Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta pitää osallistua, ja minusta joku viinipullo ja kahvipaketti on kyllä viikonlopusta tosi vähän. Mutta tuo lista taas on tosi kallis. Toiseksi, jos halutaan että joku tuo satasella ruokaa ja juomaa, niin aivan vähintä on antaa sen tuojan valita itse mitä tuo. Tuo että keksimerkitkin on saneltu on minusta törkeää.
Jep. Käy parissa erikoiskaupassa ja lisäksi ei "jotain yhteistä naposteltavaa" vaan TIETTYJÄ keksejä. Olisi jo itse ostanut se joka juuri niitä haluaa, tietäis mistä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on selkeä provo 😀
Miksi menitte lankaan?
"no, kun tämmöisiä ihmisiä on oikeasti olemassa!"
Eikä ole, kukaan ei ole noin törppö, että laittaa kutsutulle yli satasen ostoslistan. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.
Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.
Minusta on kyllä itsestään selvää, että aikuinen ihminen on valmis maksamaan syömisestään. En tajua näitä kutsuja maksaa -jankkaajia. Meillä on 30 hengen kaveripiiri ja tulotasoja laidasta laitaan, osa jopa työttömiä. Eihän ne pienempituloiset voisi ikinä kutsua kavereita mihinkään jos aina pitäisi kestitä 30 henkeä ja mökkireissuilla pahimmillaan monta päivää.
No mihin pienempituloinen muutenkaan kutsuu yhtäkkiä 30 henkeä?
Tuomisten kohtuullisuuttahan voi arvioida ihan sillä, että mietitään, mitn paljon maksaa yhden vieraan yhden illan syötävät. Jos kaikki tuovat saman verran, niin eihän ne yhteiset ostoksetkaan voi enempää maksaa kuin mitä yksi ihminen keskimäärin syö. Miten moni syö mökillä yhdessä illassa yli 100 eurolla? Meillä ei menisi edes nelihenkiselle perheelle noin paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuo on kyllä erikoista, että kuudelle ihmiselle viisi kiloa mansikoita. Kuka syö juhannuksena yhdessä illassa kilon mansikoita?
entäs jos ne tekee mansikkadaiqireja? - eihän viisi kiloa edes riitä. ;)
Juu, niin tietysti. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.
Tämän köyhäilyviestin saamista yläpeukutuksista, kuten näistä monesta muustakin viestistä, ilmenee miten saitaa ja saatanan nipoa sakkia tällä foorumilla pyörii.
Ettekö te todellakaan ymmärrä rahanarvosta sen vertaa, että se, jolla on varaa ylläpitää omaa mökkiä, todellakin pystyy itse hankkimaan 5 kg jopa suomalaisia mansikoita, eikä tarvitse kulujen kattamiseksi lisävieraita mökilleen joilta tilata eväät??
Aivan toinen kysymys on se, kuinka soveliasta on mennä pelkän oman pullon kanssa mökkeilemään "koska ne kutsui, en itse kutsunut itseäni" ja vielä avautua, jos joutuu viemään jotain muutakin.
Kyllä mun mökille on ihan soveliasta tulla viinipullon kanssa, jos olen sinne kutsunut. Kas kun mulla todellakin on varaa pitää yllä omakotitaloa, kaupunkiasuntoa ja mökkiä, niin ei tartte pyydellä keneltäkään mansikkalaatikoita.
Pitäisin loukkauksena, jos joku tulisi 100 euron ostosten kanssa, vaikka olen varta vasten itse kutsunut vieraan.
Ehkä hetkeen typerintä mitä olen taas lukenut. Ihmiset ne sitten jaksaa loukkaantua mistä vaan. Ihan vaan tuliaisistakin. :D
Saakeli mitä kukkahattutätejä
Osa ihmisistä on kohteliaita ja ystävällisiä.
Ymmärrän, ettet oman taustasi vuoksi ymmärrä.
ohis
En ymmärräkään tuollaista herneen palon pitämistä nenässä, koska toinen on kohtelias ja antelias. Ottaisin riemumielin vastaan vieraan, joka on noin ajatteleva. Eihän sellaisia suomessa ole.
Ei ole kohteliasta ja anteliasta antaa ymmärtää, että toinen ei ole osannut varautua kutsumiinsa vieraisiin, vaan minun pitää rahdata mukanani suunnilleen kaikki tarjottava.
Minä en ota riemumielin vastaan hukkaan heitettävää ruokaa, koska todennäköisesti tämä antelias ja kohtelias loukkaantuisi siitä, että anteliaasti ja kohteliaasti pakkaisin hänelle mukaan vietäväksi tuomansa ruuat, kun niille ei ole käyttöä eikä tarvetta eikä edes säilytystiloja.
Siitähän tässä olikin kyse. Te loukkaantujat asutte jossain mummonmökissä tai puutarhapalstalla. :D
Järkevällä mökillä on säilytystilat ja pakastimetkin. Ei tarvii loukkaantua tuliaisista.
Vierailija kirjoitti:
Sitten käy se perinteinen: viet runsaat viemiset, etkä näe niitä enää koskaan.
Isäntäpari herkuttelee vieraiden lähdettyä ihan keskenään.
No, mitä sitten? Pääasia, että tulee käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menitte lankaan?
Mihin lankaan? Onko säännöissä kielletty vastaamasta provoihin? Sen takia niitä kai tehdäänkin että saadaan vastauksia.
Kyllähän isommista tuomisista pitäisi sopia jo hyvissä ajoin etukäteen, vähintään viikon varoitusajalla, jotta voi suunnitella aikataulunsa myös tavaroiden hankkimisen osalta niin, ettei tarvitse tuntikausia jonotella monessa eri paikassa juuri ennen juhannusta.
Jos ei ole määritelty mitään erityistä, vien shamppanja- tai viinipullon ja laatu sitten tilaisuuden ja porukan mukaan. Lisäksi sitten joko jotain pientä naposteltavaa tai kukkapuska tai joku muu lahja. Kutsuttuna vieraana oletan, että suurin osa syömisistä ja juomisista tarjotaan kutsujan toimesta. Yleensä olen kyllä tilanteesta riippuen kysynyt vielä esim. edellisenä päivänä, tarvitseeko tuoda jotain tai sitten lähtiessä soittanut, että nyt lähden, pitääkö käydä vielä matkan varrella kaupassa. Silloin oletuksena on, ettei tarvitse mitään kovin isoa ja kallista käydä ostamassa, vaan lähinnä jos jotain on kutsujalta unohtunut.
Nyyttärit ja kaveriporukan biletykset on sitten eri juttu. Silloin oletan tosiaan, että hankinnat on koordinoitu jo hyvissä ajoin ja silloin tulee yleensä ostettua vähän ylimääräistäkin, varsinkin jos kyse sellaisesta tuotteesta, joka ei pilaannu ihan heti (esim. juomat). Tosin olen itse sen verran laiska, että jos saan valita, niin tuon mieluummin vaikka kaikki juomat koko porukalle ja osallistun sitten paikan päällä tarpeen mukaan ruoanlaittoon, vaikka täällä Suomessa nuo juomat yleensä maksaakin huomattavasti enemmän kuin ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menitte lankaan?
"no, kun tämmöisiä ihmisiä on oikeasti olemassa!"
Eikä ole, kukaan ei ole noin törppö, että laittaa kutsutulle yli satasen ostoslistan. ;)
Jep 5kg mansikoita, tosta sen tunnisti. Ei todellakaan kukaan pyydä tollasta vieraalta!
Sitäpaitsi, jos on yhteinen menu ja juomatkin niin kyllä siitä aina sovitaan yhdessä, ihan sama mikä porukka kyseessä.
Niin provo että!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita viestiä ja kysy, että kai tämä oli vitsi? Et ajatellut mikään wolt kuski kuitenkaan olla.
Yleensä nyyttäreistä sovitaan ja 5kg mansikoita kuulostaa jo aika älyttömälle. Niissä on kova perkaaminenkin.
Minusta on kyllä itsestään selvää, että aikuinen ihminen on valmis maksamaan syömisestään. En tajua näitä kutsuja maksaa -jankkaajia. Meillä on 30 hengen kaveripiiri ja tulotasoja laidasta laitaan, osa jopa työttömiä. Eihän ne pienempituloiset voisi ikinä kutsua kavereita mihinkään jos aina pitäisi kestitä 30 henkeä ja mökkireissuilla pahimmillaan monta päivää.
No mihin pienempituloinen muutenkaan kutsuu yhtäkkiä 30 henkeä?
Tuomisten kohtuullisuuttahan voi arvioida ihan sillä, että mietitään, mitn paljon maksaa yhden vieraan yhden illan syötävät. Jos kaikki tuovat saman verran, niin eihän ne yhteiset ostoksetkaan voi enempää maksaa kuin mitä yksi ihminen keskimäärin syö. Miten moni syö mökillä yhdessä illassa yli 100 eurolla? Meillä ei menisi edes nelihenkiselle perheelle noin paljon rahaa.
No ei minusta 100 € juhannusillalliselle nyt kovin paljon ole... varsinkin jos laskee juotavat mukaan. Pari viinipulloa ja muuta ruokajuomaa maksaa helposti jo yksinään 50 €, sitten vähän parempaa grillattavaa, lisukkeita, kastikkeita, pari salaattia, jälkkäriä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.
Tämän köyhäilyviestin saamista yläpeukutuksista, kuten näistä monesta muustakin viestistä, ilmenee miten saitaa ja saatanan nipoa sakkia tällä foorumilla pyörii.
Ettekö te todellakaan ymmärrä rahanarvosta sen vertaa, että se, jolla on varaa ylläpitää omaa mökkiä, todellakin pystyy itse hankkimaan 5 kg jopa suomalaisia mansikoita, eikä tarvitse kulujen kattamiseksi lisävieraita mökilleen joilta tilata eväät??
Aivan toinen kysymys on se, kuinka soveliasta on mennä pelkän oman pullon kanssa mökkeilemään "koska ne kutsui, en itse kutsunut itseäni" ja vielä avautua, jos joutuu viemään jotain muutakin.
Kyllä mun mökille on ihan soveliasta tulla viinipullon kanssa, jos olen sinne kutsunut. Kas kun mulla todellakin on varaa pitää yllä omakotitaloa, kaupunkiasuntoa ja mökkiä, niin ei tartte pyydellä keneltäkään mansikkalaatikoita.
Pitäisin loukkauksena, jos joku tulisi 100 euron ostosten kanssa, vaikka olen varta vasten itse kutsunut vieraan.
Ehkä hetkeen typerintä mitä olen taas lukenut. Ihmiset ne sitten jaksaa loukkaantua mistä vaan. Ihan vaan tuliaisistakin. :D
ohis
En ymmärräkään tuollaista herneen palon pitämistä nenässä, koska toinen on kohtelias ja antelias. Ottaisin riemumielin vastaan vieraan, joka on noin ajatteleva. Eihän sellaisia suomessa ole.
Ei ole kohteliasta ja anteliasta antaa ymmärtää, että toinen ei ole osannut varautua kutsumiinsa vieraisiin, vaan minun pitää rahdata mukanani suunnilleen kaikki tarjottava.
Minä en ota riemumielin vastaan hukkaan heitettävää ruokaa, koska todennäköisesti tämä antelias ja kohtelias loukkaantuisi siitä, että anteliaasti ja kohteliaasti pakkaisin hänelle mukaan vietäväksi tuomansa ruuat, kun niille ei ole käyttöä eikä tarvetta eikä edes säilytystiloja.
Siitähän tässä olikin kyse. Te loukkaantujat asutte jossain mummonmökissä tai puutarhapalstalla. :D
Järkevällä mökillä on säilytystilat ja pakastimetkin. Ei tarvii loukkaantua tuliaisista.
Joo, meillä ei mökin kylmäsäilytystiloja täytellä millään makkarapaketeilla ja grillipihveillä. Eikä oteta myöskään mitään kotiin. Eikä myöskään ole tapana heittää ruokaa roskiin, joten se kahvipaketti ja viinipullo on hyvä ja säilyvä.
Meillä on aika läheinen mökkiporukka ja näihin mökkibileisiin mennään nimenomaan aapeen kuvaamalla kuviolla: isäntäväki suunnittelee ruokailut ja menut ja jakaa niiden aineksen vieraiden (ja itsensä) tuotavaksi. Kaikki osallistuvat myös ruoan laittamiseen vuorollaan. Pitemmillä retkillä on sama toistettu kesken retken kun mennään kauppaan.
Eikä satanen per henkilö nyt ole pitkän viikonlopun juhlaruoista edes paljon.
Todettakoon kauhistelijoitten iloksi, että tähän yleensä kuuluu myös lastenvahtivuorojen jako. Itselläni ei ole enää lapsia niin otan ihan mieluusti näitä vuoroja niin muut pääsevät kalaa ja vaelluksille rauhassa ( varsinkin kun se kalastus ei itseä niin kiinnosta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menitte lankaan?
Mihin lankaan? Onko säännöissä kielletty vastaamasta provoihin? Sen takia niitä kai tehdäänkin että saadaan vastauksia.
Ei ole, ihmettelin vain miten tällasesta saadaan näin pitkä ketju. Jatkakaa toki, anteeksi että häiritsin 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
No ei ihan mennyt nappiin mummon mökki (tämä ei ole yhdyssana) eikä puutarhapalsta, emmekä asu mökillä, mutta se meni, että mökillä ei ole pakastinta. Omakotitalossa ja kaupunkiasunnossa on, mökille menemme muita asioita kuin pakastamista varten.
Sitäkään en tiedä, onko sukumme omistuksessa aikas pitkään ollut saaristolaishuvila kuinka järkevä mökki, siinä varmaan olet oikeassa, että ei. Olemme pyrkineet nimittäin vaalimaan huvilan alkuperäistä olemusta, joskin olemme tehneet myönnytyksiä wc- ja peseytymistiloja koskien. Näin ollen säilytystilat ovat vähän sinne päin.
Mutta vieraat ovat viihtyneet ja tulleet useamman kerran, viinipullon kanssa yleensä.
"Sori, olen allerginen mansikoille, enkä voi viettää hetkeäkään aikaa samassa autossa 5 kg mansikkalaatikon kanssa. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menitte lankaan?
Ei ole, ihmettelin vain miten tällasesta saadaan näin pitkä ketju. Jatkakaa toki, anteeksi että häiritsin 😁
Ei kai täällä oikein muita pitkiä ketjua olekaan kuin niitä joissa ainakin jonkun verran on provosointia ja asioiden liioittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensteksi. Tuo kuulostaa siltä että emäntä ei pääse kauppaan kaupunkiin ja pyytää nimenomaan ostamaan ja tuomaan ne mökille, siitä ei puhuta mitään että kustannus jäisi sinulle.
Toisekseen et kai ajatellut hänen piikkiin siellä mökkeillä.
Kolmanneksi, mökille mennessä on kohteliasta kysyä, mitä tuon kaupasta, ja sopia ettei kaikki tuo makkaraa, ja kukaan ei tuo juomavettä tai salaattia.No kun nyt ei ollut kyse kenenkään piikkiin mökkeilystä. En ollut menossa mökille, en mihinkään. Oli tarkoitus olla kotona Helsingissä, kuten viimeiset 36 juhannusta. Kun se nyt sitten tämän kutsujan vierestä oli niin outoa ja säälittävää, hän halusi kutsua minut mökille viettämään juhannusta. Tämä ei ollut mikään yhdessä suunniteltu juttu, tämä on se ero.
Aina tähän asti, kun minut on kutsuttu johonkin syömään (ystävä, ystäväpariskunta, kummitäti, whoever), viinipullo ja vaikka kukkapuska ovat kelvanneet oikein hyvin. En todellakaan ole olettanut, että minun on pitänyt kustantaa oma syömiseni silloin, kun minut on kutsuttu jonkun kotiin syömään.
ap
Ap saa vetää muiden tuomaa pihviä, uusia perunoita, salaattia ja makkaraa muiden mukana kuitenkin ja aamupala croisantit vanukkaineen myös
Näkisi vaan, todennäköisesti paikan päällä odottaa pari pakettia halpismakkaraa ja muutaman euron pussillinen perunoita. 😂
Haha, on näitä hyväksikäyttäjiä ollut ennenkin. Sukulaisporukka remontoi mökkiä, kutsuttiin talkoisiin, olemme kumpikin erikoisammattilaisia. No tietenkin ostin salaattitarpeita, grillattavaa, viiniä muutaman pullon ja kahvia tarjottavineen. Kun olimme parituntisella mökki taipaleella alkoi tulla puhelimeen viestiä, kuinka voisitte käydä kaupassa ja tuoda erilaisia salaattikastikkeita, avokadoja, erityisjuustoa iso köntti, lettuhilloa, tupakkaa muutama aski, sääskivoidetta, koppa karhua, vessapaperisäkki, ja muutakin, jota en tähän hätään muista. Palasimme noin 20 km:n päähän isompaan kauppaan. Mies jupisi, että työlääksi menee tämä talkooreissu. Noin 80 € oli kauppalasku. Pääsimme talkoomökille. Emäntä iloisesti kiitteli tuomisista, ostoksien maksusta ei puhunut mitään. Iltasella, kuuden tunnin työrupeaman päätteeksi tarjottiin grillimakkarat ja makaronisalaattia. Iltaa istuttiin viinilasin ääressä, ei meidän tuomien, ne oli jossakin, ja sai tehdä voileipää, jos nälätti. Seuraava päivä oli pitkä työpäivä, aamupala klo 9, voileipää, kahvia, lounas hernesoppaa purkista ja iltaruoka grillimakkaraa. Lähdettiin kotiin klo 20. Vähän häkeltyneinä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aika läheinen mökkiporukka ja näihin mökkibileisiin mennään nimenomaan aapeen kuvaamalla kuviolla: isäntäväki suunnittelee ruokailut ja menut ja jakaa niiden aineksen vieraiden (ja itsensä) tuotavaksi. Kaikki osallistuvat myös ruoan laittamiseen vuorollaan. Pitemmillä retkillä on sama toistettu kesken retken kun mennään kauppaan.
Eikä satanen per henkilö nyt ole pitkän viikonlopun juhlaruoista edes paljon.
Todettakoon kauhistelijoitten iloksi, että tähän yleensä kuuluu myös lastenvahtivuorojen jako. Itselläni ei ole enää lapsia niin otan ihan mieluusti näitä vuoroja niin muut pääsevät kalaa ja vaelluksille rauhassa ( varsinkin kun se kalastus ei itseä niin kiinnosta).
Eihän siinä mitään jos tuollaisesta nauttii. Itse nauttisin todennäköisesti mielummin juurihoidosta.