** JOULUNTÄHTIEN KESKIVIIKKO **
Ja alla linkki eiliseen pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8136847&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (23)
Sanoma Magazinesin toimitusjohtaja Eija Ailasmaa haluaa naiset hoitovapaalta töihin. Eli kotihoidon tuki kokonaan pois. Eli mitäköhän tuon naisen päässä oikeen liikkuu? (ei siis varmaan mitään!) Pisti vihaksi, kun luin tuon artikkelin nyt aamusta.
Taitaa itse neiti olla vanhapiika, kun moisia asioita suustansa päästää!Vai mitä sanoo muut?
Tuon vaan Kultikutrin puolesta kiitokset teille kaikille kannustuksesta, onnitteluista ja lämpimistä ajatuksista! Printtasin niitä hänelle, joita sitten itkusilmässä lueskeli! Ette ehkä arvaakaan kuinka suuri merkitys sillä on hänelle. Sairaala on suuri, kolkko, yksinäinen ja pelottava paikka!!
Pikkuneiti sairaalassa voi siis kohtalaisesti. Aivoverenvuodon vaara on todella suuri, mutta sellaista ei ole vielä tullut. Tyttö on hengityskoneessa ja ensimmäinen leikkaus saattaa olla edessä muutaman päivän sisällä. Paino on pudonnut, mutta se on kai normaalia kaikilla vauvoilla! Hengissä siis ollaan ja kuulema oikean pikkutaistelijan näköinen niin paljon kuin pieni " neiti-sintti" vaan voi olla :)
Kultikutrilta vielä sellaiset terveiset että toivottavasti pääsette juttelemaan muistakin asioistanne ettei koko joulukuisten pino mene ihan vaan voivotteluksi. Me pidämme teidät kyllä sitten asian tasalla!!!
fiutura edelleen ilman viikkoja....
On hienoa, jos meistä jouluntähdistä on edes jotain apua ja tukea Kultikutrille. Hän ja hänen perheensä tarvitsevat kaiken tuen varmasti tällä hetkellä. Kultis on - kuten kirjoituksistakin näkyy - monen mielessä ja sydämessä. Kaikki toivovat, että Kultikutrin vauva on pikkutaistelija! Lähetä omasta puolestani hänelle virtuaalinen halaus ja voimien toivotus!
Noudatetaan nyt sitten Kultikutrinkin omaa toivotusta ja puhutaan myös muista asioista. :-)
AILASMAA. Tirppana ihmetteli tuossa Ailasmaan kommentteja. Itse en ole kyllä lukenut tarkasti haastattelua. Asioissa on kyllä varmasti monta puolta. Ymmärrän kyllä sen, että Ailasmaan raflaavat ja yltiörehelliset/-kyyniset kommentit voivat herättää vastarintaa. Varmasti kylmä tosiasia on, että pienet lapset voivat tavalla tai toisella estää etenemään halukkaan naisen urakehityksen. Niin ei tietenkään pitäisi olla, mutta niin se vain taitaa olla tässä tasa-arvoisena pidetyssä maassamme.
Johtajuus ja uralla eteneminen eivät tietenkään ole kaikille naisille tärkeitä asioita, joten itse kannattaisin valinnanvapautta. Jos joku haluaa heittäytyä kokopäivätoimiseksi kotiäidiksi, se hänelle sallittakoon. Toisaalta jos taas haluaa ihan päinvastaista, senkin toivoisin olevan mahdollista. Sekin olisi hienoa, jos muut (naiset) eivät paheksuisi toisten tekemiä valintoja. Miehillä tuo yhdestä köydestä vetäminen taitaa tunnetusti olevan joskus helpompaa, mikä kyllä näkyy sitten naisten syrjimisenäkin... Sitä toivoisin kyllä hartaasti, että pelkkä sukupuoli ei olisi este kenellekään naiselle (tai miehelle) urallaan tai työssään.
KIRSIKKA. Tarkoituksesi ei varmasti ollut olla huvittava, mutta oli hauska lukea sitä höyryjen päästelyäsi. Anna palaa vaan, jos siltä tuntuu. En kyllä itsekään suhtaudu tähän raskaana oloon siten, että tämä olisi onnen ja autuuden tila. Tietenkin toivon, että vauva pysyisi vatsassa vielä pitkään, mutta luulen, että loppuajat ovat tukalia! Jo nyt alkaa olla kärsimätön olo, että kunpa olisi jo marras-joulukuu ja vauva syntyisi.
TEPPIS. Sinä taisit kirjoittaa tuhruvuodoista. Jotenkin omien, kesäkuisten vuotojen takia sitä samaistuu aika helposti noihin säikäyttäviin vuotoihin. Itse en totisesti ujostelisi ottaa yhteyttä neuvolaan vuotojen ja menkkamaisten tuntemusten takia. Luultavasti ne ovat ihan harmittomia, mutta vara ei venettä kaada!
ALAVATSAVIHLOMISET. Eilen kävin jäädyttämässä kuntosalikorttini helmikuuhun asti. Se varmasti olikin hyvä ratkaisu (tosin sain kyllä lääkäriltä todistuksen, ettei salia suositella). Nyt parina päivänä on pelkän reippaan kävelyn seurauksena alkanut vihloa aika rankasti alhaalta sivusta vatsaa. Vihlominen on loppunut, kun on pysähtynyt ja vähän hengähtänyt. Tämäkin lienee sellainen normaali raskausvaiva. Kaipa niitä toisessa raskaudessa tulee aikaisemmin ja ensimmäistä enemmän. Tosin ensimmäinen raskaus oli fyysisesti ottaen erittäin helppo ja vaivaton.
Eipä muuta kuin hyvää keskiviikkoa! Enää kaksi herätystä tällä viikolla...
Kiitos vielä kerran fiuturalle. Me kaikki haluamme taatusti kuulla jatkossakin, mitä Kultikselle ja hänen vauvalleen kuuluu.
Toivottavasti moni ei nyt sitten liikaa murehdi kultikutrin tilannetta, pitää silti muistaa OMA vointi ja OMA vauva mahassa. Kyllähän tuo pistää ajattelemaan kaikenlaista mutta silti kukaan ei varmastikkaan halua tuohon samaan tilanteeseen...? toivotaan että kaikki menee parhain päin tuolla pienellä tytöllä ja että jaksaisi taistella... surullista silti.
Tuosta lehti kommentista niin tuolla naisella on varmaan sitten hyviä ideoita siihen että millä lapset hoidetaan jos hoitovapaita ei enää olisi käytettävissä... kun tuntuu että joka paikassa on sama ongelma eli ei ole hoitopaikkoja tarpeeksi tarjolla.
Itselläni taitaa tulla flunssa, tiedä mistä sekin olen saanut kun lämmintä muka on! No täytyy yrittää saada se pois jollain keinolla...
Kiva kun Kirsikka tuli vähän " piristämään marinoillaan" eilistä pinoa, vaikka ei varmaan itseäsi pahemmin naurattanut, mutta lisää tuollaisia niin unohtuisi ikävät asiat.
Mutta eipä enempää... rv. 24+6
Kultikutrille ja perheelle edelleen lämpöisiä ajatuksia, tällaisena " hörhönä" uskon vakaasti, että ajatuksista on energiatasolla apua :). Meiltä kaikilta joulutähtösiltä tulee ihan takuuvarmasti paljon virtuaalitukea sinne pienepienelle sissille!
Sitten muihin aiheisiin, Kultikutrinkin toivomuksesta :)
Ailasmaan kommentit: Iitulin kanssa olen aivan täysin samaa mieltä siitä, että naisella täytyy olla valinnan mahdollisuus, myös sen valinnan, että voi yhdistää uran ja äitiyden syyllistymättä. Uusimmassa Vauva-lehdessä oli aika mielenkiintoinen juttu äitien syyllistymisestä/syyllistämisestä, nimenomaan toisten äitien, samassa elämäntilanteessa olevien taholta. Erään ystävättäreni (hänkin äiti) kanssa kerran pohdimme tätä " äiti on äidille susi" -problematiikkaa, joka näyttäytyy varsin raadollisena myös tällä nettipalstalla, kun ihmiset saavat " kasvottomina" purkaa itseään. Lukekaa vaikka Vauvat-puolelta jokin pitkä ketju imetyksestä, velleistä, nukkumisesta, kiinteistä jne jne...
Heräsi sellainen ajatus, että
äitiys on yksinkertaisesti niin valtava vastuu, että oman toiminnan oikeutus on lunastettava vaikka sillä hinnalla, että toisin toimivat ovat automaattisesti [b]väärässä[/b]
.
Purettuna tuo ajatus voisi olla vaikka niin, että JOS on olemassa jokin " oikea tapa toimia" , sen täytyy olla tämä
minun
tapani, olisihan suorastaan kestämätön ajatus ajatella toimivansa jotenkin väärin äitinä. Suuria tunteita, totta. Tässä iässä (no ei se ole aina iästä kiinni, mutta minulla on mennyt kauan oppimiseen ;)) jo tietää, että asiat voi tehdä usealla eri tavalla ja mustan ja valkoisen välissä on aika lukematon määrä erilaisia harmaan sävyjä...
Olkaamme sallivia, niin itseämme kuin toisiakin äitejä kohtaan. Useimmat varmastikin tekevät parhaansa. Valitettavasti on totta, että on olemassa oikeasti huonoa vanhemmuutta, mutta ne tapaukset tuskin itse kauheasti miettivät omaa vanhemmuuttaan saati syyllistyvät.
Höyryjen päästely: Juu, milloinkas sitä saa nainen raivota ja itkeä ja nauraa seuraavassa hetkessä, ellei raskausaikana? Minusta on pelkästään söpöä, että pikkuasiat ärsyttävät. Paitsi että silloin ne eivät tietenkään ole pikkuasioita, vaan MAAILMAN SUURIMPIA ÄRSYTYKSIÄ :D *hih*
Vihlominen: Se alavatsan vihlominen (ja useimmilla jostakin syystä oikealla puolella!) johtuu kohdun kasvusta ja kiinnikkeiden venymisestä. Jos vihlonta tulee kävellessä, ja helpottuu kumartumalla eteenpäin, on kyse ihan vissisti näistä kivuista. Ne ovat sinänsä vaarattomia, mutta ikäviä. Tukiliivi/vyö saattaa vähän vähentää noihin kannatinlihaksiin kohdistuvaa rasitusta.
Jee, tänään neuvolaan, taidan vielä iltapäivällä palata kirjoittamaan neuvolakuulumiset :)
Mukavaa keskiviikkoa Staroille!
Tinuri ja Itu 23+4
Kirjotinpa sitten pitkät pätkät ja kerrankin harkittua ja läpuiluettua tekstiä ja kuinkas kävikään... Sinne hävis jonnekin ulottumattomiin :-(
Fiunturalle kiitos Kultikutrin kuulumisista. Hän on edelleen mielessämme jatkuvasti. Tulee useamman kerran ajateltua Kultsia ja " neiti-sinttiä" muuallakin kuin netin ääressä. Hienoa kuulla, että nämä ensimmäiset päivät ovat menneet olosuhteisiin nähden hyvin, toivottavasti niin tulee tapahtumaan myös jatkossa. Lupaamme myös ahkerasti " marista" omista " vaivoistamme" , joten ei huolta sen puolesta :-) Pidämme Kultsi sinut vaan mielellämme mukana täällä jouluisten pinossa, vaikka et itse pääsisikään kirjoittelemaan. Eihän se sinun tuen tarve ole mihinkään kadonnut, päinvastoin! Halauksia siis koko perheelle, vanhemmille ja kaikille kolmelle prinsessalle!
Ja omia juttuja... Eilen tuli eka suppari, siis ihan oikea, mutta ei ollut kivulias ja tässä vaiheessa niitä saa kai jo tullakin. Tulehdus alakerrassa lienee jo hieman asettunut, toivottavasti pysyy sellaisena kun lääkekuuri loppuu. Esikoinenkin nukkui koko viime yön, joten kyllä elämä taas maittaa :-)
Teppikselle sen verran, että saattaisin soitella neuvolan suuntaan tuosta vuodosta. Luultavasti ei mitään ihmeempää, mutta kuitenkin...
Tässä oli lýhennetty versio ekasta viestistä, nyt pitää jatkaa töitä.
Ai niin, onkohan Heini vielä lomilla?
Terkkuja kaikille, tiina 24+6
Kiitokset myös kaikille, jotka eilen valasi mua noiden äitiysraha ym hakemusten kanssa. Nyt ne on sit täytetty ja huomenna kiikutan palkanlaskijalle. Ja sit ei muuta kun pakkausta odottelemaan;) khih...
[color=FF1493] Omaan napaan [/color] ei mitään kummenpaa. Viime yönä vaan hirveä päänsärky, joka ei vielä aamullakaan ollu kunnolla hellittäny, vaikka Panadolinkin otin yöllä, niin jäin nyt sitten suosiolla kotiin lepäämään täksi päiväksi. Masuasukin suhteen ei uusia uutisia. Väsymys vaan tuntuu olevan jatkuvaa, mut kai sekin ajan kanssa sit helpottaa.
[color=FF1493] Haikaranpesästä [/color] pitikin kysästä jo eilen, mut unohdin siinä muussa tohinassa. Eli täällä tuntu olevan muitakin sinne joulukuussa menijöitä. Oon ollu varmaan niin täpinöissään, kun sinne ilmoittauduin sillon, et en oikein enää muista mitä se täti siellä puhelimen toisessa päässä kerto, eli se jäi mieleen et synnytysvalmennukset (7.11. ja 14.11.) on pakollisia, mut mites oli noiden " teemailtojen" , mielialat, seksuaalisuus ym. laita ? Eikös ne ollu vapaaehtoisia???
nani 22+1
Fiuturalle suuri kiitos kun tuo kuulumisia sairaalasta!
Väsyttää välillä aivan sairaasti eikä mitään jaksais tehdä.
Jollain oli veristä vuotoa. Itse varmasti säikähtäisin kamalasti jos tulis vuotoa,kun välillä olen kuvitellut ja joussut vessaan kun jotain vuotanut,mutta ollut valkovuotoa,se onkin ollut runsasta. en tiiä onkohan jotain tulehdusta.
Mulla kiusana liitoskivut,oikeen kipee on varsinkin välillä tuo häpyluu. nämäkin vaivat tulivat jo näin aikaisin,viimeksi vasta loppupuolella. Ja yöllä ei meinaa löytää sopivaa nukkuma-asentoa ja sitten välillä,varsinkin öisin tulee noita suonenvetoja,niihin on hiukan auttanut maidon juominen.
Kyllä toivon jo että olis marraskuu niin ei olis enää pitkä aika synnytykseen kun välillä aika tuntuu menevän niin hitaasti,varsinkin kun on välillä niiin huono olo ja närästystäkin niin saa karsia pois paljon ruokia.
25vk täynnä
Heippa,
liitoskipuja on varmasti minullakin, kun välillä tuntuu olevan ihan vaikea päästä kävelemään, kun niin pakottaa häpyluun kohtaa ja lonkkia. Tulee ihan raihnainen olo, kauheaa. Miestä huvitin eilen kuvailemalla oloa, se naureskeli huvittuneena. Muuten mies edelleen ihmettelee, missä vauva on, kun maha ei ole niin iso kuin hän olisi kuvitellut sen olevan tässä vaiheessa. Minä olen vain tyytyväinen mahan maltillisesta kasvuvauhdista.
Paljon on pinossa tapahtunut, en muista, mitä asioita, pitäisi kommentoida. Kultikutrin tapaus pysäytti, toivottavasti kaikki menee hyvin. Varmasti se herätti jokaisen meistä tajuamaan olemaan itsekäs ja oikeasti hellittämään tahtia, jos tuntuu, ettei jaksa. Yksikään työnantaja ei ole niin tärkeä, että sen takia kannattaisi riskeerata ihmiselämä.
Näin syvällisiä tänään :).
Olvi
Vähän aikaa mietin että kehtaako sitä tänne kirjoitella, mutta sitten ajattelin että pakkohan sitä on edes kerran kirjoitella. Tänään vasta ensimmäisen kerran tutustun näihin keskustelusivuihin kun en ole aiemmin tajunnut tutkailla.
Asioita on tullut yksin tuskailtua ja omaa äitiä häirittyä kun on ollut kysyttävää.
Laskettu aika on 26.12.06 eli viikkoja on nyt kertynyt 22+1. Erilaisia ongelmia on ollut jo pariin otteeseen, mutta nyt kaiken pitäisi olla hyvin.
Huh... Tulipahan nyt lykättyä omakin lusikka soppaan. Siirryn nyt lueskelemaan teidän viestejänne ja keräämään rohkeutta jos sitä vaikka uskaltaisi uudemmankin kerran tänne viestiä laittaa.
mirenna
Vähän aikaa mietin että kehtaako sitä tänne kirjoitella, mutta sitten ajattelin että pakkohan sitä on edes kerran kirjoitella. Tänään vasta ensimmäisen kerran tutustun näihin keskustelusivuihin kun en ole aiemmin tajunnut tutkailla.
Asioita on tullut yksin tuskailtua ja omaa äitiä häirittyä kun on ollut kysyttävää.
Laskettu aika on 26.12.06 eli viikkoja on nyt kertynyt 22+1. Erilaisia ongelmia on ollut jo pariin otteeseen, mutta nyt kaiken pitäisi olla hyvin.
Huh... Tulipahan nyt lykättyä omakin lusikka soppaan. Siirryn nyt lueskelemaan teidän viestejänne ja keräämään rohkeutta jos sitä vaikka uskaltaisi uudemmankin kerran tänne viestiä laittaa.
mirenna
mirenna
Viestini tulikin pariin kertaan kun luulin etten saanut menemään sitä läpi... Pahoittelen häiriköintiäni.
mirenna
Kiitos kultikutrin terveisistä ja kuulumisten välittämisestä! Oli ihanaa kuulla että sielelä sinnitellään pienestä koosta ja viikoista huolimatta!
piti kyllä lyhyesti kirjoittaa, muttei ihan Noin lyhyesti...
Mirenna, tervetuloa joukkoon mukaan!! Kyllä tänne uskaltaa kirjoittaa, pinossa on mukavaa porukkaa ja kaikilla yhteinen puheenaihekin! Itse ainakin tykkään lukeakin muiden raskauksista ja välillä kertoa omia kuulumisiakin, ja ei tarvitse miestä/ystäviä koko ajan vaivata raskausjutuilla....
tänään lyhyesti, palaan taustalle ja ääneen taas myöhemmin, kun enemmän aikaa kirjoittaa.
Voikaa hyvin,
äitikuu rv 24+2 (tai jotain sinnepäin, ei niitä muista enää... hassua. Esikoisesta olisin muistanut vaikka keskellä yötä herätettynä, suusta olisi tullut kuin apteekin hyllyltä oikeat viikot ilman miettimistä ;-)
Minäkin varovasti takavasemmalta hiippailen teidän mukaan jos vielä joukkoonne sopii?
Tällä hetkellä tarvii päiviin todella piristystä, kun jäin eilen sairaslomalle ja töihin en enää pysty menemään syynä supistelut ja verensokerieden vuoksi insuliinin aloitus ensiviikolla.
Olen lapin läänistä ja synnytyssairaalaksi tulee LKS, neljäs lapsi on minulle kyseessä ja miehelle ensimmäinen eli uusperhettä elellään. Minun lapset on vuorotellen minulla ja isällään, nyt enimmäkseen isänsä luona kun on ollut näitä vaivoja.
Ja tänne oli syntynyt jo pienen pieni joulutähti, heidän perheelle kovasti voimia ja jaksamista tästä eteenpäinkin.
Tuli sitten 1,5vk:n sairasloma! On ollu varmaan vähän liian monta murhetta viimeisten kahden viikon aikana, että kropppa petti totaalisesti eilen. Supistukset alko jo töissä, mutta eivät levossakaan hellittäneet vaan tulivat säännöllisesti 20min välein, joten lähdin alkuyöstä vielä TK:hon. Siellä kyllä asiansatuntevan oloinen lääkäri ja supistuksetkin loppuivat. Nyt sitten olen kotona, lepäilen ja nousen käytännössä vaan vessaan. Toivotaan, että vauveli pysyisi vielä mahassa ja tää olisi vaan ohimenevä stressi-ilmiö!
Meidän 2v. pojulla todettiin viikko sitten alkava keliakia. Jos kyseessä olisi aikuinen voitaisiin tehdä ohutsuolentähystys (ja saada näytepalasta diagnoosi) ja aloittaa ruokavalio, mutta kun poju on vielä niin pieni, joudumme kärsimään vaivoja jopa puolivuotta - vuoden, ennenkuin keliakia näkyy veressä. Tähystystä ei tehdä noin pienelle, kun se vaatii syvän nukutuksen. Verikokeissa tosin näkyi keliakiageeni, joka löytyy 90% keliaakikoista, mutta geeni ei yksin riitä diagnoosin tekemiseen.
Pojulla on siis ollu vatta sekaisin maaliskuusta asti ja vatsavaivat vaikeuttavat nukkumista. Nyt annettiin periksi ja kannettiin pojun sänky meidän huoneeseen, jotta hänen on helppo saada meiltä lohtua keskellä yötäkin.
Sitten mun isä on ollu nyt tosi huonona. Sai syöpäleikkauksen jälkeen sen aivoinfarktin ja nyt kun siitä selvisi, sai eilen aamulla jonkun tajuttomuuskohtauksen ja vietiin taas piipaa-autolla sairaalaan. Oli sairaalassakin monta tuntia tajuton ja vielä tajunnan palattuakin yön teholla ja tänään pääsi osastolle.
Nää murheet ja työpaineet varmaan sai siis supistelut aikaan. Toivon todella, että pääsin pelkällä säikähdyksellä, kun enää tänään ei ole supistellut!
Tulipas omaa napaa ja paljon!!!!!! Täällä on niin helppo anonyyminä valitella, kun muuten koittaa kaikille näyttää hymyilevää naamaa;)
Kultikutri on monta kertaa päivässä mielessä ja todella sydämestäni toivon, että kaikki hoidot onnistuvat ja muutaman kuukauden päästä he saavat kantaa oman nyytin sairaalasta kotiin.
Tervetuloa kaikille uusille joulunstaroille!
t. päivikki 25+1
P.S. Pojulla on nyt eka oksennustauti ja oksentelee ihan arvaamattomasti minne sattuu... Piti muuten senkin tulla tähän samaan saumaan...
Ja tässä niitä neuvolakuulumisia: Pissat puhtaat, verenpaine oli laskenut todella hyviin lukemiin (122/67), samoin oli laskenut paino (-100 grammaa, heh) ja hemoglobiini noussut 128:an. KELAn paperit sain täyteltäväksi ja sydänääniä YRITETTIIN kuunnella, mutta vauva oli niin vilkas, ettei th saanut kuin yhtäjaksoisesti noin 15 sekuntia jumpsetta kuulumaan. Ihmetteli kovasti vauvan vikkelyyttä ;)
Sf-mitta oli uskomattomat 27 cm, kuvitelkaa! ...Siellä se huitelee käyrästön yläpuolella, ihan kuin esikoisestakin. Silloin ei ollut liikaa lapsivettä eikä superjättivauvaa, tuskinpa nytkään. Lääkärineuvolaan otan mukaan edellisen äitiyskortin, ja katsotaan lääkärin kanssa sitten, onko ylimääräinen ultra tarpeen. Toisaalta kun täällä ei kaupunki kustantanut kuin np-ultran, olisi ylimääräinen ultra ihan ok :)
Tinuri ja Itu 23+4
kylläpä sinullekin on murheita kasaantunut. Toivottavasti pystyt lepäilemään ja pitämään mielialaa sen verran korkealla, että supistelu pysyy kurissa.
Tinuri
Enpä sitten kerennyt huomaamaan, että täällä oli jo keskustelu aloitettu tämän päivän saralta..tietokoneeni päivitti kai jotenki viiveellä tätä palstaa. Joten anteeksi antakaa mun keskiviikon avaus tuolla ylempänä.. :)) Hih.