Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
261/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi ok. Kun kutsutaan niin silloin myös tarjotaan. Hyvä vieras vie omasta tahdosta tuliaisia.

Menetkö siis useinkin kutsumatta ja silloin pyydät ostoslistan?

Aloituksen lista on ihan ok. Juhannus on erikoisjuhla, varmasti nautitaan porukalla useampi ateria. 100€ /vierailija on ihan maltillinen budjetti juomineen.

Ap lähtee seur aamuna kotiin, oletettavasti autolla, kuinkahan paljon voisi olettaa hänen juovan alkoholia?

Vierailija
262/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt pelkästään rahallisesti, mutta jo tuo että pitäisi otsa hiessä juosta marketista viinakauppaan ja sieltä torille hakemaan mansikoita...

Hyvä herättelijä tää keskustelu kaikille emännille.

Tätä mäkin ajattelin, ei helvetti, olen lähtökuopissa juhannuksen viettoon ja tuleekin rasti pyöriä mansikkatorit, alkot, servietit...raahata kaupasta 10 patonkia ja muut tarvikkeet...joo kiva!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.

Tämän köyhäilyviestin saamista yläpeukutuksista, kuten näistä monesta muustakin viestistä, ilmenee miten saitaa ja saatanan nipoa sakkia tällä foorumilla pyörii.

Ettekö te todellakaan ymmärrä rahanarvosta sen vertaa, että se, jolla on varaa ylläpitää omaa mökkiä, todellakin pystyy itse hankkimaan 5 kg jopa suomalaisia mansikoita, eikä tarvitse kulujen kattamiseksi lisävieraita mökilleen joilta tilata eväät??

Aivan toinen kysymys on se, kuinka soveliasta on mennä pelkän oman pullon kanssa mökkeilemään "koska ne kutsui, en itse kutsunut itseäni" ja vielä avautua, jos joutuu viemään jotain muutakin.

Kyllä mun mökille on ihan soveliasta tulla  viinipullon kanssa, jos olen sinne kutsunut. Kas kun mulla todellakin on varaa pitää yllä omakotitaloa, kaupunkiasuntoa ja mökkiä, niin ei tartte pyydellä keneltäkään mansikkalaatikoita. 

Pitäisin loukkauksena, jos joku tulisi 100 euron ostosten kanssa, vaikka olen varta vasten itse kutsunut vieraan.

Ehkä hetkeen typerintä mitä olen taas lukenut. Ihmiset ne sitten jaksaa loukkaantua mistä vaan. Ihan vaan tuliaisistakin.  :D

Saakeli mitä kukkahattutätejä

Osa ihmisistä on kohteliaita ja ystävällisiä. 

Ymmärrän, ettet oman taustasi vuoksi ymmärrä.

ohis

Vierailija
264/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sattuikin, että erään läheisen syöpäsairaus on äkkiä kääntynyt kriittiseen suuntaan, joten pidän tärkeämpänä lähteä häntä tervehtimään. Se voi olla viimeinen kerta, kun hänet tapaan, kun taas se mökki on ja pysyy, mitä nyt yksi ystävyyssuhde on jatkossa ehkä vähemmän. En halua olla lypsylehmä. Miksi kutsuja ei neuvotellut kutsuttujen kanssa etukäteen ja sitten olisivat porukalla päättäneet, millaiset pirskeet ja tarjoilut haluavat.

Valehtelu on kuitenkin pirun paljon alhaisempaa kuin joku ostoslista.

Miksei jengi pysty puhumaan ja olemaan rehellisiä? Ap voisi ihan hyvin nyt ottaa yhteyttä ja tehdä vastatarjouksen, tuon viinin ja mansikkarasian. Tai sitten sanoisi suoraan, että jäänkin nauttimaan kaupungin rauhasta. Oho, miten helppoa.

Oho, ja just niin AP teki, sanoi suoraan jäävänsä kaupunkiin! Miksei jengi pysty lukemaan viestejä, vaan tulevat pätemään?

Tuohan ei ollut APn viestiin, vaan tuohon lainattuun. Jos ymmärrät lukemasi. :) Kuka pätee ja missä, mitä..?

Vierailija
265/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta pitää osallistua, ja minusta joku viinipullo ja kahvipaketti on kyllä viikonlopusta tosi vähän. Mutta tuo lista taas on tosi kallis. Toiseksi, jos halutaan että joku tuo satasella ruokaa ja juomaa, niin aivan vähintä on antaa sen tuojan valita itse mitä tuo. Tuo että keksimerkitkin on saneltu on minusta törkeää.

Vierailija
266/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.

Tämän köyhäilyviestin saamista yläpeukutuksista, kuten näistä monesta muustakin viestistä, ilmenee miten saitaa ja saatanan nipoa sakkia tällä foorumilla pyörii.

Ettekö te todellakaan ymmärrä rahanarvosta sen vertaa, että se, jolla on varaa ylläpitää omaa mökkiä, todellakin pystyy itse hankkimaan 5 kg jopa suomalaisia mansikoita, eikä tarvitse kulujen kattamiseksi lisävieraita mökilleen joilta tilata eväät??

Aivan toinen kysymys on se, kuinka soveliasta on mennä pelkän oman pullon kanssa mökkeilemään "koska ne kutsui, en itse kutsunut itseäni" ja vielä avautua, jos joutuu viemään jotain muutakin.

Kyllä mun mökille on ihan soveliasta tulla  viinipullon kanssa, jos olen sinne kutsunut. Kas kun mulla todellakin on varaa pitää yllä omakotitaloa, kaupunkiasuntoa ja mökkiä, niin ei tartte pyydellä keneltäkään mansikkalaatikoita. 

Pitäisin loukkauksena, jos joku tulisi 100 euron ostosten kanssa, vaikka olen varta vasten itse kutsunut vieraan.

Ehkä hetkeen typerintä mitä olen taas lukenut. Ihmiset ne sitten jaksaa loukkaantua mistä vaan. Ihan vaan tuliaisistakin.  :D

Saakeli mitä kukkahattutätejä

Osa ihmisistä on kohteliaita ja ystävällisiä. 

Ymmärrän, ettet oman taustasi vuoksi ymmärrä.

ohis

En ymmärräkään tuollaista herneen palon pitämistä nenässä, koska toinen on kohtelias ja antelias. Ottaisin riemumielin vastaan vieraan, joka on noin ajatteleva. Eihän sellaisia suomessa ole.

Vierailija
267/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaveripiirissä ollaan mökkireissut hoidettu näin: Jokainen tuo omat juomat (osallistujat juovat eri määriä ja eri juomia) sekä omat ruuat grilliin (koska on liha ja vegesyöjiä ja jokainen tuo juuri sitä mitä haluaa syödä) sekä muut haluamansa herkut. Yksi yhteinen tuominen on sovittu nyyttärimeiningillä: vaihtoehtona on annettu joko suolainen piiras tai vastaava (esim ruokainen pastasalaatti/karjalanpiirakat+munavoi , perunasalaatti jne) tai makea piiras/leivonnainen jne jonka on voinut itse tehdä tai jos ei osaa leipoa niin sitten ostaa kaupasta. Ilmoitettu montako osallistujaa olisi tulossa ja ruuat kohdennettu tämän mukaan.  Kutsun lähettäjä on koordinoinut niin että makeaa ja suolaista on sopivasti saman verran. Se joka on kutsun lähettänyt (mökin omistaja) on aina tarjonnut aamiaisen (paahtoleipää, voita, levitettä, kurkku, tomaattia, juustoa ja leikkele, kahvi/tee). Kutsunlähettäjä todennäköisesti ei ole itse leiponut mitään, vaan tosiaan on hankkinut aamiaistarpeet kaikille. Kulut menevät näin sopivasti tasan ja pysyvät pieninä. Suolainen piirakka kustantaa noin 5€ itse tekemänä (esim kinkkupiirakka)+ grillimakkarat 3€+2€karkit/sipsit , joten ruokailut on saatu noin 10€, max 15€/ hlö. Lisäksi jokainen hankkii ne omat juomansa. Tästä on naisporukalle riittänyt hyvin ruokaa koko vk.lopuksi. Ja jos on ruuat loppuneet niin yhdessä olemme menneet kauppaan ostoksille ja maksaneet ruuat tasan. Ruuat on aina laitettu kauniisti esille isoon pöytään. Meillä on aina ollut mukavaa eikä kukaan ole maininnutkaan siitä että kustannukset olisivat liian isot. Itse näkisin sen niin että koska en juo itse paljoa alkoholia, en haluaisi lähteä muiden juomia kustantamaan. Siksi on hyvä että jokainen tuo omat juomansa ja samalla oikean määrän itselleen.

Vierailija
268/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi ok. Kun kutsutaan niin silloin myös tarjotaan. Hyvä vieras vie omasta tahdosta tuliaisia.

Menetkö siis useinkin kutsumatta ja silloin pyydät ostoslistan?

Aloituksen lista on ihan ok. Juhannus on erikoisjuhla, varmasti nautitaan porukalla useampi ateria. 100€ /vierailija on ihan maltillinen budjetti juomineen.

Ap lähtee seur aamuna kotiin, oletettavasti autolla, kuinkahan paljon voisi olettaa hänen juovan alkoholia?

Vetelet kaikenlaisia johtopäätöksiä.

Vierailija
269/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLE OK. Jos ruoista pitää maksaa, niin se pitää kertoa etukäteen kutsun yhteydessä selkeästi eikä tekstiviestillä ilmoitusluontoisena asiana. Juhlat maksaa kutsuja ellei muutoin sovita. Lisäksi sadan euron panostus on todella raju yhdelle hengelle vaikka olisi mitä kuluja mökistä. Useimmiten vieraalle maksaa jo mennä mökille.

Vierailija
270/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuo on kyllä erikoista, että kuudelle ihmiselle viisi kiloa mansikoita. Kuka syö juhannuksena yhdessä illassa kilon mansikoita? 

Vierailija
271/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.

Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.

Minusta on kyllä itsestään selvää, että aikuinen ihminen on valmis maksamaan syömisestään. En tajua näitä kutsuja maksaa -jankkaajia. Meillä on 30 hengen kaveripiiri ja tulotasoja laidasta laitaan, osa jopa työttömiä. Eihän ne pienempituloiset voisi ikinä kutsua kavereita mihinkään jos aina pitäisi kestitä 30 henkeä ja mökkireissuilla pahimmillaan monta päivää.

Vierailija
272/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille kun tulee kutsu, niin aina viedään vähintään se, mitä itse käytettäisiin ja pientä ekstraa. Eli kyllä meidän perhe menee omien ruoka- ja juomakassien kanssa aina.

Kutsuja tulee jatkuvasti ja ymmärtäneet, että olemme pidetty mökkivieraita. Eikä kukaan kutsuja ole loukkaantunut.

Vierailija
273/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duecorso kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökistä ylimääräisiä kuluja? Kiinteistöveroja ja tieosuuskunnan maksujako pitäisi vieraalta periä? Itsellä mökki myös, enkä ymmärrä mitä kuluja vieraan tulisi kompensoida jos olen itse hänet vieraaksi kutsunut.

Jos kaupunkiasuntoon jää vieras yöksi, pitäisikö hänellä maksattaa sähköä tai yhtiövastiketta?

TÄMÄ.

Mitä ihmeen lisäkuluja siitä mökistä omistajalle on, jos siellä on joku vieraana? No ehkä lakanat tarttee pestä, mutta jos se kismittää tai siihen ei ole varaa, niin edelleenkää ei sitten kannata omistaa koko mökkiä.

Mietin kanssa jo aiemmin, kun tuli paljon noita kommentteja, että tottakai pitää maksaa ja tottakai pitää osallistua kuluihin, että jos teille kotiin tulee joku kaveri illanviettoon ja jää yöksi, niin perittekö te oikeasti siitä jonkun maksun? Että kun sä nyt nukuin tossa meidän sohvalla ja se kului 6 tuntia pidempään kun normaalisti, kun ei siinä yleensä läpi yön nukuta, niin olis ihan kohtuullista, että sä maksat siitä nyt vaikka kympin. Ja jos otat jääkaapista aamupalaa, niin se on sitte toinen kymppi. 

Ei hemmetti. 

Ei tulis mieleenkään pyytää yhtään mitään, ei siltä kotisohvalla nukkujalta, eikä sillä mökin aitassa nukkujalta. Jos mä kutsun vieraita, niin ei siitä koidu vieraalle muita kuluja, kuin hankkia itselleen jonkinlainen kuljetus paikan päälle. Ja jos se vierailu jäisi siitä kiinni, niin maksaisin kyllä senkin tai hakisin itse autolla. 

Eiköhän se mene ennemminkin niinpäin, että vieraat ymmärtää, että mökistä on kuluja ja heidän ylläpitonsa siellä maksaa. Siksi on ihan tavallinen käytäntö, että vieraat tuovat tullessaan jotain ja/tai osallistuvat kustannuksiin ihan oma-aloitteisesti. 

Näin juuri. Siksi vien kontulalaiselle ystävälleni yökyläilystä yleensä halvan ranskanleivän ja litran maitoa tuliaisina ja eiralaiselle kaverille taas 17€:n viinipullon ja saaristolaisleivän. Tietenkin, koska kyllähän ne kaverit maksavat asunnoistaan eri hintaa ja eri kustannuksia. Mökeille vien myös sijainnin ja mukavuuksien mukaan erihintaisia tuliaisia. Huussilliselle korpimökille tuskin mitään, mutta merenrantahuvilalle vien auton peräkärryllisen tavaraa mukanani.

Vierailija
274/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tuo on kyllä erikoista, että kuudelle ihmiselle viisi kiloa mansikoita. Kuka syö juhannuksena yhdessä illassa kilon mansikoita? 

Juhannustahan on 2-3 vuorokautta, että helposti menee kilo per päivä. Nythän niitä pitää syödä, kun on sesonki.

Vierailija
275/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten käy se perinteinen: viet runsaat viemiset, etkä näe niitä enää koskaan.

Isäntäpari herkuttelee vieraiden lähdettyä ihan keskenään.

Vierailija
276/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta pitää osallistua, ja minusta joku viinipullo ja kahvipaketti on kyllä viikonlopusta tosi vähän. Mutta tuo lista taas on tosi kallis. Toiseksi, jos halutaan että joku tuo satasella ruokaa ja juomaa, niin aivan vähintä on antaa sen tuojan valita itse mitä tuo. Tuo että keksimerkitkin on saneltu on minusta törkeää.

Niin ja jos mietitään, että koko porukka tuo tuollaiset ostokset, niin huhheijaa... Että onkohan tässä nyt emäntä maksattamassa tarjottavat vierailla eikä aio itse tarjota muuta, kuin juhannuksen viettopaikan..? Vai pääseekö kaikki muut paljon helpommalla jostain syystä..? Jos 6 ihmistä toisi tuollaiset satsit tarjottavaa yhdeksi viikonlopuksi, niin ei hyvää päivää. Ja kyllä se minusta on kutsujan tehtävä hommata suurimmat tarjottavat, vaikka kuinka olisi nyyttärit.

Vierailija
277/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se mene ennemminkin niinpäin, että vieraat ymmärtää, että mökistä on kuluja ja heidän ylläpitonsa siellä maksaa. Siksi on ihan tavallinen käytäntö, että vieraat tuovat tullessaan jotain ja/tai osallistuvat kustannuksiin ihan oma-aloitteisesti. 

Tuo on elävässä elämässä tavallista ja hyvin omaan järkeeni istuvaa. Sen sijaan vauvafoorumin enemmistö on sitä mieltä, että kunhan vie mökille omaa lempijuomaansa ja isäntäväelle mansikan molemmille, on tilit tasan. Jos siellä skutsissa satutaan tarvitsemaan jotain ruoka-ainetta joka unohtui, so not, hakekoot ite steissin Alepasta joka on aina auki.

Ilmeisesti porukka vahtaa sen verran tiiviisti saippuasarjoja, että reissun ostislistan rakennekin koodataan salajuoneksi: "ne haluaa maksattaa sulla omat ruokansa ja kutsui sen takia/ne kutsui sut leikisti eikä halua että tuut oikeesti, siksi ne lähetti liian kalliin ostoslistan/ne haluu maksaa mökkilainansa ostattamalla sulla mansikat omille vierailleen", justiinsa joo..

Vierailija
278/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän on selkeä provo 😀

Miksi menitte lankaan?

Vierailija
279/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viesti, että kun on siirtänyt rahat tilillesi voit käydä hakemassa.

Vierailija
280/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

entäs jos ne tekee mansikkadaiqireja? - eihän viisi kiloa edes riitä. ;)