Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?
Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla
Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.
Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.
Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?
Kommentit (268)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:14"]
Johtuu siitä, että sekasyöjälle (mitä täällä kaikki ovat, yhtään lihansyöjäihmistä en ole tavannut) kaikki ruoka kelpaa. Menet minne tahansa tarjolla on sekasyöjälle sopivaa ruokaa. Kasvissyöjä syö vain kasvisruokaa, liharuoka ei käy.
Miksi sitten jotkut kasvissyöjät eivät tee liharuokaa sekasyöjälle. Ensinnäkin koska sekasyöjä voi syödä myös sitä kasvisruokaa. Toiseksi, että kasvissyöjä saattaa olla kasvissyöjä jonkun aatteen vuoksi eikä vain oman mieltymyksensä. Minä en esimerkiksi vegaanina suostu ostamaan kaupasta lihaa, maitoa tai kananmunia vain syöttääkseni niitä jollekin sekasyöjälle, joka sattuisi tulemaan käymään. Vastustan tehotuotantoa enkä halua rahoittaa sitä enää kertaakaan elämäni aikana.
En itse kylläkään vaadi vegaanista ruokaa vierailuille. Kasvisruoan tekemisen opettelu oli jo minullekin hankalaa, joten en vaadi, että joku opettelee tekemään kasvisruokaa vain minun yhden vierailun takia. Tosin esimerkiksi häissä toivoisin, että myös minun ruokavalioni otettaisiin huomioon, kerta laktoosittomat, maidottomat ja gluteenittomatkin ruokavaliot huomioidaan. Varsinkin, kun yleensä jokin yritys hoitaa ruoat, joten ei luulisi olevan kovin hankalaa toteuttaa myös minun ruokavalioni. Jos tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, niin sanokaa hyvät ihmiset siitä minulle jo siinä puhelimessa. Olen monesti tilannut vegaanisen ruoan ilmoittautuessani häihin (kutsussa pyydetty ilmoittamaan erityisruokavaliot), mutta tätä ei ole sitten otettu mitenkään huomioon ja olen saanut syötäväkseni vain perunoita, kun salaattiinkin on tungettu jotain fetakuutioita.
[/quote]
Niin, sinä menet siis oman aatteesi mukaan tilanteessa kuin tilanteessa ja toivot sinun aatteellinen ruokavaliosi otettavan huomioon pidoissa.
Millä tavalla sinä tulet vastaan lihansyöjiä? Jos joku haluaakin syödä vain lihaa, eikä pelkkiä kasviksia?
" Tosin esimerkiksi häissä toivoisin, että myös minun ruokavalioni otettaisiin huomioon, kerta laktoosittomat, maidottomat ja gluteenittomatkin ruokavaliot huomioidaan." Näissä on sairaus taustalla, joten niiden huomioiminen on eri asia kuin sellaisen, joka on vain päättänyt olla syömättä jotain.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:20"]
Mä olen kalalle allerginen. Pitääkö mun tehdä kalasta pitäville kalaruokaa, vaikka kuolisin? Olen myös kasvissyöjä. Pitääkö mun tehdä liharuokaa siitä pitäville, vaikka sen takia kuolee jokunen elukka?
Meillä vieraat saa kasvisruokaa. Eri asia jotkut grillibileet, joissa jokainen grillailee sitä mitä haluaa.
[/quote]
Nyt ei ole puhuttu sairauksista tai allergioista, vaan oman valinnan muodostamasta ruokavaliosta.
Ystäväni on erittäin allerginen ja pystyy varmuudella syömään vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa. Ajoittain on pystynyt lisäämään esim. maissia ruokavalioonsa ja parhaimmillaan on pystynyt syömään jopa 7 ruoka-ainetta, mutta pidempi käyttö johtaa heti järkyttäviin ihoreaktioihin, joten perusruokavalio oikeasti koostuu noista kahdesta ja ajoittain kokeilluista yksittäisistä ruoka-aineista. Olisiko siis oikein häntä kohtaan, että hän saisi syödäkseen vain salaatinlehtiä, kun isäntäperhe ei suostu tekemään hänelle pihviä eettisistä syistä?
No, minun ruokavaliotani ei kunnioiteta jos tarjolla ei ole hummeria. Otan sen puuttumisen suurena loukkauksena.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:11"]
Jos minun valintani on syödä lihaa, niin miten se poikkeaa siitä, että toinen on päättänyt syödä vain kasviksia?
Miksi kasvisruokalijalle pitäisi järjestää omaa ruokaansa, jos hän ei halua omilla kutsuillaan kunnioittaa muiden valintoja?
Kyse on silkasta itsekkyydestä, ei muusta.
[/quote]
Kukakohan tässä on itsekäs? "Sä et saa tehdä omilla kutsuillas kasvisruokaa, kun mä en sellaista syö!"
Ja edelleenkin, syötkö sä sitten pelkkää lihaa?
[/quote]
Niin, miten se ajatus poikkeaa vegaanin ajatuksesta "sä et voi tehdä pelkkää liharuokaa, kun mä en sellaista syö!".
Syön lihaa oikein mielelläni, jotkut kasvikset pistävät mahan sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:22"]
No, minun ruokavaliotani ei kunnioiteta jos tarjolla ei ole hummeria. Otan sen puuttumisen suurena loukkauksena.
[/quote]
Niin, miten tämäkään poikkeaa kasvissyöjän pitovaatimuksista?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:24"]
Jos minun valintani on syödä lihaa, niin miten se poikkeaa siitä, että toinen on päättänyt syödä vain kasviksia?
Miksi kasvisruokalijalle pitäisi järjestää omaa ruokaansa, jos hän ei halua omilla kutsuillaan kunnioittaa muiden valintoja?
[/quote]
Kukakohan tässä on itsekäs? "Sä et saa tehdä omilla kutsuillas kasvisruokaa, kun mä en sellaista syö!"
[/quote]
Niin, miten se ajatus poikkeaa vegaanin ajatuksesta "sä et voi tehdä pelkkää liharuokaa, kun mä en sellaista syö!".
[/quote]
Kysyin, että syötkö sä pelkkää lihaa? Miten sä voit syödä kotona kasviksia, mutta herramunjee jos kasvissyöjä tekee sulle kasvisruokaa niin se on heti joku helvetin ongelma? Eihän kasvissyöjäkään pyydä kasvisruokaa ravintolassa ja juhlissa ja syö sitten kotona toisinaan lihaa. Ihan yhtä ontuva logiikka kuin tuo sinun logiikkasi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:07"]
Lihansyönti on väärin toisin kuin kasvissyönti. Siinä se ero.
[/quote]
Niinkun sinä päätit niin?
Mites, kun tuolla kaupassa nyt on paketeittain jo teurastettujen possujen lihaa. Ne possut eivät siis siitä enää herää henkiin, jos liha jätetään syömättä.
Sen sijaan jos se liha jätetään syömättä, niin se pilaantuu ja heitetään roskiin. Näinollen siis nämä possut kuolivat turhaan.
[/quote]
Ei jumalauta ootko tullu just lobotomialeikkauksesta?? Jos kukaan ei ostaisi lihaa niin eihän niitä enää valmistettaisi? Tietty siinä välissä olisi väliaika jolloin lihat lentäis biojätteeseen mutta pidemmällä tähtäimellä monet possut pelastuisivat julmalta kohtelulta. Sunlaiset ihmiset taitaa pitää pentutehtailuakin pystyssä, "pelastetaan koiranpennut". Huhhuh.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kysyin, että syötkö sä pelkkää lihaa? Miten sä voit syödä kotona kasviksia, mutta herramunjee jos kasvissyöjä tekee sulle kasvisruokaa niin se on heti joku helvetin ongelma? Eihän kasvissyöjäkään pyydä kasvisruokaa ravintolassa ja juhlissa ja syö sitten kotona toisinaan lihaa. Ihan yhtä ontuva logiikka kuin tuo sinun logiikkasi.
[/quote]
Kyse on kunnioituksesta. Jos vegaani haluaa muiden kunnioittavan hänen ruokavaliotaan ja järjestävän kasvisruokaa, niin miksei sitä samaa kunnioitusta voida olettaa hänen omissa pidoissaan?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:30"]
[/quote]
Mites, kun tuolla kaupassa nyt on paketeittain jo teurastettujen possujen lihaa. Ne possut eivät siis siitä enää herää henkiin, jos liha jätetään syömättä.
Sen sijaan jos se liha jätetään syömättä, niin se pilaantuu ja heitetään roskiin. Näinollen siis nämä possut kuolivat turhaan.
[/quote]
Ei jumalauta ootko tullu just lobotomialeikkauksesta?? Jos kukaan ei ostaisi lihaa niin eihän niitä enää valmistettaisi? Tietty siinä välissä olisi väliaika jolloin lihat lentäis biojätteeseen mutta pidemmällä tähtäimellä monet possut pelastuisivat julmalta kohtelulta. Sunlaiset ihmiset taitaa pitää pentutehtailuakin pystyssä, "pelastetaan koiranpennut". Huhhuh.
[/quote]
Ei se lihateollisuus kuule niin vaan lopu, vaikka pari kaveria jättää possunsa ostamatta. Ihminen on sekasyöjä, halusit tai et.
Ap osui naulan kantaan! Olen monet kerrat miettinyt, että kasvissyöjät ovat kuin niitä jotka ensimmäisenä alkavat väittää toisten olevan rasisteja. Kyllä minä lihansyöjänä arvostan aina kunnon pihviä. Monipuolisten vihannesten kanssa tottakai!
Ystäväni on erittäin allerginen ja pystyy varmuudella syömään vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa. Ajoittain on pystynyt lisäämään esim. maissia ruokavalioonsa ja parhaimmillaan on pystynyt syömään jopa 7 ruoka-ainetta, mutta pidempi käyttö johtaa heti järkyttäviin ihoreaktioihin, joten perusruokavalio oikeasti koostuu noista kahdesta ja ajoittain kokeilluista yksittäisistä ruoka-aineista. Olisiko siis oikein häntä kohtaan, että hän saisi syödäkseen vain salaatinlehtiä, kun isäntäperhe ei suostu tekemään hänelle pihviä eettisistä syistä?
[/quote]
Tähän minäkin haluaisin mielelläni kuulla vegaanien vastauksen.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:33"]
Ap osui naulan kantaan! Olen monet kerrat miettinyt, että kasvissyöjät ovat kuin niitä jotka ensimmäisenä alkavat väittää toisten olevan rasisteja. Kyllä minä lihansyöjänä arvostan aina kunnon pihviä. Monipuolisten vihannesten kanssa tottakai!
[/quote]
Jep. Ennen olen asennoitunut kasvissyöjiä kohtaan neutraalisti, mutta tämä keskustelu alkaa kyllä kääntämään kelkkaani. Etenkin tuo vertaus keliakiaan oli jo törkeää keliaakikoita kohtaa.
Ehkä siksi kasvissyöjä ei kutsuissa tarjoa liharuokia, koska kyseessä ollee usein eettinen valinta. Jos kasvissyöjä ostaisi lihaa niin silloinhan tukisi lihantuotantoa. Av-mammat ei tietenkään tästä syystä voi tarjota enää kasvisruokaa kasvissyöjälle koska he eivät yhtäkkiä haluakaan millään tukea kasvisten ostoa.
Ymmärrän tavallaan mikä täs jutussa on pointtina mutta on kyllä niin väkisin väännetty aihe kun olla ja voi. Miten teille voi olla ylimaallisen vaikeaa tarjota kaksvisruokaa ja syödä vieraissa kasvisruoka-annos? Ei kannata mennä kylään jos on pakko syödä lihaa joka aterialla. Syökö joku oikeasti aina lihaa eikä pysty elää ilman yhtä ateriaa?
Ja ei, en ole kasvissyöjä mutta en myöskään osta lihaa. Syön vaan itse metsästettyä lihaa, nään se eettisenä valintana vrt. tehotuotanto.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyse on kunnioituksesta. Jos vegaani haluaa muiden kunnioittavan hänen ruokavaliotaan ja järjestävän kasvisruokaa, niin miksei sitä samaa kunnioitusta voida olettaa hänen omissa pidoissaan?
[/quote]
Koska vegaani olettaa, että sekasyöjä voi ihan hyvin syödä kasvisruokaakin? Entä onko sulle se joku ongelma, että sekasyöjä tekisi tarjolle pelkkää kasvisruokaa? On nimittäin olemassa paljon melko vähän lihaa syöviä sekasyöjiä. Missä vaiheessa on ok tehdä pelkkää kasvisruokaa? Vai pitäisikö ihan aina tehdä jotain liharuokaa ettei vaan joku höperö vedä herneitä nenään?
[/quote]
[/quote]
En ole vegaani, mutta mä pyytäisin häntä tuomaan omat eväät mukaan. Mikäli ruokavalio oikeasti rajoittuu vain kahteen ruoka-aineeseen koko maailmassa, ei kenenkään voida olettaa valmistavan hänelle ruokaa (eikä hän varmasti itsekään oleta).
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei se lihateollisuus kuule niin vaan lopu, vaikka pari kaveria jättää possunsa ostamatta. Ihminen on sekasyöjä, halusit tai et.
[/quote]
No shit sherlock! En väittänytkään niin vaan totesin että jos niitä ei ostettaisi niin eipä niitä valmistettaisi = jos niitä ostetaan vähemmän niitä valmistetaan vähemmän. Tuo alkuperäinen väite oli vaan ihan älyttömän typerä että possut kuolevat turhaan jossei niitä osteta. Nyt kaikki vaan ostamaan pakastimet täyteen possua ettei yksikään kuole turhaan! Sitten mukavasti tilat voi taas lahdata uusia possuja kun kysyntä kasvaa.
Amen! Minä haluan sen lisäksi viljaruuat gluteiinilla ja maidot laktoosilla. Ja lihaa tai kalaa. Mielelläni lisukkeeksi kasviksia ja markoja.
Ainoa mitä en suuhuni pistä on keinotekoisesti makeutetut tuotteet.
Alkoholittoman vaihtoehdon lisäksi toivon myös alkoholillisia juomia.
On muuten moni mies kiitellyt, kun hyvällä ruokahalulla naitiskelen pöydän antimia enkä käy äkkäilemään kun tomaatti ei ole riittävän tuore tai parsa tarpeeksi vihreä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:37"]
[/quote]
[/quote]
En ole vegaani, mutta mä pyytäisin häntä tuomaan omat eväät mukaan. Mikäli ruokavalio oikeasti rajoittuu vain kahteen ruoka-aineeseen koko maailmassa, ei kenenkään voida olettaa valmistavan hänelle ruokaa (eikä hän varmasti itsekään oleta).
[/quote]
.... ja tuon henkilön järjestämissä pidoissa sitten vaatisit kasviruoan?
Mä olen kalalle allerginen. Pitääkö mun tehdä kalasta pitäville kalaruokaa, vaikka kuolisin? Olen myös kasvissyöjä. Pitääkö mun tehdä liharuokaa siitä pitäville, vaikka sen takia kuolee jokunen elukka?
Meillä vieraat saa kasvisruokaa. Eri asia jotkut grillibileet, joissa jokainen grillailee sitä mitä haluaa.