Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.
Tämän köyhäilyviestin saamista yläpeukutuksista, kuten näistä monesta muustakin viestistä, ilmenee miten saitaa ja saatanan nipoa sakkia tällä foorumilla pyörii.
Ettekö te todellakaan ymmärrä rahanarvosta sen vertaa, että se, jolla on varaa ylläpitää omaa mökkiä, todellakin pystyy itse hankkimaan 5 kg jopa suomalaisia mansikoita, eikä tarvitse kulujen kattamiseksi lisävieraita mökilleen joilta tilata eväät??
Aivan toinen kysymys on se, kuinka soveliasta on mennä pelkän oman pullon kanssa mökkeilemään "koska ne kutsui, en itse kutsunut itseäni" ja vielä avautua, jos joutuu viemään jotain muutakin.
Kyllä mun mökille on ihan soveliasta tulla viinipullon kanssa, jos olen sinne kutsunut. Kas kun mulla todellakin on varaa pitää yllä omakotitaloa, kaupunkiasuntoa ja mökkiä, niin ei tartte pyydellä keneltäkään mansikkalaatikoita.
Pitäisin loukkauksena, jos joku tulisi 100 euron ostosten kanssa, vaikka olen varta vasten itse kutsunut vieraan.
Vierailija kirjoitti:
Miten sattuikin, että erään läheisen syöpäsairaus on äkkiä kääntynyt kriittiseen suuntaan, joten pidän tärkeämpänä lähteä häntä tervehtimään. Se voi olla viimeinen kerta, kun hänet tapaan, kun taas se mökki on ja pysyy, mitä nyt yksi ystävyyssuhde on jatkossa ehkä vähemmän. En halua olla lypsylehmä. Miksi kutsuja ei neuvotellut kutsuttujen kanssa etukäteen ja sitten olisivat porukalla päättäneet, millaiset pirskeet ja tarjoilut haluavat.
Valehtelu on kuitenkin pirun paljon alhaisempaa kuin joku ostoslista.
Miksei jengi pysty puhumaan ja olemaan rehellisiä? Ap voisi ihan hyvin nyt ottaa yhteyttä ja tehdä vastatarjouksen, tuon viinin ja mansikkarasian. Tai sitten sanoisi suoraan, että jäänkin nauttimaan kaupungin rauhasta. Oho, miten helppoa.
Kutsuja on neuvotellut muiden vieraiden kanssa. Yhdessä todettu, että tätä tyyppiä ei oikeastaan haluta mukaan.
Joku keksii: no tulkoon, jos onnistuu hankkimaan viime tingassa lavan mansikoita, tuo viinit koko sakille, läjän patonkeja ja kassillisen kirsikkatomaatteja. Sit ne naureskelee että tuskin onnistuu, ei se varmaan tule.
Ja ei se tule. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.
Tämän köyhäilyviestin saamista yläpeukutuksista, kuten näistä monesta muustakin viestistä, ilmenee miten saitaa ja saatanan nipoa sakkia tällä foorumilla pyörii.
Ettekö te todellakaan ymmärrä rahanarvosta sen vertaa, että se, jolla on varaa ylläpitää omaa mökkiä, todellakin pystyy itse hankkimaan 5 kg jopa suomalaisia mansikoita, eikä tarvitse kulujen kattamiseksi lisävieraita mökilleen joilta tilata eväät??
Aivan toinen kysymys on se, kuinka soveliasta on mennä pelkän oman pullon kanssa mökkeilemään "koska ne kutsui, en itse kutsunut itseäni" ja vielä avautua, jos joutuu viemään jotain muutakin.
Kyllä mun mökille on ihan soveliasta tulla viinipullon kanssa, jos olen sinne kutsunut. Kas kun mulla todellakin on varaa pitää yllä omakotitaloa, kaupunkiasuntoa ja mökkiä, niin ei tartte pyydellä keneltäkään mansikkalaatikoita.
Pitäisin loukkauksena, jos joku tulisi 100 euron ostosten kanssa, vaikka olen varta vasten itse kutsunut vieraan.
Ehkä hetkeen typerintä mitä olen taas lukenut. Ihmiset ne sitten jaksaa loukkaantua mistä vaan. Ihan vaan tuliaisistakin. :D
Saakeli mitä kukkahattutätejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökistä ylimääräisiä kuluja? Kiinteistöveroja ja tieosuuskunnan maksujako pitäisi vieraalta periä? Itsellä mökki myös, enkä ymmärrä mitä kuluja vieraan tulisi kompensoida jos olen itse hänet vieraaksi kutsunut.
Jos kaupunkiasuntoon jää vieras yöksi, pitäisikö hänellä maksattaa sähköä tai yhtiövastiketta?
No mökillä lämmitellään monesti saunaa, grillaillaan, saatetaan ajella veneellä, kalastella, suppailla jne. käyttää mökin väleineitä vähän eri tavalla kuin jossian kaupunkiasunnon illanistujaisissa, joissa lähinnä kulutetaan sohvaa. Aika harvoin jää kaupunkiasuntoihin vieraita yöksi, mutta totta kai siinäkin tapauksessa on korrektia tuoda vähän aamupalatarviketta ja muuta.
Niin siis kuitenkin kutsutaan vieraita se mielessä, että he rahoittavat vierailuaan? Kyllä noin juuri käy meidän mökillä, kun siellä vieraita on. Siitä huolimatta sinne on ihan soveliasta tulla kukkapuskan ja viinipullon kanssa, jos mä itse olen kutsunut.
Olen perillä siitä, mitä se maksaa, kun vieraita kutsun. Vieraiden asia ei ole sitä ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja on neuvotellut muiden vieraiden kanssa. Yhdessä todettu, että tätä tyyppiä ei oikeastaan haluta mukaan.
Joku keksii: no tulkoon, jos onnistuu hankkimaan viime tingassa lavan mansikoita, tuo viinit koko sakille, läjän patonkeja ja kassillisen kirsikkatomaatteja. Sit ne naureskelee että tuskin onnistuu, ei se varmaan tule.
Totta!
Mutta viinit koko sakille = 4 pulloa? Kaksiko niitä vaan on, siis kutsuja ja KUTSUTTU? Juhannusta on ainakin pari päivää, eihän noi edes riitä ruokajuomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Ja tässä on se, mitä sinä et ymmärrä.
Ap pistää saamallaan listalla lähes 200e palamaan.
Joku ostaa grillimakkarat, kustannus 20e.
Kolmas vieras ostaa leipää, leikkeleitä ja juustoa, kustannus max 50e.
Neljäs tuo kaksi pakettia kahvia, 10e.
Viides tuo pari pakkausta 24 ploa vichyä, kustannus alle 20e.
Joko näet missä ongelma piilee.
Jep, ja todennökoisesti suurin osa noista muista on pariskuntia.
Yksi pariskunta tuo makkarat, lasku alle kympin per nenu. Ap tuo sitten parillasadalla sapuskaa ja palanpainiketta, ihan koska hänen tulisi olla kiitollinen siitä, että on sinkkuna kutsuttu mukaan rientoihin.
Luojan kiitos omat ystäväni ovat suurimmaksi osaksi sinkkuja, ja meininki reilua kaikkia kohtaan. Menen juhannukseksi kaverin mökille. Hän tarjoaa perusjutut, ja muu porukka tuo täydennystä. Facebook-event sivulla kukin kertoo mitä tuo.
Ap, luulen että sulla on kyllä kivempaa keskenäsi Helsingissä.
Ei nyt pelkästään rahallisesti, mutta jo tuo että pitäisi otsa hiessä juosta marketista viinakauppaan ja sieltä torille hakemaan mansikoita...
Hyvä herättelijä tää keskustelu kaikille emännille.
Vierailija kirjoitti:
Mökistä ylimääräisiä kuluja? Kiinteistöveroja ja tieosuuskunnan maksujako pitäisi vieraalta periä? Itsellä mökki myös, enkä ymmärrä mitä kuluja vieraan tulisi kompensoida jos olen itse hänet vieraaksi kutsunut.
Jos kaupunkiasuntoon jää vieras yöksi, pitäisikö hänellä maksattaa sähköä tai yhtiövastiketta?
TÄMÄ.
Mitä ihmeen lisäkuluja siitä mökistä omistajalle on, jos siellä on joku vieraana? No ehkä lakanat tarttee pestä, mutta jos se kismittää tai siihen ei ole varaa, niin edelleenkää ei sitten kannata omistaa koko mökkiä.
Mietin kanssa jo aiemmin, kun tuli paljon noita kommentteja, että tottakai pitää maksaa ja tottakai pitää osallistua kuluihin, että jos teille kotiin tulee joku kaveri illanviettoon ja jää yöksi, niin perittekö te oikeasti siitä jonkun maksun? Että kun sä nyt nukuin tossa meidän sohvalla ja se kului 6 tuntia pidempään kun normaalisti, kun ei siinä yleensä läpi yön nukuta, niin olis ihan kohtuullista, että sä maksat siitä nyt vaikka kympin. Ja jos otat jääkaapista aamupalaa, niin se on sitte toinen kymppi.
Ei hemmetti.
Ei tulis mieleenkään pyytää yhtään mitään, ei siltä kotisohvalla nukkujalta, eikä sillä mökin aitassa nukkujalta. Jos mä kutsun vieraita, niin ei siitä koidu vieraalle muita kuluja, kuin hankkia itselleen jonkinlainen kuljetus paikan päälle. Ja jos se vierailu jäisi siitä kiinni, niin maksaisin kyllä senkin tai hakisin itse autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sattuikin, että erään läheisen syöpäsairaus on äkkiä kääntynyt kriittiseen suuntaan, joten pidän tärkeämpänä lähteä häntä tervehtimään. Se voi olla viimeinen kerta, kun hänet tapaan, kun taas se mökki on ja pysyy, mitä nyt yksi ystävyyssuhde on jatkossa ehkä vähemmän. En halua olla lypsylehmä. Miksi kutsuja ei neuvotellut kutsuttujen kanssa etukäteen ja sitten olisivat porukalla päättäneet, millaiset pirskeet ja tarjoilut haluavat.
Valehtelu on kuitenkin pirun paljon alhaisempaa kuin joku ostoslista.
Miksei jengi pysty puhumaan ja olemaan rehellisiä? Ap voisi ihan hyvin nyt ottaa yhteyttä ja tehdä vastatarjouksen, tuon viinin ja mansikkarasian. Tai sitten sanoisi suoraan, että jäänkin nauttimaan kaupungin rauhasta. Oho, miten helppoa.
Oho, ja just niin AP teki, sanoi suoraan jäävänsä kaupunkiin! Miksei jengi pysty lukemaan viestejä, vaan tulevat pätemään?
Vierailija kirjoitti:
Täysin outoja kutsujia täällä. Miksi edes kutsua jos seura ei kiinnosta. Luuleeko joku oikeasti että sun mökki on joku paratiisi jonne ihan jokainen on ilomielin tulossa kun vaan saa kutsun.
On tuo mielestäni vähän omituista. Aina kun olen itse kutsunut, niin olen varannut sen verran ruokaa, että kaikille riittää ja kiittänyt niitä, jotka kohteliaisuudesta ovat halunneet jotain pientä tuoda. Poikkeuksena jotkut kolmen päivän ryyppäjäiset, jolloin olen sanonut, että kaikki saavat sitten tuoda omat juomansa. Jonkin verran ylimääräistä olutta ja viiniä varaisin silloinkin.
Ymmärrän nyyttäriperiaatteenkin oikein hyvin, mutta kyllä siitä mielestäni tulisi mainita kutsun yhteydessä ja mielellään mahdollisimman selkeästi. Eli jos kyse olisi juhannusviikonlopusta esittäisin asian tekstarina/s-postina esim näin: Hei! Ajattelin järjestää juhannusjuhlat nyyttäriperiaatteella mökillä. Käytännöllisyyden takia kaavailin pääruoaksi lihaa, kalaa, perunaa ja salaattia, ja nyt olisi tarkoitus kartoittaa osallistujia ja miettiä kulujen jakamista. Sopiiko ehdottamani menu teille vai olisiko teillä muita toiveita? Mökiltä löytyy iso kaasugrilli ja erillinen savustuspönttö. Kulut voidaan jakaa tasan tai sitten sovitaan kuka tuo mitäkin. Viiniä, olutta ja makkaraa varaan jonkin verran vieraille, mutta kannattaa varmuuden vuoksi tuoda myös jonkin verran omia välipaloja ja sen verran juomia, mitä on ajatellut nauttia. Vettä tulee hanasta. Rahallista panosta veikkaisiin yhteisiin ruokiin vaadittavan 25-50€ riippuen osallistujien määrästä. Laittakaa rohkeasti vaan kysymyksiä, kaikki saadaan varmasti sumplittua. Tarkoitus olisi viettää kiva juhannus, ei aiheuttaa stressiä kenellekään. Yt, X
Tuollaiseen juoppojuhannekseen itse en lähtisi. Ei yhtään kiinnosta katsella että porukka juo pullo tolkulla viiniä ja änkyröi sillä päissään. Jäisi menemättä!
No en menis, aika törppöä ilmoittaa viime tingassa että mun pitäs shoppailla toi kaikki. Varsinkin kun oli jo omat suunnitelmat ja joku väen vängällä kutsuu mut vieraaksi ja lupaudun ystävällisesti menemään. Pyh ja pah. Ja ihan hirvee määrä safkaa jos jokainen ostaa 100e-200e edestä tavaraa sinne?! Ei kuulosta oikein järkevältä koko juttu.
Tässä on käynyt nyt niin että ap:n kaveri joka kutsui ap:n, kertoi muille kutsutuille että kutsui myös ap:n mukaan. Muut alkoivat tivaamaan mitä ap tuo, että ei me nyt aleta sitä ruokkiin kun aina on menty nyyttäriperiaatteella. Ja yks on ilmottanut että ei tuu jos ap tulee ja viimetipassa tää kutsuja sitten on ollu pakotettu laittaan ap:lle listan mitä pitää tuoda. Tarkoituksena saada ap perumaan tulonsa tai osallistumaan kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsellisempaa kuin keksiä satuja, sen sijaan että sanoisi "ok, en tiennyt että tämä järjestetään näin, olisin arvostanut tietoa kustannuksista etukäteen. Jätän siis tällä kertaa väliin, kiitos kutsusta ja mukavaa juhannusta".
Duecorso kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ.
Mitä ihmeen lisäkuluja siitä mökistä omistajalle on, jos siellä on joku vieraana? No ehkä lakanat tarttee pestä, mutta jos se kismittää tai siihen ei ole varaa, niin edelleenkää ei sitten kannata omistaa koko mökkiä.
Mietin kanssa jo aiemmin, kun tuli paljon noita kommentteja, että tottakai pitää maksaa ja tottakai pitää osallistua kuluihin, että jos teille kotiin tulee joku kaveri illanviettoon ja jää yöksi, niin perittekö te oikeasti siitä jonkun maksun? Että kun sä nyt nukuin tossa meidän sohvalla ja se kului 6 tuntia pidempään kun normaalisti, kun ei siinä yleensä läpi yön nukuta, niin olis ihan kohtuullista, että sä maksat siitä nyt vaikka kympin. Ja jos otat jääkaapista aamupalaa, niin se on sitte toinen kymppi.
Ei hemmetti.
Ei tulis mieleenkään pyytää yhtään mitään, ei siltä kotisohvalla nukkujalta, eikä sillä mökin aitassa nukkujalta. Jos mä kutsun vieraita, niin ei siitä koidu vieraalle muita kuluja, kuin hankkia itselleen jonkinlainen kuljetus paikan päälle. Ja jos se vierailu jäisi siitä kiinni, niin maksaisin kyllä senkin tai hakisin itse autolla.
Eiköhän se mene ennemminkin niinpäin, että vieraat ymmärtää, että mökistä on kuluja ja heidän ylläpitonsa siellä maksaa. Siksi on ihan tavallinen käytäntö, että vieraat tuovat tullessaan jotain ja/tai osallistuvat kustannuksiin ihan oma-aloitteisesti.
Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.
Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.
No tuohan on ihan naurettavaa. Laittaisin viestin että kiitos kutsusta mutta en pääse koska olen sairastunut koleraan.
Mutta ap: älä mene.