Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
401/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen kutsuttuna kylään jonkun kotiin tai viikonlopuksi/juhannukseksi kesämökille, en oleta, että joutuisin erikseen maksamaan sellaisista tarjoiluista, joista en itse ole ollut päättämässä. Sen sijaan syön ihan yhtä tyytyväisenä perusgrillimakkaraa ja kaupan perunasalaattia pirkka-oluen kanssa kuin sisäfileepihviä tryffelikastikkeella ja uusia perunoita 50 €/pullo maksavan punaviinin kanssa. Jos kutsussa ei ole määritelty, että omat eväät mukaan tms., vien mukanani vain tilanteeseen ja kutsujan/kutsutun porukan makuun sopivat tuliaiset.

Tai jos mökin omistaja tarjoaa hyvin pestystä jauhenlihasta tehdyt jauhelihapihvit grillattuina, niin nekin sopii erinomaisesti. 

Vierailija
402/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökistä ylimääräisiä kuluja? Kiinteistöveroja ja tieosuuskunnan maksujako pitäisi vieraalta periä? Itsellä mökki myös, enkä ymmärrä mitä kuluja vieraan tulisi kompensoida jos olen itse hänet vieraaksi kutsunut.

Jos kaupunkiasuntoon jää vieras yöksi, pitäisikö hänellä maksattaa sähköä tai yhtiövastiketta?

Tämä!! Jos meille tulee vieraita, en kyllä mieti paljonko lattiat siitä kuluu ja laskuta siitä heitä. En edes vesimaksua pyydä vaikka kävisivät suihkussa. Voisko joku selittää mitä ne ylimääräiset kulut on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vietät kolme päivää eli koko juhannuksen mökillä, niin kyllä yksi ihminen syö ja juo tuon sadan euron edestä (ainakin minä), joten ihan kohtuullinen pyyntö. Olettaen, että tosiaan ruokailet pari kertaa päivässä+aamiaiset ja juot muutakin kuin lasillisen viiniä ruoan kanssa.

Ei juhannus kestä kolmea vuorokautta. Huomenna on aatto, ja silloin illalla vasta aletaan juhliminen, lauantai on varsinainen juhlapyhä, ja sunnuntaina lähdetään kotiin ajelemaan, se on tavallinen sunnuntai.

Vierailija
404/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

Juuri noin.

Kai siellä muutakin syödään kuin mansikoita, patonkia  ja viiniä.

Grillattavat kala/liha, juustot, rasvat, leikkeleet, makkarat - kolme pääruokaa ,kolme aamiaista, jotakin kahdelle illalle - nuoko sitten ovat ihan ilmaisia?

Ei todellakaan ole paljon tuo lista mutta onhan se sitten jos ajattelit mennä toisille täysihoitoon. Harmittaako kun et saanutkaan koko viikonloppua ilmaiseksi sillä kahvi- ja keksipaketilla?

No on aivan järjetön määrä joku rekallinen kirsikkatomaatteja kuudelle hengelle. Kuinka helvetisti jotain salaattia jaksaa yksi ihminen vetää?

pienet on sulla rekat. Mutta ei varmaan kannata mennä, pysyy vaan kotona ja kaikilla on kivempaa. Aloittajan kutsuilla on varmaan tarjolla yksi suolakeksi ja hanavettä.

Ei, vaan aloittajan kutsuilla on tarjolla hyvät sapuskat joista osallistujat ei joudu maksamaan mitään. Onko tää näin vierasta tämmönen tavallinen vieraanvaraisuus monelle suomalaiselle? lasku himaan juhannuksen jälkeen jokaiselle vieraalle, "Raimo söi ainakin kolme banaania, Liisä söi kirsikkatomaatteja 300g ja kaksi paahtoleipää". wtf

Ei näytä lokkeilu olevan vierasta sinulle. Vieraanvaraisuus on sinulle sama kuin  en minä mitään maksa

Mä oon tosi pahoillani ettei sulla oo ystäviä. Kun kutsutaan, ei tarvii viedä ruokia mukanaan. Tuliaisia ei lasketa, aina jotain viemisiä on normaaleilla ihmisillä. Mä olen myös itse tarjonnut joka vuosi perinteisissä bileissä ruoat ja juomat 20 hengelle, enkä koskaan odota että kukaan tekisi mitään sinne, kun itse kerta kutsun heidät.

Vierailija
405/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärsin, että vieraita oli kuusi ap:n ja isäntäväen lisäksi. En jaksa lukea koko ketjua, mutta joku voisi vahvistaa määrän.

Aloituksessa sanoo että; "Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria." Eli ap, kaveri + neljä muuta kaveria = 6 henkilöä. Kuudelle 5kg laatikko mansikoita syötäväksi kahdessa päivässä on ihan helvetin paljon, siihen päälle 10 patonkia, pullotolkulla viiniä... 

Vierailija
406/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vietät kolme päivää eli koko juhannuksen mökillä, niin kyllä yksi ihminen syö ja juo tuon sadan euron edestä (ainakin minä), joten ihan kohtuullinen pyyntö. Olettaen, että tosiaan ruokailet pari kertaa päivässä+aamiaiset ja juot muutakin kuin lasillisen viiniä ruoan kanssa.

Eiköhän se ole sen kutsujan asia, kuinka arvokkaat tarjoilut sinulle tarjotaan. Jos haluat syödä ja juoda kolmessa päivässä 100 euron edessä, niin sitten kannattaa mennä juhannukseksi omalle mökille. 

Vierailija
407/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap on jo alunperin ymmärtänyt kutsun väärin ja kyseessä on suunnitellut nyyttärit?

Vierailija
408/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökki ja me laskutetaan esim. siitä että meidän räsymatot kuluu, ja saunakiukaan kivet. Mielestäni on ihan kohtuullista laskuttaa näistä 50 senttiä/päivä. Ja sitten kaikki muu erikseen. Kun kutsun ystäviä, lähetän samalla tämän kululistan. He voivat siitä sitten ruksata könttämaksun 25 euroa päivä, tai maksaa kulutuksensa mukaan. Yleensä se könttämaksu tulee halvemmaksi. Yhtenä vuotena joku halusi soudella, mutta muutti sitten mieltään kun kertamaksu oli kympin. Harmi juttu. Mutta näin on kaikkein selkeintä kaikille osapuolille.

Vierailija
409/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää nyt ihmiset hitto ymmärtää että tää tyyppi menee sinne perjantai-illalla ja lähtee maanantai-aamuna, eli se syö siellä sen yhen aterian ja jonku leivän aamulla. Onks kohtuullista että se tuo tommosen kasan ruokaa sinne?!?

Juhannus on sellainen juhla, jolloin katetaan parasta pöytään. Moni on tietysti tyytyväinen makkaraan ja kaljaankin. 

Kyllä meillä satsattiin kattaukseen ja tehtiin yhdessä alkupalat ja monenlaisia salaatteja ja miesväki grillasi kalaa ja lihaa. Ja monta kertaa 3 päivän aikana.

Ja kahvin kanssa oli yleensä mansikkakakkua.

Pukeuduttiinkin juhlan kunniaksi hienosti. 

Jos ei tiedä minkä tasoiset kutsut on, niin ei kannata hirveästi nillittää. On järkevää, jos joku on suunnitellut ostoslistat etukäteen. Joku varmaan syö enemmän, kuin maksoi ja joku vähemmän, hitonko väliä sillä on. Voihan sitä varata löysät vaatteet, että ei varmasti jää tappiolle tuomistensa kanssa.

Yksi kirjanpitäjä pitäisi vielä olla merkitsemässä jokainen suupala ylös ja sitten tehdään  tase kutsujen lopuksi ja syömättä istuneelle patongin tuojalle lahjoitetaan rahat siitä turhasta ostoksesta.

Vierailija
410/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mökki ja me laskutetaan esim. siitä että meidän räsymatot kuluu, ja saunakiukaan kivet. Mielestäni on ihan kohtuullista laskuttaa näistä 50 senttiä/päivä. Ja sitten kaikki muu erikseen. Kun kutsun ystäviä, lähetän samalla tämän kululistan. He voivat siitä sitten ruksata könttämaksun 25 euroa päivä, tai maksaa kulutuksensa mukaan. Yleensä se könttämaksu tulee halvemmaksi. Yhtenä vuotena joku halusi soudella, mutta muutti sitten mieltään kun kertamaksu oli kympin. Harmi juttu. Mutta näin on kaikkein selkeintä kaikille osapuolille.

Meillä vieraat velvoitetaan käyttämään sisätiloissa villasukkia, jotta räsymatot ja halvinta laatua olevat muovilattiat kuluisivat vähemmän. Lisäksi pidetään kirjaa siitä, kuinka monta arkkia kukakin käyttää vessapaperia. 

Vierailija
411/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on niin että jos varta vasten kutsutaan niin ei myöhemmin aleta lähettelemään(naurettavaa listaa) mitä vieraan pitäisi tuoda. Kutsutuille tarjotaan se ruoka. Jos kyse taas on nyyttäreistä paikan emäntä varmasti ilmoittaa siitä selvästi ja ajoissa. 

Vierailija
412/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää nyt ihmiset hitto ymmärtää että tää tyyppi menee sinne perjantai-illalla ja lähtee maanantai-aamuna, eli se syö siellä sen yhen aterian ja jonku leivän aamulla. Onks kohtuullista että se tuo tommosen kasan ruokaa sinne?!?

Juhannus on sellainen juhla, jolloin katetaan parasta pöytään. Moni on tietysti tyytyväinen makkaraan ja kaljaankin. 

Kyllä meillä satsattiin kattaukseen ja tehtiin yhdessä alkupalat ja monenlaisia salaatteja ja miesväki grillasi kalaa ja lihaa. Ja monta kertaa 3 päivän aikana.

Jos ei tiedä minkä tasoiset kutsut on, niin ei kannata hirveästi nillittää. On järkevää, jos joku on suunnitellut ostoslistat etukäteen. Joku varmaan syö enemmän, kuin maksoi ja joku vähemmän, hitonko väliä sillä on. Voihan sitä varata löysät vaatteet, että ei varmasti jää tappiolle tuomistensa kanssa.

Yksi kirjanpitäjä pitäisi vielä olla merkitsemässä jokainen suupala ylös ja sitten tehdään  tase kutsujen lopuksi ja syömättä istuneelle patongin tuojalle lahjoitetaan rahat siitä turhasta ostoksesta.

Ei siinä ole mitään vikaa, että panostaa juhannukseen. Jos kuitenkin kutsutte paikalle myös vieraita, on kohteliasta ja tyylikästä kertoa heille myös kutsun yhteydessä, mikäli on tarkoitus, että he osallistuvat kustannuksiin tavalla tai toisella. 

Vierailija
413/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin satsataan ruokiin ja kattaukseen niin jouluna ja juhannuksena kuin myös silloin, kun muuten vaan kutsutaan vieraita kylään. Olisi kuitenkin noloa ja tyylitöntä edes vihjaista, että itse paikalle kutsumieni vieraiden pitäisi millään tavalla osallistua kustannuksiin, vaikka heidän kestitsemiseen menisi 10 000 euroa. Jos itse katson, että kutsumani vieraat ovat kaiken sen panostamisen arvoisia, on minulle kunnia-asia vastata kestitsemisestä vain ja ainoastaan omasta pussistani. Sen sijaan useiden satojen eurojen tuomisten pyytäminen varakkailtakaan vierailta olisi mielestäni äärimmäisen epäkohteliasta ja epäsopivaa. 

Vierailija
414/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole sen kutsujan asia, kuinka arvokkaat tarjoilut sinulle tarjotaan. Jos haluat syödä ja juoda kolmessa päivässä 100 euron edessä, niin sitten kannattaa mennä juhannukseksi omalle mökille. 

Näin muuten teenkin, vaimon kanssa mennään kahdestaan kolmeksi päiväksi mökille. Juuri tulimme kauppareissulta ja ostosten loppusumma oli 428 euroa, joten kyllä syödään, juodaan ja nautitaan.

Vierailija
415/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duecorso kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökistä ylimääräisiä kuluja? Kiinteistöveroja ja tieosuuskunnan maksujako pitäisi vieraalta periä? Itsellä mökki myös, enkä ymmärrä mitä kuluja vieraan tulisi kompensoida jos olen itse hänet vieraaksi kutsunut.

Jos kaupunkiasuntoon jää vieras yöksi, pitäisikö hänellä maksattaa sähköä tai yhtiövastiketta?

TÄMÄ.

Mitä ihmeen lisäkuluja siitä mökistä omistajalle on, jos siellä on joku vieraana? No ehkä lakanat tarttee pestä, mutta jos se kismittää tai siihen ei ole varaa, niin edelleenkää ei sitten kannata omistaa koko mökkiä.

Mietin kanssa jo aiemmin, kun tuli paljon noita kommentteja, että tottakai pitää maksaa ja tottakai pitää osallistua kuluihin, että jos teille kotiin tulee joku kaveri illanviettoon ja jää yöksi, niin perittekö te oikeasti siitä jonkun maksun? Että kun sä nyt nukuin tossa meidän sohvalla ja se kului 6 tuntia pidempään kun normaalisti, kun ei siinä yleensä läpi yön nukuta, niin olis ihan kohtuullista, että sä maksat siitä nyt vaikka kympin. Ja jos otat jääkaapista aamupalaa, niin se on sitte toinen kymppi. 

Ei hemmetti. 

Ei tulis mieleenkään pyytää yhtään mitään, ei siltä kotisohvalla nukkujalta, eikä sillä mökin aitassa nukkujalta. Jos mä kutsun vieraita, niin ei siitä koidu vieraalle muita kuluja, kuin hankkia itselleen jonkinlainen kuljetus paikan päälle. Ja jos se vierailu jäisi siitä kiinni, niin maksaisin kyllä senkin tai hakisin itse autolla. 

Eiköhän se mene ennemminkin niinpäin, että vieraat ymmärtää, että mökistä on kuluja ja heidän ylläpitonsa siellä maksaa. Siksi on ihan tavallinen käytäntö, että vieraat tuovat tullessaan jotain ja/tai osallistuvat kustannuksiin ihan oma-aloitteisesti. 

Samalla logiikalla on mun vuokra-asunnosta mulle kuluja kun maksan vuokran, sähkön ja veden. Vieraalta on siis soveliasta pyytää osallistumista näihin mun kuluihin kun olen ensin itse kutsunut hänet kylään. Tyhmähän mä sitten olen tähän asti ollut kun en ole pyytänyt koskaan senttiäkään. 

Vierailija
416/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aika noloa pyytää tuomaan, jos on kutsuttu mökille. Eri asia, jos on etukäteen sovittu, että toimitaan nyyttäriperiaatteella. Senkin ymmärtäisin, jos kutsuja olisi unohtanut ostaa ja pyytäisi tuomaan mukanaan. "Hei, meiltä unohtui ostaa makkarat. Pystytkö käymään kaupassa ennen kuin tulette? Laitan rahat tilillesi. ☺ T. Tiina "

Vierailija
417/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vieraat velvoitetaan käyttämään sisätiloissa villasukkia, jotta räsymatot ja halvinta laatua olevat muovilattiat kuluisivat vähemmän. Lisäksi pidetään kirjaa siitä, kuinka monta arkkia kukakin käyttää vessapaperia. 

Hirveän hyvä idea tämä, villasukat! Otetaan käyttöön. Samoin tuli mieleeni että saunaa ei ehkä tarvitsisi lämmittää ollenkaan, säästää itsekin siinä samalla eikä tarvi laskuttaa vierailta niin paljon siitä mökkilomasta. Meillä on veskipaperina sammalta, laskutan ainoastaa keräämiseen menneestä ajasta 10 senttiä "tukko".

Vierailija
418/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkät laadukkaat lihat ja kalat maksavat pari sataa, jos isommalle porukalle kokkailee. Lohen hintakin on samaa luokkaa kuin sisäfileen. Ei minusta olisi mahdoton ajatus ostaa nuo, jos vain seura kiinnostaa.

Vierailija
419/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mihin ihmeeseen tarvitaan 5 kg mansikoita? Tuskin pienellä porukalla päivässä tai parissa niitä tulee syötyä, jos tarjolla on muutakin ruokaa ja naposteltavaa. Muut viemiset olisivat ihan kohtuulliset, jos myös ruokaa tarjolla.

Vierailija
420/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkät laadukkaat lihat ja kalat maksavat pari sataa, jos isommalle porukalle kokkailee. Lohen hintakin on samaa luokkaa kuin sisäfileen. Ei minusta olisi mahdoton ajatus ostaa nuo, jos vain seura kiinnostaa.

Jos mahdollisesti paikalla olevat vieraat vastavuoroisesti tarjoavat vastaavaa laatua olevat ruoat kutsuessaan sinun ruokakuntasi kylään, niin silloin tuo menee joka tapauksessa riittävän tarkasti tasan. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi