Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
441/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.

Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.

Minusta on kyllä itsestään selvää, että aikuinen ihminen on valmis maksamaan syömisestään. En tajua näitä kutsuja maksaa -jankkaajia. Meillä on 30 hengen kaveripiiri ja tulotasoja laidasta laitaan, osa jopa työttömiä. Eihän ne pienempituloiset voisi ikinä kutsua kavereita mihinkään jos aina pitäisi kestitä 30 henkeä ja mökkireissuilla pahimmillaan monta päivää.

No mihin pienempituloinen muutenkaan kutsuu yhtäkkiä 30 henkeä? 

Tuomisten kohtuullisuuttahan voi arvioida ihan sillä, että mietitään, mitn paljon maksaa yhden vieraan yhden illan syötävät. Jos kaikki tuovat saman verran, niin eihän ne yhteiset ostoksetkaan voi enempää maksaa kuin mitä yksi ihminen keskimäärin syö. Miten moni syö mökillä yhdessä illassa yli 100 eurolla? Meillä ei menisi edes nelihenkiselle perheelle noin paljon rahaa. 

Pienituloisillakin on esimerkiksi suvussa mökkejä.

Ja tuosta satasesta en ole eri mieltä, se on kyllä tosi paljon. Viittasin vaan tuohon, kun osa täällä tuntuu suorastaan pöyristyvän ajatusta ettei kutsuja maksa aina automaattisesti kaikkea. Kyllä meidän porukassa mökkiruuat maksetaan yhdessä ja reissun jälkeen myös siivotaan yhdessä. Ja suunnilleen sama käytäntö on ollut jokaisella mökillä missä olen ollut. Ikinä en ole mennyt pelkän kahvipaketin kanssa mökille.

Vierailija
442/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni tämä "ruoan tuominen mökille vieraan mukana" -ajattelu on osittain ajastaan jäänyt. Ymmärrän sen lapsuuteni ajoilta joitakin vuosikymmeniä sitten, kun mökit eivät olleet kovin hyvin varusteltuja kylmäsäilytyksen suhteen, tai kauppaan meno mökkipaikkakunnalla oli kovin hankalaa, tai kaupassa mökkipaikkakunnalla ei ollut kummoinenkaan valikoima. Silloin on järkevää ajatella, että huomaavainen mökkivieras tuo mukanaan tuoreita ruoka-aineksia tai valmisruokaa (koska jääkaappia ei ole tai jääkaappiin ei mahdu paljon, tai ei ole uunia on vain keittolevy) tms koska mökin isäntäväellä on kuitenkin omasta takaa siellä mökillä säilykkeitä, maitopulveria ja näkkileipää... Tai tuodaan alkoholijuomia, koska mökkipaikkakunnalla ei ole Alkoa... Juoksevaa vettä ei ole, vaan haetaan vedet kantamalla muutaman kilometrin päästä joltain lähteeltä jne.

Nykyisin tilanne on eri, kun ainakin suosituilla mökkipaikkakunnilla varaudutaan mökkisesonkiin ja paikallisen kaupan valikoima voi olla hyvinkin laaja erityisesti kesällä kun kunnan väkimäärä tuplaantuu. Siksi ajattelen, että nykyaikana ajatus siitä, että olisi velvollisuus tuoda ruokatarvikkeita toisen mökille on liioiteltu, paitsi tietysti on kohteliasta tuoda jotain tavanomaisia tuomisia kuten kaupungissakin. Jos mökillä ollaan pitkään, mökkivieraan on helppoa ajella  yhdessä isäntäväen kanssa mökkipaikkakunnan lähikauppaan ja maksaa ostoksista osan tai kaikki ostokset.

Tietysti nykyisinkin on mökkejä, joissa isäntäväki ei ole halunnut tai pystynyt lisäämään mökkinsä varustelutasoa. Oletetaan että näin olisi ap:n tapauksessa. Eikö silloin jo mökkeilykutsussa olisi tullut se esiin tyyliin "hei, sulle tuleekin nyt varmaan tosi eksoottiset oltavat tänä juhannuksena, meillä on ihan tosi perusmökki missä ei ole juuri mitään nykyajan mukavuuksia, jääkaappikin on tosi pieni joten aina kun meillä mökkeillään niin kaikki vieraatkin yleensä tuovat tuoretavaraa ja olisi myös kiva kun pakkaisit parit vesipullot mukaan..." Tai jotain. Toki tässäkin tilanteessa pitkä ostoslista vieraalle, joka oli aikeissa viipyä vain yhden yön, on kohtuutonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää kyllä hyväksikäytön maku jos kutsutaan yhdeksi yöksi ja sitten pitää viime hetkellä hakea ruokaa sellainen määrä mikä vastaa kahden viikon kustannuksia normaalisti. Sanoisin itse että nyt on rahat vähissä, minulle riittää yksi ateria illalla ja jotain pientä aamulla ja otan ne kotoa mukaan. Pari pulloa viiniä voin tuoda yhteiseksi.

Vierailija
444/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika älytön lista. Jos jokaiselle on laitettu jokin lista, ei se ole siltikään tasapuolista, koska viini ja mansikat ovat jo yksin kalliita.

Aina kun olen ollut mökkiviikonloppua viettämässä porukalla, ruoat on sovittu etukäteen ja kauppalasku on jaettu kaikkien kesken. Aina on sopinut kaikille. Jokainen on hankkinut juomansa itse. Reilua ja tasapuolista.

Vierailija
445/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on ihan selvä merkki, että älä tule.

Vierailija
446/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni näin loppukuusta rahat sen verran tiukilla, että harmittaisi kyllä laittaa noihin. Mansikkalaatikko ei ole halpa, viini voi olla halpaa tai kallista, mutta vaikka olisi 10e pullo niin niihinkin menisi jo 40e.

Tienaan nettona n. 1900e/kk ja kyllä mulla on tili lähes tyhjillään juuri ennen tilipäivää, yleensä noin 100e. Että hyvinkin voisi olla se satanen jonka olin ajatellut käyttää mökkimatkan bensoihin, ruokakauppaan (toki jotain viemisiä, sekä jos itse haluaa jotain tiettyä) ja juhannusjuomiin.

Pakko olisi sanoa ystävälle että osan voin tuoda, mutta ei ole varaa ostaa kaikkea.

Jos taas tilipäivä olisi juuri ollut ja tilillä katetta, niin veisin pyytämänsä ostokset enkä esittelisi kuittia tai muutenkaan valittaisi vaikka itsekseni ihmettelisinkin.

Vierailija
447/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ja vähän jotain ylimääräistäkin, jos tiedän osallistujien olevan kivoja.

Vierailija
448/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 kg mansikoita menee meidän 4 hengen perheellä kahdessa vuorokaudessa...  Mutta Ap:n tapauksessa olisin vain ilmoittanut saapuessani, että mansikat sattuivat olemaa huonolaatuisia, eikätkä olisi siis säilyneet perille asti, joten jätin ostamatta. Alkoholijuomia en vie koskaan tulijaisiksi, sen verran pahoja juoppojuhannuksia olen nähnyt. Aluksi tuli vastaan potkuraivareita, mutta enää ei kukaan pyydä minua tuomaan juhannusviinoja, enkä juo itsekään, poistun hyvissä ajoin omalla autolla.

Ja viinistäkin voi sanoa että ainoastaan törkyhuonoja oli Alkossa jäljellä, siksi en tuonut.

Vierailija
449/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se minulle ihan ok.

Vierailija
450/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan kutsumatta edes mene. Ja omat ruuat kohteliasta viedä mukana. Tuo lista aika suuri.

Vierailija
451/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjettityrannia on aina ikävää, varsinkin ilman selityksiä.

Voisi tosiaan olettaa, että muillekin on lähtenyt vastaavankaltainen, eri aineksia sisältävä pyyntö.

Kysyt vaan, että oliko nyyttäriperiaatteesta siis sobittu, ja mikä on koko menuplan. Jos se ei miellytä, toteat, että tää meni vähän yksipuoliseksi päätöksenteoksi, ja että sulla on omat makkarat ja coleslawt jo pakattu.

Mikään turhan fiksu ihminen tuo kutsuja ei taida toki olla... onhan näitä nähty, kutsuttuna menet mökille, jossa emäntä kertoo, että ei tarvi maksaa kuin osa mökin vuokrasta, 200 e. Ja wc-paperit ostat omat.

Vierailija
452/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olisi pitänyt kertoa heti kutsun yhteydessä "Hei tuu meidän kanssa mökille, ostetaan kaikki yhdessä ruuat ja juomat ja....". Ei näin, että kutsutaan ja myöhemmin tilataan aineksia.

Kohtelias mökkivieras toki vie omat juomat ja ruokaa mukanaan, pienen tuliaisenkin, mutta tuollaisen listallisen tilaaminen on kutsujalta todella moukkamaista.

Vierailija
453/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni tämä "ruoan tuominen mökille vieraan mukana" -ajattelu on osittain ajastaan jäänyt. Ymmärrän sen lapsuuteni ajoilta joitakin vuosikymmeniä sitten, kun mökit eivät olleet kovin hyvin varusteltuja kylmäsäilytyksen suhteen, tai kauppaan meno mökkipaikkakunnalla oli kovin hankalaa, tai kaupassa mökkipaikkakunnalla ei ollut kummoinenkaan valikoima. Silloin on järkevää ajatella, että huomaavainen mökkivieras tuo mukanaan tuoreita ruoka-aineksia tai valmisruokaa (koska jääkaappia ei ole tai jääkaappiin ei mahdu paljon, tai ei ole uunia on vain keittolevy) tms koska mökin isäntäväellä on kuitenkin omasta takaa siellä mökillä säilykkeitä, maitopulveria ja näkkileipää... Tai tuodaan alkoholijuomia, koska mökkipaikkakunnalla ei ole Alkoa... Juoksevaa vettä ei ole, vaan haetaan vedet kantamalla muutaman kilometrin päästä joltain lähteeltä jne.

Nykyisin tilanne on eri, kun ainakin suosituilla mökkipaikkakunnilla varaudutaan mökkisesonkiin ja paikallisen kaupan valikoima voi olla hyvinkin laaja erityisesti kesällä kun kunnan väkimäärä tuplaantuu. Siksi ajattelen, että nykyaikana ajatus siitä, että olisi velvollisuus tuoda ruokatarvikkeita toisen mökille on liioiteltu, paitsi tietysti on kohteliasta tuoda jotain tavanomaisia tuomisia kuten kaupungissakin. Jos mökillä ollaan pitkään, mökkivieraan on helppoa ajella  yhdessä isäntäväen kanssa mökkipaikkakunnan lähikauppaan ja maksaa ostoksista osan tai kaikki ostokset.

Tietysti nykyisinkin on mökkejä, joissa isäntäväki ei ole halunnut tai pystynyt lisäämään mökkinsä varustelutasoa. Oletetaan että näin olisi ap:n tapauksessa. Eikö silloin jo mökkeilykutsussa olisi tullut se esiin tyyliin "hei, sulle tuleekin nyt varmaan tosi eksoottiset oltavat tänä juhannuksena, meillä on ihan tosi perusmökki missä ei ole juuri mitään nykyajan mukavuuksia, jääkaappikin on tosi pieni joten aina kun meillä mökkeillään niin kaikki vieraatkin yleensä tuovat tuoretavaraa ja olisi myös kiva kun pakkaisit parit vesipullot mukaan..." Tai jotain. Toki tässäkin tilanteessa pitkä ostoslista vieraalle, joka oli aikeissa viipyä vain yhden yön, on kohtuutonta.

Minusta on kyllä aika outo ajatus, että mökki on lähtökohtaisesti luksushuvila jos ei muuta erikseen mainita. Minusta on ihan normaalia, ettei mökillä välttämättä ole sähköjä lainkaan, ja silloin kun on siellä on yleensä yksi pienehkö jääkaappi. Ja puhutaan keskiluokkisista ihmisistä eikä mistään leipäjonon vakioasiakkaista.

Vierailija
454/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lienee käynyt niin, että muiden vieraiden kesken on esimerkiksi aiemman mökkeilyperinteen takia itsestään selvää että kaikki osallistuvat kustannuksiin. Kutsuja on sitten innostunut ajatuksesta saada kaveri mukaan mökkireissuille ja asiaa sen kummemmin ajattelematta pyytänyt mukaan. Sitten ollaan tilanteessa, jossa 5 henkeä osallistuu kustannuksiin mutta yksi olettaa että hänelle tarjotaan kun hänet on kerran "kutsuttu". On tietysti tökeröä pyytää jälkikäteen osallistumista, mutta toisaalta, on myös muita kohtaan epäreilua jos kaikki muut vieraat osallistuvat ja yksi ei.

Ei siinä, vaikka tästä olisi kyse niin tilanne on silti harvinaisen tökerösti hoidettu. Kalliita tarjoiluja ei voi yksipuolisesti sanella, vaan jos on tarkoitus syödä hintavampaa ruokaa ja jakaa kulut, niin kyllä siitä ruuan sisällöstäkin pitäisi neuvotella. Toinen vaihtoehto - yhdellä tuttavaparillani usein käytössä - on ilmoittaa etukäteen ruokalista ja millä summalla siihen pääsee mukaan, ja vieras saa itse päättää osallistuuko yhteisruokaan vai tuoko omat eväät.

Vierailija
455/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mökillä riittäisi ihan yksinkertainen ja helppo grilliruoka? Miten te jaksatte laittaa niin monimutkaista ja kallista. Alkoholin lisäksi vähän salaattia, uusia perunoita ja grillattavaa sekä jotain makeaa.

Vierailija
456/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Jättäisin menemättä.

Vierailija
457/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä viesti tuli vahingossa sinulle? Tai siitä puuttuu teksti että "maksan ne sulle kun olet täällä". 

Mun veli kutsui kerran minut ja mieheni viettämään kesäistä viikonloppua kotiinsa (perheellinen) Hän ei ollut koskaan aiemmin nähnyt edes mun miestä, oltiin vasta alettu seurustelemaan. Kun päästiin perille ( yli 100km) niin veli sanoi että mennään kauppaan. Mentiin, hän valitsi kaikenlaista ( jota me emme edes syö)  ja pisti meidät maksamaan. Se oli todella törkeää. Jos hän olisi maininnut että tuokaa jotain syötävää ja juotavaa mukananne niin olisimme vieneet ja ihan reilusti. Sanotaanko nyt vielä että mä olen aina tarjonnut vierailleni kaiken kun olen heidät kutsunut, myös veljelleni perheineen. 

Jos ei ole varaa kestitä vieraita jotka ITSE KUTSUU niin älä kutsu, tai mainitse jos kutsuttaessa että jokainen tuo omat eväät ja juomat. 

Vierailija
458/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.

Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.

Minusta on kyllä itsestään selvää, että aikuinen ihminen on valmis maksamaan syömisestään. En tajua näitä kutsuja maksaa -jankkaajia. Meillä on 30 hengen kaveripiiri ja tulotasoja laidasta laitaan, osa jopa työttömiä. Eihän ne pienempituloiset voisi ikinä kutsua kavereita mihinkään jos aina pitäisi kestitä 30 henkeä ja mökkireissuilla pahimmillaan monta päivää.

No mihin pienempituloinen muutenkaan kutsuu yhtäkkiä 30 henkeä? 

Tuomisten kohtuullisuuttahan voi arvioida ihan sillä, että mietitään, mitn paljon maksaa yhden vieraan yhden illan syötävät. Jos kaikki tuovat saman verran, niin eihän ne yhteiset ostoksetkaan voi enempää maksaa kuin mitä yksi ihminen keskimäärin syö. Miten moni syö mökillä yhdessä illassa yli 100 eurolla? Meillä ei menisi edes nelihenkiselle perheelle noin paljon rahaa. 

Pienituloisillakin on esimerkiksi suvussa mökkejä.

Ja tuosta satasesta en ole eri mieltä, se on kyllä tosi paljon. Viittasin vaan tuohon, kun osa täällä tuntuu suorastaan pöyristyvän ajatusta ettei kutsuja maksa aina automaattisesti kaikkea. Kyllä meidän porukassa mökkiruuat maksetaan yhdessä ja reissun jälkeen myös siivotaan yhdessä. Ja suunnilleen sama käytäntö on ollut jokaisella mökillä missä olen ollut. Ikinä en ole mennyt pelkän kahvipaketin kanssa mökille.

Et ole ymmärtänyt mistä tässä on kyse. On ihan eri asia kimpassa sopia että mennään mökille, mitä safkaa otetaan mukaan ja jaetaan kulut. Varmaan suurin osa tekee näin. Mutta jos sinut kutsutaan syntymäpäiville/illalliselle/tai vaikka juhannukseksi illanviettoon ihan kutsumalla "tervetuloa meille silloin ja silloin", minusta se että jälkikäteen laitellaan listoja että tuo kahdeksan paprikaa ja kymmenen patonkia(!) on älytöntä. Kun on kerran kutsuttu, silloin tarjotaan. Jos yhdessä sovitaan, silloin sovitaan yhdessä. Ei laitella mitään listoja jälkeenpäin kun ollaan niin pihejä.

Vierailija
459/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikooko ap mennä mökille?

Vierailija
460/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivulla 9 ap kertoi, että on perunut menonsa eikä aio enää osallistua tämän ketjun keskusteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme