Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Kysyisin että maksaako hän osansa tuotteista.
Laskeskelin, että noista tulee 120-130 euroa (olettaen että viinit maksaa n. 15 e kpl). En tiedä, paljonko väkeä mökillä on, mutta mikäli kulut jaetaan tasan ja paikalla on vain ap ja kaverinsa, on 250 euroa minusta aika reilu budjetti kahdelle hengelle parin vuorokauden syömisiksi. Tai jos paikalla on 4 henkeä, on 500 euroa minusta aika paljon ruokailuista. Tai 8 hengelle 1000 euroa on minusta yliampuvaa. Itselläni heräisi epäilys, että muut eivät osallistu kuluihin yhtä paljon kuin ap.
Ehkä siellä ajatellaan että toi kun tulee voisi tuoda nämä tullessaan, on sen verran taukki että varmasti tuo. Joten älä mene. Täysin idioottimainen pyyntö kutsutulta vieraalta, ellei todella ajatella sinusta tuohon malliin. Nauti jussista kotona tyhjien katujen humistessa, pitkällä tahtäimella on paljon mieluisampaa. Toiseksi ei noin tehdä hyvälle kaverille, jos kutsuu on etukäteen sovittu mitä kukin tuo tai sanottu, tule ja ota omat mukaan tai tule vain kaikkea löytyy tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen juhannus, yhteiset ruuat ja juomat. Miksi ihmeessä isäntäsi tarjoaisi porukallenne vapaan majoituksen, saunotuksen ja ruokailun?
-Itse en edes kehtaisi mennä pitkäksi juhannukseksi mihinkään tuolla nyytillä.
Ei tarvitse "isännän" kutsua yhtään ketään mihinkään niin ei tarvi tarjotakaan mitään.
Tuo oli törkeä pyyntö.
Ilman muuta jätät väliin tollaisen juhannuksen.
Ei vieras ole mikään myymäläauto.
Vierailija kirjoitti:
Laskeskelin, että noista tulee 120-130 euroa (olettaen että viinit maksaa n. 15 e kpl). En tiedä, paljonko väkeä mökillä on, mutta mikäli kulut jaetaan tasan ja paikalla on vain ap ja kaverinsa, on 250 euroa minusta aika reilu budjetti kahdelle hengelle parin vuorokauden syömisiksi. Tai jos paikalla on 4 henkeä, on 500 euroa minusta aika paljon ruokailuista. Tai 8 hengelle 1000 euroa on minusta yliampuvaa. Itselläni heräisi epäilys, että muut eivät osallistu kuluihin yhtä paljon kuin ap.
Jahas, nyt huomasin, että mökillä on 6 henkeä. Pidän kyllä 700-800 euroa kuuden hengen kahden vuorokauden ruuista ja juomista suurina summina. Kyllä siinä sellainen normaali taso ylitetään, että minusta pitäisi sopia yhdessä porukalla, haluavatko kaikki lähteä tuolle tielle. Itse en pääse edes jouluna tuollaisiin summiin / vrk / perheenjäsen, vaikka tykkään kyllä panostaa ja laittaa pöydät notkumaan, osan ruuista tilaan pitopalvelustakin.
Kutsuja tässä on todella tökerö ollut. Tuollaiset asiat pitää kertoa etukäteen eikä päivää ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Juuri noin.
Kai siellä muutakin syödään kuin mansikoita, patonkia ja viiniä.
Grillattavat kala/liha, juustot, rasvat, leikkeleet, makkarat - kolme pääruokaa ,kolme aamiaista, jotakin kahdelle illalle - nuoko sitten ovat ihan ilmaisia?
Ei todellakaan ole paljon tuo lista mutta onhan se sitten jos ajattelit mennä toisille täysihoitoon. Harmittaako kun et saanutkaan koko viikonloppua ilmaiseksi sillä kahvi- ja keksipaketilla?
No on aivan järjetön määrä joku rekallinen kirsikkatomaatteja kuudelle hengelle. Kuinka helvetisti jotain salaattia jaksaa yksi ihminen vetää?
pienet on sulla rekat. Mutta ei varmaan kannata mennä, pysyy vaan kotona ja kaikilla on kivempaa. Aloittajan kutsuilla on varmaan tarjolla yksi suolakeksi ja hanavettä.
Ei, vaan aloittajan kutsuilla on tarjolla hyvät sapuskat joista osallistujat ei joudu maksamaan mitään. Onko tää näin vierasta tämmönen tavallinen vieraanvaraisuus monelle suomalaiselle? lasku himaan juhannuksen jälkeen jokaiselle vieraalle, "Raimo söi ainakin kolme banaania, Liisä söi kirsikkatomaatteja 300g ja kaksi paahtoleipää". wtf
On ihmisiä joilla toimii tämä normaali vieraanvaraisuus käsite ja sitten on ihmisiä, jotka laskuttaa jokaisesta wc-paperi arkista ja mansikasta. Asia erikseen ovat etukäteen sovittu nyyttärit/piknikit.
Aloitus on provo, hyvin kuumenee keskustelu, kun näitä tyyppejä on, jotka laskuttaa kaikesta röyhkeästi asioista yhdessä sopimatta.
Mulla on aina ainoostaan yksi toive: tuo omatekemä silakkalaatikko.
Hyvä ap, että jätit menemättä!
Mä olin osa yhtä äitipiiriä ja kutsuin ekana kaikki meille. Tarjosin kaikki, kun kerran olin kutsunut.
Sitten yksi toinen äiti kutsui ja olin ostanut hyvät tuliaiset: viiniä, kukkapuskan, jonkun lelun taaperolle ja muistaakseni keksejäkin.
Pari tuntia ennen kyläilyä tuli emännältä viesti: "heippa, moni kysynyt, että mitä voi tuoda, niin tein listan:
Minna: kaksi kurkkua, kahvipaketti
Niina: neljä tomaattia, maitopurkki
Jne..
Mulla oli tyyliin: kolme salottisipulia, punainen paprika ja purkki tuorejuustoa
Kahta tuntia ennen!! Noi kaikki ainekset sellaisia, joita en ite osta. Plus oon vähän introvertti ja ahdistun kaupassa käynneistä joskus. Rupesi vtuttamaan niin ankarasti, että iskin kukat omaan pöytääni ja ilmoitin, etten ole tulossa. En muista, vihjasinko, että olipa tökerösti tehty. Taisin laittaa, että en nyt pääse kauppaan, joten jätetään toiseen kertaan.. toivottavasti ainakin!
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin ihmeeseen tarvitaan 5 kg mansikoita? Tuskin pienellä porukalla päivässä tai parissa niitä tulee syötyä, jos tarjolla on muutakin ruokaa ja naposteltavaa. Muut viemiset olisivat ihan kohtuulliset, jos myös ruokaa tarjolla.
Isännät hilloaa ne talven varalle.
Huussin oveen lukko ja ainoostaan maksulla aukeaa.
Mielestäni olisi ok viedä omat ruuat ja juomat + yksi viinipullo kaikkien käyttöön. Tuo lista on ihan älytön.
Vierailija kirjoitti:
Huussin oveen lukko ja ainoostaan maksulla aukeaa.
Vieraille muistutus, että oikeankokoisia kolikoita mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Aivan. Ja paikanpäällä ollaan varmaan to ilta - su aamu, ainakin? Kolmet päivälliset, kolmet lounaat, kolmet aamiaiset ja ehkä kaffet/jälkkärit/letut siihen lisäksi. Hyvin kohtuullista, jos joku tuo lihat, joku kalat, perunat, grillattavat, salaattitarpeet, jälkkäritarpeet jne.
Alkoholin suhteen varsinkin on reilunta että jokainen tuo omat juomat. Jollekin saattaa riittää pari lasillista viiniä ja itse voin tissutella helposti kaksi pullollista illalla. Tomaateista ja mansikoista en perusta, joten järjetöntä tuoda silloin suuret määrät. En tarvitse kuin ihan pienet lisukkeet vihanneksia, jos sitäkään.
5 kg mansikoita menee meidän 4 hengen perheellä kahdessa vuorokaudessa... Mutta Ap:n tapauksessa olisin vain ilmoittanut saapuessani, että mansikat sattuivat olemaa huonolaatuisia, eikätkä olisi siis säilyneet perille asti, joten jätin ostamatta. Alkoholijuomia en vie koskaan tulijaisiksi, sen verran pahoja juoppojuhannuksia olen nähnyt. Aluksi tuli vastaan potkuraivareita, mutta enää ei kukaan pyydä minua tuomaan juhannusviinoja, enkä juo itsekään, poistun hyvissä ajoin omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ja paikanpäällä ollaan varmaan to ilta - su aamu, ainakin? Kolmet päivälliset, kolmet lounaat, kolmet aamiaiset ja ehkä kaffet/jälkkärit/letut siihen lisäksi. Hyvin kohtuullista, jos joku tuo lihat, joku kalat, perunat, grillattavat, salaattitarpeet, jälkkäritarpeet jne.
KUKAAN ei ole taas lukenut väliaikatietoja,huomenna menee,lauantaina päivällä pois!
Minä ymmärtäisin tuon niin, että minua pyydetään vain tuomaan tullessani ja isäntäväki sitten korvaa kulut tullessani. Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä.
Toisaalta samaan aikaan vieraan oman asunnon kustannukset menevät tuolta ajalta hukkaan.