Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Sähkömiehet kirjoitti:
Haha, on näitä hyväksikäyttäjiä ollut ennenkin. Sukulaisporukka remontoi mökkiä, kutsuttiin talkoisiin, olemme kumpikin erikoisammattilaisia. No tietenkin ostin salaattitarpeita, grillattavaa, viiniä muutaman pullon ja kahvia tarjottavineen. Kun olimme parituntisella mökki taipaleella alkoi tulla puhelimeen viestiä, kuinka voisitte käydä kaupassa ja tuoda erilaisia salaattikastikkeita, avokadoja, erityisjuustoa iso köntti, lettuhilloa, tupakkaa muutama aski, sääskivoidetta, koppa karhua, vessapaperisäkki, ja muutakin, jota en tähän hätään muista. Palasimme noin 20 km:n päähän isompaan kauppaan. Mies jupisi, että työlääksi menee tämä talkooreissu. Noin 80 € oli kauppalasku. Pääsimme talkoomökille. Emäntä iloisesti kiitteli tuomisista, ostoksien maksusta ei puhunut mitään. Iltasella, kuuden tunnin työrupeaman päätteeksi tarjottiin grillimakkarat ja makaronisalaattia. Iltaa istuttiin viinilasin ääressä, ei meidän tuomien, ne oli jossakin, ja sai tehdä voileipää, jos nälätti. Seuraava päivä oli pitkä työpäivä, aamupala klo 9, voileipää, kahvia, lounas hernesoppaa purkista ja iltaruoka grillimakkaraa. Lähdettiin kotiin klo 20. Vähän häkeltyneinä.
Aika nopeasti oppii jatkossa jättämään väliin tuollaiset kutsut. Yksi kerta yleensä riittää. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensteksi. Tuo kuulostaa siltä että emäntä ei pääse kauppaan kaupunkiin ja pyytää nimenomaan ostamaan ja tuomaan ne mökille, siitä ei puhuta mitään että kustannus jäisi sinulle.
Toisekseen et kai ajatellut hänen piikkiin siellä mökkeillä.
Kolmanneksi, mökille mennessä on kohteliasta kysyä, mitä tuon kaupasta, ja sopia ettei kaikki tuo makkaraa, ja kukaan ei tuo juomavettä tai salaattia.No kun nyt ei ollut kyse kenenkään piikkiin mökkeilystä. En ollut menossa mökille, en mihinkään. Oli tarkoitus olla kotona Helsingissä, kuten viimeiset 36 juhannusta. Kun se nyt sitten tämän kutsujan vierestä oli niin outoa ja säälittävää, hän halusi kutsua minut mökille viettämään juhannusta. Tämä ei ollut mikään yhdessä suunniteltu juttu, tämä on se ero.
Aina tähän asti, kun minut on kutsuttu johonkin syömään (ystävä, ystäväpariskunta, kummitäti, whoever), viinipullo ja vaikka kukkapuska ovat kelvanneet oikein hyvin. En todellakaan ole olettanut, että minun on pitänyt kustantaa oma syömiseni silloin, kun minut on kutsuttu jonkun kotiin syömään.
ap
AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.
Ap saa vetää muiden tuomaa pihviä, uusia perunoita, salaattia ja makkaraa muiden mukana kuitenkin ja aamupala croisantit vanukkaineen myös
Harvoinpa tuollaisesta ateriasta juomineenkaan tulee ravintolassakaan niin isoa laskua, mitä noihin viineihin ja mansikoihin kuluisi rahaa...
Persaukiset taas tappelee perinteisessä juhannusprovossa.
Yleensä kai jos porukalla lähdetään mökille, niin yhdessä tehdään ostoslista tai sitten jokainen ostaa vaikka itselle omat grillattavat jne ja ehkä jutut kuten leivät, maidot, kahvit tms. ostetaan porukalla. Mutta tosiaan yhdessä se lista päätetään, ei vain yhtäkkiä laiteta listaa että tuo nämä. Mitä jos ei tykkää juoda alkoholia, ei halua vaikka mansikoita syödä jne. Ehkä tosiaan kaikille on laitettu samanlainen lista, mutta silti noista pitäisi etukäteen sopia että kuka tuo mitäkin.
Mitä jos olisit tulossa julkisilla, vaikkapa bussilla, niin tuskinpa siinä samalla saisi tommosta ruokamäärää kannettua plus pysyisikö hyvänä pitkän matkan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aika läheinen mökkiporukka ja näihin mökkibileisiin mennään nimenomaan aapeen kuvaamalla kuviolla: isäntäväki suunnittelee ruokailut ja menut ja jakaa niiden aineksen vieraiden (ja itsensä) tuotavaksi. Kaikki osallistuvat myös ruoan laittamiseen vuorollaan. Pitemmillä retkillä on sama toistettu kesken retken kun mennään kauppaan.
Eikä satanen per henkilö nyt ole pitkän viikonlopun juhlaruoista edes paljon.
Todettakoon kauhistelijoitten iloksi, että tähän yleensä kuuluu myös lastenvahtivuorojen jako. Itselläni ei ole enää lapsia niin otan ihan mieluusti näitä vuoroja niin muut pääsevät kalaa ja vaelluksille rauhassa ( varsinkin kun se kalastus ei itseä niin kiinnosta).
Tuo jako on ihan reilu, jos ostoslista tulee ajoissa ja siitä on tieto etukäteen. Nyt lista tuli yllätyksenä ja aivan viime tipassa. Ei ketään huvita lähteä jonottamaan kauppaan ja Alkoon enää tässä vaiheessa. Etenkin nyt korona-aikaan moni tilaa ruuat muutenkin suoraan kotiin ja pyrkii välittämään ruuhka-aikoja.
Pitkän viikonlopun ruuista 100 € ei ole paljon. AP tosin on mökillä vain yhden illan. Lisäksi viinit ja mansikat vievät lähes kokonaan sen 100 €:n budjetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.
Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.
Minusta on kyllä itsestään selvää, että aikuinen ihminen on valmis maksamaan syömisestään. En tajua näitä kutsuja maksaa -jankkaajia. Meillä on 30 hengen kaveripiiri ja tulotasoja laidasta laitaan, osa jopa työttömiä. Eihän ne pienempituloiset voisi ikinä kutsua kavereita mihinkään jos aina pitäisi kestitä 30 henkeä ja mökkireissuilla pahimmillaan monta päivää.
No mihin pienempituloinen muutenkaan kutsuu yhtäkkiä 30 henkeä?
Tuomisten kohtuullisuuttahan voi arvioida ihan sillä, että mietitään, mitn paljon maksaa yhden vieraan yhden illan syötävät. Jos kaikki tuovat saman verran, niin eihän ne yhteiset ostoksetkaan voi enempää maksaa kuin mitä yksi ihminen keskimäärin syö. Miten moni syö mökillä yhdessä illassa yli 100 eurolla? Meillä ei menisi edes nelihenkiselle perheelle noin paljon rahaa.
No ei minusta 100 € juhannusillalliselle nyt kovin paljon ole... varsinkin jos laskee juotavat mukaan. Pari viinipulloa ja muuta ruokajuomaa maksaa helposti jo yksinään 50 €, sitten vähän parempaa grillattavaa, lisukkeita, kastikkeita, pari salaattia, jälkkäriä...
Eli juot normaalisti ruokajuomana pari pulloa parinkympin viinejä ja siihen päälle vielä kympin edestä konjakkia? Ravintolassakin 50 € ruokajuomalasku yhdeltä hengeltä alkaa olla jo aika kova..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita nyt ap tarkentavaa viestiä sille kutsujalle ja kysy, että kuka ne ostokset maksaa. On täysin kohtuutonta odottaa sinun maksavan nuo varsinkin kun olet paikan päällä vain yhden yön yli.
Ensinnä: noloa kysyä tuota
Toiseksi: vastaus on mahdollisesti ”sinä maksat”Sen jälkern noloa alkaa perumaan reissua.
Ei lainkaan noloa, muille kuin emännälle joka ei ole asiasta etukäteen jutellut.
Olisin vihainen ap tilanteessa. Jos tuomiset maksetaan yhteisesti se on okish, ei ihan mutta menettelee. Sekin kun olisi pitänyt sopia etukäteen.
Veisin sen viinin ja aamiaismuropaketin ja kahvia. kiitti. Jos en saisi muuta tuomisillani kuin muroja, niillä elä vuorokauden:).
Veisin jokaiselle vieraalle tasan 300 grammaa soijarouheesta tehtyä makaronilaatikkoa.
Makaronit ostaisin Lidlistä.
Ehkä vielä huomioisin sen pointin että vaikka on kutsuttu, ei välttämättä ole kutsuttuna ilmaiseen (tai siis isäntäväen kustantamaan, ilmaista kun ei mikään ole) täysihoitoon. Vaan kutsuttuna viettämään juhannusta mökille.
Ymmärrän tavallaan ap:ta, mutta ehkä jatkoa ajatellen voisi olla hyvä vielä hieman pyöritellä tätä asiaa mielessään, ettei myöhemmin tule ikäviä tilanteita.
Esim. mulla ei ole (eikä lapsuudenperheelläni) mökkiä, ja tämän ystäväni tietävät. Toisinaan he saattavat kutsua minua mökeilleen, koska tietävät, että pidän kovasti mökkeilystä. En silti koskaan ajattele, että koska he nyt minut kutsuivat, heidän tehtävänänsä myös siis on täysiruokkia ym. minut siellä. Ajattelen pikemminkin, että he tarjoavat minulle mahdollisuutta tulla viettämään aikaa mökilleen.
Siksi aina kysynkin ihan päättäväisesti, mitä voin tuoda ”en: Tuonko jotain tullessani? vaan: ”Mitä voisin tuoda tullessani?”, ja todella sitten myös vien ruokia ja juomia. En välttämättä tasan omia aamiaisiani, omia pääruokiani jne, vaan ikäänkuin yhteiseen pottiin. Eli vien sovitusti esim. kanafileitä ja maissia kaikille grilliin, kahvia ja teetä mökillä olijoiden tarpeisiin, uusia perunoita reilun satsin jne, esimerkiksi. Silloin voin hyvillä mielin olla mökillä ja syödä siellä ym., kun tiedän, että olen osallistunut yhteisten ruokien hankintaan.
En halua tällä mitenkään nostaa itseäni jalustalle ja mollata ap:ta, vaan itsekin olen tätä asiaa joutunut pohtimaan ja pyörittelemään, etenkin juuri kun sitä mahdollisuutta mennä omalle mökille ei ole. Toki yhä jatkan ajattelua, kuten asioissa yleensäkin, ja olen tarvittaessa valmis muuttamaan ajatusmallejani.
Eli näkisin tavallaan kaksi, ehkä jopa kolme ”tasoa” tässä:
1. Kutsuttu vieraita, joiden täysihoito järjestetään koko vierailun ajan - tämä ei liene ihan tavallisinta eikä ehkä isäntäväen toivoma malli, vaikka vieraiden toivoma voisikin olla. Voi aiheuttaa kiusaantuneisuutta, jos vieras olettaa näin yksipuolisesti. Ei kannattaisi vieraana olettaa tätä. Pelkän kahvipaketin tms. kanssa mökille meno tarkoittaa ja kertoo, että vieras olettaa näin.
2. Kutsuttu vieraita viettämään aikaa mökille, ja vieraiden toivotaan osallistuvat yhteiseen ruoka- ja juomahuoltoon edes jossain määrin. On vieraiden huomaavaisuutta ehdottaa itse hanakasti tuomisia ihan reilu määrä ja todella viedä muutakin kuin ns. tuliaisia eli todella osallistua pöydän antimien kokoamiseen. Tässä mallissa luultavimmin kaikki ovat ihan tyytyväisiä, ja näin toimiva vieras varmaan kutsutaan uudestaankin mieluummin kuin mallia 1 odottava vieras.
3. Kutsuttu vieraita, joille tarjotaan ns. oikeus oleilla mökin alueella ja käyttää mökin fasiliteetteja jne, mutta sekä isäntäperhe että vieraat hoitavat kukin omat ruoka- ja juomahuoltonsa. Tämä eriyttää vieraita ja isäntäväkeä toisistaan, mikä voi tilanteesta riippuen olla joko toivottavaa tai ei-toivottavaa.
(+ Oma lukunsa on sitten vielä kutsumattomat vieraat ja/tai itse itsensä kutsujat, mutta se nyt onkin jo toinen tarina)
Kaikissa noissa on siis kutsuttu (kun ap niin korosti sitä).
Ajatuksia?
Jos yksinäinen nainen lähtee yöksi mökille, niin hän ehkä syö yhden aterian illalla ja ottaa muutaman lasin viiniä. Aamulla pieni aamupala. Kustannuksia tulee ehkä noin 25€. Käsittämätöntä laittaa hakemaan lava mansikoita, pullo tolkulla viiniä ja kymmenen patonkia sekä muuta ruokaa.
Älytön. Sanot vain, että olet flunssainen, korona tai jotain, parempi pysyä kotona (muualla).
Jos alunperin oli puhe, että jokainen tuo jotain... sitten eri juttu.
😤PITÄKÖÖT Juoppo kemunsa itse saatana !
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vielä huomioisin sen pointin että vaikka on kutsuttu, ei välttämättä ole kutsuttuna ilmaiseen (tai siis isäntäväen kustantamaan, ilmaista kun ei mikään ole) täysihoitoon. Vaan kutsuttuna viettämään juhannusta mökille.
Ymmärrän tavallaan ap:ta, mutta ehkä jatkoa ajatellen voisi olla hyvä vielä hieman pyöritellä tätä asiaa mielessään, ettei myöhemmin tule ikäviä tilanteita.
Esim. mulla ei ole (eikä lapsuudenperheelläni) mökkiä, ja tämän ystäväni tietävät. Toisinaan he saattavat kutsua minua mökeilleen, koska tietävät, että pidän kovasti mökkeilystä. En silti koskaan ajattele, että koska he nyt minut kutsuivat, heidän tehtävänänsä myös siis on täysiruokkia ym. minut siellä. Ajattelen pikemminkin, että he tarjoavat minulle mahdollisuutta tulla viettämään aikaa mökilleen.
Siksi aina kysynkin ihan päättäväisesti, mitä voin tuoda ”en: Tuonko jotain tullessani? vaan: ”Mitä voisin tuoda tullessani?”, ja todella sitten myös vien ruokia ja juomia. En välttämättä tasan omia aamiaisiani, omia pääruokiani jne, vaan ikäänkuin yhteiseen pottiin. Eli vien sovitusti esim. kanafileitä ja maissia kaikille grilliin, kahvia ja teetä mökillä olijoiden tarpeisiin, uusia perunoita reilun satsin jne, esimerkiksi. Silloin voin hyvillä mielin olla mökillä ja syödä siellä ym., kun tiedän, että olen osallistunut yhteisten ruokien hankintaan.
En halua tällä mitenkään nostaa itseäni jalustalle ja mollata ap:ta, vaan itsekin olen tätä asiaa joutunut pohtimaan ja pyörittelemään, etenkin juuri kun sitä mahdollisuutta mennä omalle mökille ei ole. Toki yhä jatkan ajattelua, kuten asioissa yleensäkin, ja olen tarvittaessa valmis muuttamaan ajatusmallejani.
Eli näkisin tavallaan kaksi, ehkä jopa kolme ”tasoa” tässä:
1. Kutsuttu vieraita, joiden täysihoito järjestetään koko vierailun ajan - tämä ei liene ihan tavallisinta eikä ehkä isäntäväen toivoma malli, vaikka vieraiden toivoma voisikin olla. Voi aiheuttaa kiusaantuneisuutta, jos vieras olettaa näin yksipuolisesti. Ei kannattaisi vieraana olettaa tätä. Pelkän kahvipaketin tms. kanssa mökille meno tarkoittaa ja kertoo, että vieras olettaa näin.2. Kutsuttu vieraita viettämään aikaa mökille, ja vieraiden toivotaan osallistuvat yhteiseen ruoka- ja juomahuoltoon edes jossain määrin. On vieraiden huomaavaisuutta ehdottaa itse hanakasti tuomisia ihan reilu määrä ja todella viedä muutakin kuin ns. tuliaisia eli todella osallistua pöydän antimien kokoamiseen. Tässä mallissa luultavimmin kaikki ovat ihan tyytyväisiä, ja näin toimiva vieras varmaan kutsutaan uudestaankin mieluummin kuin mallia 1 odottava vieras.
3. Kutsuttu vieraita, joille tarjotaan ns. oikeus oleilla mökin alueella ja käyttää mökin fasiliteetteja jne, mutta sekä isäntäperhe että vieraat hoitavat kukin omat ruoka- ja juomahuoltonsa. Tämä eriyttää vieraita ja isäntäväkeä toisistaan, mikä voi tilanteesta riippuen olla joko toivottavaa tai ei-toivottavaa.
(+ Oma lukunsa on sitten vielä kutsumattomat vieraat ja/tai itse itsensä kutsujat, mutta se nyt onkin jo toinen tarina)
Kaikissa noissa on siis kutsuttu (kun ap niin korosti sitä).
Ajatuksia?
Juuri näin.
Kieltämättä tuo aika paljon pyydetty. Itse en menisi..
Tuo 4 pulloa viiniä ja 10 esipaistettua patonkia olisi vielä jotenkin mennyt!
Jää stadiin, täällä on juhannuksena ihanan rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Persaukiset taas tappelee perinteisessä juhannusprovossa.
Ja mitäpä se sulle kuuluu,meillä on kesäkivaa tässä,mene hapannaama muualle!
Eiköhän tuo ollut ihan provo. Ei kai. Yt kukaan julkaise saammaansa viestiä täällä palstalla.
Kyllähän sitä nyt jo 200-300 eurolla ostaa ihan laadukkaat ja runsaat tarjoilut n. 5 vieraalle mökkijuhannukseksi. Ja jos jokainen tuo mukanaan oman valintansa mukaan jonkun tuliaispullon tai saunajuomia, niin ne ovat arvoltaan jo luokkaa puolet siitä omasta panostuksesta. En todellakaan kehtaisi alkaa pyytää keneltäkään varsinkaan rahaa ruokatarjoilusta, jos olisin itse kutsunut porukkaa mökilleni ilman etukäteismainintaa muunlaisista tuliaisista. Tosin jos joku haluaa tuoda mukanaan myös jotain syötävää, niin siitä olisi hyvä ilmoittaa kutsujalle jo hyvissä ajoin, ettei sitten kaikki tule jonkun ison kinkkupiiraan kanssa paikalle. Ei meillä ole suvussa tai kaveripiirissä ollut tapana laskea, kuka on maksanut mitäkin, tärkeämpää on viettää aikaa hyvässä porukassa.
Tosin varsinkin mökkivierailta on kohteliasta ottaa mukaan omat lakanat ja pyyhkeet, koska ei ole kiva joutua pyykkäämään kauhean monia pari yötä käytettyjä lakanoita, mutta jos ne unohtuu ottaa mukaan, ei sekään nyt mikään katastrofi ole.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tärkein kysymys on, kuinka pitkäksi ajaksi sinut on kutsuttu? Juhannus voi tarkoittaa sitä, että olet siellä yhden yön tai vaikka torstaista sunnuntaihin. Jos jälkimmäinen, niin sitten alkaa olla jo melko ymmärrettävä lista siinä mielessä, että aika paljon ehdit syödäkin tuossa ajassa. Jos lyhyempi aika, niin sitten kyllä kuulostaa aika paljolta. Mitähän ne muut sitten tuo?
Mitä ihmettä? Meillä 2 hengen taloudessa jouluruuat saadaan 100 eurolla. Ei kai ap nyt yksin pysty vetämään sapuskaa yli satasella neljässä päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ollut ihan provo. Ei kai. Yt kukaan julkaise saammaansa viestiä täällä palstalla.
Varmaankin, mutta kyllähän tästä ihan mielenkiintoista keskustelua syntyi. Osan mielestä tuollaisen yli sadan euron vaatimuslistan lähettäminen olisi ihan OK, koska syöhän ”vieras” mökillä kuitenkin pari perunaa. 😂