Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?
Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla
Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.
Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.
Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?
Kommentit (268)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:22"]
No, minun ruokavaliotani ei kunnioiteta jos tarjolla ei ole hummeria. Otan sen puuttumisen suurena loukkauksena.
[/quote]
Niin, miten tämäkään poikkeaa kasvissyöjän pitovaatimuksista?
[/quote]
:D tämä oli piikki lihaa vaativille..
[/quote]
Itse asiassa se toimii kumpaan suuntaan tahansa ;)
Olen joutunut lopettamaan lihansyönnin, koska elimistöni ei sulata sitä. Saan järkyttäviä vatsavaivoja, tulen huonovointiseksi ja yleiskunto laskee: tarvitsen enemmän unta ja juoksulenkit lyhenevät. En keksi ainuttakaan syytä, miksi minun pitäisi syödä lihaa - olkoonkin se vaikka ainoa ruokalaji juhlissa.
Kannattaa teidän sekasyöjienkin kokeilla lihan vähentämistä, tulette vähän paremmalle tuulelle :)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:33"]
Ystäväni on erittäin allerginen ja pystyy varmuudella syömään vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa. Ajoittain on pystynyt lisäämään esim. maissia ruokavalioonsa ja parhaimmillaan on pystynyt syömään jopa 7 ruoka-ainetta, mutta pidempi käyttö johtaa heti järkyttäviin ihoreaktioihin, joten perusruokavalio oikeasti koostuu noista kahdesta ja ajoittain kokeilluista yksittäisistä ruoka-aineista. Olisiko siis oikein häntä kohtaan, että hän saisi syödäkseen vain salaatinlehtiä, kun isäntäperhe ei suostu tekemään hänelle pihviä eettisistä syistä?
[/quote]
Tähän minäkin haluaisin mielelläni kuulla vegaanien vastauksen.
[/quote]
En ole vegaani, mutta mä pyytäisin häntä tuomaan omat eväät mukaan. Mikäli ruokavalio oikeasti rajoittuu vain kahteen ruoka-aineeseen koko maailmassa, ei kenenkään voida olettaa valmistavan hänelle ruokaa (eikä hän varmasti itsekään oleta).
[/quote]
.... ja tuon henkilön järjestämissä pidoissa sitten vaatisit kasviruoan?
[/quote]
Lukisit edes mitä täällä kirjoitetaan. Mä en ole vegaani. Mutta ei, en vaatisi. Enkä usko, että juuri kukaan vegaani muutenkaan vaatii mitään. Mikäli ruokarajoitteista kysyttäisiin, vastaisin olevani vegaani mutten odottaisi mitään erityistä. Näin ainakin toimivat vegaanit/rajoitteiset minun tuttavapiirissäni.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:11"]
Jos minun valintani on syödä lihaa, niin miten se poikkeaa siitä, että toinen on päättänyt syödä vain kasviksia?
Miksi kasvisruokalijalle pitäisi järjestää omaa ruokaansa, jos hän ei halua omilla kutsuillaan kunnioittaa muiden valintoja?
Kyse on silkasta itsekkyydestä, ei muusta.
[/quote]
Kukakohan tässä on itsekäs? "Sä et saa tehdä omilla kutsuillas kasvisruokaa, kun mä en sellaista syö!"
Ja edelleenkin, syötkö sä sitten pelkkää lihaa?
[/quote]
Niin, miten se ajatus poikkeaa vegaanin ajatuksesta "sä et voi tehdä pelkkää liharuokaa, kun mä en sellaista syö!".
Syön lihaa oikein mielelläni, jotkut kasvikset pistävät mahan sekaisin.
[/quote]
Kysyin, että syötkö sä pelkkää lihaa? Miten sä voit syödä kotona kasviksia, mutta herramunjee jos kasvissyöjä tekee sulle kasvisruokaa niin se on heti joku helvetin ongelma? Eihän kasvissyöjäkään pyydä kasvisruokaa ravintolassa ja juhlissa ja syö sitten kotona toisinaan lihaa. Ihan yhtä ontuva logiikka kuin tuo sinun logiikkasi.
[/quote]
Kyse on kunnioituksesta. Jos vegaani haluaa muiden kunnioittavan hänen ruokavaliotaan ja järjestävän kasvisruokaa, niin miksei sitä samaa kunnioitusta voida olettaa hänen omissa pidoissaan?
[/quote]
Koska vegaani olettaa, että sekasyöjä voi ihan hyvin syödä kasvisruokaakin? Entä onko sulle se joku ongelma, että sekasyöjä tekisi tarjolle pelkkää kasvisruokaa? On nimittäin olemassa paljon melko vähän lihaa syöviä sekasyöjiä. Missä vaiheessa on ok tehdä pelkkää kasvisruokaa? Vai pitäisikö ihan aina tehdä jotain liharuokaa ettei vaan joku höperö vedä herneitä nenään?
[/quote]
Vieraita varten ne pidot pidetään, miksi siis vain toisessa asetelmassa on emännän ajateltava vieraitaan (siis lihansyöjäemännän kasvisyöjävierasta)?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:38"]Amen! Minä haluan sen lisäksi viljaruuat gluteiinilla ja maidot laktoosilla. Ja lihaa tai kalaa. Mielelläni lisukkeeksi kasviksia ja markoja.
Ainoa mitä en suuhuni pistä on keinotekoisesti makeutetut tuotteet.
Alkoholittoman vaihtoehdon lisäksi toivon myös alkoholillisia juomia.
On muuten moni mies kiitellyt, kun hyvällä ruokahalulla naitiskelen pöydän antimia enkä käy äkkäilemään kun tomaatti ei ole riittävän tuore tai parsa tarpeeksi vihreä.
[/quote]
Juu miesten kiitoksen vuoksi me naiset sitä ruokaa syödäänkin :D
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:37"]
Ystäväni on erittäin allerginen ja pystyy varmuudella syömään vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa. Ajoittain on pystynyt lisäämään esim. maissia ruokavalioonsa ja parhaimmillaan on pystynyt syömään jopa 7 ruoka-ainetta, mutta pidempi käyttö johtaa heti järkyttäviin ihoreaktioihin, joten perusruokavalio oikeasti koostuu noista kahdesta ja ajoittain kokeilluista yksittäisistä ruoka-aineista. Olisiko siis oikein häntä kohtaan, että hän saisi syödäkseen vain salaatinlehtiä, kun isäntäperhe ei suostu tekemään hänelle pihviä eettisistä syistä?
[/quote]
Tähän minäkin haluaisin mielelläni kuulla vegaanien vastauksen.
[/quote]
En ole vegaani, mutta mä pyytäisin häntä tuomaan omat eväät mukaan. Mikäli ruokavalio oikeasti rajoittuu vain kahteen ruoka-aineeseen koko maailmassa, ei kenenkään voida olettaa valmistavan hänelle ruokaa (eikä hän varmasti itsekään oleta).
[/quote]
.... ja tuon henkilön järjestämissä pidoissa sitten vaatisit kasviruoan?
[/quote]
Lukisit edes mitä täällä kirjoitetaan. Mä en ole vegaani. Mutta ei, en vaatisi. Enkä usko, että juuri kukaan vegaani muutenkaan vaatii mitään. Mikäli ruokarajoitteista kysyttäisiin, vastaisin olevani vegaani mutten odottaisi mitään erityistä. Näin ainakin toimivat vegaanit/rajoitteiset minun tuttavapiirissäni.
[/quote]
No hyvä jos teillä niin, moni vegaani taas vaatii itselleen sopivaa ruokaa ja pitää isoa numeroa, jos sitten emännältä onkin päässyt unohtumaan se kasvisruokalijalle sopiva ruoka.
Ei siinä mitään jos itse ei vaadi. Itseäni tässä nimenomaan ihmetyttää tapaukset, jotka itse vaativat pidoissa itselleen sopivaa ruokaa, mutta eivät sitten omissa pidoissan jousta ajattelemaan lihansyöjiä.
Ap osui naulan kantaan! Olen monet kerrat miettinyt, että kasvissyöjät ovat kuin niitä jotka ensimmäisenä alkavat väittää toisten olevan rasisteja. Kyllä minä lihansyöjänä arvostan aina kunnon pihviä. Monipuolisten vihannesten kanssa tottakai!
[/quote]
Rasisteja?? Mitä rasismilla on tämän kanssa tekemistä? Taidat olla aika yksinkertainen.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:14"]
Johtuu siitä, että sekasyöjälle (mitä täällä kaikki ovat, yhtään lihansyöjäihmistä en ole tavannut) kaikki ruoka kelpaa. Menet minne tahansa tarjolla on sekasyöjälle sopivaa ruokaa. Kasvissyöjä syö vain kasvisruokaa, liharuoka ei käy.
Miksi sitten jotkut kasvissyöjät eivät tee liharuokaa sekasyöjälle. Ensinnäkin koska sekasyöjä voi syödä myös sitä kasvisruokaa. Toiseksi, että kasvissyöjä saattaa olla kasvissyöjä jonkun aatteen vuoksi eikä vain oman mieltymyksensä. Minä en esimerkiksi vegaanina suostu ostamaan kaupasta lihaa, maitoa tai kananmunia vain syöttääkseni niitä jollekin sekasyöjälle, joka sattuisi tulemaan käymään. Vastustan tehotuotantoa enkä halua rahoittaa sitä enää kertaakaan elämäni aikana.
En itse kylläkään vaadi vegaanista ruokaa vierailuille. Kasvisruoan tekemisen opettelu oli jo minullekin hankalaa, joten en vaadi, että joku opettelee tekemään kasvisruokaa vain minun yhden vierailun takia. Tosin esimerkiksi häissä toivoisin, että myös minun ruokavalioni otettaisiin huomioon, kerta laktoosittomat, maidottomat ja gluteenittomatkin ruokavaliot huomioidaan. Varsinkin, kun yleensä jokin yritys hoitaa ruoat, joten ei luulisi olevan kovin hankalaa toteuttaa myös minun ruokavalioni. Jos tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, niin sanokaa hyvät ihmiset siitä minulle jo siinä puhelimessa. Olen monesti tilannut vegaanisen ruoan ilmoittautuessani häihin (kutsussa pyydetty ilmoittamaan erityisruokavaliot), mutta tätä ei ole sitten otettu mitenkään huomioon ja olen saanut syötäväkseni vain perunoita, kun salaattiinkin on tungettu jotain fetakuutioita.
[/quote]
Niin, sinä menet siis oman aatteesi mukaan tilanteessa kuin tilanteessa ja toivot sinun aatteellinen ruokavaliosi otettavan huomioon pidoissa.
Millä tavalla sinä tulet vastaan lihansyöjiä? Jos joku haluaakin syödä vain lihaa, eikä pelkkiä kasviksia?
" Tosin esimerkiksi häissä toivoisin, että myös minun ruokavalioni otettaisiin huomioon, kerta laktoosittomat, maidottomat ja gluteenittomatkin ruokavaliot huomioidaan." Näissä on sairaus taustalla, joten niiden huomioiminen on eri asia kuin sellaisen, joka on vain päättänyt olla syömättä jotain.
[/quote]
Niin menenkin. En ala tekemään liharuokaa, koska tehotuotanto on eettisesti väärin. Jos joku ei sitä hyväksy, ei ole pakko tulla vierailulle tai sitten voimme mennä johonkin molemmille sopivaan ravintolaan, jotta lihansyöjäkin saa sen lihanpalansa. Ja kuka muka haluaa syödä vain lihaa? Semmoisella mahtaa olla jo aika hankalaa. Jo perusruoissa, kuten lihamakaronilaatikossa on lihan lisäksi muitakin ainesosia.
Jos häissä huomioidaan pelkät sairaudet, niin siitä pitää sitten ilmoittaa kutsussa. Jos kutsussa lukee "ilmoittakaa erityisruokavaliot", niin se kattaa kaikki erityisruokavaliot riippumatta siitä, mistä syystä tuota ruokavaliota noudattaa. Jos vegaanisen ruoan tekeminen ei onnistu, siitä voi sitten sanoa viimeistään siinä vaiheessa, kun olen puhelimitse ilmoittautumassa häihin ja ilmoitan tuon erityisruokavalioni. Näin osaan varautua ja otan oman ruoat mukaan tai syön jo ennen häitä tarpeeksi.
Ja edelleenkin minähän sanoin, ettei kenenkään tarvitse alkaa minun vuokseni tekemään vegaanista ruokaa. Sen voi sanoa minulle ihan suoraan, että se ei onnistu enkä minä siitä suutu.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:45"]
Jos minun valintani on syödä lihaa, niin miten se poikkeaa siitä, että toinen on päättänyt syödä vain kasviksia?
Miksi kasvisruokalijalle pitäisi järjestää omaa ruokaansa, jos hän ei halua omilla kutsuillaan kunnioittaa muiden valintoja?
[/quote]
Kukakohan tässä on itsekäs? "Sä et saa tehdä omilla kutsuillas kasvisruokaa, kun mä en sellaista syö!"
[/quote]
Niin, miten se ajatus poikkeaa vegaanin ajatuksesta "sä et voi tehdä pelkkää liharuokaa, kun mä en sellaista syö!".
[/quote]
Kysyin, että syötkö sä pelkkää lihaa? Miten sä voit syödä kotona kasviksia, mutta herramunjee jos kasvissyöjä tekee sulle kasvisruokaa niin se on heti joku helvetin ongelma? Eihän kasvissyöjäkään pyydä kasvisruokaa ravintolassa ja juhlissa ja syö sitten kotona toisinaan lihaa. Ihan yhtä ontuva logiikka kuin tuo sinun logiikkasi.
[/quote]
Kyse on kunnioituksesta. Jos vegaani haluaa muiden kunnioittavan hänen ruokavaliotaan ja järjestävän kasvisruokaa, niin miksei sitä samaa kunnioitusta voida olettaa hänen omissa pidoissaan?
[/quote]
Koska vegaani olettaa, että sekasyöjä voi ihan hyvin syödä kasvisruokaakin? Entä onko sulle se joku ongelma, että sekasyöjä tekisi tarjolle pelkkää kasvisruokaa? On nimittäin olemassa paljon melko vähän lihaa syöviä sekasyöjiä. Missä vaiheessa on ok tehdä pelkkää kasvisruokaa? Vai pitäisikö ihan aina tehdä jotain liharuokaa ettei vaan joku höperö vedä herneitä nenään?
[/quote]
Vieraita varten ne pidot pidetään, miksi siis vain toisessa asetelmassa on emännän ajateltava vieraitaan (siis lihansyöjäemännän kasvisyöjävierasta)?
[/quote]
Sä et vieläkään vastaa yhteenkään mun kysymykseen, väistelet vain. Miksi ihmeessä kasvissyöjällä kävisi pienessä mielessäkään, etteikö sekasyöjä voisi syödä kasvisruokaa? Miten sen liharuoan tekeminen sekasyöjälle on jotenkin erityistä huomioonottamista? Mä kokisin, että mut sekasyöjänä on otettu huomioon jos saan jonkunlaista ruokaa.
Ja lopeta nyt se helvetin lihansyöjä-termin käyttäminen jos sä syöt jotain muutakin kuin lihaa. Tosin et ole kyllä vastannut siihenkään kysymykseen.
Anteeksi vain mutta kasviksia vihaavana minulla meno alkuun maha sekaisin salaatistakin siis ruukkusalaatista herneistä porkkanoista ja kaikesta muusta raakaruuasta. Nyt ruokavalion muutoksella on vatsanikin tottunut.
ihan paska puhetta et kaikki sekasyöjät ois täysin sekasyöjiä ja kestäis kypsentämätöntä ruokaa heti
Hei kaikki itseänne lihansyöjiksi tituleeraavat! Kai olette tietoisia siitä, että syöpäjärjestöt suosittelevat maksimissaan 300 grammaa punaista lihaa viikossa. Sen saa jo yhdestä isosta pihvistä.
Mielestäni on vähän edesvastuutonta tarjota ihmisille syöpävaarallisia ruoka-aineita. Vähän kun tuputtaisi toisille väkisin tupakkaa.
viherpiipertäjien #mun#näkemys#on#ainoo#oikee todellakin
ärsyttää.
porkkananatsit =)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:52"]
Anteeksi vain mutta kasviksia vihaavana minulla meno alkuun maha sekaisin salaatistakin siis ruukkusalaatista herneistä porkkanoista ja kaikesta muusta raakaruuasta. Nyt ruokavalion muutoksella on vatsanikin tottunut.
ihan paska puhetta et kaikki sekasyöjät ois täysin sekasyöjiä ja kestäis kypsentämätöntä ruokaa heti
[/quote]
Kuka puhui mistään kypsentämättömästä ruoasta saati raakaruoasta?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:52"]Anteeksi vain mutta kasviksia vihaavana minulla meno alkuun maha sekaisin salaatistakin siis ruukkusalaatista herneistä porkkanoista ja kaikesta muusta raakaruuasta. Nyt ruokavalion muutoksella on vatsanikin tottunut.
[/quote]
Raakaruoka nyt on asia erikseen. Kyllä pääruokana tarjottava kasvisruoka yleensä kypsennetään.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sä et vieläkään vastaa yhteenkään mun kysymykseen, väistelet vain. Miksi ihmeessä kasvissyöjällä kävisi pienessä mielessäkään, etteikö sekasyöjä voisi syödä kasvisruokaa? Miten sen liharuoan tekeminen sekasyöjälle on jotenkin erityistä huomioonottamista? Mä kokisin, että mut sekasyöjänä on otettu huomioon jos saan jonkunlaista ruokaa.
Ja lopeta nyt se helvetin lihansyöjä-termin käyttäminen jos sä syöt jotain muutakin kuin lihaa. Tosin et ole kyllä vastannut siihenkään kysymykseen.
[/quote]
Olennaista ei ole, paljonki minä syön kasviksia. Se on epäolennaisuus, johon yrität takertua kun et muutakaan keksi.
Olennaista on se, että osa saa vatsavaivoja kasviksista. Minulle tulee esimerkiksi lähes välitön ripuli palkokasveista. Maissi ja pähkinät taas tekevät vatsan kipeäksi ja seuraavana päivänä on pitkät vessatuokiot.
Eli miksi kasvissyöjä olettaa kaikkien voivan syödä kasviksia rajoitteetta?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:55"]
Hei kaikki itseänne lihansyöjiksi tituleeraavat! Kai olette tietoisia siitä, että syöpäjärjestöt suosittelevat maksimissaan 300 grammaa punaista lihaa viikossa. Sen saa jo yhdestä isosta pihvistä.
Mielestäni on vähän edesvastuutonta tarjota ihmisille syöpävaarallisia ruoka-aineita. Vähän kun tuputtaisi toisille väkisin tupakkaa.
[/quote]
Tiesitkö, että lihaa on muutakin kuin punaista lihaa.
Meillä syödään enimmäkseen kanaa ja kalaa.
Lihaa pitäisi olla tarjolla vain siinä tapauksessa, että vieras ei söisi mitään muuta, kuin lihaa, eikä kasviksia lainkaan, ikinä. Siis hänen ruokavalionsa olisi sellainen, että hän söisi vain lihaa, aamusta iltaan. Silloin lihaa pitäisi olla tarjolla. Muutoin ei. Mikä tässä on vaikeaa tajuta?
Vielä muutama vuosikymmen sitten lihaa syötiin huomattavasit vähemmän kuin nykyään, vaikka käytännössä kaikki perheet olivat lihansyöjiä. Sitä ei silti ollut tarjolla kuin ehkä 4 kertaa viikossa. Noina päivinä syötiin esim. hernekeittoa, puuroa, jne.
Kasvissyöjälle on kohteliasta olla tarjolla kasvisruokaa, koska hän syö vain kasviksia. Lihansyöjälle on kohteliasta olla tarjolla lihaa, jos hän kategorisesti ja aina kieltäytyy kasviksista.
Voisitteko ystävällisesti kuitata että ymmärsitte tämän, kiitos. Tämä on maailman yksinkertaisin asia, en voi uskoa että tätä on jouduttu pohtimaan tämänkään ketjub pituuden verran...huoh.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:55"]
[/quote]
Tiesitkö, että lihaa on muutakin kuin punaista lihaa.
Meillä syödään enimmäkseen kanaa ja kalaa.
[/quote]
Tiesin toki. Kalan suhteen on olemassa monenlaisia rajoituksia, esim. haukea ei suositella lainkaan hedelmällisessä iässä oleville naisille ympäristömyrkkyjen takia. Kanaa ei saa useimmista ruokakaupoista lainkaan, ja broilerinlihaa taas monet boikotoivat kestämättömien kasvatusolojen vuoksi. Siksi kasvisruoka on helpoin valinta tarjottavaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:07"]
Lihaa pitäisi olla tarjolla vain siinä tapauksessa, että vieras ei söisi mitään muuta, kuin lihaa, eikä kasviksia lainkaan, ikinä. Siis hänen ruokavalionsa olisi sellainen, että hän söisi vain lihaa, aamusta iltaan. Silloin lihaa pitäisi olla tarjolla. Muutoin ei. Mikä tässä on vaikeaa tajuta?
Vielä muutama vuosikymmen sitten lihaa syötiin huomattavasit vähemmän kuin nykyään, vaikka käytännössä kaikki perheet olivat lihansyöjiä. Sitä ei silti ollut tarjolla kuin ehkä 4 kertaa viikossa. Noina päivinä syötiin esim. hernekeittoa, puuroa, jne.
Kasvissyöjälle on kohteliasta olla tarjolla kasvisruokaa, koska hän syö vain kasviksia. Lihansyöjälle on kohteliasta olla tarjolla lihaa, jos hän kategorisesti ja aina kieltäytyy kasviksista.
Voisitteko ystävällisesti kuitata että ymmärsitte tämän, kiitos. Tämä on maailman yksinkertaisin asia, en voi uskoa että tätä on jouduttu pohtimaan tämänkään ketjub pituuden verran...huoh.
[/quote]
Kun edelleen kyse on muiden huomioimisesta, ei siitä mitä kukakin voi syödä.
Itsekin keliaakikkona tarjoilen mieluusti vieraille gluteenipitoista ruokaa, jos sitä haluavat. Samoin heidän kotonaan minulle tarjoillaan gluteenitonta.
Toki kaikki voisivat syödä gluteenitontakin, mutta moni ei tykkää siitä (esim. kahvileivät, keksit, piirakat jne). Eli tällä periaatteella minunkin pitäisi väkisin syöttää vierailleni gluteenittomia ruokia, kun nyt terveydellisesti voivat niitä syödä? Olisin aika paska emäntä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:26"]
No, minun ruokavaliotani ei kunnioiteta jos tarjolla ei ole hummeria. Otan sen puuttumisen suurena loukkauksena.
[/quote]
Niin, miten tämäkään poikkeaa kasvissyöjän pitovaatimuksista?
[/quote]
:D tämä oli piikki lihaa vaativille..