Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ok. Kun kutsutaan niin silloin myös tarjotaan. Hyvä vieras vie omasta tahdosta tuliaisia.
Poikkeuksena mökkiolot ja juhannus isolla porukalla. Silloin jokainen tuo jotain (listalta) mukanaan sekä myös osallistuu ruokien valmistukseen.
AP:n saama ostoslista on ihan älytön. Toki sen antaa palstatolloille vähän käsitystä miten kalliiksi tulee ruokkia iso porukka. Tulee maksamaan reilusti päälle satkun, ennemmin lähemmäs 200e. Itse kiittäisin kutsusta ja ilmottaisin etten pääsekään tulemaan. Vähän niinku juhlafiilis katoaisi. Sanotaan vielä mainituille palstatolloillekin rautalankaa ääntäen, että on hyvä ja pitääkin antaa ostoslistaa tulijoille, muuten koko homma kävisi kohtuuttoman rankaksi ja kalliiksi isännälle/emännälle. Joku tolkku ja kohtuus kuitenkin kaikkeen.
Sinut on pyydetty mukaan maksamaan kuluja, koska joku toinen ei päässyt paikalle.
En todellakaan menisi.
Aloitetaan jo siitä, että mökillä on hyttysiä, joiden siipenväli on kaksi metriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-----------------------------------------------A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------
Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.
Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.
ap
P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onha se mökkeilys sikäli eri asia, että mökeillä yleensä ollaan yötä ja niistä tosiaan tulee kuluja emännille vähän eri tavalla kuin jotain illallisesta kotona. Tavallinen illallinen tai yo-juhlat ym., joihin vertaisit, on korkeintaan muutaman tunnin pistäytymisjttuja.
Sehän on kätevä emäntä, joka maksattaa kaikki vierailla :) kyllä emäntä on se, joka ottaa päävastuun ja hommaa suurimmat ostokset. Näin ollen ihmettelen, että ap:lta vaadittiin yhden yön takia noin suuret ostokset ja varmaan samaa sittem muiltakin, niin mitä emännälle enää jää..? Ei edes servettejä hommannut itse :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-----------------------------------------------A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------
Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.
Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.
ap
P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onha se mökkeilys sikäli eri asia, että mökeillä yleensä ollaan yötä ja niistä tosiaan tulee kuluja emännille vähän eri tavalla kuin jotain illallisesta kotona. Tavallinen illallinen tai yo-juhlat ym., joihin vertaisit, on korkeintaan muutaman tunnin pistäytymisjttuja.
Kai tämän kutsuessaan jo emännät tietävät ja kertovat, jos eivät pysty itse kulujaan kattamaan, kutsun yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Kilo mansikoita, rasia tomaatteja ja pari patonkia per henkilö..
Mielenkiintoinen menyy...
Nämä ruuathan on varmaan osa isompaa kokonaisuutta ja tyhmä olet jos et sitä tajua.
Tämän täytyy olla provo. Oikeastihan tuon listan kirjoittanut tai joku vieraista voisi aivan hyvin tunnistaa sinut tuosta listasta. Onneksi vierailen vain omien tai miehen vanhempien mökillä. Viemme mennessämme mitä viemme ja jos haluaavat jotain kalliinpaa esim. Tuon laittamasi listan sisällön niin sitten viemme sen kyselemättä. Jos tarina olisi tosi niin korpeaisi tuo lista minuakin. Tosin veisin enemmän kuin pullon viiniä ja pienen mansikkarasian. Vähintään sen edestä mitä itse söisin reissun aikana.
Älytöntä. Me kun mennään kavereiden kanssa mökille, jokainen ostaa omat ruokansa ja juomansa. Jos jotain halutaan laittaa ja syödä yhdessä, kulut jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.
Tämän köyhäilyviestin saamista yläpeukutuksista, kuten näistä monesta muustakin viestistä, ilmenee miten saitaa ja saatanan nipoa sakkia tällä foorumilla pyörii.
Ettekö te todellakaan ymmärrä rahanarvosta sen vertaa, että se, jolla on varaa ylläpitää omaa mökkiä, todellakin pystyy itse hankkimaan 5 kg jopa suomalaisia mansikoita, eikä tarvitse kulujen kattamiseksi lisävieraita mökilleen joilta tilata eväät??
Aivan toinen kysymys on se, kuinka soveliasta on mennä pelkän oman pullon kanssa mökkeilemään "koska ne kutsui, en itse kutsunut itseäni" ja vielä avautua, jos joutuu viemään jotain muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Ja tässä on se, mitä sinä et ymmärrä.
Ap pistää saamallaan listalla lähes 200e palamaan.
Joku ostaa grillimakkarat, kustannus 20e.
Kolmas vieras ostaa leipää, leikkeleitä ja juustoa, kustannus max 50e.
Neljäs tuo kaksi pakettia kahvia, 10e.
Viides tuo pari pakkausta 24 ploa vichyä, kustannus alle 20e.
Joko näet missä ongelma piilee.
Mökistä ylimääräisiä kuluja? Kiinteistöveroja ja tieosuuskunnan maksujako pitäisi vieraalta periä? Itsellä mökki myös, enkä ymmärrä mitä kuluja vieraan tulisi kompensoida jos olen itse hänet vieraaksi kutsunut.
Jos kaupunkiasuntoon jää vieras yöksi, pitäisikö hänellä maksattaa sähköä tai yhtiövastiketta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ok. Kun kutsutaan niin silloin myös tarjotaan. Hyvä vieras vie omasta tahdosta tuliaisia.
Poikkeuksena mökkiolot ja juhannus isolla porukalla. Silloin jokainen tuo jotain (listalta) mukanaan sekä myös osallistuu ruokien valmistukseen.
AP:n saama ostoslista on ihan älytön. Toki sen antaa palstatolloille vähän käsitystä miten kalliiksi tulee ruokkia iso porukka. Tulee maksamaan reilusti päälle satkun, ennemmin lähemmäs 200e. Itse kiittäisin kutsusta ja ilmottaisin etten pääsekään tulemaan. Vähän niinku juhlafiilis katoaisi. Sanotaan vielä mainituille palstatolloillekin rautalankaa ääntäen, että on hyvä ja pitääkin antaa ostoslistaa tulijoille, muuten koko homma kävisi kohtuuttoman rankaksi ja kalliiksi isännälle/emännälle. Joku tolkku ja kohtuus kuitenkin kaikkeen.
Juhannuksenakaan asiaa ei ilmaista aloituksessa esitetyllä tavalla vaan siitä sovitaan kutsun yhteydessä vähintään alustavasti ja jonkinlaisella budjetilla. Ei vasta kun kutsuttu on ilmoittanut olevansa tulossa.
Ap on kutsuttu siis KUTSUTTU. Ja sitten lyödään tällainen lista eteen , huh huh. En menisi , minä kokisin tulleeni hyväksikäytetyksi jos menisin eikä olis hauska juhannus mulla. Mutta eihän tässä ap.ta ajatellakaan.
Aloitusviestiin:
On ok, että pyydetään tuomaan jotain, mutta tuo kyllä kuulostaa paljolta jo rahallisestikin.
Olisin hyvin helpottunut, jos mä saisin moisen listan KUTSUTTUNA. Eipä tarvis itse miettiä tuliaisia, senkun ostaisi vaan. Ideaalein tilanne musta olisi se, että KUTSUTTANAkin laittaisin vaan sen satasen tilille ja kutsujat sitten hommaisia kaiken. Mulla ei nimittäin ole autoa.
Mua hävettäis lähteä toisten mökille KUTSUTTUNA, jos veisin jonkun yhden viinin ja roposen mansikkaa.
Hyvän makuisia viinejä löytyy, jopa kyykkyviineistäkin. Ei tarvii varvistella ylähyllylle. Tsekkaa viinilehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilo mansikoita, rasia tomaatteja ja pari patonkia per henkilö..
Mielenkiintoinen menyy...
Nämä ruuathan on varmaan osa isompaa kokonaisuutta ja tyhmä olet jos et sitä tajua.
No kokonaisuus on kyllä todella iso, jos siihen saa upotettua 10 patonkia ja 5 kiloa mansikoita 5 henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kutsuttu siis KUTSUTTU. Ja sitten lyödään tällainen lista eteen , huh huh. En menisi , minä kokisin tulleeni hyväksikäytetyksi jos menisin eikä olis hauska juhannus mulla. Mutta eihän tässä ap.ta ajatellakaan.
Tämä. Tässä ajatellaan kaikkien viihtyvyyttä, eikä mitään murjottaja-myrttejä. :) Ostoslistan pointtina, että kaikille riittää ja hauskaa on.
Vierailija kirjoitti:
Mökistä ylimääräisiä kuluja? Kiinteistöveroja ja tieosuuskunnan maksujako pitäisi vieraalta periä? Itsellä mökki myös, enkä ymmärrä mitä kuluja vieraan tulisi kompensoida jos olen itse hänet vieraaksi kutsunut.
Jos kaupunkiasuntoon jää vieras yöksi, pitäisikö hänellä maksattaa sähköä tai yhtiövastiketta?
No mökillä lämmitellään monesti saunaa, grillaillaan, saatetaan ajella veneellä, kalastella, suppailla jne. käyttää mökin väleineitä vähän eri tavalla kuin jossian kaupunkiasunnon illanistujaisissa, joissa lähinnä kulutetaan sohvaa. Aika harvoin jää kaupunkiasuntoihin vieraita yöksi, mutta totta kai siinäkin tapauksessa on korrektia tuoda vähän aamupalatarviketta ja muuta.
Todella törkeää. Sinkuilla on muutenkin suuremmat menot, ja sitten pitää vielä kestitä muu porukka.
Jos kutsuvat mökilleen, niin hoitavat kyllä tarjoilunkin. Sen ymmärtäisin, jos pyytäisivät vaikka tuomaan mansikoita, koska unohtui, mutta koko mansikkalaatikon tuominen olisi minusta jo liikaa pyydetty, saati tuo koko lista.
Kuten täällä jo mainittiin, fiksu vieras vie omasta tahdostaan tuliaisia, mutta lähtökohtaisesti kutsuja hoitaa vieraiden kestitsemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Ja tässä on se, mitä sinä et ymmärrä.
Ap pistää saamallaan listalla lähes 200e palamaan.
Joku ostaa grillimakkarat, kustannus 20e.
Kolmas vieras ostaa leipää, leikkeleitä ja juustoa, kustannus max 50e.
Neljäs tuo kaksi pakettia kahvia, 10e.
Viides tuo pari pakkausta 24 ploa vichyä, kustannus alle 20e.
Joko näet missä ongelma piilee.
Sen verran pitkä ketju, etten lukenut ihan kaikkea. Mä en huomannut nimittäin tuota viestiä, että olisi muidenkin ostoslistat lueteltu.
Tietenkin kaikille samanarvoinen lista. Eihän siinä nyt mitään ongelmaa pitäisi olla.
ohis
Mö varmaan kysyisin, että mitä olet miettinyt ruokalistalle. Nimittäin onhan se nyt tylsä viettää juhannusta jos ei tiedä mitä syödään. Ja vähän sitten ruuvailisin listaa sellaiseksi mistä itsekin tykkään. Esimerkiksi en pahemmin valkoviiniä juo, ainoastaan punaviiniä ja sitten kuoharia. Tykkään seltzereistä. Juhannuksena haluaisin myös uusia perunoita ja kalaa.
Joten eniten kiinnostaa mitä on tarkoitus syödä kuin see, että mitä olisi tarkoitus viedä.