Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
381/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen juhannus, yhteiset ruuat ja juomat. Miksi ihmeessä isäntäsi tarjoaisi porukallenne vapaan majoituksen, saunotuksen ja ruokailun?

-Itse en edes kehtaisi mennä pitkäksi juhannukseksi mihinkään tuolla nyytillä.

Kyllä jokainen normaaliälyinen tajuaa viedä kunnon tuliaiset, mutta grammalleen kirjoitettu tilauslista on aivan typerä.

Omituista tosiaan kerjätä tarjottavat vierailta. Joko sovitaan, että nämä on nyyttärit ja jokainen tuo omat eväänsä ja juomansa tai sitten tosiaan kutsutaan vieraita ,jolloin kutsuja tarjoaa.

Vierailija
382/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen juhannus, yhteiset ruuat ja juomat. Miksi ihmeessä isäntäsi tarjoaisi porukallenne vapaan majoituksen, saunotuksen ja ruokailun?

Koska isäntäväki kutsui luokseen viettämään juhannusta! Mä ainakin tarjoan todellakin jos kutsun luokseni ihmisiä, eri asia jos kimpassa sovitaan tai aika on koko viikonloppu jne. Usein ollaan silti tarjottu. Ihan normaalia ystävien kesken! Nytkin oon menossa ystävien luo juhannusta viettämään, kysyin tarviiko tuoda mitään, sanoi että ei tarvii, kaikki hoidossa. NORMAALIA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vielä huomioisin sen pointin että vaikka on kutsuttu, ei välttämättä ole kutsuttuna ilmaiseen (tai siis isäntäväen kustantamaan, ilmaista kun ei mikään ole) täysihoitoon. Vaan kutsuttuna viettämään juhannusta mökille.

Ymmärrän tavallaan ap:ta, mutta ehkä jatkoa ajatellen voisi olla hyvä vielä hieman pyöritellä tätä asiaa mielessään, ettei myöhemmin tule ikäviä tilanteita.

Esim. mulla ei ole (eikä lapsuudenperheelläni) mökkiä, ja tämän ystäväni tietävät. Toisinaan he saattavat kutsua minua mökeilleen, koska tietävät, että pidän kovasti mökkeilystä. En silti koskaan ajattele, että koska he nyt minut kutsuivat, heidän tehtävänänsä myös siis on täysiruokkia ym. minut siellä. Ajattelen pikemminkin, että he tarjoavat minulle mahdollisuutta tulla viettämään aikaa mökilleen.

Siksi aina kysynkin ihan päättäväisesti, mitä voin tuoda ”en: Tuonko jotain tullessani? vaan: ”Mitä voisin tuoda tullessani?”, ja todella sitten myös vien ruokia ja juomia. En välttämättä tasan omia aamiaisiani, omia pääruokiani jne, vaan ikäänkuin yhteiseen pottiin. Eli vien sovitusti esim. kanafileitä ja maissia kaikille grilliin, kahvia ja teetä mökillä olijoiden tarpeisiin, uusia perunoita reilun satsin jne, esimerkiksi. Silloin voin hyvillä mielin olla mökillä ja syödä siellä ym., kun tiedän, että olen osallistunut yhteisten ruokien hankintaan.

En halua tällä mitenkään nostaa itseäni jalustalle ja mollata ap:ta, vaan itsekin olen tätä asiaa joutunut pohtimaan ja pyörittelemään, etenkin juuri kun sitä mahdollisuutta mennä omalle mökille ei ole. Toki yhä jatkan ajattelua, kuten asioissa yleensäkin, ja olen tarvittaessa valmis muuttamaan ajatusmallejani.

Eli näkisin tavallaan kaksi, ehkä jopa kolme ”tasoa” tässä:

1. Kutsuttu vieraita, joiden täysihoito järjestetään koko vierailun ajan - tämä ei liene ihan tavallisinta eikä ehkä isäntäväen toivoma malli, vaikka vieraiden toivoma voisikin olla. Voi aiheuttaa kiusaantuneisuutta, jos vieras olettaa näin yksipuolisesti. Ei kannattaisi vieraana olettaa tätä. Pelkän kahvipaketin tms. kanssa mökille meno tarkoittaa ja kertoo, että vieras olettaa näin.

2. Kutsuttu vieraita viettämään aikaa mökille, ja vieraiden toivotaan osallistuvat yhteiseen ruoka- ja juomahuoltoon edes jossain määrin. On vieraiden huomaavaisuutta ehdottaa itse hanakasti tuomisia ihan reilu määrä ja todella viedä muutakin kuin ns. tuliaisia eli todella osallistua pöydän antimien kokoamiseen. Tässä mallissa luultavimmin kaikki ovat ihan tyytyväisiä, ja näin toimiva vieras varmaan kutsutaan uudestaankin mieluummin kuin mallia 1 odottava vieras.

3. Kutsuttu vieraita, joille tarjotaan ns. oikeus oleilla mökin alueella ja käyttää mökin fasiliteetteja jne, mutta sekä isäntäperhe että vieraat hoitavat kukin omat ruoka- ja juomahuoltonsa. Tämä eriyttää vieraita ja isäntäväkeä toisistaan, mikä voi tilanteesta riippuen olla joko toivottavaa tai ei-toivottavaa.

(+ Oma lukunsa on sitten vielä kutsumattomat vieraat ja/tai itse itsensä kutsujat, mutta se nyt onkin jo toinen tarina)

Kaikissa noissa on siis kutsuttu (kun ap niin korosti sitä).

Ajatuksia?

Olipas monimutkaista. Minulle tämä mökkikulttuuri on täysin vierasta ja vasta palstalta opin, että mökille kuuluu viedä ruokaa. Jos minut olisi joku kutsunut, en olisi hoksannut viedä makkaraa, pihviä, salattia, mansikoita, kesäkukkia ja ties mitä. Viinipullon varmaan kuten tavalliselle vierailureissulle. Tai mieluiten tietenkin pysyisin kotona, pointtina vain että nämä kirjoittamattomat mökkisäännöt ei ole kaikkien tiedossa.

No ajattele ihan vaan niin, että ei ne ruoat ym. kenenkään kotiinkaan taivaasta tupsahda, eli jos menisit jonkun kaupunkikotiin majailemaan vieraaksi muutamaksi yöksi, ehkä silloinkin hoksaisit kysyä, miten voit osallistua ruoka-asioihin ym., ettet ihan toisten elätettävänä olisi. Ihan sama juttu pätee kun menet jonkun mökille. Lisäksi mökeillä usein on kaikki hieman hankalampaa kuin omissa kodeissa: mökillä ei välttämättä ole esim. paljoa kylmäsäilytystilaa / juoksevaa vettä / kauppaa lähellä / mitä milloinkin tai kaikkia noista.

Joten älä turhaan murehdi mutta muista mökkikutsun tullessa reippaasti kysyä, mitä voit tuoda, ja myös vie muutakin kuin se kahvipaketti! Mutta muista samalla, että tosiaan esim. kylmäsäilytystiloista voi olla pulaa, joten siksi kysy äläkä vaan suoraan osta. Jos saat vastauksen, ettei tartte mitään, vie silti jotain hyvin säilyvää, esim. kahvia parikin pakettia, viiniä, keksejä, yms. Ja kukkasia emännälle ja mene ja ole hymyssä suin.

Kun saa kutsun häihin , niin tietenkin vie mukanaan salaattia, juotavaa, kattilallisen uusia perunoita ja ison laatikollisen mansikoita. Eihän kukaan kehtaa mennä kutsuttuna juhliin niin, ettei mukana ole tuliaisia. Jossain Vanajanlinnassa raivataan tarjoilupöytään lisää tilaa, kun palstamammat saapuvat etiketinmukaisine tarjoomisineen paikalle. Eihän sitä tyhjin käsin kehtaa!

Vierailija
384/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole mitään merkitystä kauanko ap olisi mökillä ollut. Jokainen jolla on perustason universaalit käytöstavat hallussa ymmärtää, että kutsun esittäjä vastaa aina tarjoilusta ja mahdollisesta majoituksesta eikä todellakaan lähettele mitään laskuja perässä tai yllätysostoslistoja viime hetkellä. Symbolisen lahjan voi kutsuttu halutessaan viedä ja kutsua samalla periaatteella myöhemmin vastavierailulle. Poikkeus olisi, jos olisi nimenomaan etukäteen sovittu jostain nyyttäreistä ja siitä mitä kukakin tuo, mutta näin ei selvästikään tässä tapauksessa ollut. Eikö enää koulussa opeteta yhtään mitään, edes alkeellisinta tapakulttuuria ja käytöstapoja?

Vierailija
385/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsun jonkun ihmisen vieraaksi, niin sanoisin heti että tarjoilut maksetaan porukalla ja kysyisin että olisiko muutama kymppi ok 1 yön vierailusta? Ei voi jättää asiaa auki ja lähettää kohtuutonta listaa myöhemmin.

Vierailija
386/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset lsitat ovat typeriä. Kutsuja olisi voinut suoraan ilmoittaa, paljonko yö mökillä maksaa. Ja maksu mökinomistajan tilille jo ennen juahnnusta. 

Vierailija
387/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen normaaliälyinen tajuaa viedä kunnon tuliaiset, mutta grammalleen kirjoitettu tilauslista on aivan typerä.

Kyllä ja vieraat kysyvät mitä tuovat, ellei erikseen ole mainittu jotain nyyttäreistä ja monesti minä mainitsen jo kutsussa, että mitään kunnon ruokaa ei tarvitse tuoda. Maailman typerintähän se on ostaa koko porukalle lihat ja kalat ja aamiaistarpeet ja nämä muka hyvää hyvyyttään toisivat sitten niitä lisää ja tulee ihan sairaasti hävikkiä... Ei, ei ja ei. Tässä ap:n tapauksessa tuo kutsun esittäjä on täys torvi! Ei päivää ennen lähetellä mitään hiton kauppalistoja vieraille.

Vierailija
388/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika pieniruokainen. En ole lähdössä mökille, vaan vietän juhannusta omalla terassillani. Aattona menee yksi grillimakkara ja vähän salaattia ja pieni pala patonkia. Yksi siideri korkeintaan. Aamupalaa en yleensä edes syö, vaan juon pelkästään ison kupin kahvia.

Joten ap.n listan mukaan rahoittaisin aika paljon toisten syömisiä. Joten varmaan jättäisin moiset juhannuksenvietot väliin.

Kuinka paljon ihmiset oikein mättää ruokaa ja viinaa mökkiviikonloppuna, kun näistä kirjoituksista huokuu sellainen, ettei mikään määrä sapuskaa ja viina riitä. Pitää syödä viisi kertaa päivässä tukevasti ja napostella koko ajan sipsejä ja karkkia ja viiniä pitää olla tonkkatolkulla ja muut putelit päälle.

Vierailija
389/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

Juuri noin.

Kai siellä muutakin syödään kuin mansikoita, patonkia  ja viiniä.

Grillattavat kala/liha, juustot, rasvat, leikkeleet, makkarat - kolme pääruokaa ,kolme aamiaista, jotakin kahdelle illalle - nuoko sitten ovat ihan ilmaisia?

Ei todellakaan ole paljon tuo lista mutta onhan se sitten jos ajattelit mennä toisille täysihoitoon. Harmittaako kun et saanutkaan koko viikonloppua ilmaiseksi sillä kahvi- ja keksipaketilla?

No on aivan järjetön määrä joku rekallinen kirsikkatomaatteja kuudelle hengelle. Kuinka helvetisti jotain salaattia jaksaa yksi ihminen vetää?

pienet on sulla rekat. Mutta ei varmaan kannata mennä, pysyy vaan kotona ja kaikilla on kivempaa. Aloittajan kutsuilla on varmaan tarjolla yksi suolakeksi ja hanavettä.

Ei, vaan aloittajan kutsuilla on tarjolla hyvät sapuskat joista osallistujat ei joudu maksamaan mitään. Onko tää näin vierasta tämmönen tavallinen vieraanvaraisuus monelle suomalaiselle? lasku himaan juhannuksen jälkeen jokaiselle vieraalle, "Raimo söi ainakin kolme banaania, Liisä söi kirsikkatomaatteja 300g ja kaksi paahtoleipää". wtf

Ei näytä lokkeilu olevan vierasta sinulle. Vieraanvaraisuus on sinulle sama kuin  en minä mitään maksa

Vierailija
390/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

Juuri noin.

Kai siellä muutakin syödään kuin mansikoita, patonkia  ja viiniä.

Grillattavat kala/liha, juustot, rasvat, leikkeleet, makkarat - kolme pääruokaa ,kolme aamiaista, jotakin kahdelle illalle - nuoko sitten ovat ihan ilmaisia?

Ei todellakaan ole paljon tuo lista mutta onhan se sitten jos ajattelit mennä toisille täysihoitoon. Harmittaako kun et saanutkaan koko viikonloppua ilmaiseksi sillä kahvi- ja keksipaketilla?

No on aivan järjetön määrä joku rekallinen kirsikkatomaatteja kuudelle hengelle. Kuinka helvetisti jotain salaattia jaksaa yksi ihminen vetää?

pienet on sulla rekat. Mutta ei varmaan kannata mennä, pysyy vaan kotona ja kaikilla on kivempaa. Aloittajan kutsuilla on varmaan tarjolla yksi suolakeksi ja hanavettä.

Ei, vaan aloittajan kutsuilla on tarjolla hyvät sapuskat joista osallistujat ei joudu maksamaan mitään. Onko tää näin vierasta tämmönen tavallinen vieraanvaraisuus monelle suomalaiselle? lasku himaan juhannuksen jälkeen jokaiselle vieraalle, "Raimo söi ainakin kolme banaania, Liisä söi kirsikkatomaatteja 300g ja kaksi paahtoleipää". wtf

Ei näytä lokkeilu olevan vierasta sinulle. Vieraanvaraisuus on sinulle sama kuin  en minä mitään maksa

Tietynlaista lokkeilua sekin on, että isäntäväki maksattaa juhannuseväänsä vierailla ihan jo serveteistä lähtien...

Vierailija
391/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aika pieniruokainen. En ole lähdössä mökille, vaan vietän juhannusta omalla terassillani. Aattona menee yksi grillimakkara ja vähän salaattia ja pieni pala patonkia. Yksi siideri korkeintaan. Aamupalaa en yleensä edes syö, vaan juon pelkästään ison kupin kahvia.

Joten ap.n listan mukaan rahoittaisin aika paljon toisten syömisiä. Joten varmaan jättäisin moiset juhannuksenvietot väliin.

Kuinka paljon ihmiset oikein mättää ruokaa ja viinaa mökkiviikonloppuna, kun näistä kirjoituksista huokuu sellainen, ettei mikään määrä sapuskaa ja viina riitä. Pitää syödä viisi kertaa päivässä tukevasti ja napostella koko ajan sipsejä ja karkkia ja viiniä pitää olla tonkkatolkulla ja muut putelit päälle.

Sinun onkin parempi olla kotona, muilla on kivempaa kun et ole arvostelemassa heidän vapaa-ajanviettoaan

Vierailija
392/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vietät kolme päivää eli koko juhannuksen mökillä, niin kyllä yksi ihminen syö ja juo tuon sadan euron edestä (ainakin minä), joten ihan kohtuullinen pyyntö. Olettaen, että tosiaan ruokailet pari kertaa päivässä+aamiaiset ja juot muutakin kuin lasillisen viiniä ruoan kanssa.

Vierailija
393/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti heillä on joku oma WA-ryhmä, jossa on puitu kuka tuo mitäkin ja ap:ta ei tähän ole jostain syystä lisätty... No, varmasti siellä poraavat, kuinka jäi nyt 5 kg mansikoita saamatta... Ihan oma moka, jos jättää näin viime tippaan tuollaiset typerät listat.

Vierailija
394/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vietät kolme päivää eli koko juhannuksen mökillä, niin kyllä yksi ihminen syö ja juo tuon sadan euron edestä (ainakin minä), joten ihan kohtuullinen pyyntö. Olettaen, että tosiaan ruokailet pari kertaa päivässä+aamiaiset ja juot muutakin kuin lasillisen viiniä ruoan kanssa.

Ap Jo kertoi aikoineensa olla yhden illan ja lähteä seuraavana aamuna. Eli iltaruoka + aamiainen. Tosin ei mene, mitä en ihmettele.

Vierailija
395/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä kutsua enempää vieraita kuin on varaa ruokkia. Toki on kohteliaista viedä jotain tuliaisia kuten viinipullo tai kahvipaketti isäntäväelle...ei muille kutsutuille. Jos kyseessä  on nyyttärit, siitä pitää ilmoittaa jo kutsuessa ja kertoa myös, paljonko porukkaa on tulossa. Siitä voi sitten jokainen itse päätellä, onko taloudellisesti järkevää maksaa 10 ihmisen juhannusviinat, jos itse juo vain vettä. 

Vierailija
396/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärsin, että vieraita oli kuusi ap:n ja isäntäväen lisäksi. En jaksa lukea koko ketjua, mutta joku voisi vahvistaa määrän.

"Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Ap"

Vierailija
397/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan vähän sama kuin yhdet rapukekkerit.

Emäntä pyysi rapuveitsiä tuliaiseksi. Kallita, ei saa olla halpoja🤣

Vierailija
398/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kommentteja, mutta ei todellakaan ole ok tuollainen "raideri". Eri asia, jos yhdessä päätetään mennä vuokramökille tai vaikka retkelle ja yhdessä mietitään syömiset ja juomiset. Kun kutsun jonkun omalle alueelleni, toimin itse emäntänä. Jos rahat ei riitä, en kutsu ketään enkä todellakaan vaadi tuliaisia.

Vierailija
399/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olipa tästä keissistä mitä mieltä tahansa niin tuollainen puskista tuleva käskytyslista ei ole tyylikästä toimintaa. Ei pointseja emännälle vaikka nyyttärimeininki muuten onkin ihan fiksu juttu.

Vierailija
400/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi eikä olisi tuohon satsiin varaakaan. Ajatteliko kutsuja että ruokit koko porukan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi