalta tietää, että grillissä on jotain kalliimpaa tavaraa, niin silloin yleensä osaavat tuoda riittävän laadukkaat esim. nestemäiset tuliaiset pyytämättäkin.

Sitten taas tosi isolla porukalla voidaan sopia joku nyyttäriperiaate, että kaikki tuo omat tavaransa tai sitten tehdään iso lista, josta kaikki valitsee, mitä haluaa tuoda. Jälkimmäinen on omasta mielestäni yleensä parempi ja kustannustehokkain.

Ja lopuksi vielä, itse kutsun vieraakseni ihmisiä, joista pidän ja joiden seurassa haluan viettää aikaa riippumatta siitä, onko hänellä varaa osallistua mahdollisesti kalliiden tarjoiluiden kustantamiseen. Minusta on jopa mukava tarjota ihmisille jotain sellaista, mikä ei normaalisti välttämättä olisi heidän saatavillaan. Eikä hyvä ja laadukas ruoka välttämättä edes tarkoita sitä, että sen pitäisi maksaa mansikoita. Toisaalta joidenkin ihmisten kohdalla kalliit raaka-aineet ovat lähinnä helmiä sioille, jos vieras ei erota jotain kyykkyviiniä huippulaadukkaasta.

Eli jokainen tyylillään ja tärkeää muistaa ottaa huomioon myös ne vieraansa!

Vierailija
487/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tutun näköinen lista. Olisit voinut kysyä kuka maksaa eikä tänne tulla uliseen

No, kuka maksaa? Ehkä voisi hieman myös miettiä miten tuollaisia kohtuuttomia listoja kutsuvieraille lähettelee päivää ennen sovittua ajankohtaa :)

Vierailija
488/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä viesti tuli vahingossa sinulle? Tai siitä puuttuu teksti että "maksan ne sulle kun olet täällä". 

Mun veli kutsui kerran minut ja mieheni viettämään kesäistä viikonloppua kotiinsa (perheellinen) Hän ei ollut koskaan aiemmin nähnyt edes mun miestä, oltiin vasta alettu seurustelemaan. Kun päästiin perille ( yli 100km) niin veli sanoi että mennään kauppaan. Mentiin, hän valitsi kaikenlaista ( jota me emme edes syö)  ja pisti meidät maksamaan. Se oli todella törkeää. Jos hän olisi maininnut että tuokaa jotain syötävää ja juotavaa mukananne niin olisimme vieneet ja ihan reilusti. Sanotaanko nyt vielä että mä olen aina tarjonnut vierailleni kaiken kun olen heidät kutsunut, myös veljelleni perheineen. 

Jos ei ole varaa kestitä vieraita jotka ITSE KUTSUU niin älä kutsu, tai mainitse jos kutsuttaessa että jokainen tuo omat eväät ja juomat. 

Minä olen kyllä näistä "jos ei ole varaa kestitä koko porukkaa juhannuksen yli niin älä kutsu ketään" -jutuista jyrkästi eri mieltä. Minä en ainakaan halua, että yksikään ystävä jättää minut kutsumatta vain siksi että on rahasta tiukkaa. Minulle se seura on tärkeintä ja ruuat on minulla varaa maksaa ihan itsekin. Söisinhän minä kotonakin. Jos sinne mökille mennään vaan ilmaisen ruuan perässä, niin miksi edes mennään? Minun aikani on ainakin ihan liian kallista, että hengailisin ruokapalkalla ihmisten kanssa joita minua ei huvita nähdä ilmaiseksi.

Ja sama toisin päin. Kyllä minä toivon että minun kanssani viihdytään ihan sen seuran vuoksi eikä siksi että tarjoan ruokaa ja juomaa. En minä ostettavia kavereita tarvitse. Mutta jokainen tietty tyylillään.

Ehkä se olisi pelkästään reilua, että jokainen noin ajatteleva kertoisi omille kavereilleen ennakkoon, että älä pyydä minua mihinkään jos et aio maksaa.

Siis miten tää on näin vaikee juttu näin monelle. Se on eri asia jos kimpassa sumplitaan ja ollaan mökille menossa, kuin se että kutsutaan iltaa viettämään ihan kutsumalla. Vai onko se mökki joku eri asia kuin mikään muu tila? En mä kutsu ihmisiä luokseni illalliselle jos mulla ei oo yhtään rahaa, tai en vaihtoehtoisesti osaa sanoa että hei, sopisko jos kimpassa tehdään safkaa/kaikki tuo jotain ja vietetään silleen iltaa? Vai eikö kukaan osaa kommunikoida enää?

Kyllä, minusta mökki on todellakin eri asia koska siellä syödään useampi ateria. Kun kutsutaan juhliin, siellä tarjotaan yleensä pikkupurtavaa ja muutama lasi boolia. Mökkireissulla menee vähintään päivällinen, yöpala ja aamupala, parin päivän reissussa toinen setti päälle ja vähintään yksi lounas kylkeen. Jos porukka on sellaista jolle maistuu, niin alkoholia menee sikseri olutta ja viinipullo per ilta. Joillain enemmänkin.

Vähän sama kuin kutsuisit kaveripariskunnan risteilylle. Ihanko totta oletetaan, että tarjotaan buffat ja aamupalat mennen tullen ja baarissakin piikki auki?

Meillä ei ole edes mökkiä joten ei ole oma lehmä edes ojassa, pikemminkin mökkivieraan näkökulmasta ihmettelen tuota suoraan sanottuna aika röyhkeää asennetta että jonkun pitäisi tarjota ympärivuorokautinen täyshoito. Ja meidän tuttavapiirissä on ihan normi että yhdessä maksetaan. Tähän minä tartuinkin, kun osa tuntuu ajattelevan että täysihoidon tarjoaminen on normi ja kaikesta muusta pitää sopia. Minä taas ajattelisin toisinpäin, että kuluihin osallistuminen on se normi ja muusta pitää sopia erikseen eikä vaan olettaa että kyllä muut maksaa.

Vierailija
489/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aikamoinen lista, kun ei ole keskusteltu koko asiasta ensin. Omilla kimppamökkireissuilla jokainen tuo omat juomat, lihat, makkarat, naposteltavat ja mitä haluaa aamupalalle.

Sitten sovitaan yhteiset, kuten kahvit, perunat, salaatit, vessapaperit. Ja jos jotain lettuja tms. tehdään. Jokainen tuo noista sovitut, kun ei ole järkeä erikseen keittää pottuja tai kahveja.

Ei tule ihan hirveästi hintaa yhteisistä ostoksista kenellekään ja sitten pystyy oman budjetin mukaan miettimään muut.

Vierailija
490/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännää että joku on menossa juhannusta viettämään (oletan että 3 pv) ja ottaisi mukaan vain yhden rasian mansikoita ja yhden pullon viiniä..

Ärsyttää tuollainen ajattelutapa että jos joku kutsuu niin se kutsuja sitten ostaan juomat ja ruoat KAIKILLE vieraille 3:ksi päiväksi..laske nyt itse kuinka paljon siihen menisi rahaa!

Nyyttärit on hyvä periaate muttei sellainen että jokainen tuo mitä lystää koska porukassa on aina näitä ” toin yhden juhlamokka paketin ja pullon viiniä” -tyypin.

Me ei enää puolison kanssa kutsuta kuin harvoja ja valittuja kotiin kun aina ollaan tarjottu ruokaa ja juomaa mutta meitä kutsutaan sitten jonnekin ravintolaan jossa maksamme itse ruokamme.

Vtuttaa suorastaan tuollaiset lokit, miksi se että sut on kutsuttu tekee sun oleskelusta sulle ilmaisen?

Eipä tainnut ap olla esimerkiksi WA-ryhmässä päättämässä mitä kukin tuo ja mitä syödään. Tuollaisia lokkeja ne jotkut isäntäperheetkin vaikuttavat olevan, kun maksatetaan vierailla servetit, viinit, 5 kg mansikoita ja muuta pöhlöä eikä toinen edes tiedä mitä ruokaa valmistetaan ja mitä kaikki muut tuovat.

Vierailija
491/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-----------------------------------------------A S I A     L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------

Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää. 

Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa. 

ap

P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Upeasti toimittu!   Tuossa on monille erinomainen oppitunti asiallisesta, sivistyneestä, epäaggressivisesta, miehekkäästä, kypsästä asian hoitamisesta.    Tästä on hyvä jatkaa tuttavuutta/ystävyyttä enemmin tai myöhemmin juhannuksen jälkeenkin.     Hyvät juhannukset!

Vierailija
492/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.

Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.

Minusta on kyllä itsestään selvää, että aikuinen ihminen on valmis maksamaan syömisestään. En tajua näitä kutsuja maksaa -jankkaajia. Meillä on 30 hengen kaveripiiri ja tulotasoja laidasta laitaan, osa jopa työttömiä. Eihän ne pienempituloiset voisi ikinä kutsua kavereita mihinkään jos aina pitäisi kestitä 30 henkeä ja mökkireissuilla pahimmillaan monta päivää.

No mihin pienempituloinen muutenkaan kutsuu yhtäkkiä 30 henkeä? 

Tuomisten kohtuullisuuttahan voi arvioida ihan sillä, että mietitään, mitn paljon maksaa yhden vieraan yhden illan syötävät. Jos kaikki tuovat saman verran, niin eihän ne yhteiset ostoksetkaan voi enempää maksaa kuin mitä yksi ihminen keskimäärin syö. Miten moni syö mökillä yhdessä illassa yli 100 eurolla? Meillä ei menisi edes nelihenkiselle perheelle noin paljon rahaa. 

Pienituloisillakin on esimerkiksi suvussa mökkejä.

Ja tuosta satasesta en ole eri mieltä, se on kyllä tosi paljon. Viittasin vaan tuohon, kun osa täällä tuntuu suorastaan pöyristyvän ajatusta ettei kutsuja maksa aina automaattisesti kaikkea. Kyllä meidän porukassa mökkiruuat maksetaan yhdessä ja reissun jälkeen myös siivotaan yhdessä. Ja suunnilleen sama käytäntö on ollut jokaisella mökillä missä olen ollut. Ikinä en ole mennyt pelkän kahvipaketin kanssa mökille.

Et ole ymmärtänyt mistä tässä on kyse. On ihan eri asia kimpassa sopia että mennään mökille, mitä safkaa otetaan mukaan ja jaetaan kulut. Varmaan suurin osa tekee näin. Mutta jos sinut kutsutaan syntymäpäiville/illalliselle/tai vaikka juhannukseksi illanviettoon ihan kutsumalla "tervetuloa meille silloin ja silloin", minusta se että jälkikäteen laitellaan listoja että tuo kahdeksan paprikaa ja kymmenen patonkia(!) on älytöntä. Kun on kerran kutsuttu, silloin tarjotaan. Jos yhdessä sovitaan, silloin sovitaan yhdessä. Ei laitella mitään listoja jälkeenpäin kun ollaan niin pihejä.

Ihan hyvin ymmärsin ja olen silti eri mieltä. Minusta aikuiset työssäkäyvät ihmiset mökkeilevät lähtökohtaisesti siksi että ajatellaan kaikkien haluavan sinne tulla. Se, kuka asiaa on ensiksi ehdottanut - käytännön syistä se on yleensä se mökin omistaja itse - ei tarkoita että pitäisi maksaa täydet tarjoilut kaikille. Minusta se olisi täysin kohtuutonta. Ja kyllä, koskee myös niitä kertoja kun on ihan erikseen kutsumalla kutsuttu.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuossa tapauksessa oli toimittu todella tökerösti. Mutta tökeröä on minusta sekin, että automaattisesti kuvittelee että ruuat tarjotaan.

Mutta tässähän oli just kyse että ap oli kutsuttu, vaikka hänellä oli jo suunnitelma olla kotona. Kutsuja taivutteli apn mukaan, minusta se on silloin ihan kutsu. Mutta ilmeisesti mökki on monelle niin ihmeellinen asia että siellä sitten jaetaankin kaikki vaikka itse kutsutaan. Parinsadan lista mukaan yhdestä vuorokaudesta.

Kuten sanoin, olen täysin samaa mieltä että tämä on kutsujan puolelta huonosti hoidettu ja lista on useammallakin tapaa kohtuuton. Mutta minä en myöskään koe että kutsuminen tarkoittaa sitä että kaikki kulut maksetaan ja vieraana sellaisen odottaminen on minusta todella törppöä sekin.

Vierailija
493/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän pohdinnan jälkeen olisi ehkä itse tuossa tilanteessa toiminut "yhden pysähdyksen taktiikalla" ja käynyt ainoastaan lidlissä tai s-marketissa ja ostanut neljä pulloa markettiviiniä, 5 kg pakastemansikoita, ketjumerkin 4-pakkauksia esipaistettuja patonkeja ja rullan keittiöpaperia. Ainiin, ja ruukun tilliä ja tertun pihvitomaatteja. Sen verran hävytön tuo lista.

Vierailija
494/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok, mutta itse odotit nähtävästi, että saat täyden ruokapalvelun, koska olit varautunut vain viinipulloon ja pieneen mansikkarasiaan, et esimerkiksi omiin ruokiin? Itse en ilkeäisi mennä ystävän luo "lokkeilemaan", minusta on kummallista ajatella olevansa joku vieras oman ystävän mökillä, jolle kuuluu antaa joku pitopalvelu koska on kutsuttu.

Minun mielestäni ystävien kesken kutsu mökille ei tarkoita sitä, että ystävä kustantaa kaiken vain siksi, että hän ehdotti yhteistä ajanviettoa ensin, eri asia, jos kutsuisi nimenomaan vaikka illalliselle. Itse ainakin ystävien kanssa emme ole vieraita jos kutsumme toisen vaikka kotiin, olemme ystäviä. Ystävyyttä ei myöskään se, että ladellaan tuollainen "tuo nämä" -lista. Todellisten ystävien kesken mökkeily ja ruokapuoli sovitaan yhdessä ja siinä huomioidaan toisten taloudellinen puoli, joskus kaveri voi vaikka tarjota ja toinen sitten toisella kertaa, tmv. Jos halutaan iso menu, sekin sovitaan yhdessä jolloin kenenkään ei tarvitse yllättäen joutua kustantamaan tuollaista listan suurta summaa.

Hyvä, ettet mennyt, uskon että molempien puolesta tulee parempi juhannus. Jos ystäväsi on ajatellut hyödyntävänsä sinua laittamalla tuon ostoslistan, tulee hänelle ansaittu opetus kuitenkin.  Eikä tämäkään minusta ole monimutkaista, miksi ihmiset jaksaa ongelmoida tämmöisestä?

Mukavaa juhannusta kuitenkin kaikille mammoille ja mulle kans(av mamma myös) :-D!

Vierailija
495/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä, minä, minä. "

Olen kyllä eri mieltä. Ei voi vain heittää kallista listaa. Kyllä pitäisi myös kysyä mistä toinen tykkää ja mitä haluaisi syödä. Olisi kiva viedä helpot ja siistit eväät eikä jotain isoa vetistä marjasatsia lähteä kuljettaan.

Vierailija
496/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun emäntäsi on varmasti ennenkin kutsunut vieraita mökille ja jos kutsuvat usein niin harva pystyy tarjoamaan koko kesän ajan syömistä. Voi olla siis niinkin että pitää epähuomiossa selvänä että kaikki osallistuu ja käy kaupassa. Meillä toimii niin että pyydetään että tuo sinä aamiaistarvikkeet, toimen tuo proteiinit ja kolmas vihannekset, neljäs naposteltavat ja viides jälkkärit. Jokainen tuo omat juomiset. Lopulta sitten ynnätään paljonko maksoi ja tasataan. Toiminut hyvin yli 30 vuotta. Kysy niin on helpompaa kaikille. Emäntä jakaa noita ruokia jo siksi että isomman vierasmääräm kanssa autosta loppuu tila ja toivoton kauppareissu kun kaikki ei mahdu yhteen ostoskärryyn.

Vierailija
497/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tästä ketjusta toivottavasti jo huomaat, ettei kaikki mökkivierailukutsut ole samanlaisia eikä tuo väärinymmärrys ole millään tavalla sinun syytäsi! Mökille kutsujissa on monenlaista sakkia ja ilmeisesti ajankohtakin vähän vaikuttaa.

Toivon sinulle mukavaa ja rentouttavaa juhannusta omien perinteidesi mukaisesti ja juuri sillä tavalla kuin haluat juhannustasi viettää! Jos minulla olisi mökki, kutsuisin mielelläni jonkun sinunkaltaisesi ihmisen sinne juhannukseksi ilman vaatimuksia ja velvoitteita olla möllöttämään, syömään, juomaan ja nauttimaan kesästä!

Vierailija
498/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan taannoin eräät mökkikekkerit (ei juhannus), jossa sovittiin hyvissä ajoin, että on nyyttärit. No, illan emäntä alkoi sitten sanelemaan mitä kukin tuo ja lista oli ihan h*lvetin kohtuuton tyyliin Mirkku tuo savustettavan lohifileen ja perunoita ja Emma tuo kurkkua ja tomaattia ja Janika viinitonkan ja tuorejuustoja ja Roosa aamupalaleivät ja kahvipaketin. Eli toiset maksaa yli tuplasti, kuin toiset 😂 hän ajatteli vain määriä, että kun joku tuo 2 kpl jotain, niin se on ihan sama asia hinnasta viis. Kyllä hän sai kuulla tästä hyvinkin määrätietoisesti mikä meni vikaan. Yritti myös saada itseään jotenkin pois ostoslistalta sanoen tyyliin, että hän tarjoaa nukkumapaikat ja saunan. Jotkut peruivat menonsa ihan aiheesta.

Vierailija
499/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnet ystäväsi, onko hänellä tapaa käyttää muita hyväksi vai ei? Onko hän todella hyvätuloinen, joka mielellää maksaa kaikkien ruoat vai olettaako hän(niinkun yleensä kaverukset olettaa), että ruoat maksetaan tietenkin yhdessä kun ne yhdessä myös syödään. Jos hän ei ole hyväksikäyttävä ollut ennen, uskon että hän vain haluaa järjestää kunnon juhannuskekkerit, eikä vain tullut ajattelleeksi, että tuo lista vaatii aika paljon rahaa. Toki hänen olisi pitänyt ilmoittaa asiasta etukäteen. Minusta ystäviä saa kutsua mökille ilman, että on valmis maksamaan koko poppoon ruoat, herkut ja viinat.

Vierailija
500/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiinpä viime perjantaina miehen sukulaisilla. He itse kutsuivat meidät sinne heille syömään. Mieheni lupasi toimia grillimestarina, kun on siinä hyvä.

Ehdotimme, että me tuomme salaatin ja yhden kalagrillattavan kaikille. Se sopi. Kaupasta soitimme vielä, että puuttuuko vielä jotain erityistä. Yhtäkkiä alkoi tulla koko ajan pidentyvä lista kaikenlaista. Ostimme ja veimme pyydetyt tuotteet (lihaa, kasviksia, jälkiruokaa, juotavaa jne).

Perillä kävi ilmi, että heillä oli jääkaappi tupaten täynnä ruokaa, juomaa ja herkkuja, koska "viikonloppuna on tulossa vieraita"!

Mies grillasi ja minä tein salaatit yms. Talonväki tarjosi paketin makkaraa ja kaksi kesäkurpitsaa, jotka mieheni grillasi.

Jäi vähän omituinen fiilis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme