Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet tehnyt ilmaston lämpenemisen estämiseksi?

Vierailija
23.06.2021 |

Kaikki mitä kaupasta ostat kuormittaa ilmastoa, tämänhän kaikki varmasti tietää. Mistä olet itse tinkinyt sen vuoksi ettei ilmasto tästä enää lämpene?

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimaisesti suurin ilmastotekoni on se, että en hankkinut lapsia.

Minulla ei myöskään ole autoa. Asun pienehkössä asunnossa tiiviillä kerrostaloalueella. Käytän vihreää sähköä.

Olen lopettanut lentämisen kokonaan ja vältän kaikkia turhia matkoja muillakin kulkupeleillä. Vietän lomat kotona ja retkeilen lähiluonnossa.

En ole vuosiin ostanut mitään kulutustavaroita, en edes vaatteita (alusvaatteita lukuun ottamatta). En hanki ikinä mitään, mitä en aivan välttämättä tarvitse.

En syö punaista lihaa enkä heitä ruokaa roskiin. Kierrätän kaiken.

Esimerkiksi juuston päästöt kiloa kohti ovat samaa luokkaa kuin punaisen lihan, eli jos juusto maistuu, niin ei se mikään ympäristöteko silloin ole. 

https://johannakohvakka.medium.com/maidon-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t-eiv%C3…

Vierailija
22/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan vain ydinvoimalla tuotettua sähköä, koska se on hiilineutraalia.

Ydinvoima on ylivoimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt lämpiää maalämpöpumpulla ja liikkumiseen käytän hybridiautoa ja sähköfillaria. Ennen koronaa olin junakyydin suurin ystävä. Koetan ostaa vain tarpeellista. Kierrätän ahkerasti. En syö punaista lihaa ellei se ole riistaa.

Vierailija
24/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän välillä pakastimen ja jääkaapin ovia auki vähän kauemmin, kun otan sieltä jotakin.

Vierailija
25/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En matkusta ulkomaille lentokoneella, interreilaamaan saatan mennä vielä joskus.

En omista autoa, syön pääasiassa kasvisruokaa.

Ja olen hyvätuloinen, näillä elämänvalinnoilla jää rahaa säästöön ihan väkisin. Lahjoitan myös esim. Luonnonperintösäätiölle

Luuseri

Voisitko avata? Olen onnellinen ja jos minun joskus tekisikin mieli vaikka hankkia jokin kallis asia, niin voisin sen helposti tehdä. Ostan itse asiassa palveluita aika lailla, koska olen laiska (ja kiireinen oman työni takia) ja kiva tarjota ihmisille töitä. Tavarat ja vaatteet käytän ihan loppuun, joten vaikutan monesta varmaan köyhältä.

Vierailija
26/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lisäänny, tosin sillä ei ole ilmaston kanssa mitään tekemistä, en vaan siedä lapsia

Vierailija
27/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lentomatkustanut yli 20 vuoteen. Eiköhän sillä kuittaa aika paljon.

Vierailija
28/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teollisuus on suurin saastuttaja. Se on tiedetty 1980-luvulta lähtien.

Turha yrittää pelastaa maapalloa omilla kulutustottumuksilla, kun heti itärajan takana asuu miljoonia henkilöitä, joita tuollainen ei kiinnosta, ja jotka kuluttavat ja saastuttavat meidänkin puolestamme. Ainoa keino pelastaa maapallo on muuttaa lakeja ja pakottaa teollisuus vähentämään päästöjään. Sillä tavalla saatiin mm. freonien käyttö loppumaan muualla paitsi Kiinassa ja pelastettiin otsonikehä.

Joo, se otsonipelastus oli suuri riemuvoitto. Ainoa vaan, että napojen päällä on ohentunut otsonikerros koko ajan edelleen ja ihan luonnollisesti. Freonin korvannut ponnekaasu on paljon pahempi vaihtoehto, mutta rahat siitä "uhkasta" saatiin kerättyä parempiin taskuihin ja se tärkein toteutui.

Edelleen odotan vastausta helppoon kysymykseen: Miten pohjoisella pallonpuoliskolla käytetty freoni osasi suunnistaa etelänavan yläpuolelle, missä tämä "uhka" havaittiin? Fiksuja molekyylejä.

Vierailija
29/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän persuja. "Suomalainen tehtaanpiippu on ekoteko".

Vierailija
30/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään merkitystä. Sama kun yrittäisit nostaa mokkilammen pintaa tuomalla sinne desin vettä.

Vierailija
31/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut maailmalla matkustelun. Ainakin toistaiseksi.

Vierailija
32/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään merkitystä. Sama kun yrittäisit nostaa mokkilammen pintaa tuomalla sinne desin vettä.

Kuka sen merkityksellisen teon sitten voi tehdä, jollei yksittäinen ihminen kulutusvalinnoillaan? 

Vierailija
33/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin entisen 6,3 litraisen V-8 autoni modernimpaan 5,0 litraiseen.

Vierailija
34/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teollisuus on suurin saastuttaja. Se on tiedetty 1980-luvulta lähtien.

Turha yrittää pelastaa maapalloa omilla kulutustottumuksilla, kun heti itärajan takana asuu miljoonia henkilöitä, joita tuollainen ei kiinnosta, ja jotka kuluttavat ja saastuttavat meidänkin puolestamme. Ainoa keino pelastaa maapallo on muuttaa lakeja ja pakottaa teollisuus vähentämään päästöjään. Sillä tavalla saatiin mm. freonien käyttö loppumaan muualla paitsi Kiinassa ja pelastettiin otsonikehä.

Joo, se otsonipelastus oli suuri riemuvoitto. Ainoa vaan, että napojen päällä on ohentunut otsonikerros koko ajan edelleen ja ihan luonnollisesti. Freonin korvannut ponnekaasu on paljon pahempi vaihtoehto, mutta rahat siitä "uhkasta" saatiin kerättyä parempiin taskuihin ja se tärkein toteutui.

Edelleen odotan vastausta helppoon kysymykseen: Miten pohjoisella pallonpuoliskolla käytetty freoni osasi suunnistaa etelänavan yläpuolelle, missä tämä "uhka" havaittiin? Fiksuja molekyylejä.

Tiedätkö miten ilma liikkuu paikasta toiseen?

Vierailija
35/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Enkä aio. Ajan uudella autolla, joten ehkä se on ilmastoteko... Toisaalta se johtuu vain siitä, että on varaa uuteen autoon. Jos ei olisi, ajaisin vanhalla. Aika vähän ostan uutta tavaraa, koska tavarat on hyviä ja joka paikka täynnä romua. Käytän mielummin ne rahat taas matkustamiseen, kun matkailu avautuu.

Vierailija
36/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisännyt lihan kulutusta ja ostin bensarosvon &piereskelen lisää.

Vierailija
37/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä (lapsettomuus, autottomuus) on sellaisia, että itellä ei ole varaa esim tuohon autoon tai halua lapsentekoon (tai ei ole muijaa/äijää) ja sitten sillä "ratsastetaan" aivan kuin se olisi joku ilmaston takia tehty ekoteko. Luonto kiittää, mutta ette te luonnon takia ole ilman autoa jne. Ekoteko on mun mielestä sellainen joka tehdään uhraamalla jotain itselle tärkeää, esim lihansyönti ihan vai ilmaston takia, vaikka sitä rakastaakin lihaa tms. 

Ja joo, en lole luopunut mistään "ilmaston takia". Ei ole autoa, mutta haluaisin kyllä. Ei vain ole varaa. En silti ota krediittiä ja esitä hyvää ihmistä enkä koe tehneeni mitään "ilmaston lämpenemisen ehkäisemiseksi" koska autottomuuteni ei johdu minun ekomotiiveista vaan rahan puutteesta. 

Vierailija
38/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maaseudulla, joten omistan auton pakosti. Vaihdoin sen kaasuautoon ja kuljen nyt biokaasulla. Taloon on asennettu maalämpö ja vähitellen vaihtelin kaikki lamput ledeiksi kun vanhat olivat kuluneet loppuun. Ostan lähes ainoastaan suomalaista ruokaa ja vaatteita käytettynä paitsi sukat ja bokserit ja kengät. Taloon on asennettu toukokuussa aurinkopaneelit. Pidän myös pientä omaa kasvimaata. Vielä olisi tarkoitus asentaa muutama pieni tuulivoimamasto niin lähestyisin vähitellen sähkön suhteen omavaraisuutta.

Vierailija
39/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boikotoin kaikkia sähköautoja ja sähköpyöriä. Yritän käyttää sähköä muutenkin hyvin vähän.

Ydinvoima ja yletön sähkön kulutus tuhoaa maapalloa.

Vierailija
40/129 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vesivoimalla tuotettua sähköä. Mielestäni se on vähiten vahingollista ympäristölle.

En usko kenenkään olevan lapseton "pelastaakseen maapallon". Eikä lapsettomuudella ole mitään vaikutusta, kun jossain muualla päin maailmaa hankitaan vähintään 10 lasta, että joku elättäisi kun on vanha. Tuntemani vihreämieliset lapsettomat eivät ole muutenkaan halunneet lapsia.

Kirjoitin aiemmin otsonikehän pelastumisesta ja siihen aiheeseen kannattaa tosiaan tutustua. Ja jättää lukematta salaliittojutut. Samalla tavalla voidaan pelastaa ilmasto säätämällä teollisuutta ohjaavia lakeja kuin estettiin otsonikehän tuhoutuminen. Lisäksi puita täytyy istuttaa paljon ja vähentää avohakkuita, koska puiden väheneminen on yksi syy hiilidioksidin lisääntymiselle.